02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پودر استخوان bottis چه تاثیری در موفقیت کاشت ایمپلنت دندان دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/18

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

پودر استخوان bottis با نام تجاری Cerabon در ایران شناخته می شود که توسط شرکت bottis متریال تحت شرایط بسیار خاص با اطمینان از خالص بودن آن تولید می شود. شرکت بوتیس بیومتریال از سازندگان مطرح آلمانی در تولید مواد احیا کننده استخوان است. پودر استخوان بوتیس برپایه تحقیقات علمی و کلینیکی معتبر از استخوان گاو ساخته شده و به علت کیفیت بسیار بالا، تاثیر قابل توجهی در موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی دارد.
شرکت bottis بیومتریال در کشور آلمان تاسیس شده و طی سالهای گذشته با بازاریابی و فروش محصولات پزشکی از جمله پودر استخوان بوتیس به بیش از 100 کشور جهان، توانسته به اعتبار و پیشرفت‌ قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند. هم اکنون بیش از ۱۱۰ نفر در این شرکت مشغول به کار می‌باشند که ۳۵ درصد از آنها را دانشمندان علم بیوتکنولوژی تشکیل می دهند. در این کمپانی نوآوری مستمر و همکاری علمی آموزشی با پزشکان و موسسات معتبر از ارکان اصلی فعالیت می باشد.

چرا پودر استخوان Bottis؟

پودر استخوان بوتیس یا سرابون از استخوان گاو تهیه شده و طی فرایند درمان، تمام پروتئین ها و مواد ناخالص آن به طور کامل حذف می‌شود تا از انتقال عفونت و ایجاد واکنش های آلرژیک به انسان ممانعت به عمل آورد.
فرایند جوش خوردن پودر استخوان bottis به استخوان فک به شکلی اتفاق می افتد که ساختار طبیعی هیدروکسی آپاتیت و تخلخل های مرتبط آن کاملاً حفظ گردد. این فرآیند به ساخت سریع تر استخوان به خصوص زمانیکه تراکم استخوان فک بیمار برای کاشت ایمپلنت دندان کم باشد؛ کمک بسیار زیادی می کند.
تخلخل ها و ساختار مرتبط این ماده مشابه ساختار استخوان طبیعی انسان بوده و این ویژگی جهت  اتصال پروتئین های سلول ها خیلی مفید است. چون فقط سلول های استئوبلاست متصل به سطح می‌توانند باعث ایجاد استخوان شوند. مدت زمان جوش خوردن پودر استخوان بوتیس به استخوان فک حدود ۶ تا ۹ ماه است.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

کاربردهای پودر استخوان سرابون Botiss :

• حفظ و بازسازی ساکت دندانی خارج شده
• درمان ضایعات پریودنتال
• درمان ضایعات اطراف ایمپلنت
• بالا بردن کف سینوس
• نگهداری از ریچ
• آگمنتاسیون افقی و عمودی آلوئولار
• حفظ ساختار و کانتور مناسب فک در نواحی زیبایی
• محافظت از حفره هایی که در اثر کشیدن دندان ایجاد شده‌اند و همچنین محافظت از سوکت ها
• بازسازی و ترمیم جای خالی تومور برداشته شده
• مناسب برای جراحی فک و صورت
• بازسازی تروما، ریج آگمنتاسیون، ایمپلنتولوژی

چرا برای پیوند استخوان به پودر استخوان bitoss نیاز است؟

در هر شرایطی که استخوان فک تراکم کافی برای انجام کارهای دندانپزشکی نداشته باشد و یا استخوان فک بیمار تحلیل رفته باشد؛ نیاز به پیوند استخوان برای ترمیم و بازسازی استخوان است. با پیوند استخوان، پودر استخوان بیتوس با استخوان فک بیمار پیوند خورده و تراکم یا ارتفاع آن را افزایش میدهد.

پودر استخوان چیست و چه تاثیری در ایمپلنت دندان دارد؟

معمولا در شرایطی که دندان کشیده میشود؛ در صورتی که سریعاً با ایمپلنت دندان جایگزین نشود؛ در طولانی مدت موجب تحلیل استخوان فک بیمار می شود. بنابراین پیش از کاشت ایمپلنت، باید استخوان فک بیمار با مواد پودر استخوان جایگزین گردد که به این عمل جراحی، پیوند استخوان می گویند.

