02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بلیچینگ با لیزر چگونه انجام می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/21

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

بلیچینگ با لیزر یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین روش های دندانپزشکی زیبایی است که توسط دندانپزشک متخصص در مطب انجام می شود. این روش شامل قرار دادن یک ژل سفید کننده غلیظ روی دندان های شما و سپس گرم کردن با استفاده از لیزر است که سبب می شود زردی دندان های شما از بین برود.
تغییر رنگ دندان ها یک اپیدمی زیبایی است که میلیون ها نفر در سراسر دنیا از آن رنج می برند. حتی کسانی که به طور مرتب مسواک زده و پس از هر وعده غذایی نخ دندان می کشند، با گذشت زمان، افزایش سن و نیز عوامل محیطی و غذایی، دندان هایشان دچار تغییر رنگ شود.
روش های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارند مانند بلیچینگ دندان با استفاده از مواد بلیچینگ در مطب یا در منزل، سفید کردن یا بلیچینگ با لیزر، خمیر دندان های سفید کننده و ... . ارزان ترین روش هایی که می توانید زردی دندان خود را تا حدی از میان ببرید استفاده از دهان شویه ها و خمیردندان های سفید کننده است اما نمی توانید نتایجی را که خواهان آن هستید، دریافت کنید. 

بلیچینگ با لیزر چیست؟

یکی از جدیدترین روش های دندانپزشکی زیبایی، درمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها با لیزر است. این درمان یک عمل تخصصی است که در مطب دندانپزشکی انجام می شود و عبارت است از قرار دادن یک ژل سفید کننده غلیظ و گرم کردن آن با لیزر. شاید کسانی که در مورد این روش درمانی اطلاعاتی ندارند وقتی نام بلیچینگ با لیزر را می شنوند گمان کنند که این روش خطرناک بوده و با عوارض زیادی همراه است.
اما در واقع چنین نیست. سفید کردن دندان ها با لیزر، به لیزرهایی با قدرت بالا نیاز ندارد که به دندان های شما آسیب بزند. در واقع لکه های دندان به گونه ای موثر با کمک لیزر از بین رفته و لبخند سفید طبیعی برای شما به ارمغان می آورند. 

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

فرآیند درمان بلیچینگ با لیزر چگونه است؟

قبل از اینکه دندانپزشک متخصص اقدام به این درمان نماید، دندان های شما را معاینه می کند تا بداند که سلامت آنها در چه وضعیتی قرار دارد. اکثر محصولات یا درمان های سفید کردن دندان ها ذاتی یا درونی هستند، بدین معنی که می توانند مینای دندان شما را دچار ساییدگی کنند. از این رو افرادی که زیاد به سلامت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند باید قبل از اقدام به چنین روش هایی، در ابتدا مشکلات مربوط به دندان های خود را حل کنند.
به همین دلیل است که معمولا دندانپزشک قبل از بلیچینگ با لیزر دندان های شما را جرم گیری می نماید. در واقع او هر پلاک دندانی را که می تواند در فرآیند این درمان اختلال ایجاد نماید برطرف می کند. پس از اینکه دندان ها تمیز شدند، برای محافظت از چشمانتان در برابر اثرات ژل سفید کننده، باید از عینک محافظ استفاده کنید. پراکسید انتخابی در بلیچینگ دندان با لیزر معمولا پراکسید هیدروژن است زیرا نتایج حرفه ای و سریع تری را در پی دارد. به منظور محافظت از لثه ها نیز، دندانپزشک یا دستیار او ممکن است یک محافظ پلاستیکی روی آنها قرار دهد.
در مرحله بعد و زمانی که شما با تجهیزات محافظتی ایمن شدید، دندانپزشک ژل پراکسید را روی دندان های شما قرار می دهد و روی مواد فعال موجود در ژل را لیزر می کند تا ذراتی که باعث ایجاد لکه شده اند تجزیه شوند. در طی این عمل، ممکن است او از سفیدکننده های بیشتری روی دندان های شما استفاده نماید تا مطمئن شود که دندان هایتان به یک اندازه سفید شده اند.

نکات مهم در انتخاب روش بلیچینگ با لیزر برای سفید کردن دندان ها

لازم به ذکر است که باید در انتخاب نحوه سفید کردن دندان ها و کلینیک تخصصی که این روش را به کار می برد، احتیاط لازم را به عمل آورید. زیرا اکثر آنها تحت استانداردهای FDA نبوده و ممکن است سلامتی دندان های شما را به خطر بیندازند. 
برای بهره گیری از خدمات بلیچینگ با لیزر نیز باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

نکات مربوط به ژل سفید کننده: 

برخی از این محصولات بسیار قوی بوده و می توانند به ساختار دندان های شما آسیب وارد کنند. قطعا آنها می توانند بلافاصله دندان های شما را تا شش سایه روشن تر کنند اما در نظر داشته باشید که بلیچینگ دندان با پراکسید هیدروژن آنقدر قدرتمند هستند که دندان ها را فرسوده می نمایند (مانند اسیدهای موجود در دهان شما که در صورت عدم مسواک زدن باعث پوسیدگی دندان می شوند). به جز این، عوارضی نظیر حساسیت دندان و شکنندگی نیز شایع هستند. 

