02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چه کسانی کاندید مناسب نصب ونیر لمینت (لمینیت) هستند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/13

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیرهای پورسلین یک راه حل بلند مدت و موثر برای افرادی هستند که می خواهند دندان های تغییر رنگ داده یا تغییر شکل داده خود را زیباتر وسفیدتر کرده و طرح لبخند خود را به نحو صحیح اصلاح کنند تا برای چندین دهه به همان زیبایی باقی بمانند.
نصب ونیرهای لمینت (لمینیت) با قالب گیری دندان پزشکی از دندانهای بیمار شروع شده و زمانی که پوسته های نازک پرسلین به صورت دستی توسط تکنسین آزمایشگاه به شکل یک دندان کامل در آمد؛ لمینت (لمینیت) های آماده شده روی دندانهای طبیعی پیوند می خورند تا نواقص آن را برطرف کرده و لبخندی زیبا و یکنواخت برای فرد ایجاد کنند.
البته به منظور تراز کردن دندان هایی که جابجایی ها و یا عدم ترازشان بیش از حدی است که بتوان با لمینت (لمینیت) آن‌ها را اصلاح کرد؛ درمان هایی مانند ارتودنسی و استفاده از براکت ها نیز به منظور تقویت دندان ها، اصلاح ساختار فک و احساس راحتی در بیمار حین گاز زدن یا خوردن غذاهای مختلف توصیه می شود. اما افرادی که دندان هایشان لب پر شده باشد و یا رنگ تغییر رنگ داده باشد؛ کاندید مناسب نصب ونیر لمینت (لمینیت) هستند چون این مشکلات با روش‌های درمانی دیگری مانند ارتودنسی حل نمی شود.
از روش سفید کردن دندان نیز می توان برای درخشان کردن دندان های ناحیه لبخند و یا کل دندان های یک فک استفاده کرد. اما در صورتی که برخی از دندانهای شما در اثر پرکردگی های عمیق نسبت به سایر دندانها رنگ متفاوتی داشته باشد و یا در صورتی که به دنبال یک روش دائمی سفید کردن دندانهای خود هستید؛ لمینت (لمینیت) های سرامیکی بهترین گزینه برای شما هستند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 ونیرهای پرسلین نصب سریع و راحتی دارند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت کنید چندین سال دوام می آورند. مانند تمام روش های درمانی دندان یا زیبایی مشورت با پزشک کلینیک دندان در خصوص اینکه آیا کاندید مناسبی برای لمینت (لمینیت) دندان هستید ضروریست. اما به طور کلی در صورتی که حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشید شما نیز می توانید کاندید مناسب نصب ونیر لمینت (لمینیت) باشید:
یک یا چند دندانتان تغییر رنگ داده باشد.
در صورتی که یک یا چند دندان با پر کردگی های عمیقی داشته باشید یا دندان هایی که رنگشان به علت جمع شدن پلاک ها روی مینای دندان و آلودگی های دیگر زرد شده، دارای خطوط پوسیدگی هستند؛ به طوریکه روش های سفید کردن سنتی قادر به سفید کردن آنها نیست؛ استفاده از لیمنت های سرامیکی می تواند انتخاب مناسبی باشد چون لمینت (لمینیت) ها با چسبیدن به مینای دندان و پوشش دادن سطوحی با ظاهر ناخوشایند و بد شکل موجب می شوند که کل دندان ها به طور دائمی حداقل برای 10 سال سفید به نظر برسند.
دندانهایتان تغییر شکل داده باشد.
 برخی دندان ها به طور طبیعی و به علت نحوه قرار گیری ریشه در فک یا نداشتن جای کافی مابین سایر دندانها از همان ابتدا کج درآمده اند یا دارای انحنا های بدشکل و یا زاویه دار هستند. این مشکلات مخصوصا در دندان های جلو افراد را از لحاظ ظاهری آزار می دهد. ونیر های پرسلین با ایجاد سطح صاف و یکنواخت و با اصلاح شکل دندان های زاویه دار، کمک بزرگی به رفع این مشکل خواهند کرد.
برخی از دندان هایتان شکسته باشد.
شکستگی دندان ها معمولا در اثر تصادف یا حوادثی مانند مسابقات ورزشی و غیره بوجود می آید. این نوع دندانها از ابتدا کاملا سالم و زیبا در فک بیمار درآمده اند اما دراثر تصادف یا عوامل دیگری، شکستگی یا ترک های در این دندان ها ایجاد شده است. 
انتخاب درمان درست برای اصلاح این دندان های شکسته به منظور جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات جدی تر بسیار مهم است. علاوه بر این چون ظاهر این دندان ها با سایر دندانها تفاوت بسیاری دارد؛ نصب ونیرهای دندانی به منظور پوشش دادن آنها می تواند تاثیر قابل توجهی در اصلاح زیبایی دندانها داشته باشد.
گاز زدن یا جویدن غذاها برایتان مشکل باشد.
وجود دندانهای لب پر شده یا دندان هایی که بخشی از آنها افتاده است یا دندان های کج، جز اصلی ترین دلایلی است که کاندیدهای ایده آل لمینت (لمینیت) کردن دندان از آن رنج می برند. البته باید در نظر داشته باشید که ونیر های پرسلین تنها می توانند مشکلات کوچک و متوسط دندان را حل کند و در صورتی که دندان های فرد به علت ساختار فک یا عدم تراز های بیش از حد، کج شده باشند بهتر است از روش ارتودنسی دندان یا نصب براکت استفاده شود.
 
