02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/08/05

بروزرسانی شده در: 1402/11/03

ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی یکی از سوالات متداولی است که افراد برای درمان ارتودنسی و صاف شدن دندان های خود از متخصص ارتودنسی می پرسند. صاف شدن دندان ها توسط متخصص ارتودنسی با چندین روش انجام می شود اما با این حال، بیشترین گزینه های ترجیحی ارتودنسی فلزی یا براکت های فلزی سنتی و ارتودنسی نامرئی هستند که هر دو از مزایا و معایبی برخوردار می باشند.
ممکن است تصمیم گیری برای انتخاب اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی دشوار باشد اما اگر شما با عملکرد و مزایا و معایب هر یک از آنها آشنا باشید می توانید بهتر تصمیم گرفته و به لبخند زیبا و دندان های یکدست و مرتب دست یابید. 
سال های طولانی است که روش ارتودنسی فلزی با براکت های نقره ای رنگ خود به بسیاری از بیماران کمک کرده تا ناهنجاری های دندان ها و فک خود را برطرف کنند. با توجه به نتایج مثبتی که تمام بیماران از روش ارتودنسی فلزی گرفته اند نمی توان به راحتی این روش درمانی زیبایی را منسوخ دانست و آن را با روش ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین جایگزین است.
نکته اینجا است که ارتودنسی سنتی با براکت های فلزی خود هنوز هم نتایج به مراتب بهتری را در مدت زمان کوتاهتری نسبت به ارتودنسی نامرئی دارد. پس چرا باید این سوال برای همه مطرح باشد که ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی؟
دلیل این امر، زیبایی ظاهری ارتودنسی نامرئی و راحتر بودن استفاده از آن است. در حقیقت با قرار گرفتن پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی در دهان، هیچکس متوجه نمی شود که شما تحت درمان هستید و ظاهر شما تغییری نخواهد کرد.
نکته دیگر این است که پلاک های شفاف ارتودنسی نامرئی آسیبی به بافت دهان شما نمی رسانند و درد و ناراحتی کمتری برای شما ایجاد می کنند. تمیز کردن دندان ها و حفظ بهداشت دهان و دندان نیز با ارتودنسی نامرئی بسیار راحت تر است.
اما به خاطر داشته باشید که اگر روش ارتودنسی نامرئی را به ارتودنسی فلزی ترجیح دادید باید با دندانپزشک و متخصص ارتودنسی خود همکاری کامل داشته باشید. چون استفاده منظم از پلاک های شفاف مهمترین عامل در نتیجه اصلاح دندان ها با این روش است.
برای اینکه راحت تر بتوانید یکی از روش های ارتودنسی فلزی و ارتودنسی نامرئی را انتخاب کنید، ادامه مقاله را از دست ندهید!

ارتودنسی فلزی یا براکت های فلزی

در ارتودنسی سیمی یا فلزی، براکت ها از فلز ساخته شده و به بیرون دندان ها متصل می شوند، گرچه اکنون گزینه های مختلفی نیز به جای این ارتودنسی مانند براکت های سرامیکی یا لینگوال نیز وجود دارد. 
به طور کلی سیم های فلزی و نوارهای لاستیکی به براکت ها متصل می شوند تا موقعیت دندان های شما را برای اصلاح مشکلات ارتودنسی تغییر دهند. برای انتخاب اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، در ادامه مزایا و معایب ارتودنسی فلزی یا سیمی را بررسی می کنیم.

مزایای ارتودنسی سیمی

براکت های سنتی یا نوع جدید آن لینگوال، اصلاحات زیادی را در درمان ارتودنسی انجام می دهند. مهمترین این مزایا عبارتند از:

مناسب برای تمامی درمان ها: 

مهم نیست که مشکل دندان های شما تا چه حد پیچیده است زیرا در هر صورت با ارتودنسی فلزی مشکل شما حل خواهد شد. ممکن است که چندین مشکل دندانی و فک داشته باشید که همگی نیاز به اصلاح داشته باشند اما می توانید مطمئن باشید که با براکت های فلزی تمامی این مسائل رفع می شود تا به یک لبخند باورنکردنی دست یابید. 
این نوع ارتودنسی به دلیل اینکه یک روش درمانی قدرتمند هستند می توانند دندان ها را به موقعیت دلخواه خود برسانند.

