02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عوارض اصلاح طرح لبخند از شایعه تا واقعیت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/22

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

عوارض اصلاح طرح لبخند چیست؟ این مهمترین سوالی است که همه افراد زمانی که تصمیم می گیرند طرح لبخند خود را با ونیرهای دندان جذاب تر کنند به دنبال پاسخ آن هستند. شایعات مختلفی درباره عوارض اصلاح طرح لبخند وجود دارد اما واقعیت این است که اکثر بیمارانی که با استفاده از لمینت یا کامپوزیت طرح لبخند خود را اصلاح نموده اند با مشکلات جدی و اساسی روبرو نشدند. برای اطمینان افرادی که هنوز نسبت به کاشت ونیر های دندانی تردید دارند؛ در این مقاله در ابتدا توضیحی کوتاه از اصلاح طرح لبخند ارائه و سپس به عوارض اصلاح طرح لبخند از شایعه تا واقعیت پرداخته خواهد شد. 

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند بیشتر با هدف زیبا سازی دندان ها، فک و لثه صورت می گیرد. دندان هایی که خراب یا نامرتب هستند ترمیم و زیبا می شوند. اگر دندان های شما در وضعیت خوبی قرار نداشته باشند؛ هدف این درمان بیشتر جنبه ترمیمی به خود می گیرد اما اگر دندان ها مشکلات جدی برای فرد ندارند جنبه زیبایی نیز به آن درمان اضافه شده و پای روش درمانی اصلاح طرح لبخند به میان می آید. در واقع اصلاح طرح لبخند هر نوع درمان دندان به منظور زیبایی را در بر می گیرد. دندانپزشک در ابتدا با معاینه، آناتومی دندان، لثه و فک فرد را بررسی می نماید تا مشکلات دهان و دندان وی مشخص شود. اگر مشکلاتی وجود داشته باشد درمان در اولویت خواهد بود. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

عوارض اصلاح طرح لبخند در واقعیت چیست؟

عفونت لثه یا پوسیدگی دندان

عفونت لثه یا پوسیدگی دندان ممکن است بعد از کاشت ونیرهای دندان ایجاد شود اما مهمترین دلیل بروز عفونت در دهان و دندان عدم رعایت بهداشت توسط بیمار است که موجب گسترش رشد باکتری در بافت لثه و ایجاد تورم خواهد شد. عفونت لثه که از مهمترین عوارض اصلاح طرح لبخند به شمار می آید به علت ایجاد تورم می تواند منجر به شکست لمینت ‌دندان شود.

حساس شدن دندان ها

حساس شدن دندان ها از عوارضی است که بعد از کاشت لمینت دندان در بیماران مشاهده می شود. در صورتی که دندان پزشک مهارت کافی در تراش دندان نداشته باشد ممکن است حین آماده ‌سازی دندان ها مینای دندان را بیش از حد تراش دهد و در نتیجه دندان های بیمار نسبت به سردی و گرمی غذا یا گاز زدن حساس شده و دچار درد شوند. 

درد هنگام گاز زدن

از دیگر عوارض جانبی اصلاح طرح لبخند به خصوص پس از کاشت لمینت دندان، احساس درد در دندان ها هنگام گاز زدن یا جویدن غذا ها است. این عوارض معمولا موقتی هستند و پس از ۲ تا ۳ هفته به طور کامل بهبود می یابد. اما در صورتی که دندانپزشک به علت نداشتن مهارت کافی هنگام تراش دندان به عصب دندان ها آسیب وارد کرده باشد؛ احتمال طولانی مدت شدن احساس درد در دندان ها بعد از کاشت لمینت وجود دارد.

ظاهر نامناسب ترمیم دندان

مهمترین هدف کاشت لمینت یا کامپوزیت دندان، اصلاح طرح لبخند و زیباتر شدن چهره بیمار است. بنابراین اگر دندانپزشک نتواند به درستی فاکتورهای زیبایی شناختی چهره را تشخیص داده و لمینت یا کامپوزیت را متناسب با صورت بیمار طراحی کند؛ احتمال دارد ظاهر نامناسب دندان های اصلاح شده برای بیمار ناخوشایند باشد و از آن رضایت نداشته باشد. 
البته امکان برداشتن کامپوزیت دندان یا لیمنت های فوق نازک (لمینیت بدون تراش) در صورت عدم رضایت بیمار وجود دارد چون یک فرآیند بازگشت پذیر است. اما در صورت کاشت لمینت سرامیکی چون مینای دندان تراشیده می شود؛ بیمار نمی تواند لمینت ها را به طور کامل بردارد فقط می تواند طرح لبخند خود را با جایگزین کردن لمینت اصلاح نماید اما در هر صورت در این روش به ساختار دندان ها آسیب وارد می شود.

