02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش های سفید کننده دندان خانگی کدامند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/10

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

روش های سفید کننده دندان خانگی متعددی امروزه برای سفید و درخشان نمودن دندان ها وجود دارند. با این حال در بیشتر محصولات سفید کننده از مواد شیمیایی استفاده می شود که این موضوع سبب نگرانی بسیاری از افراد شده است. 
خوشبختانه به جز این محصولات شیمیایی، بسیاری از روش های خانگی هم وجود دارند که مقرون بصرفه و آسان بوده و می توانید برای روشن و سفید کردن دندان ها و رسیدن به زیبایی از آنان بهره گیرید. 
با توجه به اینکه هیچکدام از روش های سفید کننده دندان خانگی دائمی نیست، در درجه اول بهتر است برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها، بهداشت دهان و دندان را حفظ کنید و از عادات بدی مانند کشیدن سیگار و قلیان نیز خودداری کنید.
با این وجود اگر دندان های شما تا حدودی زرد شده، می توانید با استفاده از خمیر دندان های ساینده یا لاک سفید کننده دندان، به مدت چند ماه دندان های خود را سفید کنید. البته روش های سفید کننده دندان خانگی مثل شستشو با جوش شیرین و خوردن میوه و سبزیجات می تواند به برطرف شدن جرم های سطحی کمک کند.
اما اگر به دنبال روشی هستید که برای مدت طولانی تری، دندان های شما را سفید نگه دارد مطمئنا روش های سفید کننده خانگی پاسخگوی نیاز شما نیست. امروزه با پیشرفت دندانپزشکی زیبایی، روش های مختلفی برای رفه زردی دندان ها به کار می رود که تاثیری فوق العاده و بلند مدت دارد.
بلیچینگ دندان با لیزر یکی از روش های سفید کردن دندان است که در مطب انجام می گیرد و با توجه به اینکه هزینه بلیچینگ با لیزر نسبت به سایر روش ها از جمله لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر بسیار کمتر است، با استقبال زیادی روبرو شده است.
هرچند روش بلیچینگ خانگی نیز می تواند به برطرف شدن زردی دندان ها کمک کند، اما نتایج آن را مانند روش های سفید کننده دندان خانگی نمی توان با بلیچینگ دندان با لیزر مقایسه کرد. پس از اتمام جلسه درمانی بلیچینگ  با لیزر مطمئنا از دیدن دندان های سفید و درخشان خود لذت خواهید برد و اگر به درستی از آنها مراقبت کنید این لبخند زیبا تا بیشتر از یک سال برای شما باقی خواهد ماند.
البته اگر به دنبال سفید کردن دندان های خود به طور دائمی هستید و یا اگر دندان های شما به علت پرکردگی های عمیق، تغییر رنگ داده اند باید به جای استفاده از روش های سفید کننده دندان خانگی یا بلیچینگ با لیزر در مطب از سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان استفاده کنید.
نتایج سفید کردن دندان با لمینت دندان بیش از 10 سال و نتایج سفید کردن دندان با کامپوزیت ونیر بیش از 5 سال برای شما باقی خواهند ماند. پس شاید ارزش پرداخت هزینه سفید کردن دندان با این روش ها از نظر شما بیشتر باشد.
با این حال ممکن است شما قصد نداشته باشید برای برطرف کردن دندان ها به مطب مراجعه کنید پس در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را با روش های سفید کننده خانگی طبیعی و بی خطر بیشتر آشنا کنیم.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

چه عواملی سبب زرد شدن دندان ها و نیاز ما به سفید کننده دندان خانگی می شوند؟

عوامل متعددی هستند که باعث کدر شدن دندان ها و از بین رفتن سفیدی آنها می شوند. غذاهای خاصی هستند که می توانند مینای دندان شما را که بیرونی ترین لایه دندان است را لکه دار کنند. علاوه بر این، تجمع پلاک روی دندان ها زرد به نظر می رسند. این نوع تغییر رنگ را معمولا می توان با برخی مواد و خمیردندان های سفیدکننده برطرف نمود.
با این حال گاهی اوقات دندان ها باز هنوز زرد به نظر می رسند زیرا مینای دندان از بین رفته و عاج زیر آن مشخص است. عاج یک بافت استخوانی به رنگ طبیعی زرد است که در زیر مینای دندان قرار دارد. در ادامه انواع روش های سفید کننده دندان خانگی را توضیح می دهیم.

