02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

در دندانپزشکی کودکان چه نوع خدماتی ارائه می شود؟

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/08

بروزرسانی شده در: 1401/12/17

دندانپزشکی کودکان انواع مختلفی از خدمات را به منظور کنترل سلامت دهان و دندان کودکان از نوزادی تا سال های نوجوانی ارائه می دهد. دندانپزشکان اطفال در تمامی مراحل رشد کودکان، تجربه و صلاحیت مراقبت از دندان ها، لثه ها و دهان آنها را دارند. 
دندان های شیری کودکان در طول شش ماه اول زندگی شروع به بیرون آمدن می¬ کنند. در سن شش یا هفت سالگی، آنها اولین مجموعه دندان های خود را از دست می دهند که در نهایت با دندان های ثانویه یا دائمی جایگزین می شوند. بدون مراقبت های دندانی مناسب، کودکان با پوسیدگی دندان و بیماری هایی روبرو می شوند که می تواند باعث درد و عوارض مادام العمر شود. امروزه پوسیدگی دندان در اوایل کودکی که یک بیماری عفونی تلقی می شود، پنج برابر آسم در کودکان و هفت برابر تب یونجه شیوع دارد.
به عنوان یک پدر یا مادر، قطعا شما ترجیح می دهید که از مشکلات دندان فرزند خود جلوگیری کنید تا بعدا آن را درمان نمایید. در دندانپزشکی کودکان انواع مختلفی از خدمات ارائه می شود که برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه های کودکان طراحی شده است. در این مقاله قصد داریم انواع این خدمات را برای شما توضیح دهیم.

چه نوع خدماتی در دندانپزشکی کودکان ارائه می شود؟

خدماتی که در مرکز دندانپزشکی کودکان ارائه می شوند عبارتند از:

1. تمیز کردن دندان ها

بهداشت عالی دندان با تمیز کردن و بهداشت معمول برای کودک شما حاصل می شود. با مراجعه به دندانپزشکی کودکان، کودک شما یاد خواهد گرفت که چگونه نخ دندان بکشد، مسواک بزند و یا یک رژیم درمانی عالی را که هر بزرگسالی می¬ تواند انجام دهد داشته باشد. دندانپزشکان کار را با صحبت و شناسایی ابزارهای تمیز کردن دندان آغاز می نمایند.
دندانپزشکان از ابزارها و دستگاه های مختلفی برای شل شدن و از بین بردن رسوبات مانند لکه ها یا پلاک دندان استفاده میکنند. آنها همچنین درمان های خاصی مانند فلوراید یا سیلانت را توصیه می نمانید. آنها همچنین کودکان را با شعاری را تحت عنوان "بگویید، نشان دهید، انجام دهید" درگیر کرده و مسواک زدن صحیح را آموزش می دهند.
تمیز کردن روزانه دندان ها برای مراقبت های پیشگیرانه امری بسیار ضروری است. دندانپزشکان کودکان توصیه می کنند که سالانه دو بار تمیز کردن دندان های کودکان تحت مراقبت خود را انجام دهند. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

آموزش 

برخی از کلینیک های دندانپزشکی نیز آموزش هایی در مورد عادت های سالم نظیر مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و خوردن میان وعده های هوشمند خواهند داد. آنها برای ترغیب کودکان به انجام این کارها، مسابقه ای ترتیب می دهند و از آنها سوال می کنند که هر چند وقت یک بار دندان های خود را باید مسواک بزنند و یا چه زمانی باید نخ دندان بکشند. در صورت پاسخ درست، این متخصصین جایزه ای را به کودک می دهند.

