02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/07/09

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها است و یکی از درمان های زیبایی دندانپزشکی به شمار می آید که با استفاده از آن بدرنگی ها و لکه های دندان برطرف می شوند. به جز بلیچینگ، شیوه های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
لمینت ونیر
کامپوزیت دندان
جرم گیری
به عبارتی گزینه های زیادی جهت سفید نمودن دندان ها وجود دارد که حتی برخی از این روش ها را می توان در خانه نیز برای سفید کردن دندان به کار برد  اما با مراجعه به دندانپزشک می توان از درمان حرفه ای و نتایج ماندگارتری بهره مند شد.
در روش درمانی بلیچینگ دندان، برای از بین بردن رنگدانه های غیر طبیعی روی سطح دندان ها از هیدروژن پراکسید استفاده می شود. برخلاف تصور عموم، بلیچینگ با جرم گیری دندان که یک فرآیند ساده است و در آن سطوح خارجی دندان ها از لکه ها پاک می شوند، تفاوت زیادی دارد. فرآیند بلیچینگ پیچیده تر و بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان عبارت است از فرآیند سفید شدن دندان ها با استفاده از روش های درمانی مخصوص. دندان های انسان به مرور زمان و بنا به دلایل متعددی دچار تغییر رنگ و زرد می شوند و می توان با بلیچینگ دندان، سفیدی آنها را برگرداند. در فرایند سفید کردن دندان ها با بلیچینگ از پراکسید هیدروژن استفاده می شود.
پراکسید هیدروژن (Hydrogen peroxide) یک ماده فعال است که عمدتا در محصولات بلیچینگ یا سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. پراکسید هیدروژن مشابه کاربامید پروکساید (carbamide peroxide) است زیرا زمانی آزاد می شود که کمپلکس پایدار در مجاورت آب باشد. هنگامی که این ماده روی دندان ها ریخته می شود به عنوان یک ماده اکسید کننده عمل کرده و رادیکال های آزاد ناپایدار تولید می نماید. در فضاهای میان نمک های غیر آلی مینای دندان، این رادیکال های آزاد ناپایدار به مولکول های رنگدانه آلی متصل شده و با انعکس نور کمتر در مولکول های کوچک تر، اثر سفید کنندگی ایجاد می کنند.
محصولات مختلفی برای از بین بردن لکه ها با بلیچینگ دندان در بازار موجود هستند. یکی از نکته های مهم طی فرآیند بلیچینگ این است که دندانپزشک با مهارت خاص خود باید نوع، شدت و محل تغییر رنگ دندان ها را به درستی تشخیص دهد. پس مهارت و تخصص دندانپزشک در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. 

علل تغییر رنگ دندان ها چیست؟

با تغییر رنگ دندان ها، دیگر آنها آنطور که باید روشن یا سفید به نظر نمی رسند و زیبایی خود را تا حدودی از دست می دهند. درصورتیکه تنها ایراد لبخندتان، زردن شدن دندان ها یا لکه هایی روی آن باشد، می توانید با روش بلیچینگ دندان به راحتی دندان هایتان را سفید کنید.
البته در شرایطی ممکن است دندان ها به طور کلی تیره شوند و یا در نواحی از آنها لکه های سفید یا تیره مشاهده شود. با وجود این تغییرات باز هم می توانید از بلیچینگ برای سفیدتر کردن دندان ها استفاده کنید اما اگر نتیجه نهایی به اندازه کافی زیبا و جذاب نبود، با نصب ونیرهای دندانی می توانید به طور کامل دندان های خود را به رنگ دلخواه خود درآورید.

 دلایل تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها ممکن است:

- بیرونی باشد: یعنی به دلیل چیزی که خارج از دهان شما با دندانهایتان تماس داشته است.
- درونی باشد: شاید به دلیل مشکلی در دندان ها یا بدن شما باشد.
- مرتبط با سن باشد: تغییرات در رنگ دندان ها به دلیل افزایش سن نیز به وجود می آید.

