02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهبودی دندان عقل پس از جراحی چقدر زمان می برد؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/08

بهبودی یا ریکاوری دندان عقل پس از جراحی ممکن است تا دو هفته طول بکشد. مراقبت مناسب از زخم ایجاد شده می تواند به فرد کمک کند تا در اسرع وقت بهبود یابد. جراحی دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی های دندانپزشکی است و اگر این اتفاق برای شما نیز پیش آید معمولا دندانپزشک جراحی را برای برداشتن دندان های عقل شما توصیه می نماید. 
دندان های عقل دندان های بزرگی هستند که در انتهای دهان رشد می کنند و در اکثر افراد در سنین هفده تا بیست و پنج سالگی، این دندان ها بیرون می زنند.برخی نیز ممکن است اصلا دندان عقل نداشته باشند. گاهی اوقات، فضای کافی در دهان برای حرکت دندان های عقل در موقعیت مناسب وجود ندارد و از این رو ممکن است که آنها از لثه ها و به صورت زاویه ای شکسته شوند و یا مقداری از آنها بیرون بزنند. در این حالت می گوییم دندان عقل نهفته است و این می تواند مشکلاتی مانند درد یا عفونت را سبب شود. 

دکتر شهاب محمدی موسس کلینیک دندانپزشکی غرب تهران یکی از باسابقه‌ترین کلینیک‌های تخصصی ایمپلنت دندان، لمینت دندان می‌باشد که در سال 1385 از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند و دارای سابقه 10ساله  در زمینه همکاری با مطبوعات تخصصی علمی و پایان نامه برگزیده سال 1384 در بررسی تاثیرات ورزش حرفه ای بر آسیب های وارده به منطقه زیبایی دندان‌ها به عنوان متخصص ایمپلنت دندان و زیبایی دندان هستند.

در این کلینیک علاوه بر تمرکز بر فناوری‌های نوین مثل ایمپلنت دندان دیجیتال سعی ‌گردیده است تا حد امکان هزینه‌های دندانپزشکی تا آن‌جایی که امکان دارد معقولانه باشد و کیفیت همچنان استاندارد بالایی داشته باشد. با یک نگاه اجمالی به هزینه‌ ایمپلنت دندان و قیمت لمینت دندان این نکته برای شما بهتر روشن خواهد شد.


در این مقاله قصد داریم در مورد بهبودی دندان عقل پس از جراحی و نکات مهم در مورد روند سریع تر بهبودی صحبت کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه بمانید.

روز جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی سرپایی است، به این معنی که در همان روزی که وارد کلینیک دندانپزشکی می شوید در همان روز هم می توانید از مرکز خارج شوید.
 مقداری درد و تورم در این حالت طبیعی است. روز اول بهبودی دندان عقل پس از جراحی، مقداری خون در دهان خود مشاهده خواهید نمود. در صورت تمایل می توانید کیسه یخ روی صورت خود قرار دهید. البته دندانپزشک شما قطعا داروهای مسکنی نیز تجویز خواهد کرد و به شما دستورالعمل هایی در مورد زمان و چگونگی مصرف آنها خواهد داد.
پس از جراحی  اگر حال عمومی خوبی داشتید می توانید به منزل بروید در غیر این صورت ایده خوبی است که شخصی شما را تا منزل همراهی کند. بخصوص اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید زیرا برای مدت زمان طولانی تری نمی توانید رانندگی کنید. پس از جراحی می توانید تا زمانی که بهبودی دندان عقل حاصل شود غذاهای بسیار نرم مصرف کنید اما از مصرف الکل، کافئین و استعمال دخانیات خودداری کنید. همچنین نباید از نی استفاده کنید زیرا این می تواند منجر به عوارضی شده و بهبودی شما را به تأخیر اندازد.