ا. بلیچینگ در خانه

بلیچینگ در خانه شامل یک کیت به همراه ژل سفید کننده قوی است که در منزل استفاده شده و باید دو الی سه هفته تکرار شود. دندانپزشک برای این کار ابتدا از دندان های بیمار قالب می گیرد و او باید قالب را به همراه کیت برای سفید کردن دندان های خود استفاده کند. ماده اکثر سفید کننده های کیت، پراکسید می باشد. غلظت مواد بلیچینگ در خانه کمتر از بلیچینگ در مطب دندانپزشکی است و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. 
برای شروع این سفید کننده دندان خانگی، حتما باید از قبل مسواک زده و نخ دندان بکشید و سپس ماده بلیچینگ را روی دندان ها قرار دهید. این ماده حداقل باید دو ساعت در دهان بماند تا تأثیر خود را نشان دهد.

2. شستشو با جوش شیرین

جوش شیرین ماده ای با خاصیت سفید کنندگی طبیعی است و به همین دلیل یکی از مواد محبوب مورد استفاده در خمیر دندان ها می باشد. این سفید کننده دندان خانگی یک ساینده ملایم است که می تواند به از بین بردن لکه های سطح دندان ها کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین محیط قلیایی در دهان شما ایجاد کرده و مانع از رشد باکتری ها می شود.
البته این ماده ای نیست که دندان های شما را طی یک شب سفید کند اما به مرور زمان و استفاده منظم می توانید تفاوت در ظاهر دندان های خود را مشاهده نمایید. علم هنوز اثبات نکرده است که مسواک زدن با جوش شیرین دندان های شما را سفید می کند اما چندین مطالعه نشان داده اند که خمیر دندان حاوی جوش شیرین اثر سفیدکنندگی قابل توجهی دارد. 
برای مثال مطالعه ای نشان داد که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین به طور قابل توجهی در از بین بردن لکه های زرد دندان موثرتر از دندان های بدون جوش شیرین عمل می کنند. علاوه بر این بررسی های پنج مطالعه نشان داد که خمیر دندان های حاوی جوش شیرین پلاک روی دندان ها را به گونه ای موثر نسبت به خمیر دندان های بدون این ماده برطرف نمود. 
برای استفاده از این سفید کننده دندان خانگی، یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید و سپس دندان های خود را با این خمیر مسواک بزنید. برای اثربخشی بهتر می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.
 
 
روش های سفید کننده دندان خانگی کدامند؟
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

3. استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی ماده بلیچینگ طبیعی و یک سفید کننده دندان خانگی است که علاوه بر سفید کردن دندان ها، باکتری های موجود در دهان شما را از بین می برد. در حقیقت، سال های زیادی است که مردم از این ماده برای ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می کنند زیرا این ماده می تواند باکتری ها را نابود کند. بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن هستند اما غلظت آنها متفاوت است. 
متاسفانه، هیچ مطالعه ای اثرات شستشو یا مسواک زدن تنها با پراکسید هیدروژن را بررسی نکرده است اما چندین مطالعه خمیر دندان های حاوی این ماده را تجزیه تحلیل نموده اند. مطالعه ای نشان داد که خمیر دندان حاوی جوش شیرین و یک درصد پراکسید هیدروژن منجر به سفید شدن دندان ها می شود.  
پژوهش دیگری نشان داد که مسواک زدن با خمیر دندان حاوی جوش شیرین و پراکسید دو بار در روز منجر به سفید شدن دندان ها به میزان 62 درصد در شش هفته شد. 
در حالی که غلظت های بسیار رقیق ایمن به نظر می رسند اما غلظت بالا یا استفاده بیش از حد این ماده می تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان می شود. البته این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالاتر پراکسید هیدروژن به سرطان منجر می شود اما این هنوز ثابت نشده است. متداول ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه مخلوط 3 درصد است. با مخلوط کردن این ماده با آّ می توانید به راحتی این غلظت را به 1.5 درصد برسانید. 
روش دیگر استفاده از این ماده با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. دو قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کرده و به آرامی دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید. توجه داشته باشید که از این سفید کننده دندان خانگی در هفته زیاد استفاده نکنید زیرا منجر به فرسایش مینای دندان می شود.

