02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

با دیدن این فیلم لمینت کامپوزیتی تصمیم بگیرید لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/28

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینیت کامپوزیتی نوعی از نیروهای دندانی هستند که تکنیک کاشت آنها نسبت به ونیرهای سرامیکی کم تهاجمی تر است و می توانند در مدت زمان کوتاهی طرح لبخند بیمار را اصلاح کنند. زیبایی دندان ها بعد از کاشتن لمینت کامپوزیتی تا حد زیادی تحت تأثیر مهارت و تجربه دندانپزشک در فرم دهی و پولیش کامپوزیت دندان است. با مشاهده فیلم لمینیت کامپوزیتی، نحوه کاشت این نوع ونیرهای دندانی آشنا خواهید شد و می توانید تصمیم بگیرید که آیا لمینت کامپوزیتی برای شما بهتر است یا ونیر های سرامیکی؟

فیلم لمینت کامپوزیتی

همانطور که در فیلم لمینت کامپوزیتی می بینید؛ برای کاشت این نوع ونیر های دندانی از تکنیک باندینگ کامپوزیت استفاده می شود و فرایند طراحی، فرم دهی و پولیشینگ رزین ها روی دندان به طوری که بتواند از لحاظ زیبایی نتیجه مطلوب و رضایت بخشی برای بیمار ایجاد کند؛ فقط طی یک جلسه انجام می گیرد.

تکنیک کاشت لمینت کامپوزیتی چه تفاوتی با ونیر سرامیکی دارد؟

در فیلم لمینت کامپوزیتی تکنیک کاشت ونیر کامپوزیت که شامل مراحل زیر می شود؛ به طور کامل نشان داده شده است:

آماده سازی دندان پیش از کاشت لمینت کامپوزیتی

در روش کاشت لمینت کامپوزیتی مثل ونیر سرامیکی نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. با این وجود دندانپزشک برای این که بتواند رزین های کامپوزیت را به زیبایی روی دندان ها شکل ‌دهد باید تا حدودی ظاهر دندان ها را مرتب کند و یا قسمت هایی از دندان را صاف کنند. این مرحله آسیبی به مینای دندان نمی رساند و فقط جنبه زیبایی دارد.

انتخاب مواد لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی انواع مختلفی دارد. در حال حاضر تکنولوژی ساخت رزین های کامپوزیت شامل کامپوزیتهای نانوفیل، میکروفیل و نانوهیبرید پیشرفت قابل توجهی کرده است. دندانپزشک با توجه به طبقه بندی ونیرهای کامپوزیت و مشکلات ظاهری دندان بیمار بهترین نوع لمینت کامپوزیتی را را انتخاب می کند.

انتخاب سایه رنگ لمینت کامپوزیتی

یکی از مهمترین فاکتورها برای زیبا نشان دادن طرح‌لبخند بیمار انتخاب سایه رنگ مناسب با دندان های طبیعی بیمار است تا پس از نصب، هماهنگی بین رنگ کامپوزیت ونیر ها و سایر دندانهای طبیعی بیمار وجود داشته باشد. البته سلیقه بیمار در این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد. برای بیمارانی که به طرح لبخند فانتزی یا هالیوودی علاقه مند باشند باید سایه های رنگ روشنتر و سفید تر انتخاب شود.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

فرم دهی لمینت کامپوزیتی روی دندان ها

نحوه فرم دهی لمینت کامپوزیتی روی دندان ها بستگی به تجربه دندانپزشک دارد. در فیلم لمینت کامپوزیتی مشاهده می کنید که دندانپزشک ابتدا جداکننده ها (pre-cut separators)را در طرفین دندان قرار می‌دهد و سپس رزین کامپوزیت را روی دندان ها شکل داده و از ابزارهای مناسبی برای اصلاح لبه ها و تنظیم آنها استفاده می‌کند. در نهایت با استفاده از نور لیزر، رزین کامپوزیت که به زیبایی روی دندانها شکل گرفته سفت میشود و پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان برقرار می شود.

