02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مقایسه روش کامپوزیت دندان خرگوشی با سایر روش های اصلاح طرح لبخند، کدام روش بهتر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/05

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت دندان خرگوشی روشی سریع و راحت برای پوشاندن این عیب ظاهری دندان است. دندان خرگوشی به آن دسته از دندان هایی  گفته می‌شود که در فک بالا جلوتر از فک پایین قرار گرفته اند. بسیاری از افراد، فرم این دندانها را می‌پذیرند و مایلند تا دندانهایشان کمی خرگوشی باشد چون به برخی از چهره ها می آید و شاید بتوان گفت با مزه تر نشان داده میشوند. اما افراد دیگری هم هستند که قصد دارند یک روش اصلاح طرح لبخند را انتخاب کنند تا تا کل دندان های فک بالایشان صاف و یکدست دیده شود.
مقایسه روش کامپوزیت دندان خرگوشی با سایر روش های اصلاح طرح لبخند به شما کمک می کند که با توجه به نوع عیوب و مشکلات ظاهری دندان های خود، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. پیش از بررسی و مقایسه روش کامپوزیت دندان خرگوشی با روش هایی مثل ارتودنسی، اینویزالاین و لمینت بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که علت شکل گیری و عوارض ناشی از عدم اصلاح دندان خرگوشی چیست؟

علت شکل‌گیری دندان خرگوشی

1. عادت به مکیدن انگشت و پستانک در کودکان:
کودکانی که بعد از رشد دندان های دائمی خود همچنان عادت مکیدن انگشت خود را حفظ کنند موجب بروز تغییرات دائمی در ساختار فک و دندان خود می‌شوند مکیدن انگشت پس از ۴ سالگی احتمال ابتلا به دندان خرگوشی را افزایش می دهد
2. عادت دادن زبان به پشت دندان های جلویی:
این عمل باعث وارد شدن فشار به دندان و قوس دهان می شود که ممکن است تناسب و تراز فکر را از بین ببرد.
3. عوامل ژنتیکی و وراثتی:
بخشی از سلامت هر شخص به مسائل ژنتیکی بستگی دارد ممکن است شخص این عارضه را از یکی از خویشاوندان به ارث برده باشد.
4. دندان قروچه و سایش دندان:
وارد شدن فشار زیاد روی دندان ها می تواند یکی از علت های ابتلا به دندان خرگوشی باشد فشار و سایش دندان ها می تواند باعث رانش آنها به سمت بیرون شود.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

عوارض ناشی از عدم اصلاح دندان خرگوشی

1. مشکلاتی در گفتار و بیان
2. اختلال در جویدن
3. احتمال آسیب دیدن سایر دندان ها
4. تغییراتی در ظاهر افراد
5. احساس درد در سایر دندان ها به علت قرار گیری نامناسب دندان در فک

راههای درمان دندان خرگوشی

1. ونیر لمینت 
2. ارتودنسی
3. کامپوزیت دندان
4. تراشیدن دندان خرگوشی

کامپوزیت دندان خرگوشی

دندان خرگوشی جزو عیوب جزئی دندان به شمار می آید که به راحتی با کامپوزیت دندان قابل اصلاح است.

