02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا استفاده از ایمپلنت چینی عوارض دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

طبق گزارشات وزارت بهداشت، آمار استفاده از ایمپلنت دندان در ایران بسیار بالاست و سالانه حدود ۷۰۰ هزار ایمپلنت برای بیماران در ایران کاشته می‌شود که اغلب آنها ایمپلنت های اروپایی ساخت کشور سوئیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند و به میزان کمتری برندهای آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سال های اخیر ایمپلنت های ساخت کشورهای آسیایی مانند کره و چین گسترش بیشتری پیدا کرده است. هرچند نمی‌توان صددرصد اذعان داشت که این نوع ایمپلنت ها بی کیفیت هستند اما مطمئناً استاندارد کیفی آنها نسبت به ایمپلنت های اروپایی و آمریکایی بسیار پایین‌تر است.
کشور چین به تازگی ایمپلنت های دندانی را با مونتاژ کردن قطعات خریداری شده از شرکت های اروپایی تولید می کند. چون هزینه نهایی ایمپلنت چینی بسیار پایین‌تر از ایمپلنتهای اروپایی است طرفداران بسیاری پیدا کرده و بازار نسبتاً خوبی در ایران دارد. البته عواقب این تکنولوژی جدید ایمپلنت‌های دندانی چینی هنوز به درستی مشخص نشده است چون بیش از پنج یا شش سال از کاشت آن ها در دندانهای بیماران نمی گذرد. با این حال باید گفت هزینه پایین ایمپلنت دندان چینی نسبت به برندهای اروپایی و آمریکایی بی دلیل نیست. مطمئنا کاشت ایمپلنت‌ های نامرغوب چینی می تواند تاثیر قابل توجهی روی کاهش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت داشته باشد.
 
 
ایمپلنت چینی
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

عوامل موثر روی موفقیت کاشت ایمپلنت

کیفیت جراحی 
امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان از روش‌های مختلفی مانند لیفت ‌سینوس، پیوند استخوان و تکنولوژی کدکم CAD/CAM برای ارتقاء کیفیت جراحی و کاشت ایمپلنت استفاده کرد. تقریبا جراحان و ایمپلنتولوژیست ها قادر هستند کاشت ایمپلنت را با روشهای جراحی مختلف برای تمام بیماران با هر نوع مشکلی اعم از کافی نبودن تراکم استخوان و ارتفاع ناکافی استخوان فک انجام دهند.
توانایی جراح و ایمپلنتولوژیست
تجربه و تخصص جراح دندان و ایمپلنتولوژیست یکی از مهم ترین عوامل موثر بر روی موفقیت کاشت ایمپلنت است. چون زاویه کاشت، نحوه کاشت، محل کاشت، فاصله بین ریشه های دندان، ارتفاع استخوان فک و بسیاری موارد دیگر باید توسط دندانپزشک بررسی شود تا ایمپلنت دندان در بهترین حالت در جای مناسب در استخوان فک کاشته شود. موفقیت کاشت ایمپلنت کاملا به توانایی جراح در تعیین عوامل ذکر شده بستگی دارد.
برند ایمپلنت 
معروف ترین برندهای ایمپلنت مانند اشترومن، زیمر و بیوکر به علت توانایی در ساخت ایمپلنت ها و طراحی بهینه آنها که موجب می شود پایه ایمپلنت ها سریع تر و با کیفیت بهتری با استخوان فک جوش بخورند و در نتیجه دوام و طول عمر بسیار بالایی داشته باشند؛ اعتبار بالایی کسب کرده و اطمینان دندانپزشکان را به خود جلب کرده‌اند. به همین علت جراحان متخصص که تجربه کافی در کاشت ایمپلنت را دارند معتقدند در صورتی که از برند های بی کیفیت در کاشت ایمپلنت استفاده شود؛ جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک به درستی انجام نگرفته و احتمال شکست کاشت ایمپلنت به شدت افزایش می‌یابد. معمولا کلینیک های معتبر و مطب ‌های دندانپزشکی حرفه ای از برندهای سوئیسی و آمریکایی برای کاشت ایمپلنت های دندان استفاده می کنند.
کشور سازنده 
نظرسنجی از جراحان دندان و ایمپلنتولوژیست ها نشان می دهد استفاده از برخی ایمپلنت های نامرغوب و غیر استاندارد مانند ایمپلنت های چینی یا کره ای علاوه بر اینکه کاشت ایمپلنت را با شکست مواجه می کند؛ موجب می شود سلامت دهان و دندان فرد نیز به خطر بیفتد. تکنولوژی ساخت ایمپلنت در حال حاضر در اختیار چند کشور اروپایی مانند سوئیس، فرانسه، آلمان و همچنین کشور آمریکاست و معمولاً کشورهای دیگر خودشان به طراحی و تولید ایمپلنت نمی پردازند بلکه اکثر کشورها از جمله کشور چین قطعات متعدد را که برای ساخت ایمپلنت به کار می‌رود از کشورهای دیگر وارد کرده و فقط در کارخانه مونتاژ می کنند. با توجه به این که در ساخت یک عدد ایمپلنت حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ قطعه مختلف باید سر هم شود احتمال اینکه قطعاتی که از شرکت‌های مختلف خریداری می شوند و به منظور کمتر شدن هزینه ها بدون توجه به اینکه آیا با هم منطبق هستند یا خیر مونتاژ می شود کیفیت محصول نهایی را به شدت پایین می آورند. به همین علت استفاده از ایمپلنت های چینی که نامرغوب و غیر استاندارد هستند؛ اغلب توسط دندانپزشکان توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آمار استفاده از ایمپلنت چینی در ایران