مهمترین علل تغییر رنگ دندان ها به طور کلی عبارتند از: 

غذاها، نوشیدنی ها: قهوه، چای، شراب قرمز و برخی از میوه ها و سبزیجات خاص به مرور زمان و با مصرف مداوم، رنگ دندان ها را تغییر می دهند.
استعمال دخانیات: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند. دندان افراد سیگاری حتی پس از بلیچینگ نیز به سرعت تغییر رنگ می دهد به همین علت توصیه می شود برای زیباتر ماندن دندان ها پس از بلیچینگ کشیدن سیگار را ترک کنید.
بهداشت ضعیف دندان ها: مسواک نزدن، استفاده نکردن از نخ دندان و شستشوی ناکافی می تواند سبب تجمع پلاک و در نتیجه ایجاد لکه های روی دندان ها شود. در این شرایط ابتدا باید دندان های پوسیده خود را ترمیم کنید و سپس اقدام به بلیچینگ دندان نمایید.
بیماری: برخی از بیماری ها می توانند روی مینا و عاج دندان تأثیر گذاشته و منجر به تغییر رنگ دندان ها شود. مثلا پرتودرمانی سر و گردن پس از شیمی درمانی می تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد. برخی از عفونت ها در مادران باردار می تواند منجر به تغییر رنگ دندان ها در نوزادان آنها شوند. در این شرایط پیش از بلیچینگ دندان باید شرایطی که به تغییر رنگ دندان منجر می شود را برطرف کنید.
داروها: برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند سبب تغییر رنگ دندان ها شده و فرد برای رفع آنها از بلیچینگ استفاده نماید. همچنینی برخی از آنتی هیستامین ها، داروهای ضد روان پریشی یا داروهای فشار خون بالا می توانند سبب تغییر رنگ دندان ها شوند. اگر به طور مداوم از این داروها استفاده می کنید بهتر است از روش های دائمی تر مثل لمینت دندان استفاده کنید. چون سفید کردن با بلیچینگ برای شما دوام چندانی نخواهد داشت.
مواد دندانپزشکی: برخی از مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مانند مواد ترمیمی آمالگام به ویژه آنهایی که حاوی سولفید نقره هستند می توانند رنگ های سیاه و خاکستری روی دندان ها به جای بگذارند. همچنین کامپوزیت ونیر و لمینت دندان نیز ممکن است پس از مدتی زرد شوند. بلیچینگ دندان در سفید کردن این مواد، هیچ تاثیری ندارد. به یاد داشته باشید که کامپوزیت دندان یا لمینت را نمی توان با بلیچینگ سفید کرد.
ژنتیک: برخی افراد به طور طبیعی دارای مینای دندان روشن تر یا ضخیم تری نسبت به سایرین هستند. بنابراین اگر دندان های شما به طور طبیعی زرد است بهتر است از روشهایی مثل لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید.
تروما یا ضربه: تروما نیز ممکن است سبب تغییر رنگ دندان ها شود. برای مثال، آسیب ناشی از سقوط می تواند باعث ایجاد اختلال در تشکیل مینای دندان کودکان که هنوز در حال رشد هستند، شود. 
 
 
بلیچینگ دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

فرآیند انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان دارای دو فرآیند مختلف است: 
بلیچینگ خانگی 
بلیچینگ در مطب

بلیچینگ خانگی (Home Bleaching) چگونه انجام می گیرد؟

در این روش می توانید در منزل دندان های خود را سفید کنید. کافی است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید و او در این جلسه از دندان های بالا و پایین شما با دقت قالب گیری نماید. برای جلسه دوم که به مطب بازگشتید، دندانپزشک شما قالبی را که از دندانهایتان گرفته بود به شما تحویل خواهد داد. به همراه قالب، کیت مواد بلیچینگ هم به شما داده خواهد شد و دندانپزشک توضیح می دهد که چگونه این مواد را استفاده نمایید.
در روش بلیچینگ خانگی معمولا بین 5 تا 20 درصد از پراکسید هیدروژن و طی یک مدت زمان خاص توصیه می شود و نباید از این حد فراتر روید.

