02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فیلم لمینت دندان بدون تراش - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

فیلم لمینت دندان بدون تراش شما را مرحله به مرحله با نحوه نصب این نوع ونیر دندانی که نیازی به آماده سازی و تراش دندان ندارد؛ آشنا می کند. لامینت دندان بدون تراش، به مینای دندان شما آسیبی نمی رساند و بدون نیاز به تراشیدن، پیوند مستحکمی با آن برقرار خواهد کرد. 
لمینت سرامیکی no-prep از نوع ترمیم های دندانی غیر تهاجمی به شمار می آید که علاوه بر استحکام و دوام بالا کاملا با بافت دهان و دندان سازگار است. لمینت دندان no-prep سایه رنگ متنوعی دارد و دندانپزشک می تواند نزدیک ترین رنگ را به دندان طبیعی بیمار یا چند درجه روشن تر نسبت به سلیقه او انتخاب کند.

کاربرد لمینت دندان بدون تراش

در فیلم لمینت بدون تراش مشاهده می کنید از این نوع ونیر دندانی میتوان برای پوشاندن عیوب ظاهری مختلفی مثل وجود فاصله بین دندان ها، لب پریدگی، ترک‌خوردگی یا ساییدگی استفاده کرد. البته دندان‌هایی که تغییر رنگ زیادی داشته باشند را نمی‌توان به خوبی با لمینت سرامیکی پوشش داد چون این نوع لمینت ها بسیار نازک هستند و تحت تاثیر رنگ دندان های زیرین خود قرار می گیرند. 
در صورتی که دندان شما زرد شده باشد قبل از انجام فرآیند کاشت لمینت سرامیکی فوق نازک دندانپزشک به شما پیشنهاد خواهد داد که با روش های دیگری مانند بلیچینگ دندان های طبیعی خود را به طور کامل سفید کنید. در صورتی که پرکردگی های بسیار عمیق و لکه های سیاه رنگ یا تغییر رنگ قابل توجهی در دندان های شما وجود داشته باشد نیز بهتر است از ونیر دندان پرسلین استاندارد استفاده کنید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

دندانپزشک چه نکاتی را قبل از نصب لمینت دندان بدون تراش بررسی می کند؟

دندان های بیمار برای قرارگیری پوسته ‌های نازک لمینت باید وضعیت مناسبی داشته باشند. بنابراین امکان دارد پیش از کاشت لمینت No-prep، دندانپزشک ارتفاع دندان یا ناحیه اتصال آن به لثه را تا حدودی دستکاری کند. این فرایند با تراش دندان متفاوت است و آسیبی به مینای دندان نمی رساند.
دندان هایی که قرار است روی آنها لمینت سرامیکی نصب شود باید کاملاً سالم و بدون پوسیدگی باشند. در غیر این صورت دندانپزشک ابتدا درمانهای ترمیمی مثل پر کردن یا عصب کشی روی دندان ها انجام خواهد داد و سپس اقدام به کاشت لمینت سرامیکی خواهد نمود.
سایه رنگ لمینت سرامیکی ای بدون تراش بر اساس رنگ طبیعی دندان های بیمار و همچنین خواسته خود او انتخاب می شود. اگر بیمار قصد داشته باشد چند درجه دندان‌های خود را روشن کند؛ پیش از کاشت لمینت دندان بدون تراش باید با روش‌هایی مثل بلیچینگ تمام دندان های خود را سفید کند تا ظاهر لمینت تفاوت چندانی با دندان های دیگر بیمار نداشته باشد.
دندان ها نباید زیاد زاویه دار باشند به همین علت دندانپزشک ممکن است لبه های دندان را تا حدودی بتراشد تا از لحاظ زیبایی پس از کاشت لمینت دندان بدون تراش، جذاب تر به نظر برسند. طی این فرایند ، مینای دندان آسیب نمی بیند و نباید تصور کنید که دندانپزشک قصد دارد از لمینت دندان استاندارد استفاده کند.
پیش از کاشت لمینت دندان بدون تراش دندان پزشک لثه های شما را به طور کامل بررسی می کند و در صورتی که دچار تحلیل لثه شده باشید ممکن است به شما پیشنهاد دهد که پیش از شروع فرآیند کاشت لمینت سرامیکی از پیوند لثه استفاده کنید.