 
ونیر پروسلینی
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

آیا لمینت (لمینیت) های سرامیکی برای من مناسب است؟ 

ونیرهای پرس یکی از درمانهای سریع و دائمی به منظور اصلاح مشکلات زیبایی دندان و ایجاد لبخند زیبا به همان شکلی است که همواره انتظارش را داشتید. می توانید همین امروز با دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - مشورت کنید تا با سنجیدن شرایط شما تعیین کند که آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان و درمان با ونیر های پرسلین هستید یا خیر.
 
اما به طور کلی می توان گفت در صورتی کاندید ایده آلی برای ونیر های دندانی هستید که یک یا چند دندان شما با سایر دندانها از لحاظ ظاهری سازگار نباشد. موارد زیر شرایطی است که می توان با استفاده از ونیرهای لمینت (لمینیت) آنها را درمان کرد:
عوامل مختلفی سبب شود که به مدت طولانی تغییر رنگ در دندانها مشاهده شود.
دندانها با گذشت زمان سائیده شده باشند.
دندان براثر حوادث مختلف شکسته و یا لب پر شده باشند.
دندان ها به طور طبیعی کج در آمده باشند.
فاصله قابل توجهی بین دندانها وجود داشته باشد.
در صورتی که یک یا چند مورد از شرایط بالا در دندان های شما دیده می شود؛ باید با دندان پزشک در خصوص استفاده از ونیرهای لمینت (لمینیت) مشورت کنید. برای بسیاری از مشکلات کوچک و متوسط، راه حل اصلی درمان شما لمینت (لمینیت) های سرامیکی خواهد بود و لمینت (لمینیت) های سرامیکی به راحتی می توانند این مشکلات را در مدتی کوتاه و تقریباً دائمی بپوشانند.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

