02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بلیچینگ دندان خوبه؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/07

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

بلیچینگ دندان برای دندونایی خوبه که زرد شده یا تغییر رنگ داده. اگه می خواین دندان هایی سفید تر و روشن تر داشته باشین می تونین با مراجعه به دندانپزشک از روش های سفید کردن یا بلیچینگ دندان استفاده کنین. البته روش های دیگه ای هم برای سفید کردن دندان وجود داره. مثل:
لمینت ونیر 
کامپوزیت دندان
وقتی که به دندانپزشک مراجعه میکنین با معاینه دقیق دندوناتون متوجه می‌شین که بلیچینگ‌دندان براتون خوبه یا نه.
البته به جز بلیچینگ دندان با لیزر، روش های دیگه ای مثل 
بلیچینگ خانگی، 
استفاده از خمیر دندان های سفید کننده، 
لاک سفید کننده دندان یا 
چسبهای برطرف کننده زردی دندان 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

هم وجود داره که می تونید از داروخانه ها تهیه کنید و ازشون استفاده کنین.
به هر حال هر کدوم از این روش های سفید کردن دندان ممکنه عوارضی داشته باشه اما عوارض هیچکدومشون جدی و طولانی مدت نیست. بلیچینگ دندان هم عوارض داره ولی عوارضش در حدی نیست که شما را آزار بده. پس میتونید با خیال راحت به دندانپزشک مراجعه کنین و برای سفید کردن دندان ها، بلیچینگ با لیزر انجام بدین.
یادتون باشه اگر دندوناتون رو با هر کدوم از روش هایی که گفتم سفید کردین بهتره 
با رعایت بهداشت دهان و دندان 
ترک کردن سیگار 
محدود کردن مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی مثل چای و قهوه 
سعی کنین برای مدت طولانی تری دندانهاتون رو سفید و درخشان نگه دارین.
میدونم سوال های زیادی درباره بلیچینگ‌دندان توی ذهنتون هست پس ادامه مقاله رو همراه من باشید تا توضیحات بیشتری درباره روش های سفید کردن دندان بهتون بدم.

بلیچینگ دندان برای سفید کردن دندانها خوبه؟

اگه دندوناتون به علت خوردن مواد غذایی رنگی، نوشیدنی های رنگی یا حتی سیگار کشیدن زرد شده بلیچینگ دندان برای سفید کردن دندان هاتون خیلی خوبه. چای، قهوه، شراب قرمز یا غذاهایی که رنگ مصنوعی دارن میتونن به مرور زمان دندان های شما را زرد کنن. تنباکویی که توی سیگار وجود داره هم خیلی سریع روی زرد شدن دندان ها تاثیر می ذاره.
پس اگه وقتی تو آینه نگاه می کنی از تغییر رنگ دندونات اصلا راضی نیستی، مطمئن باش که بلیچینگ‌دندان برای سفید کردن دندونات خوبه.

بلیچینگ دندان خوبه یا خمیر دندان هایی سفید کننده؟

درسته که با خمیر دندان سفید کننده میتونین تا حدودی زردی دندوناتون را از بین ببرین اما اگر تغییر رنگ دندوناتون آنقدر زیاده که بعد از چند بار استفاده از خمیردندان سفیدکننده هم تغییری در رنگش نمیبینین، پس مطمئن باشیم که بلیچینگ دندان برای شما خوبه.
بعضی وقتا، تغییر رنگ دندان‌ها به علت بیماری های مختلف، استفاده از داروها یا بالا رفتن سن ایجاد میشه. این جور زردی دندان ها ممکنه با بلیچینگ دندان برطرف نشه پس برای اینکه دندان های سالم تر، سفید تر و درخشان تری داشته باشین باید به جای بلیچینگ از لمینت یا کامپوزیت دندان استفاده کنین.

