02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چه کسانی کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی (invisalign) هستند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی فردی است که به دلایل متفاوتی نیاز به خدمات دندانپزشکی دارد و برای رفع مشکل خود نیازمند اطلاعات سودمند و مفید می باشد تا بتواند با کمک دندانپزشک خود بهترین درمان را انتخاب کند.
افرادی که به ارتودنسی نیازمند هستند در درجه های متفاوتی از نیاز به درمان قرار دارند. در حقیقت دندانپزشکان با افرادی روبرو هستند که شرایط بسیار اورژانسی دارند و باید برای درمان هرچه سریع تر اقدام کنند و از طرفی افرادی که نیاز شدیدی به ارتودنسی ندارند و صرفا برای زیبایی دندان هایشان می خواهند ارتودنسی انجام دهند.
بنا بر نیازی که به درمان ارتودنسی دارید بهتر است ابتدا اطلاعات خود را بالا ببرید و با علم به شرایط فعلی خودتان و مشاوره با یک دندانپزشک حاذق اقدام به انجام ارتودنسی کنید و ببینید آیا کاندید مناسب ارتودنسی هستید یا خیر.
به طور کلی می توان گفت افرادی که دندان هایشان دچار مشکلات زیر باشد، کاندید مناسبی برای انجام ارتودنسی نامرئی هستند:
فاصله زیاد بین دندان ها
به هم فشرده بودن دندان ها
دندان های شلوغ و متراکم
عدم وجود فضای کافی بین دندان ها
نامرتب بودن یا کج بودن دندان ها
تراز نبودن فک بالا و پایین
اگر یکی از شرایط بالا را دارید و از انجام ارتودنسی با براکت های فلزی می ترسید، توصیه می کنیم حتما به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید و با بررسی شرایط دندان هایتان اقدام به اصلاح مشکلات دهان و دندان خود با ارتودنسی نامرئی کنید.
با استفاده از روش ارتودنسی نامرئی می توانید مطمئن باشید که:
نیاز به مراقبت های خاصی از براکت های خود ندارید
هنگام غذا خوردن با مشکل مواجه نمی شوید
براکت های شفاف تاثیری در زیبایی چهره تان نخواهد داشت

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی با ارتودنسی سیمی که بر روی دندان ها سیم و دستگاه ارتودنسی دیده می شود، متفاوت است.  در ارتودنسی نامرئی زمانی که بیمار دهان خود را باز می کند براکت های فلزی برجسته و ناخوشایند ارتودنسی مشاهده نمی شود.
در افراد کاندید مناسب ارتودنسی این روش، به دلیل نامعلوم بودن سیم ها و تاثیر زیادی که در زیبایی چهره فرد دارد، بسیار محبوب شده است و تقاضا برای انجام این روش از ارتودنسی بسیار زیاد است.
ارتودنسی نامرئی به روش های مختلف برای بیماران کاندید مناسب ارتودنسی قابل انجام است که هر کدام مناسب بیمارانی با ویژگی خاص می باشند.

کاندید مناسب براساس انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی لینگوال:

در این روش برای افراد کاندید مناسب ارتودنسی، براکت های لینگوال پشت دندان های فک بالا و پایین قرار می گیرند. این روش به دلیل ایجاد مزاحمت برای زبان خیلی توصیه نمی شود و طرفداران چندانی هم ندارد.

ارتودنسی با پلاک شفاف:

در این روش از پلاک های نامرئی یا خیلی شفاف برای صاف کردن دندان ها استفاده می شود. در انتخاب این روش، نوع ناهنجاری و بیماری تشخیص داده شده برای بیمار موثر است.
اگر بیمار کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی از نوع شفاف باشد باید این پلاک های شفاف را هر دو الی سه هفته تعویض کند. چون در این روش اصلا بریس ها یا براکت های ارتودنسی قابل تشخیص نیست، محبوبیت بیشتری دارد و افراد بسیاری خواهان استفاده از این روش هستند.
اما افرادی که دندان هایشان دارای مشکلات متعددی باشد و به اصطلاح عیوب و ناهنجاری های جدی و شدیدی داشته باشند، کاندید مناسبی برای انجام ارتودنسی نامرئی از نوع شفاف نیستند.

ارتودنسی نامرئی با براکت همرنگ دندان:

در این روش از براکت هایی استفاده می گردد که کاملا همرنگ با دندان هستند. نوع این براکت ها متفاوت است و از دو جنس پلاستیک و سرامیک است. 
از این روش در انواع ناهنجاری ها میتوان استفاده کرد. این براکت ها همرنگ دندان بوده واصلا قابل تشخیص نیستند و از طرفی دارای استحکام بالایی می باشند. ارتودنسی سرامیکی یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است که طی سال های اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی توانسته تا حدودی جای ارتودنسی فلزی قدیمی را بگیرد.