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

بهبودی طولانی مدت دندان عقل پس از جراحی

بیشتر افراد طی سه تا چهار روز پس از جراحی دندان عقل به طور کامل بهبود می یابند. اما اگر دندان های شما از زاویه ای ناخوشایند بیرون زده باشند ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا بهبود یابید. زخمی که پس از جراحی به جای می ماند نیز ممکن است تا ماه ها به طور کامل بهبود نیابد، از این رو شاید در صورت مراقبت نادرست پس از جراحی دچار عفونت نیز شوید. از این رو، مراقب خود باشید و به هر نشانه ای با دقت توجه داشته باشید.
شما می توانید یک روز پس از جراحی فعالیت های عادی و روزمره خود را از سر بگیرید اما از هر گونه فعالیتی که ممکن است که باعث لخته شدن خون روی زخم شود خودداری کنید. این شامل مواردی چون تمرین های ورزشی شدید، سیگار کشیدن، تف کردن، نوشیدن از نی و ... می باشند. پس از خارج کردن دندان عقل، مقداری درد و تورم و خونریزی طبیعی است. اگر درد یا خونریزی شما بیش از حد و غیر قابل تحمل است بهتر است که بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در این مورد به مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان مراجعه کنید.
علائم شما باید تا روز سوم پس از جراحی تا حدی زیادی بهبود یابند. در واقع تمام درد و خونریزی باید طی یک هفته پس از عمل جراحی برطرف شوند. برخی از عوارض می توانند نشانه ای از عفونت یا آسیب عصبی باشند و این بهبودی دندان عقل پس از جراحی را به تأخیر می اندازد. اگر شما هر یک از علائم را مشاهده کردید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید:
- مشکل در بلع یا تنفس
- تب
- غیر موثر بودن دارو در کاهش درد
- تورم که با گذشت زمان بدتر می شود
- بی حسی
- خارج شدن خون یا چرک از بینی 
- متوقف نشدن خونریزی

تسریع بهبودی دندان عقل پس از جراحی با مراقبت در منزل 

مراقبت در منزل به منظور جلوگیری از عفونت و عوارض جدی دیگر و نیز تسریع بهبودی دندان عقل بسیار مهم است. دندانپزشک یا جراح شما دستورالعمل های دقیق را در مورد نحوه تمیز کردن و محافظت از دهان پس از جراحی به شما ارائه خواهد داد. دستورالعمل های معمول عبارتند از مسواک نزدن یک روز کامل یا نکشیدن نخ دندان.

دستورالعمل های معمول در منزل برای تمیز کردن دهان و دندان ها عبارتند از:
شستشو با آب نمک برای تمیز نگه داشتن زخم. هنگامی که آب نمک را وارد دهان کردید به خوبی آن را در تمام دهان بچرخانید و سپس اجازه دهید آب خارج شوید. همچنین به آرامی زخم را با گاز آغشته سازید تا خون های اضافی را جذب کند. 
با مدیریت صحیح شما باید بتوانید یک یا دو روز پس از جراحی به زندگی روزمره خود بازگردید. همچنین باید بسیار مراقب باشید تا لخته های خون و بخیه ها در این مدت خارج نشوند. مانند هر اثر زخم، خون روی سوراخ دندان عقل شما می تواند از زخم محافظت کرده و آن را التیام بخشد. از این رو اگر لخته خارج شود، درد شما بیشتر شده و احتمال عفونت نیز افزایش می یابد. برای کمک به تمیز نگه داشتن زخم امتحان کردن موارد زیر خالی از لطف نیست:


- استفاده از دهانشویه های ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت. طیف گسترده ای از این محصولات در داروخانه ها موجود هستند.
- شستشو با آب گرم و نمک برای کاهش تورم و تسکین لثه ها
- بلند کردن سر هنگام خواب به منظور راحتی بیشتر
علاوه بر درد، برخی افراد احساس خستگی می کنند و برای بهبودی پس از جراحی دندان عقل نیاز دارند که تا چند روز استراحت کنند.