چه روشهای دیگه ای به جز بلیچینگ دندان برای سفید کردن دندان ها خوبه؟

دندانپزشکی زیبایی این روزا خیلی پیشرفت کرده و روش های خیلی زیادی وجود داره که شما میتونین به انتخاب خودتون برای سفید کردن دندانها ازشون استفاده کنین. اما اگه مطمئن نیستین بلیچینگ‌دندان براتون خوبه یا روش های دیگه حتما باید با یک دندانپزشک مشورت کنین.
به دندانپزشک مراجعه کنین تا ببینین بلیچینگ‌دندان براتون خوبه یا روشهای دیگه سفید کردن دندان
به داروخانه مراجعه کنین و با کمک دکتر داروخانه یکی از درمان های سفید کردن دندان خانگی را انتخاب کنین
به جای این که از بلیچینگ خانگی استفاده کنین، درمان های سفید کننده دندان طبیعی رو در خانه به کار ببرین
شاید از خودتون بپرسین پس بالاخره چجوری باید بهترین روش سفید کردن دندان را انتخاب کنین. من بهتون میگم!
شما باید فاکتور های زیر را در نظر بگیرین:
دندوناتون به چه علتی زرد شده
چقدر می خواین برای سفید کردن دندان هاتون هزینه کنید
سنتون چقدره
تا به حال از چه روش های دندانپزشکی زیبایی استفاده کردید
برای اینکه مطمئن بشید بلیچینگ‌دندان براتون خوبه یا روش های خانگی بهتره با دندان پزشک مشورت کنید. دندانپزشک میتونه به شما روش های درمانی مختلف رو توضیح بده و بر اساس نیازتون توصیه کنه که آیا بیلیچینگ برای سفید کردن دندون شما خوبه یا نه. یادتون باشه که هر روشی مزایا و معایب خودش را داره. پس درباره عوارض بلیچینگ دندان هم از دندانپزشک سوال کنید.
احتمالاً دندانپزشک برای اینکه تصمیم بگیرید بهترین روش سفید کردن دندان برای شما کدومه، روش‌های زیر را براتون توضیح میده:

بلیچینگ دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر از روش های سفید کردن حرفه ای دندونه که در مطب دندانپزشک انجام می‌گیره. معمولاً برای سفید کردن دندان با لیزر از carbamide peroxide استفاده می شه که می تونه یک واکنش شیمیایی با پلاک ها و جرم هایی که روی دندان شماست انجام بده و درنتیجه دندان های شما را سفید .کنه این روش عوارض جانبی خاصی نداره و برای سفید کردن دندان هایی که زرد شده کاملا مناسبه.
بلیچینگ دندان با لیزر یکی از روش های سریع و پرکاربرده که تقریباً هیچ گونه ضرری برای دندان‌ها نداره. تاثیر سفید کنندگی بلیچینگ دندان با لیزر حدوداً یک سال یا کمی بیشتر باقی میمونه و با توجه به اینکه در مدت کمتر از یک ساعت دندان های زرد شما را سفید میکنه میتونه بهترین انتخاب شما باشه.
بلیچینگ دندان با لیزر نسبت به روش های سفید کننده دندان خانگی مزایای بیشتری داره .علاوه بر اینکه نتایج اون ماندگار تره احتمال آسیب رساندن به دندان های شما رو هم کمتر میکنه. چون، دندانپزشک با مهارتی که داره کاملاً طبق استانداردهای مشخص شده، مواد بلیچینگ رو روی دندان شما استفاده میکنه. اما بعضی از روش های سفیدکردن دندان خانگی مثل لاک سفید کننده دندان اگر از مواد غیراستاندارد ساخته شده باشه، احتمال آسیب رسیدن به دندان‌ها را بیشتر می‌کنه.
استفاده از لیزر در بلیچینگ دندان به این علت خوبه که می تونه سرعت سفید کردن دندانها را افزایش بده. به همین علت جلسات بلیچینگ با لیزر در مدت زمان بسیار کوتاه تری تموم میشه.