ارتودنسی نامرئی بدون سیم:

این روش نوعی از مرتب کردن دندان توسط الاینرهای دندانی بدون سیم است که با کمک آن میتوان دندان های نامرتب را با تکنیک های بسیار پیشرفته ترمیم و تصحیح کرد.
در این روش با استفاده از تکنولوژی های خاص برای تعدادی الاینر بدون سیم با استفاده از پلاک های شفاف متختص هر بیمار طراحی و ساخته می شود. 
در این روش به هیچ وجه دندان ها دچار آسیب و فشار بسیار نمی گردند چرا که فشار وارد شده برای ردیف کردن دندان ها به صورت مستمر و تدریجی وارد می شود. دندان ها از ریشه آسیبی نمی بینند و دچار لقی دندان نخواهند شد.
 
 
چه کسانی کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی (invisalign) هستند؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مزایای ارتودنسی نامرئی برای کاندید مناسب این روش

در افراد کاندید مناسب ارتودنسی عوامل زیر را می توان به عنوان نکات مثبت و مزایای این روش نسبت به روش قدیمی ارتودنسی که با سیم فلزی انجام می شد، در نظر گرفت:

راحتی

در ارتودنسی های قدیمی به دلیل استفاده از سیم در دندان ها، بیماران کاندید مناسب ارتودنسی نگران ایجاد بریدگی و یا خراش در داخل دهان خود بودند که در روش ارتودنسی نامرئی این نگرانی اصلا وجود ندارد چرا که بریس های استفاده شده در دهان بیمار کاملا صاف بوده و احساس راحتی و امنیت بیشتری را به بیمار می دهد. 
به عبارت دیگر این بریس ها مشابه محافظ دندان بوده و هیچ نوع لبه تیزی که بخواهد بریدگی یا خراش خوردگی ایجاد کند ندارد و استفاده از آنها بسیار راحت تر است.

جذابیت بالا 

به دلیل اینکه در این نوع از ارتودنسی هیچ سیمی دیده نمی شود، ظاهر بسیار زیبایی دارد و برای افراد کاندید مناسب ارتودنسی انتخاب فوق العاده محسوب می شود. ممکن است افراد حتی متوجه این نشوند که در دهان شما براکت ارتودنسی وجود دارد. این روش به دلیل زیبایی و جذابیت بالایی که دارد، مورد استقبال قرار گرفته است.

متحرک بودن ارتودنسی 

در ارتودنسی نامرئی برخلاف ارتودنسی های فلزی که از انواع ثابت سیمی هستند، بریس های استفاده شده برای فیکس کردن دندان ها از نوع متحرک هستند و شما میتوانید هنگام میل کردن غذای خود آنها را از دهان خارج کنید.

حفظ بهداشت دهان و دندان

از طرفی می توانید بهداشت دهان و دندان خود را نیز بهتر رعایت کنید چون با خارج کردن این بریس های متحرک امکان نخ دندان کشیدن و مسواک زدن برای شما بسیار راحت تر می شود.
با رعایت هر چه بیشتر نکات بهداشتی خطر ابتلا به انواع بیماری های لثه را نخواهید داشت.
این رو به شما کمک میکند تا عفونت های احتمالی با درصد کمتری رخ دهند و همچنین از گیر کردن باقی مانده ی غذا بین دندان هایتان جلوگیری می شود.

مراقبت آسان تر

بیمار کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی به راحت ترین شکل ممکن می تواند از دندان های خود مراقبت کند.
این بریس های نامرئی ممکن است به مرور زمان کدر شوند که با استفاده از مسواک ارتودنسی نامرئی که از جنس پلاستیک شفاف است و دارای محلول شستشو دهنده و سفید کننده خاصی می باشد میشود این بریس ها را تمیز کرد و از کدر شدن آن جلوگیری کرد.
به غیر از این مورد، بریس های متحرک نیازمند مراقبت خاص دیگری نمی باشند.

مراقبت از ارتودنسی نامرئی

بسیاری از مردم از شنیدن اینکه نگهداری از بریس های نامرئی بسیار  آسان است، خوشنود می شوند. به خصوص افرادی که یکی از اعضای خانواده شان تابحال از ارتودنسی با براکت های فلزی استفاده کرده اند، کاملا با دشواری های مراقبت از این نوع براکت ها آشنا هستند و شاید به همین علت روش ارتودنسی را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب نمی کنند.
اما خوشبختانه برای مراقبت از ارتودنسی نامرئی، تنها تغییری که باید در زمان خوابتان ایجاد کنید این است که هر شب (یا یک شب در میان) قبل از خواب با مسواکی نرم و آب ولرم آنها را تمیز کنید. راه دیگر این است که بسته ی لوازم نظافتی بریس را تهیه کنید. به غیر از تمیز کردن بریس های نامرئی نیازی به انجام کار دیگری برای مراقبت از ارتودنسی نامرئی ندارید.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

معایب ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی و بریس های نامرئی دارای معایبی نیز می باشند که افراد کاندید مناسب ارتودنسی باید قبل از انجام این پروسه درمانی اطلاعات کاملی نسبت به این معایب داشته باشند.