عکس مدل دندان خرگوشی قابل ترمیم با کامپوزیت دندان

این روش دندانپزشک مواد رزین کامپوزیت به رنگ دندان را روی دندان ها قرار می‌دهد/ پس از شکل دادن به مواد با نور سفت کننده این مواد روی دندان سخت شده و سپس تا سطح درخشش طبیعی به آن صیقل داده می‌شود. پیوند دندان می تواند نقایص دندان ها را بپوشاند و باعث اصلاح ظاهر دندان شود. کامپوزیت دندان یکی از متدهای جدید و بسیار پرطرفدار برای درمان مدل دندان‌های خرگوشی به شمار می‌رود.
مراحل انجام کامپوزیت دندان خرگوشی را می توانید در مقاله دیگر سایت با عنوان "مراحل کامپوزیت دندان را در کدام فیلم کامپوزیت دندان به طور کامل ببینیم؟" به طور کامل مشاهده کنید که به ترتیب زیر انجام می گیرد:
۱-قبل از هر چیز دندان ها به طور کامل تمیز می شوند تا سطح تمیز و بدون جرم برای قرار دادن کامپوزیت آماده شود.
۲-سپس دندان ها کاملاً خشک شده هیچ نوع رطوبتی نباید روی دندان وجود داشته باشد تا برای مرحله بعد آماده شود.
۳-در این مرحله به وسیله مواد اسیدی سطح جلویی دندان را متخلخل می کنند چون این کار در چسبیدن ونیر کامپوزیت بسیار تاثیرگذار است.
۴-سپس چسب مخصوص بر روی دندان مالیده می شود و مواد خمیری کامپوزیت به آرامی روی آن قرار داده می‌شود. 
۵- در این مرحله پرتو نور توسط دندانپزشک با طول موج مخصوص به ونیر کامپوزیت تابانده می‌شود که باعث فعال و سخت شدن مواد می‌شود.
۶-در انتها با پولیش کامپوزیت شکل دلخواه و مناسب دندان به دست می‌آید و دندان خرگوشی بیمار، اصلاح خواهد شد.

مزیت کامپوزیت مدل خرگوشی در مقایسه با سایر روش های اصلاح طرح لبخند

به تراش دندان نیازی ندارد.
فشار زیادی را تحمل می کند.
می توان پس از آسیب دیدن آن را ترمیم کرد.
ظاهری همانند دندان طبیعی دارد.
روشی بسیار سریع در مقایسه با ارتودنسی و لیمنت است.
قیمت کامپوزیت دندان نسبت سایر روش ها بسیار ارزان تر است.
 
مقایسه روش کامپوزیت دندان خرگوشی با سایر روش های اصلاح طرح لبخند، کدام روش بهتر است؟
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مقایسه کامپوزیت دندان خرگوشی با لمینت ونیر

لمینت دندان یا ونیر، یکی از راه حل های رفع مشکل دندان خرگوشی هستند. در این روش ونیرهای سرامیکی سفارشی روی دندانهای فرد قرار می‌گیرند و نقایص دندانها را می پوشاند. اگر دندان پزشک متخصص تشخیص دهد برای حل مشکل دندان خرگوشی باید از لمینت استفاده شود؛ در  محله اول  بررسی ساختار فک انجام می گیرد.
سپس دندانپزشک فرم دندانهای فرد را قالب می گیرد تا ونیر ساخته شده اختصاصی در لابراتوار برای فرد تهیه شود. زمانی که دندانپزشک فک بیمار را معاینه و بررسی می کند؛ دندانهای فرد را تراش داده و تغییر شکل می دهد تا فضایی برای قرار دادن ونیر ها ایجاد شود. دندانپزشک لایه موقت را ابتدا روی دندان ها قرار می دهد تا  متوجه شود که آیا برای دندانهای فرد مناسب است یا خیر. اگر مناسب نباشد دندانها باید بیشتر تراش داده شوند. 
درحین انجام این فرآیند سطح دندان ها تمیز شده سپس صیقل داده می‌شود تا بتواند با استحکام کافی به پوسته یا لمینت سرامیکی وصل شود. زمانی که لمینت دندان اصلی یا دائمی روی دندانهای فرد قرار گرفت از یک پرتو لیزری برای تنظیم اتصال و سیمانی که آن را  در جای خود محکم می کند؛ استفاده می شود.

معایب لمینت ونیر نسبت به کامپوزیت دندان خرگوشی چیست؟

درمان لمینت دندان خرگوشی به چند جلسه مراجعه به دندانپزشک و صرف زمان زیادی نیاز دارد. معمولاً لمینت سرامیکی در دو جلسه انجام می‌شود که در جلسه اول معاینه و قالب گیری دندان ها و در جلسه دوم پس از ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار آنها را روی دندان‌ها تست و سپس در مرحله آخر وضعیت لمینت روی دندان ها، چسباندن آنها و تحویل نهایی انجام می‌شود.
درصورتیکه کامپوزیت دندان فقط طی یک جلسه روی دندان های فرم دهی شده و عیوب ظاهری دندان از جمله دندان خرگوشی را به طور کامل می پوشاند و بیمار نیازی به مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک ندارد.