چرا استخوان فک تحلیل می رود؟

اصلی ترین دلیل اینکه استخوان فک تحلیل می رود این است که استخوان هم مانند عضلات باید برای رشد و تقویت خود، کار کند. در صورتی که دندان کشیده شود یا به هر دلیل ریشه دندان در استخوان فک وجود نداشته باشد؛ بار بر روی استخوان وجود ندارد و در نتیجه استخوان فک به تدریج تحلیل رفته و کوچک و ضعیف می‌شود.

چرا برای کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داریم؟

همه افراد برای کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز ندارند. فقط بیمارانی که با تشخیص پزشک، استخوان فک آنها تحلیل رفته یا تراکم و ارتفاع مناسب برای نگهداری پایه ایمپلنت را نداشته باشد؛ نیاز به پیوند استخوان پیدا می کنند. چون اگر بخواهیم ایمپلنت دندان را داخل استخوان تحلیل رفته قرار دهیم به این علت که استخوان نگاهدارنده ای وجود ندارد؛ احتمال شکست ایمپلنت دندان افزایش می یابد.
اما اگر کاشت ایمپلنت در فک با عمل پیوند استخوان انجام گیرد؛ احتمال موفقیت کاشت دندان افزایش یافته و دوام و طول عمر ایمپلنت دندان نیز بیشتر می شود. به همین دلیل است که پودر استخوان bottis تاثیر قابل توجهی در موفقیت کاشت ایمپلنت دندان دارد.

پیوند پودر استخوان بوتیس به استخوان فک چگونه انجام می گیرد؟

• پیوند پودر استخوان botiss به استخوان فک

برای پیوند پودر استخوان bottis ابتدا طی یک عمل جراحی، لثه کنار می رود تا دسترسی به استخوان فک ایجاد شود. سپس با قرار دادن پودر استخوان بوتیس اطراف ایمپلنت و گذاشتن ممبرین کلاژن بر روی آن، پیوند استخوان با بخیه زدن پایان می یابد. در این حالت با توجه به تشخیص متخصص ایمپلنت، مدت زمان مناسبی جهت گرفتن پیوند استخوان فک درنظر گرفته می شود تا پودر استخوان cerabone به استخوان فک جوش بخود. مدت زمان پیوند خوردن پودر استخوان bitoss با استخوان فک تا زمان کاشت پایه ایمپلنت بین ۳ تا ۶ ماه متغیر است که بستگی به شرایط بیمار دارد.

هدف از پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از جراحی‌های شایع که معمولاً در رشته های مختلف رشته دندانپزشکی و جراحی فک کاربرد دارد؛ پیوند استخوان با تزریق پودر استخوان به لثه است. در این شیوه بافت استخوانی از یک استخوان به استخوان دیگر پیوند داده می‌شود که هدف اصلی آن ترمیم استخوان، جوش خوردن پودر استخوان و پر کردن فضای خالی بین دندانها می باشد.
در بعضی از مواقع امکان دارد شرایط انجام کاشت ایمپلنت دندان بلافاصله بعد از کشیدن دندان وجود نداشته باشد. در این شرایط استخوان فک به دلیل عدم حضور دندان، کوچکتر شده و باعث می شود تا استخوان فک تحلیل برود. در این مواقع اگر قصد کاشت ایمپلنت را داشته باشیم؛ باید استخوان  کافی وجود داشته باشد  تا بتوان ایمپلنت را با استحکام کافی در ان کاشت. در واقع بلوک استخوانی در ناحیه پیوند قرار می گیرد تا استخوان  تحلیل رفته جبران شود.
۴ الی ۵ ماه طول می‌کشد تا استخوان ترمیم شود. پس از ترمیم استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد. در این مرحله اگر امکان استفاده از بلوک در آن نباشد؛ از تزریق پودر استخوان به لثه استفاده می‌شود و روی آن با ممبرین پوشانده می شود. این پیوند هم باعث رشد و هم ترمیم استخوان میشود. بعد از ترمیم نیز ایمپلنت کاشته شده؛ جوش می‌خورد و دندان روی آن قرار می گیرد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای پیوند استخوان نیستند؟