2. پر کردن و ترمیم دندان ها

یکی دیگر از خدمات مهمی که در دندانپزشکی کودکان ارائه می شود کامپوزیت ها یا پر کننده ها جهت ترمیم دندان هستند که از یک ماده غیر سمی ساخته شده اند. این مواد با دوام در درجه اول از کوارتز، سرامیک یا سیلیس بوده و غالبا به عنوان پر کننده های هم رنگ دندان شناخته می شوند. آنها دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی ها داشته و می توانند فشار ناشی از جویدن و قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر را تحمل کنند. از کامپوزیت ها می توان برای دندان های عقب یا جلو استفاده نمود. در حقیقت این مواد انتخاب خوبی برای بیمارانی است که ترجیح می دهند پر کننده های آنها طبیعی تر به نظر برسند.
به منظور پر کردن دندان با مواد ترمیمی، دندان ها باید تمیز و خشک باشند. به جز مواد هم رنگ، برخی نیز ترجیح می دهند که دندان های آنها با مواد نقره ای پر شود. مواد پر کننده هم رنگ دندان نیز گاهی از جنسی انتخاب می شوند که فلوئور آزاد کرده و از دندان ها در برابر خطر پوسیدگی بیشتر محافظت می کنند. به طور کلی در جامعه ای که تمرکز آنها بیشتر روی لبخند سفید و روشن متمرکز شده است، بیماران تمایل دارند از موادی با رنگ طبیعی دندان استفاده نمایند.
در نهایت به یاد داشته باشید که بهتر از پر کردگی آن هم با مواد مرغوب، پیشگیری است. پیشگیری بهترین دارو است. شما والدین می توانید به سادگی با ارائه آموزش های زیر به کودکان خود، خطر پوسیدگی و سایر بیماری های دندانی را تا حد زیادی کاهش دهید:
- دو مرتبه مسواک زدن در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید
- استفاده روزانه از نخ دندان
- داشتن یک رژیم تعادل و محدود نمود مصرف میان وعده های شیرین
- برنامه ریزی جهت مراجعه به دندانپزشکی در هر 6 ماه یک بار

 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

3. استفاده از اشعه ایکس دندان

با استفاده از اشعه ایکس می توان اکثر حفره ها را تشخیص داد. از این ابزار همچنین می توان برای بررسی دندان های در حال رویش کودکان، تشخیص بیماری استخوان، ارزیابی نتایج یک آسیب و یا برنامه ریزی برای درمان ارتودنسی کودکان استفاده نمود. اشعه ایکس به دندانپزشکان این امکان را می دهد تا بیماری هایی را تشخیص دهند و درمان کنند که در طی معاینه بالینی قابل تشخیص نمی باشند.
این نوع خدمات دندانپزشکی کودکان به این لحاظ اهمیت دارد که آنها بیشتر از بزرگسالان به اشعه ایکس نیاز دارند. دهان آنها به سرعت رشد کرده و تغییراتی در آن ایجاد می شود. علاوه بر این، دندان های آنها بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی قرار دارند. برای بیماران با خطر پوسیدگی بالا، آکادمی دندانپزشکی کودکان در آمریکا، اشعه ایکس را هر شش ماه تا یک سال توصیه می نماید. 
آیا اشعه ایکس برای کودکان امن است؟
دندانپزشکان اطفال به طور خاص مراقب هستند که کودکان در معرض تابش اشعه قرار نگیرند. با حفاظت هایی که امروزه در حین این فرآیند استفاده می شود، دیگر خطری کودکان را تهدید نمی کند. لازم به ذکر است که اشعه ایکس نسبت به مشکلات دندانپزشکی کشف و درمان نشده، با خطر بسیار کمتری همراه است.
آیا اشعه ایکس به طور معمول انجام شود؟
اشعه ایکس تنها در صورت لزوم برای ارزیابی و نظارت بر سلامت دهان و دندان کودک شما توصیه می شود. در واقع تجویز آن بیشتر بر اساس نیازهای فردی است. 

