02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

با چه روش هایی می توان زردی دندان را از بین برد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/10/27

بروزرسانی شده در: 1402/10/28

برای درمان قطعی زردی دندان می توانید از روش هایی مانند مسواک زدن با جوش شیرین و خمیر دندان، جرم‌گیری دندان‌ها، بلیچینگ دندان، لمینت دندان، استفاده از نخ دندان و دهانشویه استفاده نمایید. هر یک از این روش ها می تواند با خود درمان قطعی زردی دندان را به همراه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این ترفندها کافی است این مطلب از سایت دکتر محمدی را مطالعه نمایید.

علل و عوامل زردی دندان

اولین و مهم‌ترین عامل زرد شدن دندان‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن باعث می‌شود پلاک و جرم روی دندان‌ها تشکیل شده و به مرور زمان سفت شده و به جرم دندان تبدیل شوند. این جرم دندان، بستری مناسب برای رشد باکتری‌ها بوده و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دار مانند چای، قهوه، نوشابه، آب میوه‌های صنعتی و سس قرمز هم می‌تواند باعث لکه شدن و تغییر رنگ دندان‌ها شود. این مواد دارای رنگدانه‌هایی هستند که روی مینای دندان می‌چسبند و به مرور زمان، دندان‌ها را کدر و تیره می‌کنند.
سیگار کشیدن دشمن شماره یک سلامت دهان و دندان است. این عادت مضر علاوه بر اینکه باعث بوی بد دهان و بیماری‌های لثه می‌شود، می‌تواند باعث لکه شدن و زرد شدن دندان‌ها نیز شود. نیکوتین و قیر موجود در سیگار، لکه‌های تیره و دندانه‌هایی روی دندان‌ها ایجاد کرده و آن‌ها را بدرنگ و زشت می‌کند.
افزایش سن نیز یکی از عوامل طبیعی تغییر رنگ دندان‌هاست. با گذشت زمان، مینای دندان نازک‌تر می‌شود و لایه زیرین آن که به نام عاج شناخته می‌شود، بیشتر دیده می‌شود. عاج به طور طبیعی رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای دارد و نازک شدن مینای دندان باعث می‌شود دندان‌ها زردتر به نظر برسند.
مصرف برخی داروها و ابتلا به بیماری‌های خاص نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود. بعضی از آنتی‌ بیوتیک ها و داروهای فشار خون باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری روی دندان‌ها می‌شوند. همچنین، بیماری‌هایی مانند تالاسمی، کم‌کاری تیروئید و برخی بیماری‌های دوران کودکی می‌توانند بر رنگ دندان‌ها تاثیر بگذارند.
در برخی موارد، عوامل ژنتیکی نیز در زرد شدن دندان‌ها نقش دارند. ضخامت مینای دندان و رنگ طبیعی عاج می‌تواند تا حد زیادی ارثی باشد. بنابراین، اگرچه نمی‌توانیم ژنتیک خود را تغییر دهیم، اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌های مناسب، می‌توانیم سفیدی و سلامت دندان‌های خود را حفظ کنیم.


درمان قطعی زردی دندان
 

درمان‌های خانگی برای رفع زردی دندان

اگر متوجه زرد شدن دندان‌های خود شده‌اید، قبل از مراجعه به دندانپزشک می‌توانید از روش‌های خانگی برای رفع زردی آن‌ها استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که این روش‌ها برای لکه‌های سطحی موثر هستند و در صورت وجود لکه‌های عمیق، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

مسواک زدن با جوش شیرین و خمیر دندان

یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های خانگی برای رفع زردی دندان، مسواک زدن با جوش شیرین و خمیر دندان است. جوش شیرین یک ساینده طبیعی است که می‌تواند به پاک شدن لکه‌های سطحی از روی دندان‌ها کمک کند. برای این کار، یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را به مقدار کمی آب اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود. سپس، با این خمیر دندان دندان‌های خود را به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. 

استفاده از نخ دندان و دهانشویه

استفاده منظم از نخ دندان و دهانشویه نیز می‌تواند به جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم دندان و در نتیجه، جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها کمک کند. نخ دندان به پاک کردن ذرات غذا و باکتری‌ها از بین دندان‌ها کمک می‌کند و دهانشویه نیز با از بین بردن باکتری‌های دهان، از ایجاد لکه‌های دندانی جلوگیری می‌کند. 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

مصرف میوه‌ها و سبزیجات ترد مانند سیب، هویج، کرفس و خیار نیز می‌تواند به سفید شدن دندان‌ها کمک کند. این مواد غذایی دارای فیبر هستند که به تمیز کردن دندان‌ها کمک کرده و از تشکیل پلاک و جرم دندان جلوگیری می‌کنند. 

توت فرنگی و آناناس

توت فرنگی و آناناس نیز حاوی آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند به سفید شدن دندان‌ها کمک کنند. برای این کار، یک توت فرنگی یا آناناس را به مدت دو دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. 

روش‌های حرفه‌ای دندانپزشکی برای سفید کردن دندان

اگر روش‌های خانگی برای رفع زردی دندان‌های شما موثر نبود، می‌توانید از روش‌های حرفه‌ای دندانپزشکی برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنید. این روش‌ها عبارتند از:

جرم‌گیری دندان‌ها

جرم‌گیری دندان‌ها اولین و مهم‌ترین قدم در سفید کردن دندان‌هاست. جرم‌گیری دندان‌ها باعث از بین رفتن جرم و پلاک دندان‌ها شده و دندان‌ها را روشن‌تر می‌کند. 