هرچه ژل سفید کننده غلیظ تر باشد بهتر است: 

زمانی که صحبت از بلیچینگ با لیزر می شود، در نظر داشته باشید که هر چه ژل سفید کننده غلیظ تر باشد، بهتر است. اما چرا؟ زیرا دندانپزشک با ژل غلیظ بهتر می تواند فرآیند بلیچینگ را کنترل نماید و این به دندان های شما آسیبی نخواهد رساند. دندانپزشک می تواند با استفاده از لیزر، روند سفید کردن دندان ها را حرفه ای تر انجام دهد. تمام خدمات مدرن سفید کردن دندان از ژل غلیظ تر بهره مند بوده و سبب می شوند که فرآیند بلیچینگ با لیزر بهتر مدیریت شود.

فرمول اساسی موفقیت در بلیچینگ با لیزر: 

فرمول اصلی موفقیت در سفید کردن دندان ها در رعایت دو نکته است: 
مدت زمان بلیچینگ دندان ها 
غلظت ماده سفید کننده
 مهارت و تخصص دندانپزشک نیز عامل مهمی در این فرآیند است، به عبارتی دندانپزشک شما باید مهارت کافی داشته باشد تا بتواند عملکرد سفید کردن دندان ها با لیزر را به خوبی کنترل نماید تا خطری دندان ها را تهدید نکند.

نور لیزر سریع تر است: 

ژل بلیچینگ معمولا برای سفید شدن دندان ها کافی است. تنها کافی است که آن را روی دندان هایتان قرار دهید و نتایج را پس از مدتی مشاهده کنید. با این حال، تاباندن نور قلم لیزر برای فعال نمودن ژل سفید کننده بسیار سریع تر از آن است که ژل را برای مدت طولانی روی دندان های خود بگذارید. به عبارتی بلیچینگ با لیزر توأم با نتایج فوری است. 
 
 
بلیچینگ با لیزر چگونه انجام می شود؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

مزایای بلیچینگ با لیزر

- نتایج فوری: 

شما می توانید برای لکه های روی دندان از خمیر دندان های سفید کننده استفاده نمایید. اما زمانی که موارد قابل توجه و شدید باشند، هیچ به اندازه بلیچینگ با لیزر نمی تواند آن ها را سفید نماید و اینکه نتایج فوری مانند این درمان برای شما حاصل شود. 
نوارهای سفید کننده دندان نیز وجود دارند که شما می توانید آنها را بدون نسخه از نزدیک ترین داروخانه تهیه نمایید. این نوارها از خمیردندان موفرتر عمل می کنند زیرا سطح دندان را لایه برداری می کنند اما نسبت به بلیچینگ با لیزر باید مدت زمان طولانی از آنها استفاده نمایید. 

- لبخندی سفید، زیبا و طبیعی: 

بلیچینگ با لیزر می تواند جذابیتی برای شما رقم بزند که همیشه در آرزوی آن بوده اید. علاوه بر این، اعتماد نفس شما تا حد زیادی افزایش یافته و می توانید روابط کاری و شخصی خود را با دندان های سفید خود بهبود بخشید.

- درمان کارآمدتر: 

سفید کردن دندان ها با لیزر برخلاف سایر روش های دیگر. باعث می شود که دندان های شما تا حد زیادی سفید شوند. با این روش تمامی لکه ها و رنگدانه های ناهموار از بین می روند. در ضمن، اثرات بلیچینگ با لیزر در مقایسه با سایر گزینه های دیگر، بسیار ماندگارتر است.

- آسیب کمتر: 

بلیچینگ مکرر با مواد سفید کننده می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند. لیزر درمانی روش کم تهاجمی تری بوده و نیازی به تکرار ندارد و از این رو باعث می شود که نه تنها دندان های شما سفیدتر بلکه سالم تر بمانند. 

- غیر تهاجمی و بدون درد: 

سفید کردن دندان ها با لیزر یک روش غیر تهاجمی است که در حین انجام درمان یا پس از آن هیچگونه درد یا خونریزی سبب نمی شود. همچنین از آنجایی که با هیچ دردی توأم نیست، نیازی به بی حسی نیز ندارد. پس بلیچینگ با لیزر هیچ آسیبی به دندان ها نرسانده و برای افرادی که ممکن است دندان های حساسی داشته باشند یک گزینه مطمئن و مناسب به شمار می رود.