4. سیلانت دندان

یکی از خدمات نوین در دندانپزشکی کودکان استفاده از سیلانت دندان است. سیلانت دندان یک لایه پلاستیک مخصوص است که روی سطح جونده دندان های عقب در دهان به دلیل ابتلا بیشتر به پوسیدگی جایگذاری می شوند. این سیلانت ها از شیار و حفره های دندانی در برابر باکتری ها و محافظت اسیدی محافظت می کنند. 
استفاده از سیلانت بسیار سریع و راحت است. پس از اینکه دندانپزشک اطفال، دندان های کودک شما را تمیز و خشک نمود، سیلانت را در داخل شیارها و حفره ها ریخته و توسط نور خاصی سفت می کند. حتی فرزند شما می تواند بلافاصله پس از بازگشت به خانه، غذا بخورد.
آیا کودک من نیاز به استفاده مجدد از سیلانت پیدا خواهد کرد؟
گاهی اوقات، دندانپزشکان اطفال، در ویزیت های معین، سیلانت ها را بررسی می کنند و در صورتی که آن نیاز به ترمیم و یا استفاده مجدد داشته باشد، به شما اطلاع خواهندداد. 

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان با سیلانت دندان

شاید پس از قرار دادن سیلانت دندان، این سوال پیش آید که آیا کودک من باید از مسواک یا نخ دندان استفاده نماید یا خیر؟ بله حتما. سیلانت ها تنها یک لایه محافظ بوده و بهترین راه برای محافظت کلی از دندان های کودک شما، رعایت بهداشت دندان در منزل است. به همین خاطر، اطمینان حاصل نمایید که فرزند شما مسواک می زند، نخ دندان می کشد و از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده می کند. علاوه بر این، هر شش ماه مراجعه به دندانپزشکی کودکان را برنامه ریزی کرده و میان وعده های سالم و یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای کودک خود ارائه دهید.

5. ارائه درمان های فلوراید

فلوراید ترکیبی از فلورین (fluorine) یک عنصر طبیعی است که در آب آشامیدنی یافت می شود. استفاده از مقادیر کم فلوراید به صورت روتین می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. فلوراید را می توان به عنوان یک ماده فعال در بسیاری از محصولات دندانپزشکی مانند خمیر دندان و دهانشویه ها یافت. 

فلوراید چگونه از ایجاد حفره جلوگیری می کند؟

از آن جهت درمان های فلوراید در خدمات دندانپزشکی کودکان اهمیت دارد که جلوی از دست رفتن مواد معدنی مینای دندان را گرفته و باعث تقویت مناطق ضعیف دندان می شود. فلوراید همچنین باکتری هایی را که باعث ایجاد حفره می شوند و نیز حملات اسیدی را که شکستگی دندان را به همراه دارند تحت تأثیر قرار می دهد. پس خطر پوسیدگی در زمانی که فلوراید با یک رژیم غذایی سالم و بهداشت دهان و دندان ترکیب شود، حتی بیشتر کاهش می یابد.
فلوراید چقدر ایمن است؟
استفاده از فلوراید هم برای پیشگیری و هم کنترل پوسیدگی اثبات شده است. این یک مزیت بزرگ برای حفظ سلامت دندان به شمار می رود. با این وجود، تمامی محصولات حاوی فلوراید باید دور از دسترس کودکان خردسال نگهداری شده و والدین باید آنها را برای فرزندانشان به کار برند. فلوراید زمانی خطرناک است که به مقدار زیاد استفاده شود.
فلوراید موضعی
فلوراید موضعی یک عامل پیشگیری است که روی مینای دندان اعمال می شود. وارنیش فلوراید توسط دندانپزشکان کودکان روی مینای دندان اعمال می شود. پس از اتمام این کار، فرزند شما می تواند به راحتی همانند قبل غذا بخورد. البته بهتر است که برای به حداکثر رسیدن کارایی این ماده، تا چند ساعت از خوردن مواد غذایی ترد و نوشیدنی های گرم و همچنین مسواک زدن و کشیدن نخ دندان خودداری شود.