طرح لبخند معکوس

در یک طرح لبخند زیبا و استاندارد، تقارن خاصی میان دو فک برقرار است. در واقع قوس لبه برنده دندان های جلویی فک بالا نسبت به لب پایین و نیز لب بالا از یک قانون خاص پیروی می کنند. اما اگر عدم تقارن به هر دلیلی رخ دهد؛ نه تنها چهره ای زیبا نخواهیم داشت بلکه چهره فرد ممکن است خشن یا غمگین شود. 
یک دندانپزشک حرفه ای باید طول دندان ها و شکل لب شما را به دقت آنالیز نماید. در حقیقت او باید تعیین نماید که آیا نیازی به کوتاه کردن با بلند نمودن دندان های نیش به منظور اصلاح یک لبخند مقعر وجود دارد یا خیر. این کار به طور موثر با استفاده از تکنیک های دیجیتالی مانند عکس، ویدئو یا موکاپ های دندان انجام می شود. 

The Social Six پس از اصلاح طرح لبخند

نقض The Social Six به تغییر رنگ و شکل تنها شش دندان جلویی اشاره دارد. اصلاح این دندان ها بدون در نظر گرفتن دندان های پشتی سبب می شود که بیماران یک لبخند مصنوعی داشته باشند و این نیز یکی از مهمترین عوارض اصلاح طرح لبخند می باشد. یک دندانپزشک ماهر باید با دقت نما لبخند دندان هایی جلویی و جانبی را ارزیابی نماید تا یک طرح لبخند طبیعی را پدید آورد. از طرف دیگر اگر دندان های پشتی بیش از حد سفید و روشن شوند می توانند ظاهری شبیه دندان های مصنوعی به فرد ببخشند. 

دندان های Over-Contoured

زمانی که تمایز نور در زمانی که روی مناطق مختلف دندان قرار می گیرد؛ مشخص نباشد ممکن است دندان ها Over-Contoured (کانتور ترمیم بیش از حد) به نظر برسند. ممکن است زمانی که پرسلن در لابراتور آماده می شود نکات بالا به خوبی در نظر گرفته نشوند و دندان های over-contoured به وجود آیند. 
بسته به اینکه خطوط و زوایا چگونه دستکاری می شوند ممکن است دندان ها کوتاه و عریض، بلند و باریک یا مستطیلی شکل و دارای منحنی به نظر برسند. پس اگر متخصصین از طراحی صحیح بهره گیرند و هنگام آماده سازی ونیرهای پرسلن ضخامت درست را به خوبی در نظر بگیرند؛ دیگر شاهد این مورد از عوارض اصلاح طرح لبخند نخواهیم بود. 
 
عوارض اصلاح طرح لبخند از شایعه تا واقعیت
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

نادیده گرفتن فضای منفی در اصلاح طرح لبخند

برای یک اصلاح طرح لبخند صحیح مهم است که در فضای اطراف دندان ها مرزهایی را تعیین نماییم. به عبارتی باید فضای کافی برای زوایای میان دندان ها تعریف نماییم. لبه های دندان های ساییده شده در لبخند ممکن است به کاهش زوایا منجر شود. متاسفانه این مسئله به یک خط لبخند مسطح و ظاهری سالخورده می انجامد که هیچ کس این را نمی خواهد. 
از این رو، متخصصین باید پیشرفت زاویه طبیعی را به منظور بازسازی طول و منحنی صحیح دندان ها بازیایی کنند. در غیر این صورت اصلاح طرح لبخند به خوبی شکل نخواهد گرفت. پس باید محلی را برای فضای منفی ایجاد نمود و به طور صحیح زوایایی را در مراحل طراحی مورد خطاب فرار داد. 

حاشیه های نامتقارن لثه پس از اصلاح طرح لبخند

یکی دیگر از عوارض اصلاح طرح لبخند حاشیه های نامتقارن لثه است. در اصلاح طرح لبخند باید حاشیه های لثه متقارن باشند. به عبارتی باید بر هماهنگی در مقابل تقارن تأکید شود. موقعیت حاشیه لثه برای افرادی که دارای خط لبخند متوسط تا بالا هستند؛ بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو برای ارزیابی حاشیه های لثه، تصاویر پیش از درمان کاملا ضروری هستند. این به افراد کمک می نماید تا زیبایی شناختی را ارزیابی نموده و اطمینان حاصل نمایند که نتایج منعکس کننده انتظارات آنها می باشند. 

