02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چرا هزینه ارتودنسی بزرگسالان بیشتر از کودکان است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ارتودنسی بزرگسالان و کودکان از نظر روند تراز کردن دندان ها چندان متفاوت نیست اما به طور کلی تفاوت های عمده ای میان این دو درمان از لحاظ هزینه ارتودنسی، سن مناسب ارتودنسی، مدت زمان ارتودنسی و متخصص ارتودنسی وجود دارد. 
شاید تا چند دهه پیش تصور می شد که روش درمان ارتودنسی فقط برای تراز کردن دندان کودکان و نوجوانان نتیجه قابل قبولی دارد اما به لطف پیشرفت های زیادی که در زمینه ارتودنسی حاصل شده است، اکنون بزرگسالان نیز می توانند لبخند خود را با براکت ها تا حد زیادی بهبود بخشند.
استفاده از براکت ها نیز قبلا منحصر به انواع فلزی بود درصورتیکه امروزه انواع مختلفی از براکت ها ابداع شده و بیمارن می توانند روش های درمان ارتودنسی متحرک، براکت های رنگی با اینویزالاین را برای اصلاح دندان های خود انتخاب کنند. پیشرفت های اخیر پزشکی موجب شده این درمان علاوه بر کودکان محبوبیت زیادی بین بزرگسالان نیز پیدا کند. البته بین ارتودنسی بزرگسالان و کودکان، تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

چرا ارتودنسی بزرگسالان؟

بسیاری از گزینه های درمانی امروزی به منظور بهبود هر سبکی از زندگی طراحی شده اند. شاید به نظر به رسد اصالح طرح لبخند با روش هایی نظیر لمینت یا کامپوزیت برای بزرگسالان، مناسب تر است. اما پیشرفت های ارتودنسی سبب شده است که این نوع درمان برای افراد در هر سنی راحت تر از هر زمان دیگری باشد. 
امروزه از هر چهار متقاضی برای ارتودنسی، یک بزرگسال وجود دارد. از آنجاییکه درمان با ارتودنسی سبب قرار گیری منظم دندان ها، جابجایی بهتر و کاهش مشکلات بعدی با افزایش سن می شود، بزرگسالان این روش درمانی را که نسبت به سایر روش های اصلاح طرح لبخند، دائمی تر است انتخاب می کنند. 
از طرف دیگر رها کردن دندان های نامرتب، بدون درمان ممکن است منجر به سایر مشکلات دندانی نظیر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شود. پس بهتر است هرچه سریعتر با روش هایی نظیر ارتودنسی بزرگسالان به حل این مشکلات کمک کرد.

سن مناسب ارتودنسی: آیا سن بزرگسالان برای ارتودنسی دیر نیست؟

متخصص ارتودنسی هنگام برنامه ریزی درمان، متغیرهای زیادی را در نظر می گیرد. هرچند سن مناسب برای ارتودنسی یکی از عوامل موثر در نتیجه این درمان است اما نمی توان گفت که بزرگسالان نمی توانند ارتودنسی انجام دهند. تا سال 2016، 1690000 بزرگسال توسط اعضای انجمن متخصصین ارتودنسی آمریکا با موفقیت تحت این درمان قرار گرفته اند.
علیرغم تفاوت ارتودنسی بزرگسالان و کودکان، شما در واقع در هر سنی که باشید می توانید از لبخندی سالم و زیبا بهره مند شوید. درمان ارتودنسی امروزه تقریبا برای هر فرد بزرگسالی یک گزینه مناسب و دائمی است که مانند جوانان می تواند در افزایش اعتماد به نفس آنها موثر باشد. به لطف روش های مدرن دندانپزشکی، بزرگسالان نیز می توانند یک لبخند زیبا همراه با بهبود سلامت دهان و دندان را تجربه نمایند. 

کاندید مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان چه کسی است؟

شاید تصور کنید اگر سن تان بالا رفته دیگر نمی توانید تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید و باید از خیر داشتن دندان هایی مرتب و منظم بگذرید. اما اصلا اینطور نیست! تابه حال هیچ متخصص ارتودنسی نتوانسته به طور قطع یک سن مشخص را به عنوان سن مناسب برای ارتودنسی تعیین کند.
بنابراین اگر ظاهر دندان هایتان چندان رضایت بخش نیست باید ابتدا با یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا معاینه کاملی از دهان و دندان شما به عمل آورد.
 بسته به اینکه مشکل دندان های شما تا چه حد پیچیده باشد و اینکه آیا دندان ها و فک شما اجازه استفاده از روش ارتودنسی را می دهد، ممکن است شما را برای درمان انتخاب نماید و یا به شما سایر روش های اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی مثل لمینت ونیر یا کامپوزیت دندان را پیشنهاد دهد. 
پس از اینکه ارتودنسی بزرگسالان برای رفع بی نظمی های دندان شما توسط متخصص تشخیص داده شد در جلسه مشاوره سوالات زیر بررسی خواهند شد:
- هزینه ارتودنسی چه مواردی را در بر خواهد گرفت؟
- تفاوت درمان های ارتودنسی بزرگسالان و کودکان در چیست؟
- تا چه مدت باید از براکت ها استفاده نمود؟
- قرار ملاقات ها را برای کنترل براکت ها هر چند وقت یک بار خواهد بود؟
با بررسی این جوانب در جلسه مشاوره، دندانپزشک در نهایت تصمیم می گیرد که آیا شما کاندید مناسبی برای درمان با ارتودنسی هستید یا خیر.