6. کشیدن دندان

کشیدن دندان که خارج کردن دندان ها از سوکت در استخوان آلوئول می باشد، یکی از خدمات رایج دندانپزشکی کودکان به شمار می رود. کشیدن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد اما معمولا این عمل برای خارج کردن دندان هایی انجام می شود که به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری های پریودنتال، ضربه به دندان یا نیاز به ارتودنسی دیگر نمی توانند ترمیم شوند.
پس از کشیدن، مهمترین مسئله، متوقف ساختن خونریزی می باشد. موثرترین روش توصیه شده در اینجا فشار مثبت است. این بدان معنا است که کودک به مدت 15 تا 30 دقیقه محکم روی یک تکه گاز را فشار دهد. اگر کودک شما برای انجام این کار خیلی کوچک است، شما خود گاز را برای مدت ماه در محل کشیدن دندان محکم نگه دارید. 
به طور معمول، تنها پس از کشیدن دندان، ناراحتی جزئی احساس می شود، مگر اینکه کودک در حالت بی حسی، زبان یا گونه خود را گاز بگیرد. در صورت وجود درد، دندانپزشک اطفال معمولا دوز مناسب یک داروی مسکن را برای فرزند شما توصیه می نماید.
کودک شما باید در روز اول از استفاده از نی و یا هر گونه عمل مکیدن خودداری نماید. همچنین از مصرف غذاهای ترد مانند بادام زمینی یا چیپس سیب زمینی باید در یک یا دو روز اول خودداری شود. شستشو با آب گرم و نمک، 3 تا 4 بار در روز به بهبود جای کشیدن دندان توصیه می شود.

7. تاج دندان

تاج دندان یکی دیگر از خدمات دندانپزشکی اطفال به شمار می رود. تاج نوعی ترمیم است که دندان را می پوشاند و آن را به اندازه و شکل طبیعی خود باز می گرداند. همچنین از دندان در برابر ترک خوردگی یا شکستگی بیشتر محافظت می نماید. تاج دندان در مواقعی که دندان کودک شما در اثر پوسیدگی آسیب دیده باشد ضروری است یعنی تا حدی که پر کردن و ترمیم آن نمی تواند یک گزینه درمانی مناسب باشد. گاهی اوقات، زمانی که دندانپزشک پوسیدگی قابل توجهی از دندان را برطرف نموده و یا درمان عصبی انجام می دهد، توصیه می نماید که دندان آسیب دیده کودک با تاج پوشیده شود. 
تاج های استیل ضد زنگ کلاهک های نقره ای رنگی هستند که دندان های پشتی را پوشانده و ساختار دندان را بیش از انواع دیگر تاج ها حفظ می کنند. آنها مقاومت خوبی در برابر گاز گرفتن و جویدن داشته و به ندرت دچار شکستگی می شوند. 
از تاج های سفید برای تقویت دندان های پوسیده جلو استفاده می شود. این تاج ها بیشتر برای دندان های بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند. آنها سفت تر و محکم تر بوده و وقتی دهان هنوز به اندازه کافی رشد نکرده عملکرد بهتری دارند. تاج های سفید به رنگ دندان های طبیعی بوده و از این رو از نظر زیبایی خوشایندتر می باشند. تاج دندان برای کودکان به طور کلی در یک جلسه تکمیل شده و معمولا تا جایگزینی آنها با دندان های دائمی در دهان باقی خواهند ماند. 

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

جمع بندی

مراقبت از دندان های کودکان شما وظیفه دندانپزشکان اطفال می باشد. از آنجایی که اکثر کودکان قادر به همکاری در فرآیند درمان دندان نیستند، دندانپزشکان کودکان می دانند که چطور با روش ها و آموزش های خاصی که در این زمینه دیده اند، با کودکان رفتار کرده و مشکل آنها را برطرف نمایند. طیف وسیعی از خدمات در دندانپزشکی کودکان ارائه می شود. به جز مواردی که در بالا ذکر شد، گزینه های دیگری نیز وجود دارند و دندانپزشکان می توانند با تخصص و آموزش های ویژه خود به خوبی از دندان ها، لثه و دهان فرزند شما مراقبت نمایند. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!