مراحل کاشت ونیر سرامیکی ای بر اساس فیلم لمینت دندان بدون تراش

نحوه نصب لمینت که در فیلم لمینت دندان بدون تراش نشان داده شده است برای تمام لمینت های فوق نازک صرفنظر از نوع یا برند آن یکسان است. چون ضخامت لمینت های No Prep کمتر از نیم میلی متر است؛ پس از نصب، تفاوت چندانی در ضخامت دندان ایجاد نمی کند و برای کاشت آنها نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.
فرآیند کاشت لمینت دندان بدون تراش برای بیمارانی که دندان‌ها و لثه های سالم داشته باشند با آماده سازی اولیه دندان ها بدون تراشیدن مینای دندان آغاز می شود. همانطور که در فیلم لمینت دندان بدون تراش مشاهده می کنید؛ دندان‌هایی که طول بلند تری داشته باشند یا نیاز به اصلاح سازی لثه داشته باشند؛ ابتدا آماده سازی می شوند. 
برای ایجاد تقارن بعد از نصب لمینت دندان سرامیکی معمولا شش یا هشت دندان جلو برای قرار گرفتن ونیر لمینت فوق نازک آماده می شوند؛ البته در صورتیکه بیمار لبخند پهنی داشته باشد ممکن است نیاز باشد که تعداد بیشتری از دندان ها لمینت شوند.
پس از اینکه دندانپزشک نوع عیوب ظاهری دندان ها را تشخیص داد؛ mock-up از دندانها گرفته شده و دندانپزشک گزینه‌هایی که در اختیار بیمار قرار دارند تا دندان‌های خود را ترمیم کند؛ برای او توضیح خواهد داد. در این فرایند چون بیمار فقط قصد دارد فاصله بین دندان های خود را بپوشاند؛ از بین لمینت دندان سرامیکی استاندارد ،لمینت بدون تراش و کامپوزیت دندان، لمینت سرامیکی no prep را انتخاب کرده است.
برای آماده سازی دندان ها جهت نصب لمینت سرامیکی، mock-up تهیه می شود بعد از اینکه به طور کامل نحوه اصلاح طرح لبخند روی موکاپ مشخص شد؛ wax-up ساخته خواهد شد .قالب تهیه شده که به لابراتوار فرستاده می شود؛ باید برای ساخت لمینت های سرامیکی با ضخامت کمتر از سه دهم میلیمتر مورد استفاده قرار گیرد. در این روش بافت دندان حفظ می‌شود و هیچ گونه آسیبی به مینای دندان نخواهد رسید .دندانپزشک باید به دقت ضخامت مورد نیاز برای هر دندان را را مشخص کند تا پس از نصب بیمار احساس وجود ماده‌ای اضافی در دهان خود را نداشته باشد.
دندانپزشک قالب گرفته شده را به آزمایشگاه می‌فرستد و لمینت سرامیکی فلدسپاتیک فوق نازک با تکنیک Refractory Die طراحی و تولید می‌شود. آماده سازی اولیه روی این لمینت های سرامیکی با اسید هیدروفلوریک طی ۹۰ ثانیه انجام شده و با اسید سولفوریک نیز به مدت دو دقیقه شستشو داده می شوند سپس به مدت ۵ دقیقه در حمام التراسونیک در الکل قرار می گیرند.
پس از اتمام این مراحل عامل سیلان (Silane) روی سطح آن ها اعمال می شود سپس می‌توان از چسب مخصوص برای پیوند خوردن با مینای دندان استفاده کرد. در نهایت دندانپزشک از روش سندبلستینگ (Sandblasting) با پودر اکسید آلومینیوم ۵۰ میکرون لمینت های فوق نازک را پولیش می کند و اسید فسفریک را به مدت ۱۵ ثانیه روی مینای دندان به کار می‌برد و در نهایت با آب به مدت ۱۵ ثانیه دندان ها را شستشو میدهد. به این ترتیب ونیرهای لمینت بدون تراش به دندانها سیمان می‌شوند و عیوب ظاهری دندانهای بیمار را می پوشانند.
در فرایند کاشت لمینت دندان بدون تراش، زاویه قرار گیری لمینت با لبه لثه و دندان ها باید به درستی تنظیم شود. معمولاً از چسب رزین شفاف برای پر کردن این فاصله استفاده شده و سپس پولیش کردن آغاز می شود. احتمالاً دندانپزشک از شما می خواهد که دو روز بعد از نصب لمینت دندان بدون تراش برای بررسی بیشتر به دندان پزشک مراجعه کنید تا اگر نیاز باشد لبه های لمینت دندان بدون تراش مجددا پولیش شوند.
در حال حاضر یکی از معروف ترین لمینت های دندان بدون تراش ساخت شرکت اولترادنت است که از نوع لمینت ونیر فلدسپاتیک طراحی و ساخته می شود و می توان آن را طی یک مرحله روی دندانهای بیمار نصب کرد. این نوع ونیر های دندانی با استفاده از چسب های مخصوص از نوع 3M ESPE  به مینای دندان بیمار پیوند می خورند.
 