بلیچینگ خانگی خوبه یا نه

هزینه بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها در خانه بسیار کمتر از بلیچینگ با لیزره اما خوب به همان نسبت هم مدت زمان کمتری ماندگاری داره و اگه دندانهای شما خیلی زرد شده باشه یا تغییر رنگ داده باشه شاید اصلا هیچ تاثیری روی سفید کردن دندان تون نداشته باشه.
مواد بلیچینگ یا سفید کننده دندان خانگی رو می تونید به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید. انواع مختلفی از سفیدکننده های دندان خانگی وجود داره مثل 
لاک سفید کننده دندان 
بلیچینگ خانگی 
خمیر دندان های سفید کننده و غیره 
توی این محصولات پروکسید کاربامید استفاده نمیشه چون امکان آسیب رسیدن به دندان‌ها رو افزایش می‌ده. در عوض مواد شیمیایی دیگه بکار رفته در این روشهای بلیچینگ خانگی میتونه در حد یک یا دو درجه دندان های شما را سفید کنه اما نباید انتظار داشته باشید که همان نتیجه بلیچینگ با لیزر را با استفاده از آنها ببینین.
برای اینکه مطمئن بشین بلیچینگ دندان خانگی خوبه حتما تاییدیه سازمان غذا و دارو و استاندارد اون رو چک کنین. بعد از اینکه هر نوع بلیچینگ خانگی را خریداری کردین حتما دستورالعمل‌های نوشته شده روی اون را به دقت مطالعه کنیند و همه مراحل رو طبق این دستورالعمل ها طی کنین.
 
 
بلیچینگ دندان خوبه؟
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

خمیر دندان های سفید کننده بهترن یا چسب های سفید کننده دندان

اگر تصمیم گرفتین از روش های سفید کننده دندان خانگی استفاده کنین حتما براتون این سوال پیش اومده که خمیر دندان های سفید کننده بهتره یا چسب های سفید کننده دندان.
در خمیر دندان های سفید کننده برخلاف روش بلیچینگ با لیزر از پروکسید کاربامید استفاده نمیشه. هدف این خمیردندان‌ها استفاده از مواد مختلفیه که می توانند سطح دندان را تا حدودی سایش بدن. این مواد ممکنه در طولانی مدت مینای دندان شما را از بین ببره پس بهتره هفته ای یک یا دو بار از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنین.
درباره چسب های سفید کننده هم باید بگم که نمیتونه جایگزین بلیچینگ با لیزر بشه اما مقدار کمی پروکسید هیدروژن در آنها به کار رفته که بعد از یک تا دو بار استفاده در روز به مدت یک ماه می تونه دندان های شما را تا حدودی سفید کنه. برای استفاده از چسب های سفید کننده حتما دستورالعملی که روی محصول نوشته شده رو با دقت بخونین.

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

سفید کردن دندان های با مواد طبیعی خانگی

شاید به این نتیجه رسیدین که بلیچینگ دندان خانگی خوبه و بهتر از این روش ها برای سفید کردن دندان هایتان استفاده کنید اما باید بهتون بگم که روش های دیگه ای هم وجود داره که به طور طبیعی میتونه دندان های شما رو سفید کنه. به عنوان مثال شاید توی سایتهای مختلف خونده باشین که مالیدن پوست موز از قسمت نرمش میتونه به سفید شدن دندانهاتون کمک کنه. خوب این مسئله تا حدودی درسته چون پوست موز حاوی موادیه که میتونه زردی دندان ها را از بین ببره اما تاثیر اون کاملا موقتیه و برای دندان هایی که تغییر رنگ بسیار زیادی داره تاثیر چندانی نداره.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

به هر حال برای اینکه بتونیم در نهایت تصمیم بگیریم بلیچینگ‌دندان براتون خوبه یا نه باید از عوارض جانبی بلیچینگ دندان آگاه باشین. همانطور که قبلا هم گفتم عوارض جانبی بلیچینگ‌دندان چندان جدی نیست و به چند مورد محدود خلاصه میشه:

حساس شدن دندان

بعد از اینکه بلیچینگ دندان با لیزر رو انجام دادین ممکنه دندون هاتون تا حدودی حساس بشه. شاید این یکی از متداولترین عوارض جانبی بعد از بلیچینگ دندون باشه که چند ساعت یا چند روز بعد از این درمان خود به خود برطرف میشه معمولاً دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حساسیت دندان ها رو با استفاده از ژل های فلورید سدیم یا نیترات پتاسیم برطرف کنین.