مزیت لمینت دندان خرگوشی نسبت به کامپوزیت ونیر چیست؟

 از مهم‌ترین مزایای لمینت سرامیکی دندان خرگوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. رنگ و شفافیت و براقیت طبیعی
2. استحکام بسیار بالا
3. عدم رنگ پذیری و ثابت ماندن رنگ
4. ضخامت بسیار کم
5. دوام بالا بین ۱۰ تا ۲۰ سال
6. باند قوی به دندان

مقایسه کامپوزیت دندان خرگوشی با ارتودنسی 

بهترین زمان جهت درمان دندانهای خرگوشی با روش ارتودنسی سنین پایین‌تر است چون در چنین سنینی دندانهای فرد هنوز نرم بوده و تغییرات با سهولت بیشتری انجام می‌شود. درمان برای بزرگسالان نیز قابل انجام است اما طول درمان زمان بیشتری می‌برد زیرا لثه ها محکم شده اند و دندان‌ها دائمی هستند. معمولی ترین گزینه برای درمان دائمی دندان خرگوشی ارتودنسی است. در ارتودنسی دندان خرگوشی، براکت‌های فلزی و سنتی می‌توانند به تدریج دندان‌ها را در گذشت زمان به سمت موقعیت‌های مطلوب‌تر برگردانند. متاسفانه بسیاری از افراد به علت مشغله های کاری یا موقعیت شغلی قادر به استفاده از براکت های فلزی طولانی مدت نیستند؛ پس به فکر استفاده از سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت ونیر می افتند.
البته با معرفی اینویزالاین طی چند سال گذشته امکان درمان دندان خرگوشی با روش ارتودنسی شفاف نیز امکان پذیر شده است. در این روش به جای سیم های فلزی، نوارها و براکت ها از سیم های قابل جابجایی شفاف برای حرکت دندان ها استفاده می‌شود. در اکثر موارد، طول درمان بین ۱۸ تا ۲۴ ماه است. این روش می‌تواند بسیاری از مشکلات از جمله دندان خرگوشی را که معمولاً با ارتودنسی سنتی درمان می‌شوند؛ اصلاح کند.

معایب ارتودنسی دندان خرگوشی در مقایسه با کامپوزیت دندان

طولانی بودن مدت درمان
ظاهر ناخوشایند براکت های فلزی 
هزینه ارتودنسی دندان خرگوشی بسیار بالا در مقایسه با کامپوزیت
مشکل در جویدن یا صحبت کردن در طول مدت نصب براکت ها

مزیت ارتودنسی به کامپوزیت دندان خرگوشی

1. رفع مشکلات جویدن غذا :
تعداد زیادی از بیماران دچار مشکلات جویدن غذا هستند درمان‌های ارتودنسی با ردیف نمودن دندانها به افزایش قابلیت آنها در انجام وظیفه اولیه شان (جویدن غذا) کمک میکند.
2. بیان خوب و تلفظ صحیح و درست حروف و کلمات:
زمانی که بیمار دچار مشکل تکلم نوک زبانی می شود ارتودنسی با بستن شکاف عمودی و افقی بین دندانهای جلویی بالا و پایین تا حد زیادی مشکلات درست حرف زدن را از بین می‌برد.
3.وضعیت ظاهری:
مشهود ترین مزیت ارتودنسی بهبود وضعیت ظاهری بیمار با به دست آوردن لبخندی زیبا تر و دلنشین می باشد و داشتن این لبخند باعث افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه باعث کسب موفقیت‌های بیشتری در جامعه می‌شود
4. بهداشت آسان :
دندان‌هایی که به وسیله ارتودنسی ردیف می‌شوند فقط کاربرد زیبایی ندارند بلکه بسیار راحت‌تر می‌توان آنها را تمیز کرد چون دندان های مرتب فضایی برای گیر کردن خرده های غذایی و ایجاد پلاک دندانی و پوسیدگی ندارند.