پولیش کردن لمینت کامپوزیتی

در این مرحله از فیلم لمینت کامپوزیتی مشاهده می کنید که جدا کننده ها از روی دندان برداشته شده و دانپزشک از ابزار پولیشینگ نرم برای صیقل دادن ونیر کامپوزیت استفاده می‌کند. زمانی که ونیر های کامپوزیت به طور کامل صیقل داده شوند مانند دندان های طبیعی می درخشند.

تمیز کردن لمینت کامپوزیتی بعد از کاشت

آخرین مرحله در فیلم لمینت کامپوزیتی، شستشو دادن دندان های بیمار و سپس خشک کردن آنها است. پس از اتمام کار،  بیمار می تواند بدون هیچ گونه احساس درد و ناراحتی به منزل برود و از دندانهای زیبا و درخشان خود لذت ببرد.

لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی

بعد از اینکه فیلم لمینت کامپوزیتی را مشاهده کردید؛ برای انتخاب اینکه لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی باید در خصوص مزایا و معایب هر کدام از روشهای اصلاح طرح لبخند اطلاعات کافی داشته باشید. اول از همه به خاطر داشته باشید که ونیرهای دندانی با هدف بهبود ظاهر دندان های شما کاشته می شوند. پس بهتر است به دنبال روشی باشید که شما را سریعتر به خواسته تان می رساند. سپس باید به دوام و طول عمر هر روش و همچنین تکنیک کاشت و نوع مواد به کار رفته در ونیر دندانی توجه کنید.
لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی از بین انواع مختلف ونیرهای دندانی که در حال حاضر در بازار موجود است؛ طرفداران بیشتری دارند. در طراحی و ساخت این دو ونیر دندان از مواد مختلفی استفاده می شود. نتیجه کار هر دو نوع ونیر دندان در صورتی که به یک دندانپزشک زیبایی با تجربه مراجعه کنید؛ تقریباً یکسان خواهد بود و هر دو نوع می‌تواند طرح لبخند شما را به بهترین شکل ممکن اصلاح کنند. اما به هر حال برای انتخاب نوع ونیر دندانی باید بتوانید تشخیص بدهید برای شما لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی؟
انتخاب نوع ونیر دندانی تاحدودی به شرایط و نیازهای خودتان بستگی دارد. شما باید در نظر بگیرید که چه عواملی برای شما اهمیت دارند. به عنوان مثال هزینه لمینت دندان برای شما مهم تر است یا مدت زمانی که قرار است برای کاشت آن وقت بگذارید. بیایید برخی از این موارد را برای لمینت کامپوزیتی یا سرامیکی با هم مقایسه کنیم:

هزینه لمینت کامپوزیتی در مقایسه با سرامیکی

قیمت لمینت کامپوزیتی را می‌توان مهمترین مزیت آن در مقایسه با ونیر پرسلین دانست. لمینت های سرامیکی بسیار ارزان قیمت هستند و به طور میانگین تقریباً نصف هزینه کاشت ونیر پرسلین برای قیمت لمینت کامپوزیتی تخمین زده می‌شود. اگر بودجه شما محدود است؛ گزینه لمینت کامپوزیتی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. 
با توجه به اینکه کاشت ونیرهای دندانی به عنوان یک روش زیبایی تحت پوشش بیمه درمانی قرار نمی گیرد و شما باید تمام هزینه نه آن را از جیب خودتان بپردازید؛ لمینت کامپوزیتی انتخاب مقرون‌به صرفه‌تری است.
برای مشاهده تعرفه های لمینت کامپوزیتی و اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف می توانید به بخش تعرفه های وب سایت مراجعه کنید و یا اینستاگرام یا کانال تلگرام کلینیک دکتر شهاب محمدی را دنبال کنید تا از پیشنهادات ویژه ما با خبر شوید.