در حال حاضر فقط ۵۰ درصد از ایمپلنت های دندانی که در مطب و کلینیک دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرند تاییدیه کمیته بین المللی ایمپلنت را دارند. در صورتی که از ۵۰ درصد باقیمانده حدود ۱۰ درصد از آنها ایمپلنت های چینی غیر استاندارد هستند که به لحاظ کیفیت در درجه بسیار پایینی قرار دارند. با توجه به اینکه استفاده از این ایمپلنت های چینی غیر استاندارد، شکست عمل کاشت ایمپلنت را به شدت افزایش داده است؛ انجمن ایمپلنتولوژی ایران تصمیم گرفته است با جلوگیری از واردات ایمپلنتهای غیر استاندارد نامرغوب به بیماران کمک کند تا سرمایه گذاری مطمئن و بلند مدتی در درمان بیماری های دهان و دندان خود از جمله کاشت ایمپلنت داشته باشند. در این میان برگزاری دوره های آموزشی برای دندانپزشکان و جراحان و ایمپلنتولوژیست ها زیر نظر وزارت بهداشت و همچنین انجمن ایمپلنتولوژی ایران می ‌توانند در افزایش آگاهی دندانپزشکان بسیار موثر بوده و فرهنگ استفاده از ایمپلنت های دندانی مرغوب و باکیفیت بالا را میان آن ها جا بیاندازد.