 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مدیریت درد پس از جراحی دندان عقل

اکثر افراد پس از جراحی درد کمی داشته و یا دردی را احساس نمی کنند. اما به احتمال زیاد به مدت سه روز ورم و ناراحتی را تجربه خواهید نمود و دهان شما برای بهبودی کامل به چند هفته زمان نیاز داشته باشد. روش های اصلی کنترل درد و کاهش تورم عبارتند از یخ و مصرف داروهای مسکن. شما می توانید در مورد دفعات استفاده از کیسه یخ روی صورت خود از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید. یخ را به صورت مستقیم روی صورت خود قرار ندهید زیرا در این صورت بیشتر آسیب خواهید دید. دندانپزشکان همچنین برای کاهش درد توصیه می کنند که از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه استفاده نمایید.
همچنین برای بهبودی دندان عقل پس از جراحی، دندانپزشک ممکن است مصرف آنتی بیوتیک را توصیه کند. آنتی بیوتیک به منظور جلوگیری از هر گونه عفونت تجویز می شود. زیرا در این دوره دهان شما در برابر میکروب ها آسیب پذیر است و حتما باید طبق دستور دندانپزشک دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف نمایید.

در دوران بهبودی دندان عقل چه غذایی را باید مصرف و از خوردن چه مواد غذایی اجتناب نمود؟

 هیدراته ماندن بدن و نحوه صحیح غذا خوردن برای بهبودی دندان عقل پس از جراحی بسیار مهم است، هرچند که شاید پس از عمل اشتهای خوبی نداشته باشید. در مورد آنچه می توانید در روزهای اول بهبودی مصرف کنید از دندانپزشک خود راهنمایی ها را دریافت کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که خوردن آنها بدون جویدن آسان باشند و نیز لخته های خون یا بخیه ها را مختل نسازند. 
شما می توانید رژیم خود در ابتدا با غذاهای بسیار نرم شروع کنید مانند:
- پنیر
- سوپ
- رشته فرنگی نرم
- تخم مرغ 
- موز له شده
- پودینگ
- پوره سیب زمینی
- سس سیب
- اسموتی

هنگام غذا خوردن، از موارد زیر خودداری کنید:

- مصرف غذاهای بسیار گرم یا داغ زیرا می توانند محل جراحی را بسوزانند و دوره ریکاوری را تا مدتی به عقب بیندازند؛
- آجیل یا دانه هایی که می توانند در حفره ای که دندان عقل شما در آن قرار داشته است گیر کنند؛
- نوشیدن از نی یا مکیدن شدید غذا ، که می توانند لخته خون شما را از بین برده یا به بخیه ها آسیب برسانند.
- مواد غذایی چسبناک مثل آبنبات ها یا آدامس می توانند در حفره گیر کرده و باعث درد و صدمه به زخم های ترمیم کننده شوند.
- خوردن غذاهای سفت و ترد نظیر چیپس، چوب شور می تواند به زخم آسیب برساند.
شما می توانید پس از بهبودی کامل و زمانی که احساس آمادگی کردید، به آرامی مصرف غذاهای دلچسب و مورد علاقه خود را آغاز کنید.

چرا دندان عقل تا این اندازه مشکل ساز است؟

معاینات منظم می توانند به جلوگیری از ایجاد مشکل توسط دندان های عقل کمک زیادی کنند. در دهان اغلب فضای کافی برای رویش چهار دندان بزرگ وجود نداشته و این می تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. اگر دندان عقل از لثه عبور کند، مواد غذایی به آسانی میان دندان و لثه گیر می کنند. علاوه بر این، تمیز نگه داشتن این دندان ها نیز دشوار است زیرا به راحتی منجر به عفونت یا پوسیدگی می شوند.
با این حال، دندان های عقل حتی در صورتی که از طریق لثه کاملا رشد کنند می توانند مشکلاتی را به وجود آورند. اگر آنها در یک زاویه رشد کنند، ممکن است داخل لثه باقی بمانند. همچنین ممکن است با فشار دادن روی دندان های دیگر باعث درد شوند. 
مشکلات دندان عقل نهفته نیز می توانند جدی تر باشند. مشکلاتی مانند:
- درد
- گیر کردن غذاها و بقایای آن پشت دندان عقل
- عفونت یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
- پوسیدگی دندان عقل تا جایی که از لثه بیرون زده است
- آسیب به دندان نزدیک یا استخوان های اطراف آن
- ایجاد کیسه پر از مایع (کیست) در اطراف دندان
مراجعه منظم به دندانپزشک در دوران نوجوانی و در اوایل بزرگسالی به این معنی است که دندانپزشک می تواند چگونگی رشد دندان عقل را تحت نظر داشته باشد و مشکلات را خیلی زود تشخیص دهد.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