تصورات نادرست رایج در مورد اصلاح طرح لبخند و ونیرهای پرسلن

تصورات نادرستی در مورد ونیرهای پرسلن و اصلاح طرح لبخند وجود دارند که باید با توضیحاتی در مورد روش های درمانی دندانپزشکی زیبایی این حقایق روشن شوند. در ادامه به برخی از این تصورات نادرست و واقعیت پشت آن اشاره ای خواهیم داشت:
شایعه 1: ونیرها ابزارهای بیهوده ای هستند: 
زمانی که از ویژگی های به یاد ماندنی فردی صحبت می شود معمولا اولین چیزی که که به ذهن خطور می نماید؛ لبخند او می باشد. از آنجایی که لبخند در تعاملات اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد پس می تواند تأثیر عمیقی بر زندگی اجتماعی و عزت نفس داشته باشد. در حالی که برخورداری از این لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس شما را ارزیابی نماید و به شما در داشتن حس رضایت و خوشحالی کمک کند، از سوی دیگر نارضایتی در مورد لبخند سبب اضطراب اجتماعی خواهد شد و باعث می شود که به دلیل این اعتماد به نفس پایین فرصت های حرفه ای اجتماعی از بین بروند. 
واقعیت: برخلاف این تصور نادرست که ونیرها ابزارهای بیهوده ای هستند باید اذعان داشت که ونیرهای پرسلن شامل درمان های زیبایی شناختی گسترده ای می شوند از جمله اصلاح طرح لبخند و در پی آن می توانند اعتماد به نفس و حس خوشایند شما را بهبود بخشند. 
شایعه 2: دندان ها پس از لمینت یا کامپوزیت مصنوعی به نظر می رسند: 
برخی از افراد گمان می کنند که بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها تنها گزینه برای تغییر رنگ آنها است اما در واقع لمینت یا کامپوزیت می توانند دندان های شما را بدون بهره گیری از بلیچینگ سفید و درخشان نمایند. طیف گسترده ای از رنگ ها برای لمنیت یا کامپوزیت موجود است و به شما این امکان را می دهد تا موردی را انتخاب نمایید که طبیعی بوده و با ظاهر، رنگ پوست و سن شما سازگاری دارد. 
واقعیت: از آنجایی که ونیرهای پرسلن در سایه های رنگ طبیعی مختلفی عرضه شده و سفارشی برای شما ساخته می شوند و به خوبی روی دندان های شما قرار می گیرند واقعا تشخیص آن از دندان های شما دشوار است.
شایعه 3: ونیرها تنها برای دندان های جلویی فوقانی و اصلاح طرح لبخند مناسب هستند: 
علیرغم اینکه اکثرا گمان می کنند لمینت یا کامپوزیت تنها شش دندان را می پوشانند باید اذعان داشت که این روش های درمانی نگرانی های مربوط به زیبایی را فراتر از این شش دندان پوشش می دهند. برای اکثر افراد، با لبخند زدن و صحبت کردن حداقل 14 دندان (هشت دندان بالایی و شش دندان پایینی) نشان داده می شوند که همگی می توانند با ونیرهای پرسلین اصلاح شوند. 
واقعیت: لمینیت یا کامپوزیت می توانند برای اصلاح نقایص در سطوح جلویی دندان های بالایی و قوس پایینی دندان ها مورد استفاده قرار گیرند. 
شایعه 4: ونیرها تهاجمی هستند. 
برای اصلاح طرح لبخند معمولا ساختار نازکی از مینای دندان تراشیده می شود که اگر این کار با اصول و توسط یک دندانپزشک ماهر انجام شود خطری دندان های شما را تهدید نخواهد کرد. از طرف دیگر با پیشرفت تکنولوژی، معرفی روش های جدید کامپوزیت دندان یا لمینیت فوق نازک، موجب شده بیماران بتوانند بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان، طرح لبخند خود را اصلاح کنند.
واقعیت: اگر سطح دندان به مقدار کم و به درستی تراشیده شود ساختار دندان کاملا حفظ خواهد شد و عوارض اصلاح طرح لبخند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
شایعه 5: ونیرهای دندان برای اصلاح طرح لبخند باعث ضعیف شدن دندان ها می شوند. 
از آنجایی که بسیاری معتقدند ونیرهای دندان تهاجمی هستند پس به دلیل ترس از ضعیف شدن دندان ها از این کار امتناع می نمایند. اما باید توجه داشته باشید که این مسئله برعکس است بخصوص کسی که مینای دندان او ضعیف یا فرسوده شده است. 
واقعیت: ونیرهای دندان یا پرسلین با رعایت منظم بهداشت دهان و دندان می توانند سبب استحکام و محافظت بیشتر دندان های شما شوند.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت عوارض اصلاح طرح لبخند که همگی موقتی هستند؛ نسبت به مزایای آن بسیار ناچیز است. اگر شما تصمیم به اصلاح طرح لبخند دارید بهتر است شایعات موجود را باور نکنید و در عوض با یک دندانپزشک ماهر در این زمینه مشورت کنید تا پس از اینکه از جوانب کار به طور کامل آگاه شدید نسبت به انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند اقدام نمایید. 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

ب

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!