 
فیلم لامینت دندان بدون تراش
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مزایای لمینت دندان بدون تراش

کاشت لمینت دندان no prep هیچگونه آسیبی به دندانهای طبیعی نمی رساند و با بافت لثه سازگار است. 
لمینت دندان بدون تراش، سایه های رنگ متنوعی دارد و بیمار می تواند طبق سلیقه خود رنگ های روشن و سفید را نیز انتخاب کند تا طرح لبخند مطلوب خود را را ایجاد کند. 
برای بلندتر کردن دندان ها نیز می توان از لمینت سرامیکی فوق نازک استفاده کرد.
استحکام، مقاومت و طول عمر لمینت سرامیکی بدون تراش تفاوتی با لمینت ونیر استاندارد ندارد.
مراقبت های بعد از لمینت دندان بدون تراش
لمینت های فوق نازک استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و زرد شدن دارند. با اینحال برای اینکه بتوانید برای مدتی طولانی از طرح لبخند زیبای خود لذت ببرید؛ باید نکات زیر را رعایت کنید:
 
لمینت ها را مانند دندان های طبیعی هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
از مسواک های مخصوص و خمیردندان بدون سایش استفاده کنید.
از خوردن بیش از حد نوشیدنی های رنگی مثل چای و قهوه و مشروبات الکلی خودداری کنید.
سیگار کشیدن را ترک کنید.
لمینت ها را بعد از خوردن هر وعده غذایی یا نوشیدنی با دهانشویه های بدون الکل شستشو دهید.
از گاز زدن و جویدن چیزهای بسیار سفت مانند ناخن، یخ، سر مداد و غیره با لیمنت های فوق نازک خودداری کنید.
اگر دندانه قروچه می کنید؛ حتما از محافظ های شبانه استفاده کنید.

دوام و طول عمر لمینت های دندان بدون تراش چقدر است؟

لمینت های دندان بدون تراش درصورتیکه به خوبی از آنها مراقبت کنید؛ می توانند بیش از 10 سال طرح لبخند زیبای شما را حفظ کنند. لمینت های سرامیکی فوق نازک، استحکام بالایی در برابر ضربه دارند و در حالت عادی نمی شکنند. البته اگر در مسابقات ورزشی شرکت می کنید بهتر از از محافظ های دندانی استفاده کنید تا آسیبی به لمینت ها حین ضربه های سنگین وارد نیاید.
چون اصلاح طرح لبخند با لمینت های سرامیکی فوق نازک برگشت پذیر است؛ اگر دچار مشکل شوند می توانید آنها را از روی دندان ها برداشته و مجددا با دندان های طبیعی خودتان به خانه برگردید. البته بهتر است آنها را با لمینت سرامیکی استاندارد یا کامپوزیت دندان جایگزین کنید تا زیبایی لبخند شما، جذابیت چهره تان را چندین برابر کند.

قیمت لمینت دندان بدون تراش

قیمت لمینت دندان بدون تراش با توجه به برند شرکت سازنده، هزینه طراحی و ساخت در لابراتوار، دستمزد دندانپزشک، محل کلینیک دندانپزشکی و آماده سازی های اولیه و تکنیک های به کار رفته در کاشت لمینت دندان تعیین می شود.
جهت مشاوره و تعیین قیمت برای کاشت لمینت فوق نازک می توانید یک جلسه مشاوره رایگان در کلینیک تخصصی دکتر شهاب محمدی تنظیم کنید.

جمع بندی

فیلم لمینت دندان بدون تراش به شما نشان می دهد که لمینت سرامیکی فوق نازک به راحتی و بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان می تواند روی دندان ها نصب شده، با مینای دندان پیوند بخورد و عیوب ظاهری دندان های شما را بپوشاند. لمینت سرامیکی no prep که با استفاده از چسب های مخصوص روی مینای دندان شما پیوند خورده؛ اسحکام فوق‌العاده‌ای دارد و دوام و طول عمر آن به اندازه لمینت سرامیکی استاندارد است.
بیمارانی که با روش های ارتودنسی مشکلات شدید دندانی خود را برطرف کرده اند و فقط قصد دارند به صورت جزئی عیوب ظاهری دندان های خود را اصلاح کنند و یا طرح لبخند هالیوودی را ترجیح می دهند تا دندان هایی سفید و درخشان داشته باشند می ‌توانند از لمینت بدون تراش برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنند.
هیچ گونه محدودیتی در انتخاب رنگ های لمینت بدون تراش وجود ندارد و بیماران می توانند برای سفید تر و درخشان تر کردن دندان های خود پس از بیلیچینگ، لمینت دندان فوق نازک را با سایه رنگ روشن انتخاب کنند و از داشتن لبخند هالیوودی لذت ببرند.
برای کاشت لمینت دندان بدون تراش نیازی به آماده سازی دندان ها نیست. با این حال دندانپزشک ممکن است برخی از لبه ها یا زوایای بسیار تیز دندان ها را برای قرار گرفتن بهتر لمینت روی دندان ها آماده سازی کند. آماده سازی آسیبی به مینای دندان نمی رساند و فقط جنبه زیبایی دارد.
مهارتی دندانپزشک در فرآیند کاشت لمینت دندان بدون تراش اهمیت بسیار زیادی دارد. تکنیک های به کار رفته در ساخت و تولید لمینت پرسلین فوق نازک در لابراتوار نیز در زیبایی نهایی آن موثر است. دندانپزشک باید بتواند موکاپ و وکساپ مناسب را برای لابراتوار ارسال کند تا لمینت های بدون تراش مطابق با آنها ساخته شود و لبخند زیبایی برای بیمار به ارمغان اورد.
 مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!