02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عواقب از دست دادن دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/12/22

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مشکلات از دست دادن دندان 

یک لحظه خود را بدون دندان تصور کنید! تصور کنید چه مشکلاتی بخاطر نداشتن یک یا چندان برای شما رخ می دهد. دیگر نمی توانید غذاهای مورد علاقه خود را میل نمایید و حتی امکان گاز زدن سیب را ندارید و برای خوردن هر غذایی به زحمت و درد سر می افتید. 
یا بدتر از آن فکر کنید که بخاطر خراب شدن  یا با شکسته شدن دندان های جلویی تان دیگر آن لبخند و زیبایی سابق را ندارید و اعتماد به نفس تان کم می شود و دیگر حتی جرات لبخند زدن و خندیدن را ندارید و ممکن است حتی بخاطر همین مسئله در روابط اجتماعی خود دچار مشکل شوید و به خاطر ناراحتی از این مسئله دیگر نتوانید در جمع دوستان و اقوام خود حاضر شوید. یا ممکن است در زندگی شغلی خود دچار مشکل شوید و حتی مجبور به ترک شغل تان شوید.
پس نداشتن دندان فقط به مشکلات غذا خوردن ختم نمی شود و می تواند دردسرهای بزرگ تری برای شما ایجاد نماید. متاسفانه به طور میانگین هر فرد بزرگسال بین 3 تا 4 دندان از دست رفته یا دندان های پوسیده ای دارند که باید کشیده شده و با یک از روش های دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان، بریج یا دندان مصنوعی جایگزین شوند.
البته از دست دادن دندان های آسیا و دندان هایی که پشت لبخند شما پنهان شده اند ممکن است نادیده گرفته شوند و به خاطر اینکه نبود آن ها در چهره و ظاهر شما تاثیری ندارد نادیده گرفته شوند؛ اما با یکدیگر می خواهیم عواقب نادیده گرفتن بی دندانی و خالی گذاشتن جای دندان کشیده شده را با یکدیگر بررسی کنیم.
ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت دندان دکتر شهاب محمدی
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان
 
عواقب از دست دادن دندان چیست؟
عوامل از دست دادن یک دندان شامل تروما یا همان شکستگی بر اثر یک تصادف، برخوردهای فیزیکی در هنگام ورزش، پوسیدگی یا بیماری های لثه است. اگر مشکل از دست دادن دندان به از دست دادن لبخند زیبا و یا سختی خوردن غذا خلاصه می شد ممکن بود خیلی از افراد با توجه به هزینه های دندانپزشکی با این وضعیت کنار می آمدند، اما فقدان دندان در استخوان فک منجر به آسیب های جسمی شدید تری خواهد شد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
مشکل در جویدن غذا
وظیفه و کارکرد اصلی دندان ها جویدن غذا و کمک به هضم آسان غذا است. پس زمانی که یکی یا چندین دندان خود را از دست می دهیم جویدن غذا برای ما سخت تر می شود و برای خوردن غذا و هضم آن دچار مشکلات جدی می شویم.
حتی ممکن است به هنگام خوردن غذا دچار درد شویم و این که دیگر نتوانیم هر غذایی را بخوریم و غذاهای مورد استفاده ما کم تر و محدود تر شود و ممکن است حتی باعث سوء تغذیه و مشکلاتی از این دست شود.
جابجایی سایر دندان ها
زمانی که در استخوان فک ما یک یا چند جای خالی دندان ایجاد شود، این فضای خالی ایجاد شده باعث حرکت و جابجا شدن سایر دندان های طبیعی ما می شود که این مسئله باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود و هر چه فاصله دندان بیشتر شود دوام و عمر مفید دندان های طبیعی ما کاهش یافته و باعث زودتر خراب شدن سایر دندان های ما می شود.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
مشکل در صحبت کردن
خب گاهی ما دندان های آسیا و دندان های بخش عقب دهان خود را از دست می دهیم؛ اما اگر یکی از دندان های جلویی خود را از دست دهیم دیگر حتی صحبت کردن هم برای ما سخت و خجالت آور می شود چرا که این فضای خالی ایجاد شده بین دندان های ما توجه هر شنونده و مخاطبی را به خودش جلب می کند و باعث آسیب دیدن اعتماد به نفس ما خواهد شد.
مشکلات استخوانی
زمانی که یک دندان کشیده می شود علاوه بر فضای خالی در روی لثه و بین دندان های طبیعی، یک فضای خالی نیز در استخوان فک ایجاد می شود که در طی زمان دیواره استخوان فک در محل دندان کشیده شده دچار تخریب شده و کم کم استخوان فک در ان بخش دچار تحلیل و خراب شدگی خواهد شد. در ضمن این تحلیل استخوان فک کم کم باعث تغییر ساختار فک و به طبع آن تغییر ساختار صورت شما خواهد شد.
پیری زودرس
زمانی که دندانی برای نگهداشتن پوست اطراف دهان و استخوان فک شما نباشد، کم کم پوست شما دچار افتادگی می شود و باعث چروک شدن پوست شما می شود که باعث می شود پیرتر از سن خود به نظر برسید.
آسیب دیدن سلامت روان
طی تحقیقاتی که در سال 2014 انجام گرفته است رابطه بین از دست دادن و اضطراب و افسردگی به طور کامل روشن شده است.
از دست دادن اعتماد بنفس
طی تحقیقاتی که در سال 2015 توسط انجمن دندانپزشکی امریکا انجام گرفته است، 23 درصد از مردم به علت خجالت نداشتن دندان و فضای خالی بین دندانها، از خندیدن و لبخند زدن اجتناب می کنند.
راه حل جایگزینی دندان های از دست رفته
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، می توانید با روش های درمانی جایگزینی دندان های از دست رفته آشنا شوید. اما اگر برای درمان خود جدی هستید می توانید بعد از خواندن این بخش با کلینیک دندان یا مطب دندانپزشکی دکتر محمدی تماس بگیرید و با مشورت دکتر شهاب محمدی، بهترین روش برای به دست اوردن سلامت دهان و دندان خود را پیدا کنید.
ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان می توانید به عنوان یک جایگزین ایمن و مستحکم برای دندان یا دندان های ازدست رفته شما به کار گرفته شود. دقت داشته باشید حتی اگر تمامی دندان های خود را هم از دست داده باشید می توانید از مجموعه های ایمپلنت دندان استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این روش درمانی ندارید.
پل های دندانی یا همان بریج
بریج یا همان پل دندان برای جایگزینی یک یا چند دندان محدود می تواند استفاده شود. البته باید دقت داشته باشید که بار پروتز ثابت یا همان

پل دندانی بر روی دندان های کناری است و این روش می تواند باعث کاهش عمر مفید دندان های کناری طبیعی شود.

دندان مصنوعی
دندان مصنوعی زمانی کاربرد پیدا می کند که نخواهید یا نتوانید از روش های ایمپلنت دندان و بریج استفاده کنید. البته این روش ممکن است باعث درد لثه و آسیب دیدن لثه های زیر دندان مصنوعی شود و بعد از مدتی شما را دچار درد کند و به علت صاف شدن لثه در دهان شما جابجا شود و دایماً شما را به هنگام صحبت و غذا خوردن دچار مشکل کند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!