درمان قطعی زردی دندان

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یک روش موثر برای سفید کردن دندان‌هاست که در آن از ژل سفیدکننده استفاده می‌شود. ژل سفیدکننده با نفوذ به مینای دندان، رنگدانه‌های موجود در آن را از بین می‌برد و دندان‌ها را سفید می‌کند. بلیچینگ دندان می‌تواند در مطب دندانپزشکی یا در منزل انجام شود. 

لمینت دندان

لمینت دندان یک روش دائمی برای سفید کردن دندان‌هاست که در آن از روکش‌های نازکی از جنس چینی یا کامپوزیت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. لمینت دندان می‌تواند دندان‌های کج، شکسته یا زرد را کاملاً اصلاح کرده و لبخندی زیبا و جذاب ایجاد کند. 

پیشگیری از زرد شدن دندان

بهترین راه برای داشتن دندان‌های سفید و درخشان، پیشگیری از زرد شدن آن‌هاست. برای این کار، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  1. به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید
  2. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دار خودداری کنید
  3. سیگار نکشید
  4. رژیم غذایی سالمی داشته باشید
  5. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

درمان قطعی زردی دندان

نتیجه‌گیری

داشتن دندان‌های سفید و درخشان، تاثیر زیادی در زیبایی چهره و اعتماد به نفس افراد دارد. اما عوامل مختلفی مانند تغذیه، عادات غلط و افزایش سن می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها و زرد شدن آن‌ها شوند.
اگر متوجه زرد شدن دندان‌های خود شده‌اید، می‌توانید از روش‌های خانگی یا حرفه‌ای برای رفع زردی آن‌ها استفاده کنید. روش‌های خانگی برای لکه‌های سطحی موثر هستند و روش‌های حرفه‌ای برای لکه‌های عمیق‌تر.
بهترین راه برای داشتن دندان‌های سفید و درخشان، پیشگیری از زرد شدن آن‌هاست. برای این کار، باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگ‌دار خودداری کنید، سیگار نکشید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا درمان خانگی برای رفع زردی دندان موثر است؟

بله، درمان خانگی برای رفع زردی دندان در صورتی که لکه‌ها سطحی باشند، موثر است. جوش شیرین، توت فرنگی و آناناس از جمله موادی هستند که می‌توانند به سفید شدن دندان‌ها کمک کنند.

جرم‌گیری دندان‌ها چقدر موثر است؟

جرم‌گیری دندان‌ها اولین و مهم‌ترین قدم در سفید کردن دندان‌هاست. جرم‌گیری دندان‌ها باعث از بین رفتن جرم و پلاک دندان‌ها شده و دندان‌ها را روشن‌تر می‌کند.

هزینه روش‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان چقدر است؟

هزینه روش‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان بسته به نوع روش، مدت زمان درمان و کلینیک دندانپزشکی متفاوت است. به طور کلی، هزینه بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی بیشتر از بلیچینگ دندان در منزل است.

هر چند وقت باید برای سفید کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

طول عمر نتایج سفید کردن دندان بسته به روشی که استفاده می‌شود، متفاوت است. به طور کلی، نتایج بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی حدود 2 سال ماندگاری دارد.

آیا روش‌های سفید کردن دندان به مینای دندان آسیب می‌زنند؟

بله، روش‌های سفید کردن دندان می‌توانند به مینای دندان آسیب بزنند. به همین دلیل، مهم است که این روش‌ها تحت نظر دندانپزشک انجام شوند. دندانپزشک می‌تواند با انتخاب روش مناسب و رعایت نکات ایمنی، از آسیب دیدن مینای دندان جلوگیری کند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ستاره علی پور

به نظرمن عالیه ولی قیمت این وسایل خیلی زیاد ولی اگر می شدبا وسایل خانگی زردی دندان رااز بین برد

رها

سلام. یک هفته است ایمپلنت کاشته ام(هنوز روکش نصب نشده) و بخیه ها باز نشده است، می توانم به جز ناحیه بخیه شده، دندانهای کناری و سایر دندانها را با مواد طبیعی مانند زردچوبه، جوش شیرین، نمک، آبلیمو، زنجبیل، روغن نارگیل، به خصوص پوست سبز گردو، چوب گردو ، چوب مسواک و... تمیز کنم یا مواد درون آنها با فلز ایمپلنت واکنش داده و یا رنگ آنرا تغییر می دهند( در صورتیکه برخی آنها را بتوانم استفاده کنم کدام ها هستند-چه مدت می توانند روی دندان بمانند و کدام ها هشدار دارند)؟ پس از اینکه روکش را نصب کردم چطور؟ از کدام ها برای دندانهای دیگر و از کدام ها حتی برای دندان ایمپلنت و روکش شده می توانم استفاده کنم بی آنکه موجب تغییر رنگ یا دوام و استحکام آن شود؟ اگر از نمک برای مسواک زدن نمی توان استفاده کرد، می شود آب نمک غرغره نمود؟ غلظت آن چقدر باشد؟ ممنون می شوم که کاملا راهنمایی بفرمایید تا اشتباهی مرتکب نشوم که ایمپلنت آسیب ببیند. تشکر