• افرادی که بیش از یک پاکت در روز سیگار می‌کشند،
• افرادی که در شش ماهه قبل، شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام داده اند،
• افرادی که از داروهای ضد پوکی استخوان  استفاده می کنند
( نیاز است که حداقل ۶ ماه از مصرف این دارو گذشته باشد)
• کسانی که بهداشت دهان و دندان نامناسب دارند
(لازم است که فرد حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزند و به طور مرتب نخ دندان بکشد و چکاپ های منظم داشته باشد.)
• افرادی که بیماری قند یا دیابت کنترل نشده دارند
 (در صورتی که قند خون زیر ۱۵۰ باشد این عمل جراحی مشکلی ندارد)
 
پودر استخوان bottis چه تاثیری در موفقیت کاشت ایمپلنت دندان دارد؟
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

انواع پودر استخوان

• پودر استخوان اتو گرافت:

یکی از درمان های رایج برای جوش نخوردن استخوان، استفاده از پیوند استخوان یا گرافت استخوان است. این روش ممکن است همراه با تثبیت استخوان یا به تنهایی به کار رود. در واقع اتوگرافت پیوندهای استخوانی است که از بدن خود بیمار گرفته میشود. از آنجایی که پیوند های گرفته شده از بدن خود بیمار بهترین نتایج را از بین مواد مخصوص پیوند استخوان در پی دارد؛ پیوند استخوانی اتوژن همواره نخستین انتخاب دندانپزشکان است.
علت موفقیت زیاد پیوند استخوان با پودر استخوان اتوگرافت این است که مغز استخوان بدن خود بیمار شامل سلولهای زنده ای است که به رشد پایدار و پیوسته استخوان و تسریع فرایند التیام کمک می کند. اما ایراد این روش این است که برای گرفتن پیوند استخوان باید جراحی دومی نیز روی نقطه دیگری از بدن انجام گردد و در این روش، استخوانی را که از محل دیگری تهیه شده است؛ در محل جوش نخوردگی قرار می دهند.
وجود این استخوان در این محل با مکانیزم‌های مختلفی می‌تواند باعث تحریک جوش خوردگی استخوان شود. این استخوان نیز از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود. دهنده و گیرنده، خود فرد بیمار است. به این معنا که از یکی از استخوان های شخص، گرفت استخوان برداشته می‌شود و به استخوان دیگر او پیوند زده میشود. خصوصیات مهم این پیوند، ایمن بودن آن از نظر انتقال بیماری‌ها است. درصد موفقیت این نوع پیوند بسیار زیاد است. زیرا سرشار از سلولهای استخوانی خود شخص است و احتمال پس زدگی توسط سیستم ایمنی بدن وجود ندارد.

• پودر استخوان آلوژنیک (آلوگرافت استخوان):

در این نوع پیوند که از استخوان شخص دیگری روی بیمار انجام می شود؛ معمولاً پودر استخوان از جنازه تازه درگذشته یا از استخوان سالم شخص دیگری تهیه می‌شود و در بانک استخوان ذخیره می‌گردد. روش تهیه و نگهداری پودر استخوان آلوگرفتن به صورت یخ زده تازه یا یخ زده خشک است. چون پودر استخوان آلوگرافت احتمال انتقال بیماری از فرد به فرد دیگری را افزایش می دهد؛ کمتر از این روش استفاه می شود.
انواع پودر استخوان آلوژنیک (Allogenic) تولید شده توسط شرکت botiss:
 مکس گرفت (Maxgraft)
 مکس گرفت بونبیلدر (Maxgraft bonebiulder)
 مکس گرفت بونرینگ (Maxgraft bonering)
 مکس گرفت کورتیکو (Maxgraft cortico)

• پودر استخوان آلوپلاستیک:

پودر استخوان آلوپلاستیک با استفاده از سرامیک های فسفات کلسیم به صورت مصنوعی ساخته می شود. شرکت بوتیس نیز انواع پودر استخوان آلوپلاستیک را با نام های تجاری maxresorb و maxresorb inject  تولید می کند.