هزینه های بالا: 

یکی از معایب بسیار بزرگ ارتودنسی نامرئی این است که هزینه ی بسیار بالایی باید برای انجام آن بپردازید. 
هزینه های این نوع از درمان به هیچ عنوان تحت پوشش بیمه های درمانی قرار نمی گیرد و افراد باید خودشان تمام هزینه ها را بپردازند. برای افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند اصلا این روش از ارتودنسی پیشنهاد نمی شود. 
بهتر است افراد کاندید مناسب ارتودنسی به دنبال روش های دیگری جهت ارتودنسی باشند که بتوانند به راحتی از پس هزینه های آن بر بیایند.

اتصالات:

بر روی بریس ها و زیر آنها اتصالاتی قرار می گیرد که باید از زیر به مینای دندان متصل شود و این اتصالات باعث می شوند که بریس ها بیشتر به چشم بیایند و برآمدگی های ناشی از آنها باعث اذیت لثه و دهان شود.

مدت زمان طولانی قرارگیری روی دندان: 

بریس های نامرئی ارتودنسی باید حتما 22 ساعت در طول شبانه روز بر روی دندان ها و در دهان فرد قرار بگیرند و تنها زمانی از دهان خارج شوند که فرد بخواهد این بریس ها و دندان ها را تمیز کند و مسواک بزند .
این بریس ها باید همه جا بر روی دندان های شما متصل باقی بمانند و اجازه ی خروج آنها از دهان را ندارید.
در واقع متحرک بودن این بریس ها به این معنی نیست که در زمان ملاقات های اجتماعی اجازه ی درآوردن آنها را دارید. 
باید به طور مداوم بر روی دندان هایتان قرار بگیرند و به هیچ عنوان اجازه ی خارج کردن آنها از دهانتان را ندارید.

دردهای دندانی: 

در افراد کاندید مناسب ارتودنسی همیشه قرار گرفتن الاینرها و اتصالات به دندان برای بیمار دردناک است. البته این درد معمولا به عنوان فشار ناشی از قرار گرفتن الاینرها تعبیر می شود.
اما به هر حال بیمار دچار درد میشود و برای رفع این دردها و تا زمانیکه به قرار گرفتن این الاینرها در دهان عادت کند، میتواند با مشورت توسط پزشک خود از مسکن استفاده کند تا دردشان کاهش پیدا کند.

مشکلات مرتبط با درآوردن براکت های شفاف: 

این بریس های نامرئی استفاده شده در ارتودنسی نامرئی، بسیار سنگین هستند و هنگامی که بیمار کاندید مناسب ارتودنسی می خواهد غذا بخورد باید آن را حتما از دهانش خارج کند. 
این افراد در هنگام قرارهای ملاقات و برای غذاخوردن در خارج از منزل دچار مشکلاتی می شوند. این مشکلات از جمله خجالت ناشی از درآوردن، تمیزکردن، دوباره قرار دادن این بریس ها در مقابل دیگران است.
همچنین باید پس از هر وعده ی غذایی به دندان ها مسواک بزنید و سپس بریس ها را سر جای خود قرار دهید که در محیط بیرون از خانه انجام این مراحل، افراد کاندید مناسب ارتودنسی را با چالش هایی روبرو میکند.

چه کسانی کاندید مناسب برای ارتودنسی نامرئی هستند؟

برای اینکه بتوانید به صورت دقیق بگویید که آیا کاندید مناسب برای ارتودنسی نامرئی هستید یا خیر باید به یک دندانپزشک حاذق و باتجربه مراجعه کنید و او پس از معاینات دقیق و شرح حالی که از شما می گیرد طی جلسه ی مشاوره به شما اعلام می کند که می توانید از این روش برای شما مناسب است یا خیر.
البته، به طور کلی می توان معیارهایی برای افرادی که میتوانند کاندید مناسب ارتودنسی نامرئی باشند، تعریف کرد که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
افرادی که دارای دندان های بافاصله زیاد هستند
افرادی که دندان هایشان بیش از حد به هم فشرده است 
افرادی که دندان ها بر روی هم با تراکم و شلوغی بالا قرار گرفته اند 
افرادی که فضای کافی و مناسب برای دندان ها وجود ندارد 
افرادی که کج شدگی بسیار شدیدی در دندان هایشان مشاهده می شود 
در شرایطی که دندان های فک بالا از دندان های فک پایین جلوتر قرار گرفته باشند
در حالتی که فک پایین و بالا هم تراز و هم محور نیستند.
میزان اصلاح قرارگیری این دندانها برای افرادی که کاندید مناسب برای ارتودنسی نامرئی هستند؛ بین یک الی پنج میلی متر است.
در نهایت بهتر است از یک متخصص برای واجد الشرایط بودن خود جهت ارتودنسی نامرئی مشاوره گرفت و مطمئن شد.

جمع بندی

به طور خلاصه باید گفت که برای تشخیص دقیق نوع ناهنجاری و بهترین و موثرترین روشی که برای شما مفید است باید به دندانپزشک با تجربه مراجعه کنید و پس از مشورت دقیق تصمیم بگیرید که بهترین روش ممکن برای اصلاح طرح لبخند شما کدام است.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!