02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

راه های جلوگیری از عصب کشی دندان

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1400/09/25

بروزرسانی شده در: 1401/12/15

عصب کشی دندان زمانی نیاز می شود که عفونت و پوسیدگی دندان به بافت داخلی دندان نفوذ پیدا کرده و باعث درد شود. وظیفه خونرسانی بر عهده بافت داخلی دندان ها بوده و در نتیجه، ایجاد درد یا مشکل و عفونت می تواند منجر به درمان ریشه شود. بهداشت دهان و دندان خوب یکی از روش های جلوگیری از صرف هزینه های هنگفت ترمیم و عصب کشی دندان است. به اصطلاح می توان با پیشگیری و روش های جلوگیری از عصب کشی دندان، مانع از صرف هزینه های زیاد شد.

سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت کلی است. دندان‌ها به شما این امکان را می‌دهند که واضح صحبت کنید، غذاها را به طور کامل بجوید، و همچنین استخوان فک شما سالم نگه داشته شود. هیچ کسی عصب کشی دندان را دوست ندارد، اما اگر به معنای حفظ دندان باشد، اکثر افراد این عمل را انجام می دهند. برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی محمدی همراه باشید.

عصب کشی دندان چیست؟

در داخل هر یک از دندان های شما، یک تونل یا کانال کوچک وجود دارد که پر از پالپ است. این پالپ ها از اعصاب، بافت همبند و رگ های خونی تشکیل شده اند. کانال ریشه، پالپ دندان شما را به رگ های خونی و اعصاب فک متصل می کند.

اگر پالپ کانال ریشه شما در اثر چیزی مانند پوسیدگی دندان یا شکستگی دندان آسیب دیده باشد، ممکن است ملتهب یا عفونی شود. همانطور که می توانید تصور کنید، چون پالپ پر از اعصاب است، این می تواند بسیار دردناک و حساس باشد. در این وضعیت دندانپزشک متخصص پالپ آسیب دیده و در نتیجه عفونت را در طول درمان ریشه از بین می برد. روشی که اکثر مردم با شنیدن اصطلاح "درمان ریشه یا عصب کشی" می شناسند.

راه های جلوگیری از عصب کشی دندان

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

روش های جلوگیری از عصب کشی دندان

در صورتی که فرد به خوبی از دندان های خود مراقبت  کند، دیگر چیزی نباید باعث ترس یا نگرانی او شود. در ادامه با نکاتی که مطمئناً به همه کمک می کنند تا از نیاز به کانال ریشه جلوگیری گردد، آشنا خواهیم شد:

- حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار در روز یا بعد از غذا، ساده ترین راه برای جلوگیری از ایجاد عصب کشی است. مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و به جز آن باید لثه و زبان خود را نیز بشویید.

- کشیدن نخ دندان ضروری است

کشیدن نخ دندان باید حداقل یک بار در روز بعد از غذا انجام شود. نخ دندان به حذف ذرات غذا و باکتری ها از مکان هایی که مسواک به سادگی نمی تواند به آن برسد کمک کرده و می تواند به جلوگیری از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان کمک کند.

- از دهانشویه و خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیردندان های حاوی فلوراید با سفت شدن مینای دندان و از بین بردن پلاک به جلوگیری از پوسیدگی و پوسیدگی دندان کمک می کنند.

- حفره ها را پر کنید

اگر حفره ای تشخیص داده شود، اما درمان نشود، آسیب و باکتری قطعاً به گسترش خود ادامه خواهند داد. این در نهایت منجر به آسیب عصبی و نیاز به عصب کشی می شود. پر شدن هر چه زودتر حفره ها از تحقق این امر جلوگیری می کند.

- محافظ دهان استفاده کنید

افرادی که ورزش می کنند باید حتما از محافظ دهان استفاده کنند زیرا این امر می تواند منجر به شکستگی دندان شده و ریشه دندان را در معرض عفونت قرار دهد. افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا به هم می‌سایند، باید از محافظ شب استفاده کنند تا در برابر سایش و آسیب دندان‌ها در امان باشند.

راه های جلوگیری از عصب کشی دندان

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

- از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید

آب نبات های سخت می توانند منجر به ترک دندان و منجر به ورود باکتری به ریشه دندان شود.

- از نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی و شیرین پرهیز کنید

نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی و شیرین می توانند به مینای دندان آسیب زده و در نتیجه باعث ایجاد حفره شوند.

- درد را نادیده نگیرید

دردهای ناشی از لثه و دندان را نباید نادیده گرفت. این می تواند نشانه یک خطر جدی باشد. دندانپزشک می تواند این مشکل را قبل از اینکه وضعیت وخیم شود و بیمار نیاز به عصب کشی داشته باشد برطرف کند.

جمع بندی

شاید شما نیز آنقدر که می توانستید مراقب سلامت دهان و دندان خود نبوده اید. بهترین زمان برای شروع همین الان است! در کنار عادات خوبی که در اینجا پیشنهاد کرده‌ایم، شما باید سالی دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان می توانند دهان را به طور کامل بررسی و هرگونه تجمع پلاک و باکتری را تشخیص دهند. در واقع آنها می توانند قبل از رسیدن به مرحله نیاز به عصب کشی، مشکلات را زود تشخیص دهند. امیدواریم از این مطلب سایت دکتر محمدی لذت برده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!