دستیابی به یک نتیجه کامل: 

یکی از مواردی که باید در مورد اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی در نظر داشته باشید، نتیجه کار است. ارتودنسی فلزی می تواند نتیجه بهتری را نسبت به ارتودنسی نامرئی کسب کند. 
در واقع نیروی بیشتری در این ارتودنسی از طریق سیم ها و براکت های فلزی برای انتقال دندان ها به موقعیت صحیح وجود دارد. درصورتیکه ارتودنسی نامرئی از نظر میزان جابجایی دندان ها در یک زمان با محدودیت روبرو است.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

انواع مختلف ارتودنسی سیمی: 

براکت ها تنها به نوع فلزی یا سیمی محدود نمی شوند و شما می توانید در حال حاضر ارتودنسی لینگوال یا سرامیکی را جایگزین آنها نمایید تا کمتر در دهان قابل مشاهده باشند. از این رو اگر نگرانی شما در مورد ظاهر ارتودنسی است می توانید از بین اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، این نوع براکت ها را انتخاب کنید.

زمان درمان سریع تر: 

یکی دیگر از مواردی که باید بخاطر بسپارید زمان درمان سریع تر است. به طور کلی بسته شدن فاصله میان دندان ها و مرتب شدن آنها، با استفاده از ارتودنسی فلزی می تواند در مقابل ارتودنسی نامرئی سریع تر صورت گیرد.
 سرعت درمان می تواند عامل مهمی در انتخاب ارتودنسی فلزی یا نامرئی باشد زیرا بسیاری از افراد دوست دارند که درمان ارتودنسی خود را در سریع ترین زمان ممکن به پایان برسانند. البته عامل مهم دیگر در این درمان سریع، مهارت و تجربه متخصص ارتودنسی می باشد. 

معایب ارتودنسی سیمی

علاوه بر مزایای فوق، مشکلاتی هم در ارتباط با براکت های سنتی وجود دارد که تصمیم گیری در مورد اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی را دشوار می کند:

o زیبایی براکت ها: 

برخی افراد مخصوصا بزرگسالان از ارتودنسی فلزی خوششان نمی آید. ممکن است مهمترین دلیل آن نگرانی برای حضور یافتن در محیط های اجتماعی و کاری باشد.

o مسواک زدن دندان ها: 

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان با وجود ارتودنسی فلزی می تواند دشوارتر از ارتودنسی نامرئی باشد. اگر شما دندان های خود را به درستی و با دقت تمیز نکنید، در اطراف براکت ها پلاک تشکیل شده و این می تواند منجر به لک شدن و پوسیدگی دندان های شما شود. 
بیماران باید دستورالعمل های متخصص ارتودنسی را در مورد نحوه صحیح زدن مسواک زدن و کشیدن نخ دندان با وجود ارتودنسی فلزی با دقت دنبال کنند.

o رژیم غذایی: 

رعایت برخی از مراقبت ها در مورد مصرف غذاها و نوشیدنی ها با وجود براکت های فلزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غذاهای سفت و چسبنده می توانند سبب شکسته شدن سیم یا جدا شدن براکت ها از روی دندان شود. 
تا زمانی هم که این شکستگی ترمیم نشود براکت ها به درستی کار نکرده و در نتیجه دندان ها نمی توانند به سمت موقعیت صحیح خود هدایت شوند. در واقع شکستگی های متعدد به دلیل خوردن برخی غذاها می تواند زمان درمان شما را طولانی تر کند.

o مشاوره های منظم: 

شاید یکی از دلایل انتخاب ارتودنسی نامرئی نسبت به سیمی ویزیت های منظم بیشتر جهت بررسی پیشرفت و تنظیم براکت ها باشد. در واقع متخصص ارتودنسی لازم است که یک بار در ماه میزان حرکت دندان های شما را بررسی نموده و در صورت نیاز، تغییراتی ایجاد کند تا دندان های شما در جهت صحیح حرکت کنند. در مقابل بیمارانی که ارتودنسی نامرئی دارند تقریبا هر دو ماه یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند. 
 