عوارض ایمپلنت چینی غیراستاندارد 

ایمپلنت های دندانی یکی از قطعات بسیار حساس هستند که در تماس مستقیم با استخوان فک و لثه قرار می گیرند. به همین علت تأثیر آنها روی سلامت دهان و دندان، استخوان فک، ساختار چهره و همچنین سلامت عمومی بدن کاملا واضح و مشخص است. استفاده از ایمپلنت چینی غیر استاندارد می‌تواند عوارض و مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کند که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
1. تحلیل استخوان فک
مهمترین هدف کاشت ایمپلنت دندان جایگزین کردن پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان طبیعی است تا بتوانند پروتز دندان مصنوعی را در طولانی مدت و با حفظ عملکرد آن دقیقا مطابق با دندان طبیعی روی خود نگه دارد. عملکرد درست و دقیق پایه ایمپلنت به نحوه جوش خوردن آن با استخوان فک بستگی دارد. اگر کیفیت و جنس تیتانیومی ایمپلنت دندان بالا باشد به راحتی با استخوان فک سازگار شده و به رشد و تقویت آن کمک می کند. در نتیجه نه تنها مشکلی در استخوان فک ایجاد نمی شود بلکه از تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می کند. اما متاسفانه ورود کشورهای بی تجربه و بدون تکنولوژی کافی مانند هند، چین، کره و ویتنام موجب شده کیفیت و جنس ایمپلنت های دندانی به شدت افت کند و در نتیجه پایه ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نخورد. در این شرایط استخوان اطراف ایمپلنت دندان کم کم تحلیل رفته و پایه ایمپلنت بیرون می‌افتد و توانایی تحمل تاج دندانی که روی آن قرار گرفته را نداشته و عمل کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود.
2. بروز عفونت 
در صورتی که ایمپلنت دندان چینی بی کیفیت و غیر استاندارد در استخوان فک کاشته شود به علت درست جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک و عدم قرارگیری صحیح ایمپلنت داخل استخوان فک، مواد غذایی به راحتی اطراف ایمپلنت گیر کرده و مکان خوبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کنند. با لق شدن پایه ایمپلنت، باکتریها کاملا به داخل استخوان فک نفوذ کرده و موجب عفونی شدن لثه و استخوان فک و ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای بیمار می شوند.
3. هزینه های جانبی
بروز مشکلاتی مانند شکست عمل کاشت ایمپلنت، عفونت لثه و استخوان فک و تحلیل استخوان، هزینه های بسیار بیشتری را بر دوش بیمار می گذارد تا آنها را درمان کند. علاوه بر این پس از کاشت ایمپلنت های نامرغوب چینی بیمار مجبور می‌شود ایمپلنت ‌ها را از دهان خارج کرده و پس از گذراندن دوره های درمانی که هزینه های گزافی را بر عهده او می‌گذارد؛ مجدداً عمل کاشت ایمپلنت را با یک ایمپلنت مرغوب و با کیفیت انجام دهد. بنابراین نباید فریب قیمت پایین ایمپلنت های چینی را بخورید. درست است که در ابتدا هزینه ای که می پردازید ممکن است پایین باشد اما در طولانی مدت هزینه های بیشتری را باید بپردازید تا استفاده از ایمپلنت نامرغوب چینی را جبران کنید.
4. مشکلات جانبی
کیفیت پایین ایمپلنت چینی علاوه بر اینکه مشکلات متعددی را داخل استخوان فک و لثه بیماری ایجاد می کنند مشکلات و عوارض جانبی هنگام کاشت برای سایر ارگانهای بدن نیز بوجود خواهد آورد. در برخی موارد به عنوان مثال دیده شده است که هنگام کاشت ایمپلنت در داخل استخوان فک به هنگام پیچ کردن آن، براده های بسیار ریزی از ایمپلنت به بیرون پرتاب شده و وارد چشم یا بینی بیمار گردیده و مشکلات بسیار زیادی را برای فرد به وجود آورده است. در موارد بسیار نادری پریدن این براده‌های فلزی از ایمپلنت های چینی در چشم فرد موجب نابینایی شده است.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشخصات ایمپلنت‌های مرغوب چیست؟

کد رهگیری
تمامی برندهای معتبر ساخت ایمپلنت های دندانی برای ایمپلنت های عرضه شده به بازار خود یک کد مخصوص یا ( QR code) در نظر می گیرند که قابل پیگیری در سایت مربوطه هستند. بنابراین در صورتیکه ایمپلنت های چینی نامرغوب با نام برندهای معتبر اروپایی مورد استفاده قرار بگیرند کاملاً قابل شناسایی هستند و می‌توانید پیش از کاشت ایمپلنت از دندان پزشک بخواهید که QR Code مربوطه را در سایت شرکت سازنده استعلام بگیرد و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کند.
گارانتی 
اکثر برندهای مشهور، ایمپلنت دندانی طراحی و ساخته شده توسط شرکت خود را حداقل به مدت یکسال گارانتی می کنند. هر چند که این گارانتی شامل شرایط خاصی می‌شود و نمی‌توان برای تمام موارد شکست ایمپلنت دندان از آن استفاده کرد اما داشتن گارانتی نشان می‌دهد که ایمپلنت دندانی مورد استفاده از برند معروف است که کیفیت و استانداردهای لازم را دارد.
قیمت
یکی از عواملی که نشان می دهد کیفیت و طراحی ایمپلنت دندان از استانداردهای بالایی برخوردار است، قیمت ایمپلنت است. مشخص است که ایمپلنت های چینی قیمت بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت های اروپایی دارند. اما این قیمت پایین می تواند هزینه های بیمار را در طولانی مدت بالا ببرد و بنابر این به نفع خود بیمار است که به منظور دستیابی به اهداف اصلی کاشت دندان در روش ایمپلنت ازجمله زیبایی ظاهری، حفظ بهداشت، سلامت دهان و دندان و حفظ سلامت استخوان سرمایه گذاری درستی در این زمینه داشته باشند و از ایمپلنت های مرغوب و با کیفیت استفاده کنند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

حسین وفائی

ایا درصورت عدم موفقیت در کاش ایمپلنت پزشک موظف به جبران خسارت هست

دکتر شهاب محمدی

سلام خسارت چی منظورتونه؟