بلیچینگ در مطب (In Office Bleaching) چگونه انجام می گیرد؟

 بلیچینگ در مطب زیر نظر دندانپزشک متخصص و با استفاده از مواد بلیچینگ یا سفید کننده با غلظت بیشتری نسبت به بلیچینگ در منزل استفاده می شود. ماده بلیچینگ به مدت یک ساعت روی دندان ها قرار می گیرد. البته بلیچینگ در مطب را می توان تا زمانی که به نتیجه مطلوب برسید چند جلسه ادامه دهید اما فاصله زمانی هر جلسه باید حداقل یک هفته باشد.
یکی از مزیت های بلیچینگ در مطب این است که دندانپزشک با دقت مواد را ترکیب می نماید و از این رو حساسیت های مختلف در دندان ها و بافت های دهان به حداقل می رسد و اینکه این کار با ابزارهای حرفه ای صورت می گیرد و شما در منزل فاقد این امکانات هستید. درصد هیدروژن پراکسید در بلیچینگ در مطب در حدود 15 تا 44 درصد است یعنی بیشتر از منزل اما چون با ابزار محافظ انجام می شود مشکلی برای دندان های شما به وجود نخواهد آمد. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مقایسه بلیچینگ با سایر روش های سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان بهتر است یا جرم گیری؟

شاید به نظر برسد که جرم گیری و بلیچینگ هر دو دارای یک هدف مشابه هستند اما در حقیقت این گونه نیست. در جرم گیری تنها پلاکت های سطحی دندان ها برداشته می شود و در واقع یک روش ساده است که نمی تواند تغییر رنگ یا لکه های مقاوم را برطرف کند. در ضمن این روش زیاد پایدار نبوده و ممکن است فرد بارها به جرم گیری نیاز داشته باشد. 
در بلیچینگ دندان بر خلاف جرم گیری، لکه های مقاوم نیز از بین می روند و دندان ها سفید و درخشان خواهند شد. در واقع افرادی که سیگار می کشند و یا آنهایی که به طور مرتب از قهوه استفاده می کنند لکه های ماندگارتری روی دندان های خود داشته و دندانپزشک به آنان توصیه می نماید که برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن زردی آنها از بلیچینگ استفاده کند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت در چیست؟

بلیچینگ و لمینت هر دو می توانند دندان های سفید و درخشان به شما هدیه دهند اما عملکرد آنها به طور کامل با یکدیگر متفاوت است. در روش بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها از ماده ای به نام پراکسید هیدروژن استفده می شود. اما در لمینت دندان، لایه های نازک از پرسلن روی دندان ها نصب می شود و تغییر شگرفی در دندان ها ایجاد می نماید. در لمینت دندان به جز سفیدی دندان ها، عیوب دیگری نیز مانند کجی دندان ها، لبه های ناصاف آنها، بستن فاصله میان دندان ها، ترک خوردگی و شکستگی ها و ... برطرف می شوند. 

آیا از کامپوزیت ونیر می توان به جای بلیچینگ استفاده کرد؟

کامپوزیت دندان یکی از روش های اصلاح طرح لبخند است که نه تنها می تواند دندان ها را سفیدتر کند بلکه قادر است سایر عیوب ظاهری دندان از جمله شکستگی، لب پریدگی و حتی ساییدگی را نیز بپوشاند. اما از کامپوزیت ونیر معمولا فقط برای دندان های جلو استفاده می شود. 
بنابراین، درصورتیکه کل دندان های شما زرد شده باشد، دندانپزشک به شما توصیه می کند که ابتدا با استفاده از بلیچینگ دندان های خود را سفید کنید تا بتوانید برای کامپوزیت دندان خود بهترین رنگ و سایه را انتخاب کنید.

مواردی که باید پس از بلیچینگ دندان رعایت نمایید

- سعی کنید پس از بلیچینگ مصرف غذاها یا نوشیدنی های حاوی رنگدانه را به حداقل برسانید.
- استفاده از خوراکی هایی را که حاوی اسید سیتریک هستند، در این دوره به حداقل برسانید. 
- دستورالعمل های دندانپزشک خود را پس از بلیچینگ به دقت اجرا نمایید.
- بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید تا شاهد نتایج ماندگارتری از بلیچینگ باشید. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

جمع بندی

در مجموع برای اینکه با روش بلیچینگ به بهترین نتایج دست یابید باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و حتما در مورد خواسته ها و انتظارات خود با او صحبت کنید. بدین ترتیب دندانپزشک شما بهترین و موثرترین روش را برای سفید کردن دندان های شما معرفی خواهد نمود. فراموش نکنید که شرایط دهان و دندان هر فرد با دیگری متفاوت بوده و از این رو باید متناسب با آن شرایط تحت درمان های زیبایی قرار گیرید. 
 
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!