 
ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی
 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

ارتودنسی مرئی یا Invisalign

در درمان ارتودنسی نامرئی یا Invisalign از aligner شفاف برای صاف شدن دندان ها استفاده می شود. این aligner برای هر فرد با اسکن سه بُعدی از دهان به صورت سفارشی ساخته می شوند. 
این ارتودنسی سفارشی سپس دندان ها را طی مراحلی تا رسیدن به موقعیت صحیح هدایت می کنند. برای اینکه بدانیم مطابق با نیازهای ما ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، ویژگی های مثبت و منفی این نوع ارتودنسی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای ارتودنسی نامرئی

- ارتودنسی نامرئی بهتر به نظر می رسد: 

بزرگترین مزیت ارتودنسی نامرئی این است که آنها عملا در دهان به سختی قابل مشاهده هستند. بخصوص بیماران بزرگسال که دوست دارند همکاران و مشتریان آنها متوجه درمان ارتودنسی آنان نشوند. 
همچنین شما دیگر نگران لبخند خود در عکس های خود نخواهید بود و هر آنچه را در عکس مشاهده کنید همان پیشرفت لبخند شما است.

- شما می توانید ارتودنسی نامرئی را موقع غذا خوردن خارج کنید: 

بیمارانی که این ارتودنسی را دریافت می کنند از متخصص ارتودنسی خود می پرسند که باید همیشه آن را در دهان داشته باشند. در واقع اینگونه نیست و شما می توانید هنگام غذا خوردن آن را از دهان خود خارج کنید.  
این بدان معنا است که مجبور نیستید نگران آنچه می خورید باشید. زیرا با وجود ارتودنسی فلزی خوردن برخی غذاها دشوار و یا ناراحت کننده است. این گزینه نیز می تواند در انتخاب اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، تأثیرگذار باشد.

- ارتودنسی نامرئی به مراجعه کمتری لازم دارد: 

از آنجایی که با اسکن سه بعدی دندان های شما، این نوع ارتودنسی در آزمایشگاه به طور سفارشی ساخته می شود پس باید دستورالعمل های متخصص ارتودنسی را برای تغییر آن به کار برید. 
در واقع برای تنظیمات نیازی به مراجعات مکرر نیست و بازدیدها برای بررسی پیشرفت دندان ها به حداقل می رسد. مراجعه کمتر به متخصص نیز یعنی زمان شما کمتر گرفته می شود.

- استفاده از ارتودنسی نامرئی راحت است: 

شاید یکی از موارد مربوط به اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، درد آن باشد. حرکت دادن دندان ها با اینویزیلاین یا همان ارتودنسی نامرئی با مشکلات کمتری در دهان و لثه مرتبط است. برخلاف براکت ها، آسیب چندانی با اینویزیلاین به دهان وارد نخواهد شد.

معایب ارتودنسی نامرئی

اینویزیلاین نیز با معایبی همراه است که بهتر است در انتخاب اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، آنها را در نظر داشته باشید:

- جایگذاری و خارج کردن اینویزیلاین می تواند ناخوشایند باشد:

 Aligner باید قبل از غذا خوردن و نوشیدن به جز آب از دهان خارج شوند. زمانی که شما در جمعی حضور دارید مجبور هستید که محتاطانه Aligners را از دهان خارج و پس از غذا خوردن مجددا آن را به دهان برگردانید. 
در این فاصله باید مواظب باشید که Aligner را گم نکنید. همچنین قبل از اینکه آن را در دهان بگذارید باید دندان های خود را مسواک بزنید. در غیر اینصورت ذرات غذا می توانند به Aligner چسبیده و باعث بوی بد دهان شوند. 

- اثربخشی Aligners نسبت به براکت ها: 

ارتودنسی نامرئی همیشه نمی تواند بهترین روش درمانی باشد و معمولا برای مشکلات پیچیده و شدید دندان ها پیشنهاد نمی شود. از این قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی باید از متخصص ارتودنسی سوال کنید که کدام مورد می تواند نتیجه بهتری را برای دندان ها شما داشته باشد. 
یک متخصص با مهارت و با تجربه قطعا در این راستا به شما کمک زیادی خواهد نمود.

جمع بندی

در مجموع باید گفت موارد زیادی هستند که باید در مورد این تصمیم که ارتودنسی فلزی بهتر است یا نامرئی، در نظر داشته باشید. آگاهی از جنبه های مثبت و منفی این دو روش که در بالا به آنها اشاره شد می تواند به تصمیم گیری شما در این رابطه بسیار تأثیرگذار باشد.
فراموش نکنید که بهترین راهنمای شما در انتخاب بهترین روش درمانی برای ارتودنسی، دندانپزشک است. پس بهتر است برای اینکه بهترین تصمیم را بگیرید، یک جلسه مشاوره رایگان با متخصص ارتودنسی تنظیم کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!