التهاب لثه

بعد از بلیچینگ دندان ممکنه تا حدودی لثه هاتون متورم و ملتهب بشه. این هم یکی از عوارض جانبی طبیعی بعد از بلیچینگ دندان با لیزره. چون به هر حال موادشیمیایی با لثه شما تماس داشته و ممکن اونها رو تحریک کنه. پس بهتره کمی صبور باشید تا این عارضه جانبی به مرور از بین بره.

بلیچینگ دندان به عنوان یک روش دائمی برای سفید کردن دندان ها خوبه؟

به خاطر داشته باشین که نتایج بلیچینگ دندان با لیزر دائمی نیست. اگر دوباره عادت‌های غذایی قبلی خودتون رو حفظ کنید یا به سیگار کشیدن ادامه بدین بعد از مدت کوتاهی دوباره زرد شدن دندانها را تجربه می کنین و باید هزینه بلیچینگ دندان را مجدداً پرداخت کنید. اما روش‌هایی وجود دارد که با رعایت کردن آنها میتونین نتیجه بلیچینگ‌دندان رو برای مدت های طولانی تری حفظ کنین.
اگه میخوای بیشتر از یک سال از سفید بودن دندونات بعد از بلیچینگ دندان لذت ببری بهت میگم چیکار کنی:
اول از همه باید بهداشت دهان و دندان رو به خوبی رعایت کنی. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های مناسب را فراموش نکن. البته این نکته را بگم که دهانشویه هایی مثل کلرهگزیدین ناژو میتونه دندونات رو زرد تر کنه پس هنگام خرید خمیر دندون و دهان شویه از دندانپزشک یا دکتر داروخانه کمک بگیر.
یکی دیگه از عواملی که باعث میشه دندون به سرعت بعد از بیلیچینگ، زرد نشه، ترک کردن سیگاره. حتما همتون میدونین که نیکوتین سیگار باعث میشه پلاک و جرم بیشتری روی دندونتون جمع بشه، در نتیجه اگه سیگار میکشی بهتره بعد از سفید کردن دندان با بلیچینگ این عادت را ترک کنی.
در مورد خوردن غذاهایی که که مواد رنگی توش وجود داره زیاد نمیتونم بهت سخت بگیرم. به هر حال همه ما عادت کردیم هر روز چای یا قهوه بنوشیم یا توی غذاهامون زردچوبه استفاده کنیم. این عادت رو دیگه نمیتونیم کنار بذاریم. اما برای اینکه مدت طولانی تری نتیجه سفید کردن دندون هات رو با بیلیچینگ حفظ کنی، بهتره بعد از هر وعده غذایی، مسواک بزنی. اینجوری هم دندونات سالم تر میممونه هم سفید و درخشان.

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

جمع بندی

به عنوان حرف آخر باید بهتون بگم که بلیچینگ‌دندان برای همه خوبه. اگه تصمیم گرفتید دندونای سفید تر و درخشان تری داشته باشین یک دندانپزشک با تجربه پیدا کنین تا بلیچینگ با لیزر رو براتون انجام بده.
فقط یادتون باشه که از این روش نمیتونین سالی چند بار استفاده کنین چون به مینای دندان آسیب می رسونه. بنابراین بهتره با روش هایی که بهتون یاد دادم مثل حفظ بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار نتیجه بلیچینگ دندان با لیزر را برای مدت طولانی تری حفظ کنین معمولاً بلیچینگ دندان سالی یک بار خوبه ولی بیشتر از این توصیه نمیشه.
معطل چی هستی برو دندوناتو بلیچینگ کن دیگه!
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!