کوتاه بودن زمان کاشت لمینت کامپوزیتی

مزیت دیگر لمینت کامپوزیتی در مقایسه با سرامیکی این حقیقت است که نیازی به طراحی و ساخت ونیر کامپوزیت در لابراتور نیست. بنابراین نیازی نیست که شما دو هفته منتظر بمانید تا ونیر های دندانی توسط لابراتور ساخته شود. لمینت های کامپوزیتی طی یک جلسه توسط دندانپزشک روی دندان های شما فرم دهی شده و نصب می شوند. 
ونیرهای کامپوزیت مستقیم که به آنها باندینگ کامپوزیتی نیز گفته می‌شود؛ در حقیقت با استفاده از یک لیزر مخصوص به مینای دندان شما پیوند می‌خورند و دندانپزشک با پولیش کردن ظاهر آنها را شبیه دندان های طبیعی می کند.
لمینت کامپوزیتی به طور مستقیم روی دندان ها قرار گرفته و توسط دندانپزشک به شکل دلخواه در می آید. زمانی که رزین کامپوزیت شکل گرفته شد؛ روی دندان شما توسط لیزر نوری سفت شود. دندانپزشک می تواند چندین لایه دیگر نیز به آن اضافه کند تا نتیجه دلخواه از لحاظ زیبایی ظاهری به دست آید.
پس از اتمام کار مرحله پلیش کردن رزین کامپوزیت برای طبیعی تر شدن ظاهر آن اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی فرآیند لمینت کامپوزیتی بسیار کم تهاجمی تر و سریع تر از لمینت سرامیکی است. بنابراین اگر مشغله بسیار زیادی دارید و وقت نمیکنید چندین جلسه برای اصلاح طرح لبخند خود به دندانپزشک مراجعه کنید؛ لمینت کامپوزیتی برای شما بهتر از ونیر سرامیکی است.
 
با دیدن این فیلم لمینت کامپوزیتی تصمیم بگیرید لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی؟
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

بازگشت پذیر بودن فرایند لمینت کامپوزیتی

اگر از افرادی که تاکنون لمینت کامپوزیتی کاشته‌اند بپرسید؛ مهمترین دلیل انتخاب ونیر کامپوزیت چه بوده است؛ مطمئناً به شما پاسخ می دهند که بازگشت پذیر بودن فرایند لمینت کامپوزیتی از نظر آنها مهمترین مزیت این روش اصلاح طرح لبخند به شمار می آید. 
اگر فیلم لمینت سرامیکی را مشاهده کرده باشید؛ کاملا مشخص است که در این روش دندان پزشک مجبور است؛ پیش از کاشت لمینت دندان بخشی از مینای دندان را بتراشد. درصورتی که برای کاشت لمینت کامپوزیتی نیازی به تراش دندان نیست. 
دندانپزشک می تواند مستقیما و بدون دستکاری دندانهای طبیعی رزین کامپوزیت را روی دندانهای شما شکل دهد. رزین کامپوزیت هیچگونه آسیبی به مینای دندان نمی رساند و با استحکام کافی به مینای دندان پیوند می خورد. هر زمانی از اصلاح طرح لبخند خود راضی نبودید می توانید به راحتی آنها را از روی دندانها بردارید.
اگر از اصلاح طرح لبخند خود مطمئن نیستید و ترجیح می دهید پیش از اینکه یک روش دائمی مثل لمینت ‌دندان را امتحان کنید؛ چهره خود را پس از اصلاح طرح لبخند ارزیابی نمایید می‌توانید با روش لمینت کامپوزیتی حدود ۳ تا ۵ سال از طرح لبخند جدید خود لذت ببرید و اگر از نتیجه آن راضی بودید؛ روشهای دائمی تر مثل لمینت دندان را انتخاب کنید.