4. خوردن میوه و سبزیجات

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات می تواند هم برای بدن و هم برای دندان ها مفید باشد. در حالی که هیچ جایگزینی برای مسواک زدن وجود ندارد اما میوه ها و سبزیجات ترد و خام می توانند هنگام جویدن پلاک دندان ها را کاهش دهند. توت فرنگی و آناناس دو میوه ای هستند که ادعا می شود به سفید شدن دندان ها کمک می کنند.
سفید کردن دندان ها با مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین یک سفید کننده دندان خانگی است که توسط اثراد مشهور استفاده می شود. طرفداران این روش معتقدند که اسید مالیک موجود در توت فرنگی باعث تغییر رنگ دندان های شما شده و جوش شیرین لکه ها را از بین می برد. با این حال این روش هنوز به طور کامل توسط مطالعات علمی حمایت نشده است.
برای استفاده از این ترکیب می تواند توت فرنگی تازه خریداری کرده و آن را با جوش شیرین ترکیب کنید و مخلوط را روی دندان های خود بزنید و شاهد سفید شدن دندان های خود به مرور زمان باشید.
برخی نیز ادعا می کنند که خوردن آناناس می تواند دندان ها را سفید کند. در همین راستا، پژوهشی نشان داد که خمیر دندان های حاوی بروملین، نوعی آنزیم که در آناناس یافت می شود به طور قابل توجهی در از بین بردن لکه های دندانی موثر است. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آناناس به تنهایی نیز می تواند همین اثر را داشته باشد. 

5. جلوگیری از بروز لکه های دندان ها و زرد شدن آنها

در حالی که دندان های شما با افزایش سن به طور طبیعی زرد می شوند اما در برخی موارد و علاوه بر استفاده از سفید کننده های دندان خانگی می توان از این لکه ها جلوگیری نمود. سعی کنید غذاها و نوشیدنی های حاوی رنگدانه را محدود کنید مانند قهوه، شراب قرمز، نوشابه یا توت های تیره. البته این بدان معنا نیست که شما کاملا از مصرف آنها اجتناب کنید اما باید مدت تماس این مواد با دندان ها را محدود سازید.
می توانید از این نوشیدنی های رنگی از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم با دندان های شما جلوگیری شود. علاوه بر این پس از مصرف بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آنها روی دندان ها محدود شود.
علاوه بر محدود کردن مصرف این مواد غذایی و درکنار آنها استفاده از سفید کننده دندان خانگی، از استعمال زیاد دخانیات نیز خودداری کنید زیرا دخانیات نیز رنگ دندان ها را تغییر می دهند.
همچنین اگر می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید میزان مصرف قند را کاهش دهید. یک رژیم غذایی سرشار از قند از رشد استرپتوکوس موتانس (Streptococcus mutans) که نوعی باکتری مهم در ایجاد پلاک و التهاب لثه است حمایت می نماید. پس حتما بعد از مصرف مواد غذایی شیرین مسواک بزنید. 
کلسیم نیز یکی از موادی است که باعث می شود تغییر رنگ دندان های شما محدود شود و به تقویت مینای دندان کمک شایانی می نماید. پس مواد غذایی حاوی کلسیم را در رژیم خود بگنجانید مانند شیر، کلم بروکلی و پنیر. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

جمع بندی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید انواع روش های سفید کننده دندان خانگی می توانند لکه های سطح دندان های شما را به مرور زمان برطرف نمایند. با این حال، شما می توانید برای دریافت یک درمان قوی تر، به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کرده و بلیچینگ دندان را در مطب تجربه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!