آیا سفید شدن دندان ها با لیزر بی خطر است؟

اکنون که از نحوه عملکرد بلیچینگ با لیزر مطلع شدید، آیا فکر می کنید این روش با خطر همراه است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم بله. یکی از دلایل غلظت هیدروژن پراکسید در ژل سفید کننده است که باعث می شود دندان های شما پس از این فرآیند حساس شوند. به عبارتی علیرغم اقدامات احتیاطی، ممکن است برخی از ژل ها به درون لثه نفوذ کرده و آن را تحریک کنند.
با این حال، می توان گفت بلیچینگ دندان با لیزر در مقایسه با سایر روش های سفید کردن دندان، روشی ایمن است. از آنجایی که لیزر ذراتی را که روی دندان ها جمع شده اند، مورد هدف قرار می دهد، در مقایسه با سایر روش ها، سبب می شود که مینای دندان کمتر دچار ساییدگی شود. 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا بلیچینگ با لیزر دائمی است؟

تمام درمان های سفید کننده دندان نیمه دائمی هستند. در واقع با خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگ دانه دار مانند شکلات، قهوه یا شراب و یا با افزایش سن، دندان ها دوباره تغییر رنگ می دهند. درمان مجدد نیز اغلب دلخواه صورت می گیرد. بعضی افراد ترجیح می دهند که سالی یک بار دندان های خود را سفید کنند و برخی دیگر برای حفظ ظاهری مطلوب، هر سه تا پنج سال یک بار.
برای اینکه مدت طولانی تری، سفید شدن دندان هایتان را حفظ کنید لازم است که عادات غذایی و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. در واقع، عادات غذایی، آشامیدنی و بهداشت دهان می توانند بر این مدت زمان بسیار تأفیرگذار باشند. 
سعی کنید پس از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی رنگی دهان خود را بشویید و مسواک بزنید. فراموش نکنید که پس از اتمام بلیچینگ با لیزر، دندان های شما همچنان مستعد لک شدن هستند. از این رو با رعایت بهداشت مناسب و دقیق، احتمال تجمع پلاک روی دندان های شما کاهش خواهد یافت و به مدت طولانی تری می توانید از لبخند زیبا و سفید خود لذت ببرید.  

کاندید مناسب برای بلیچینگ با لیزر

گرچه عمل سفید کردن دندان ها یک روش کم خطر است، اما همه افراد کاندیدای مناسبی برای بلیچینگ با لیزر نیستند. بدین منظور باید تغییر رنگ دندان های شما خفیف تا متوسط باشد و نیز نباید روی دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند هیچ درمان زیبایی صورت گرفته باشد. 

چه کسانی نمی توانند از بلیچینگ با لیزر استفاده کنند؟

کسانی که نمی توانند از لیزر درمانی برای سفید کردن دندان هایشان بهره ببرند افراد زیر هستند:

دندان های ترمیم شده: 

کسی که ترمیم هایی نظیر اتصال تاج دندان و یا ونیرهای پرسلن انجام داده است نمی تواند از این روش استفاده کند. زیرا مواد ترمیمی به شدت در برابر بلیچینگ با لیزر و مواد سفید کننده واکنش نشان داده و آسیب می بینند. در نتیجه باید نوع جدید خود جایگزین شوند.

لکه های ذاتی: 

لکه های ذاتی عبارتند از لکه هایی که در ساختار درونی دندان ها وجود دارند. برخی بیماران دارای این لکه های ذاتی روی دندان های خود بوده اند که قابل رفع با بلیچینگ با لیزر نیستند. این لکه ها ممکن است در اثر ضربه یا تغییر رنگ شدید در اثر استعمال زیاد فلوراید به وجود آمده باشند. 

جمع بندی

در مجموع صرف نظر از اینکه از کدام خدمات سفید کننده با لیزر استفاده می کنید باید هزینه آن را در نظر داشته باشید. به عبارتی این گزینه درمانی نسبت به سایر روش های سفید کردن دندان گران تر است. مسئله مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید نتایج آن است. نتایج بلیچینگ با لیزر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و دائمی نباشند. پس از این فرآیند درمانی شما باید همچنان به طور مرتب مسواک بزنید تا دندان هایتان پس از مدت کوتاهی دچار تغییر رنگ نشوند.
همچنین مانند هر نوع روش درمانی زیبایی، این روش نیز با عوارضی همراه خواهد بود. از این رو برای مشاوره و راهنمایی بیشتر در مورد اینکه آیا لیزر درمانی یا سفید کردن دندان ها با لیزر می تواند برای شما مناسب باشد می توانید به کلینیک دکتر محمدی مراجعه کرده و پس از معاینه دندان ها، بهترین گزینه را دریافت نمایید. 
 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!