استحکام لمینت کامپوزیتی

استحکام لمینت کامپوزیتی به اندازه ونیر سرامیکی بالا نیست. با این وجود مقاومت و استحکام آن در برابر ضربه و زرد شدن در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت کنید؛ تقریبا رضایت بخش است. به هر حال جنس رزین کامپوزیت در مقایسه با لمینت پرسلین که پوسته های نازک ساخته شده از سرامیک هستند؛ بسیار متفاوت است. رزین کامپوزیت از ترکیب مواد مصنوعی یا پلاستیک با شیشه تولید می‌شود و دوام و طول عمر آن حدود ۳ تا ۵ سال است.
اگر از جمله افرادی هستید که به خوبی از دندانهای طبیعی تان مراقبت می کنید و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نمی کنید؛ انتخاب لمینت کامپوزیتی برای شما مناسب است. اما در صورتی که عادات بدی مثل دندان قروچه کردن یا جویدن یخ یا سر مداد و ناخن های تان را داشته باشید؛ لمینت های کامپوزیتی برای شما دوام چندانی نخواهند داشت و بهتر است گزینه ونیر سرامیکی را انتخاب نمایید.
البته به خاطر داشته باشید که استحکام ونیر سرامیکی نیز به اندازه دندانهای طبیعی خودتان است و همانطور که دندانهای طبیعی دچار سائیدگی، شکستگی و لب پریدگی میشوند؛ این امکان برای ونیرهای پرسلین نیز وجود دارد.

مقاومت لمینت کامپوزیتی

مقاومت لمینت کامپوزیتی در برابر زرد شدن نسبت به ونیر پرسلین بسیار کمتر است. در صورتی که مواد غذایی یا نوشیدنی های رنگی را به طور متداول در طول روز مصرف کنید؛ ونیر کامپوزیت به سرعت رنگ می پذیرد و زرد می شود. معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که پس از کاشت لمینت کامپوزیتی سعی کنید رژیم غذایی خود را به نحوی تغییر بدهید که کمتر از  نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای یا شراب قرمز استفاده کنید.
 البته اگر بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را با دهان شویه بدون الکل شستشو بدهید و یا مسواک بزنید؛ احتمال زرد شدن ونیر کامپوزیت به شدت کاهش پیدا می کند و شما می توانید برای مدت طولانی تری از زیبایی طرح لبخند خود لذت ببرید.

دوام و طول عمر لمینت کامپوزیتی

دوام و طول عمر لمینت کامپوزیتی حداکثر ۵ سال است. در حالیکه ونیرهای سرامیکی بیش از ۱۰ سال دوام می آورد. به هر حال همانطور که اشاره کردیم لمینت های کامپوزیتی برای پیوند خوردن با مینای دندان نیازی به تراش دندان ندارند و با استفاده از لیزر روی دندان ها سفت میشوند. پس جای تعجب ندارد که چرا دوام و طول عمر آن ها نسبت به لمینت های سرامیکی که جزو روشهای دائمی دندانپزشک زیبایی به شمار می‌آیند؛ کمتر است.

اصلاح و ترمیم لمینت کامپوزیتی

از دیگر مزیت های لمینت کامپوزیتی امکان اصلاح و ترمیم این نوع ونیر دندان است. در صورتی که بخشی از لمینت کامپوزیتی ترک بردارد یا بشکند؛ دندانپزشک می تواند به راحتی با لایه دیگری از کامپوزیت رزین روی آن را بپوشاند و دوباره آن را اصلاح کند .در صورتی که اگر لمینت سرامیکی شما دچار آسیب دیدگی شود باید آن را به طور کامل از روی دندان بردارید و یک پوسته سرامیکی جدید سفارش بدهید.

جمع بندی

اگر با مطالعه مقاله ماه هنوز هم تردید دارید که لمینت کامپوزیتی بهتره یا سرامیکی می توانید با کلینیک دکتر شهاب محمدی تماس گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان تنظیم کنید. ما سعی کردیم تمام نکات مثبت و منفی ونیرهای دندانی را برای شما مقایسه کنیم تا بتوانید در شرایط مختلف تصمیم بگیرید که کدام نوع ونیر دندان برای شما مناسب تر است. می توانید با توجه به شرایط مالی و نوع عیوب ظاهری دندان هایتان و همچنین مدت زمانی که می توانید برای کاشت ونیر دندان وقت بگذارید؛ بهترین نوع اصلاح طرح لبخند را انتخاب کنید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!