چه کسانی کاندید ایده ال استفاده از لمینت (لمینیت) های سرامیکی هستند؟

در حالی که فرآیند سفید کردن دندان تنها می‌تواند به طور موقتی رنگ دندانها را تغییر دهد؛ ونیرهای لمینت (لمینیت) می‌توانند رنگ، شکل، اندازه و ظاهر دندان ها را تقریباً به طور دائم اصلاح کنند و راه حل مناسبی برای افرادی هستند که می‌خواهند چهره زیباتر و لبخند جذاب تری داشته باشند. زمانی که ونیر های لمینت (لمینیت) روی دندان ها نصب می شوند زیبایی ظاهری دندان هایی که در معرض دید قرار دارند؛ دوچندان می شود.
لمینت (لمینیت) های سرامیکی یکی از موثرترین درمان های دندانپزشکی با ارائه راه حلی مناسب و انعطاف پذیر هستند که می‌توانند طرح لبخند بیمارانی که یک یا چند مشکل زیر را دارند به راحتی اصلاح کنند:
تغییر رنگ در دندان
تراز نبودن دندان ها
وجود فاصله بین دندان ها
یک شکل نبودن یک یا چند دندان با سایر دندانها
داشتن یک یا چند دندان آسیب دیده یا لب پر شده
وجود سائیدگی در دندان ها
آسیب دیدگی دندان ها به علت دندان قروچه کردن
جایگزین تاج دندان شدن به علت روش کم تهاجمی تر
تغییر رنگ دندان
با وجود این که سفید کردن دندان ها می توانند یک روش مناسب برای روشن تر کردن رنگ دندان باشد اما سفید کردن دندان نمی تواند روی دندان های پر شده چه با استفاده از کامپوزیت سفید رنگ و چه فلزی تاثیر گذار باشد. همچنین روش سفید کردن دندان یک راه حل موقتی است و پس از مدت کوتاهی مجدداً دندان ها رنگ می گیرند. بنابراین در صورتی که رژیم غذایی شما حاوی موادی است که موجب زرد شدن دندان ها می شود مانند سیگار کشیدن، قهوه، چای و موارد دیگر، لمینت (لمینیت) دندان گزینه مناسبی برای شما خواهد بود تا به طور دائمی دندان های خود را سفید کنید.
مصرف برخی داروهای خاص و آنتی بیوتیکها نیز می تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها شود و گاهی این تغییر رنگ ها را نمی توان با روش‌های درمانی سفید کردن به طور کامل از روی دندان ها پاک کرد.
در صورتی که پس از سفید کردن، دندان های تان بسیار حساس شده اند؛ نشان می دهد که روش سفید کردن برای شما مناسب نبوده و تا حدودی به مینای دندان شما آسیب رسانده است. در این شرایط نیز استفاده از لمینت دندان (لمینیت) می تواند به شما کمک کند. با نصب ونیرهای لمینت (لمینیت) می توانید به لبخندی زیبا تر و درخشان تر دست پیدا کنید.
تراز نبودن دندان
دندان های کج و زاویه دار یا کوتاه تر و بلند تر بودن یک یا چند دندان نسبت به سایر دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند فرد دارد. گاهی اوقات نیازی به استفاده از براکت های طولانی‌مدت و پرهزینه به منظور اصلاح طرح لبخند نیست بلکه می‌توان مشکلات کوچکتر که تغییر شکل بسیار زیادی ندارند را با روش ونیر های دندانی سریع و کم هزینه تر جایگزین کرد تا بدون تغییر ساختار دندان زیرین مشکلات دندان ها از لحاظ ظاهری حل شود.
محدودیت سنی
کودکان و بزرگسالان محدودیت سنی برای استفاده از لمینت (لمینیت) های سرامیکی ندارند اما چون در سنین پایین تر براکت ها راحت تر می توانند موقعیت و ساختار دندان ها در فک را تغییر دهند اغلب اوقات دندانپزشکان استفاده از پلاکت ها را به جای لمینت (لمینیت) های دندانی که روشی دائمی تر هستند برای کودکان و نوجوانان توصیه می کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی براکت هایی طراحی شده که دیگر مانند قبل ظاهر ناخوشایندی ندارد البته این براکت ها کمی گران هستند و درمان با آنها مدت زمان طولانی تری نیاز دارد. از طرفی پس از در آوردن براکت ها باید برای تمام عمر از محافظ های دندانی استفاده کنید تا از جابجایی مجدد آنها جلوگیری کند.
درصورتیکه لمینت (لمینیت) های سرامیکی می توانند با تغییر ظاهر دندان در مدتی کوتاه بدون نیاز به استفاده از براکت ها یا جابجایی فیزیکی دندان به اصلاح مشکلات ظاهری آنها کمک کنند. پس از اینکه ونیرهای دندانی قالب گیری شد و روی دندان های جلو قرار گرفت هیچ اثری از دندان های زاویه دار یا کج پشت آن مشاهده نمی شود.
فواصل کوتاه بین دندان ها
چون ونیر ها به شکل دندان و دهان و به درخواست مشتری شکل داده می‌شوند؛ در صورتی که فاصله کمی بین دندانها وجود داشته باشد می توان لمینت (لمینیت) ها را بگونه ای طراحی کرد که دیگر فاصله ای بین دندان ها وجود نداشته باشد. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از روش ارتودنسی یا نصب براکت ها برای از بین بردن این فاصله نمی باشد.
تغییر شکل دندان
ونیرهای لمینت (لمینیت) براساس نیاز هر بیمار طراحی و سفارش داده می شوند. به این ترتیب در صورتی که دندان هایتان به طور طبیعی کوتاه باشد و بخواهید آنها را بلندتر نشان دهی؛د لمینت (لمینیت) های سرامیکی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. چون می توانید آنها را به نحوی سفارش دهید که انحنا، طول و شکل ظاهری آن ها به سلیقه خودتان نزدیکتر باشد.
ترمیم دندان های آسیب دیده یا شکسته
بالا رفتن سن تغییرات بسیار زیادی در بدن انسان به وجود می آورد یکی از این تغییرات مهم، سائیدگی یا شکستگی دندان هاست. در صورتی که یک یا چند دندان شما به نحوی شکسته باشد که همچنان عملکرد خود را حفظ کرده و فقط روی ظاهر لبخندتان تاثیر نامطلوبی گذاشته است شما نیز کاندید مناسبی برای انجام لمینت (لمینیت) های سرامیکی هستید. افراد بسیاری سعی می‌کنند با پر کردن یا ترمیم دندان ها توسط روش های دندانپزشکی این شکستگی ها را ترمیم کنند. اما در نهایت ظاهر خوشایندی ایجاد نخواهد کرد. در صورتی که نصب ونیر های دندانی به منظور ترمیم دندان های شکسته بیشترین شباهت را به دندان های طبیعی فرد پیدا خواهد کرد.
اصلاح دندانهای ساییده شده
با گذشت زمان و بالا رفتن سن، تماس غذاهای اسیدی و یا فشارهای بیش از حد به دندان ها موجب سبک شدن و ایجاد سوراخ هایی در آن و یا صاف شدن لبه دندان ها می شود. این ساییده شدن موجب می شود دندان ها زرد تر به نظر برسند و به غذاهای سرد و گرم نیز حساس شوند. ونیر های دندانی با پوشش دادن این ساییدگی ها به اصلاح ظاهر دندان ها کمک می کند. در شرایطی که دندان‌ها به علت دندان قروچه دندان‌های فک بالا روی فک پایین ساییده شده باشند که در نهایت موجب آسیب رسیدن به مینای دندان و بیرون آمدن لایه زرد رنگ زیر آنها می شود نیز بهترین گزینه برای اصلاح کردن آنها، لمینت (لمینیت) های سرامیکی است.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!