سخن پایانی

جراحی یا کشیدن دندان عقل روشی بسیار معمول برای رفع یا پیشگیری از مشکلات آخرین مجموعه دندان های مولر (molars) یا آسیاب است. شما می توانید برای بهبودی سریع تر دندان عقل پس از جراحی غذاهای نرم مصرف کرده و پس از اینکه احساس آمادگی نمودید به فعالیت های منظم و روزمره خود برگردید.
بهبودی دندان عقل معمولا سه روز زمان می برد اما ممکن است یک هفته تا دو هفته نیز طول بکشد. مسئله مهم این است که بتوانید با دقت دستورالعمل های مراقبت در منزل را که دندانپزشک به شما توصیه می نماید برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عفونت دنبال کنید. گاهی ممکن است فرد دچار عفونت شده و به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد.
علائم عفونت شامل درد، تورم، چرک زرد در اطراف زخم و تب هستند. علاوه بر این موارد خطر کوچک دیگری به نام ساکت خشک دندان یا حفره خشک  (dry socket) وجود دارد. ساکت خشک اصطلاحی در دندانپزشکی بوده و حالتی است که گاهی اوقات پس از کشیدن دندان پیش می آید. زمانی که پس از جراحی دندان عقل، لخته خون تشکیل نشود، آرَک دندان (alveolus) ظاهری خشک پیدا کرده و به شدت دردناک می شود. از این رو دندانپزشک باید معمولا زخم را با پانسمان بپوشاند.
در نهایت، پس از جراحی دندان عقل، با مراقبت های مناسب و بسیار دقیق، عوارض جدی بعید به نظر می رسند. اما اگر کسی دچار درد شدید، خونریزی زیاد، تب یا علائم غیر منتظره دیگری شد باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سمانه

سلام من ۴ روز هست دندان عقل سمت چپ پایین کشیدم و دندان کناری عقل سمت چپ پایین هم خراب بود و شکسته بود جراحی کردن و بخیه زدن هر دوتا رو الان هم درد دارم و هم اینکه فک کنم یه ذره غذا زیر بخیه رفته چکار کنم ؟؟؟ امکان داره غذا زیر بخیه بره و لثه جوش بخوره و من متوجه نشم و بعدا لثه عفونت کنه ؟؟؟ برای اینکه اینجوری نشه چکار کنم راستی من نمیدونستم که با نی چایی و آب نباید بخورم و ۲ روز اول رو فقط با نی نوشیدنی سرد خوردم الان تو نت خوندم که بد بوده 😔😔

جواد

باعرض سلام و امید قبولی طاعات و عبادات حضرت عالی، محل جراحی دندان عقل نهفته پس از چند ماه گذر از بهبودی محل جراحی بسیار درد میکند مخصوصا در ناحیه استخوان و چارچوب فک ،لطفا راهنمایی بفرمائید. با تشکر از جناب دکتر

دکتر شهاب محمدی

نباید درد داشته باشید باید معاینه کنم تا بتونم به طور کامل تشخیص بدم

عباس رضاپور

سلام خسته نباشید جای دندان عقلی که کشیدم یه حفره ایجاد شده و نخ بخیه هم کنده شده حالا بعد ۴روز دیگه هر غذایی که میخورم میره تو حفره گیر میکنه و نمیشه با خلال دندان هم خارج کرد به لثه آسیب میزنه چه مدت طول میکشه درست بشه؟ با تشکر از پاسخ گویی شما

پریسا

سلام ۴ روزه دندون عقلمو جراحی کردم ۴ تابخیه خورده،شدیدا درناحیه گوش وگردن احساس هوا و درد،دارم میشه راهنماییم کنید

دکتر شهاب محمدی

بعد از جراحی دندان عقل مشکلات هست. راهنمایی در چه زمینه ای میخاید؟

فاطمه

سلام من ۱۵ روز قبل دندون عقلم کشیدم ولی الان جاش درمی کنه

دکتر شهاب محمدی

ممکنه بعد از 15 روز هم درد داشته باشید چیز عجیبی نیست