• پودر استخوان زنوژنیک (زنوگرافت استخوان):

پودر استخوان سرابون botiss از نوع زنوگرافت است. در این روش، پیوند از گونه دیگری از حیوانات تهیه می شود و به انسان انتقال پیدا می‌کند. تاریخچه پیوند استخوان ابتدا با این روش شروع گردیده و امروزه پودر استخوان بیتوس که از استخوان گاو تهیه می شود؛ جزو باکیفیت ترین زنوگرافت های موجود در بازار است که اکثر دندانپزشکان برای افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در شرایطی که بیمار به علت کم بودن تراکم یا ارتفاع استخوان فک به پیوند استخوان نیاز داشته باشد؛ از آن استفاده می کنند.

ویژگی های پودر استخوان سرابون ساخت شرکت بوتیس

پودر استخوان سرابون از 100% مواد معدنی خالص گرفته شده از استخوان گاو تهیه شده که تحت فرایند خاصی در دمای 1200 درجه سانتی گراد ساخته می شود. از این گرفت استخوان با موفقیت در بیش از یک میلیون بیمار که نیاز به پیوند استخوان داشته اند؛ استفاده شده است.
پودر استخوان cerabone کاملا ایمن است چون برای ساخت آن فقط ترکیبات مواد آلی برای تولید پودر استخوان خالص گرفته شده و از نظر عاری بودن از هرگونه باکتری، ویروس و بیماری به خصوص جنون گاوی بررسی شده است.
استحکام بالای پودر استخوان cerabone پس از جوش خوردن با استخوان فک در شرایطی که پایداری طولانی مدت پیوند استخوان مورد نیاز است؛ انتخاب این زنوگرفت ساخت شرکت بوتیس را به یک گزینه ایده آل تبدیل کرده است.

مهمترین کاربردهای پودر استخوان بوتیس

 پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت
 سینوس لیفت پیش از کاشت ایمپلنت
 آگمنتیشن (Augmentation) افقی و عمودی
 افزایش ریج دندان
 برطرف کردن نواقص استخوان فک پیش از کاشت ایمپلنت
 احیای سوکت پس از کشیدن دندان

مزایای پودر استخوان سرابون bottis

 خلوص 100% مواد استخوان طبیعی
 ساختار استخوان شبیه انسان
 سطح هیدروفیلیک و مستحکم
 پایداری بالا

• موفوژنتیک پروتئین

در روش بسیار جدیدی از موفوژنتیک پروتئین به جای پودر استخوان استفاده می شود. مورفوزنتیک پروتئین، گروهی از فاکتورهای رشد هستند که در بافت های بدن موجود می باشند. بعضی از انواع آن مخصوص بافت استخوانی هستند که عامل اساسی در رشد و ترمیم این بافت به شمار می آیند. از این پروتئین ها که به صورت نوترکیبی ژنی تهیه می گردند؛  می توان به جای پیوند استخوان استفاده کرد.

جمع بندی

پودر استخوان botiss بیومتریال به علت ساخته شدن تحت استانداردهای بسیار بالا و کیفیت فوق العاده ای که دارد؛ یکی از مشهورترین برندهای تولید کننده محصولات مربوط به ترمیم و احیای استخوان است. قیمت پودر استخوان بوتیس با توجه به کیفیت و استحکام بسیار بالا که می تواند نقش موثری در موفقیت کاشت ایمپلنت ایفا کند؛ کاملا مناسب است و جزو اولین گزینه های هر کلینیک دندانپزشکی برای پیوند استخوان می باشد.
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پارسا

بسیار عالی بود توضیحاتتون . این پودر استخوان bottis با این توضیحات راجبش هم بسیار عالیه چون جنسش زنو گرفت گاوی هست چون پودر استخوان های آلو گرافت یک سری مشکلات ... دارن و در بین زنو گرفت ها هم نوع گاویش فقط خوبه . به امید روزی که همه ی دندانپزشکان از این نوع زنو گرفت های گاوی و مرقوب استفاده کنن .

دکتر شهاب محمدی

متشکرم

گلمحمدی

ممنون