تفاوت درمان های ارتودنسی بزرگسالان و کودکان چیست؟

با پیشرفت هایی که در سال های اخیر در زمینه ارتودنسی صورت گرفته ، هر روز تعداد بیشتری از افراد بالغ به دنبال رفع مشکلات دهان و دندان خود از طریق ارتودنسی هستند. بسیاری از بزرگسالان از مشکلاتی رنج می برند که از کودکی تجربه کرده اند و به جز درمان با ارتودنسی هیچ روش درمانی دیگری قادر به برطرف کردن آن ها نیست. 
تفاوت های قابل توجهی میان درمان های ارتودنسی بزرگسالان و کودکان وجود دارند که بهتر است قبل از تصمیم گیری برای پیگیری این درمان از آنها مطلع باشید. مهمترین تفاوت ها میان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان عبارتند از:

سن مناسب برای ارتودنسی

مسأله سن یکی از تفاوت های مهم درمان ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان است. بزرگسالان اغلب دچار شرایطی هستند که بیماران جوان از آنان رنج نمی برند، مانند: 
عدم استخوان کافی میان ریشه ها برای تأمین فضای کافی جهت جابجایی دندان ها، 
عفونت های خفیف، 
التهاب لثه و 
تحلیل رفتن استخوان های حاشیه به خصوص در نواحی که دندان های از دست رفته وجود دارد. 
تمام این مسائل موجب می شود که ارتودنسی بزرگسالان نسبت به کودکان کمی پیچیده تر باشد. 
با این وجود نمی توان سن دقیقی را به عنوان سن مناسب برای ارتودنسی معین کرد. سن مناسب ارتودنسی فقط باید توسط متخصص ارتودنسی برای هر فرد با توجه به شرایط او مشخث شود.

مدت زمان ارتودنسی بزرگسالان

طبق مجله بهداشت دهان و دندان دندانپزشکی، هرچه سن بالاتر می رود استخوان ها سخت تر شده و دیگر رشد نمی کنند، در نتیجه پیر شدن بافت، سبب می شود که مدت زمان بیشتری برای موقعیت گیری جدید دندان ها با روش ارتودنسی بزرگسالان لازم باشد. این موارد تحت عنوان محدودیت های بیومکانیکی شناخته شده و می توانند فرآیند تجدید و مرتب کردن دندان های بزرگسالان را طولانی نمایند.
به همین علت توصیه می شود که درمان ارتودنسی را در سنین پایین تر انجام دهید که دندان ها قابلیت جابجایی بیشتری دارند و می توان دندان ها را به راحتی با ایجاد فشار جزئی به موقعیت مناسب بازگرداند.
 
 
چرا هزینه ارتودنسی بزرگسالان بیشتر از کودکان است؟
 

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

هزینه ارتودنسی بزرگسالان

هزینه ارتودنسی بزرگسالان نسبت به کودکان بیشتر است چون متخصص ارتودنسی باید به منظور اصلاح طرح لبخند بیماران بزرگسال با روش ارتودنسی، عوامل بسیار زیادی را در نظر بگیرد و از ابزارها یا روش های کمکی نیز استفاده کند. از مهمترین دلایل افزایش هزینه ارتودنسی در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اصلاح نیش نامناسب: 

یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه درمان ارتودنسی بزرگسالان، اصلاح مال اکلوژن یا نیش نامناسب است. طبق نظر متخصصین ارتودنسی، یک بیمار بزرگسال که دارای اوربایت عمیق است، از فضای کافی در دهان برای حرکت دندان ها برخوردار نیست و باید یک یا چند دندان او کشیده شوند. 
همچنین در بزرگسالی، بیماران ممکن است دارای چندین دندان پوسیده باشند که این امر می تواند اوضاع اوربایت را وخیم تر نماید. کاملا واضح است که پیش از درمان پوسیدگی ها و سایر مشکلات دندان ها نمی توان اقدام به ارتودنسی برای بزرگسالان کرد. درمان ریشه یا پوسیدگی دندان ها موجب افزایش هزینه ارتودنسی خواهد شد.
متخصصین ارتودنسی معمولا از این مسأله تحت perio-restorative یاد می کنند و معمولا بیشتر بر عملکرد نیش بیمار تمرکز می کنند تا بر اصلاح آن. 