مقایسه روش تراشیدن دندان خرگوشی با کامپوزیت ونیر

تراشیدن دندان خرگوشی که به آن استریپینگ نیز می گویند از دیگر روش های اصلاح طرح لبخند است که در این روش دندانپزشک لایه بسیار نازکی از دندان را می تراشد تا دندان ها باریک شوند. سپس می توان با توجه به فضای ایجاد شده بین دندان ها، آنها را کمی به عقب کشید؛ تا فاصله بین دندان های خرگوشی فک بالا و دندانهای صاف فک پایین کم شود. 
قیمت تراشیدن دندان خرگوشی بستگی به تعداد دفعاتی دارد که بیمار نیاز به استریپینگ داشته باشد. البته پس از استریپینگ باید یک دوره ارتودنسی یا اینویزالاین نیز روی دندان ها انجام گیرد تا دندان خرگوشی اصلاح شود. بنابراین هزینه ارتودنسی دندان خرگوشی نیز به قیمت تراشیدن دندان خرگوشی اضافه خواهد شود.

معایب تراشیدن مینای دندان خرگوشی نسبت به کامپوزیت دندان

نیاز به تراش دندان و امکان حساس شدن دندان ها به سردی و گرمی غذا
نیاز به استفاده از روش ارتودنسی یا اینویزالاین پس از اتمام تراش دندان
قیمت بسیار بالا نسبت به کامپوزیت دندان خرگوشی
طول درمان بسیار طولانی با توجه به تعداد استریپینگ و نوع ارتودنسی مورد نیاز

جمع بندی

کامپوزیت دندان خرگوشی نسبت به سایر روش های اصلاح طرح لبخند مانند لمینت ونیر، ارتودنسی و تراشیدن دندان، علاوه بر اینکه قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه ای دارد؛ در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. کامپوزیت ونیر سریعترین روش اصلاج طرح لبخند است که انتخاب مناسبی برای افراد پرمشغله ای است که نمی توانند برای مدتی طولانی براکت های ارتودنسی را تحمل کنند یا وقت مراجعه مکرر به دندانپزشک برای کاشت لمینت دندان را ندارند.
هرچند کامپوزیت ونیر نسبت به سایر روش ها، ماندگاری و طول عمر کمتری دارد. اما با توجه به تکنولوژی های اخیر و ابداع کامپوزیت نانو سرامیک این روش اصلاح طرح لبخند آنقدر پیشرفت کرده که می تواند با مراقبت های مناسب بیش از 5 سال دوام بیاورد. با توجه به اینکه قیمت کامپوزیت دندان خرگوشی بسیار کمتر از لمینت و ارتودنسی است؛ ماندگاری 5 تا 7 ساله کامپوزیت دندان خرگوشی در مقایسه با لمینت دندان که حدود 12 سال و ارتودنسی که به طور دائم دندان ها را اصلاح می کند؛ برای اکثر بیماران رضایت بخش است. 
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سدنا اسماعیلی

من دندونم خرگوشیه نوبت دندان پزشکی گرفتم ولی میترسم کامپوزیت انجام بدم بعد پشیمون بشم ک نکنه فکم جابجا نشه دندونم همانطوری بمونه فقط ی لایه بکشه رو دندونم باز خرگوشی بمونه🤔

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

سدنا اسماعیلی

من دندونم خرگوشیه نوبت دندان پزشکی گرفتم ولی میترسم کامپوزیت انجام بدم بعد پشیمون بشم ک نکنه فکم جابجا نشه دندونم همانطوری بمونه فقط ی لایه بکشه رو دندونم باز خرگوشی بمونه🤔

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین نمیتونم چیزی بگم بستگی به فرم دندان هاتون داره