مسائل مربوط به کشیدن دندان: 

یکی از تفاوت های دیگر درمان های ارتودنسی بزرگسالان و کودکان مربوط به کشیدن دندان است. بسیاری از بزرگسالان در گذشته یک یا چند دندان خود را کشیده اند و این می تواند برای متخصص ارتودنسی مشکلاتی را ایجاد نماید. 
محل کشیدن دندان های قدیمی ممکن است برای جابجایی دندان ها مناسب نباشند مگر اینکه با اضافه کردن قسمت هایی از استخوان مصنوعی به این ناحیه آماده شوند. بستن شکاف میان دندان ها در اثر کشیدن و نیز نزدیک نگه داشتن آنها به یکدیگر کاری دشوار است زیرا استخوان بزرگسالان مانند استخوان کودکان به فشار پاسخگو نیست.
اگر پیش از شروع درمان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید نیز هزینه ارتودنسی شما به مراتب افزایش خواهد یافت.

نصب ابزار: 

در ارتودنسی بزرگسالان ممکن است مواد و براکت های بیشتری با استفاده از سیمان به دندان ها متصل شود، بخصوص برای ارتودنسی نامرئی یا اینویزالاین که در ظاهر دیده نمی شوند یا روش هایی مانند براکت های لینگوال یا زبانی هزینه ارتودنسی بزرگسالان بالاتر می رود.

آسیب پذیری: 

آسیب پذیری یکی دیگر از تفاوت های درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان است. بیماران بزرگسال که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، در معرض خطر بیشتر تحلیل ریشه قرار دارند. این زمانی رخ می دهد که بدن شما ریشه دندان را دوباره جذب کرده و دندان شما بدون لنگر می ماند. 
عواملی که در این امر نقش دارند عبارتند از:
سوابق خانوادگی، 
عادات فردی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان 
نوع ریشه دندان های شما. 
اگر شما در معرض تحلیل ریشه قرار دارید و درمان با ارتودنسی سبب اصطکاک ریشه های شما شود، دندان ها به راحتی شل شده و با گذشت زمان از بین می روند. 
متخصصین ارتودنسی با معاینه دقیق دندان های شما می توانند علائم تحلیل را بررسی کنند. بزرگسالان همچنین ممکن است در معرض ناهنجاری های مفصل گیجگاهی – فکی یا TMD قرار داشته باشند و این علائم در طی درمان ارتودنسی تشدید شود. از این رو متخصص ارتودنسی باید به دقت TMD را قبل از درمان ارزیابی کند.
بررسی این موارد قبل از شروع درمان، هزینه ارتودنسی بزرگسالان را نسبت به کودکان افزایش می دهد.

تاثیر عوامل روانی اجتماعی در ارتودنسی بزرگسالان

یکی از مهمترین تفاوت های درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان وجود عوامل روانی اجتماعی است که بزرگسالان علاقمند به ارتودنسی را تحت تأثیر قرار می دهند. این موارد عبارتند از:
- انتظاراتی که بزرگسالان از فرآیند درمان دارند.
- نگرانی هایی که در مورد ظاهر آنها وجود دارند.
- ابراز ناراحتی از ابزارهای ارتودنسی و استفاده از آنها
- تمایل به همکاری برای اجرای دستورالعمل های مختصص ارتودنسی
بدیهی است که بیماران در سنین بالا، در کمترین زمان، بهترین نتیجه را با کمترین سطح درد یا ناراحتی انتظار دارند. آنها همچنین بیشتر در مورد کار متخصص کنجکاو هستند و اینکه در مورد دندان های آنها چه اتفاقی رخ خواهد داد. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

متخصص ارتودنسی بزرگسالان

توجه داشته باشید که برای این درمان نزد یک متخصص با تجربه و با مهارت رجوع کنید زیرا تجربه در موفقیت این درمان قطعا نقش مهمی را ایفا می نماید. شما نیز به عنوان بزرگسال می توانید برای اصلاح نیش و بهم ریختگی دندان های خود این درمان را دریافت نمایید، زیرا ارتودنسی در هر سن و سالی امکان پذیر بوده و از آن برای درمان انواع مشکلات و ناهنجاری های دندانی، فکی و افزایش زیبایی استفاده می شود.

جمع بندی

در مجموع ارتودنسی بزرگسالان می تواند برای تمام افرادی که ناهنجاری های دندان و فک آنها در دوران کودکی درمان نشده، کاربرد داشته باشد. ارتودنسی می تواند ساختار و نحوه چینش دندان های بزرگسالان را اصلاح نماید و لبخندی زیبا و افزایش اعتماد بنفس را برای آنان به دنبال داشته باشد. 
برای این درمان، بزرگسالان باید از لثه های سالمی برخوردار باشند زیرا حرکت دندان ها در آنان سخت تر از کودکان می باشد. افرادی که از ناهنجاری های شدید فک و دندان نیز رنج می برند نباید انتظار داشته باشند که درمان ارتودنسی بدون جراحی به نتیجه مطلوب می رسد. مسئله مهم دیگر این است که آنها باید تفاوت درمان های ارتدوسی بزرگسالان و کودکان را درک کرده و نباید انتظار داشته باشند که تمامی مراحل مانند ارتودنسی کودکان باشد. 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!