02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

اصلاح طرح لبخند مردانه - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/16

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

اصلاح طرح لبخند مردانه (masculine smile design correction) یکی از روش های زیبایی درمانی در زمینه بافت و مشخصات دندان است. یک دندانپزشک ماهر باید بتواند ونیرهای دندانی را مطابق با ظاهر هر فرد طراحی نموده و اصلاح طرح لبخند مردانه را تکمیل کند. 
به طور کلی طرح لبخند مردانه دارای زوایای خطی می باشند که مستقیم بوده و دندان های مستطیل شکل ایجاد می نمایند. اما در طرح لبخند زنانه دندان ها گردتر و زوایا کامل تر هستند. اکثر مردان قصد دارند از لبخند خود برای موفقیت در کسب و کار، برقراری ارتباط و افزایش اعتماد بنفس بهره ببرند برخلاف زنان که بیشتر به فکر جذابیت و زیبایی لبخندشان هستند.
در واقع اصلاح طرح لبخند مردانه یا زنانه با تغییر جوانبی نظیر طول دندان ها و عرض آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به زوایای صورت انجام می شود و اینکه هر گوشه دایره ای شکل باشد یا مربعی با توجه به تاثیری که روی ظاهر چهره فرد می گذارد؛ انتخاب می شود. در اصلاح طرح لبخند، علاوه بر شکل طراحی، رنگ، شفافیت و بافت سطح دندان های جدید نیز در نظر گرفته خواهند شد. به طور کلی طراحی لبخند بسته به وضعیت و شرایط دندان ها با استفاده از کامپوزیت ونیر، بلیچینگ، لبخند دیجیتالی، ارتودنسی، لیزر، لمینت دندان، تاج های سرامیکی، روکش دندان، ایمپلنت یا ترکیبی از چند روش انجام می شود. 

اصلاح طرح لبخند مردانه

اصلاح طرح لبخند مردانه با طرح لبخند زنانه در موارد زیر متفاوت می باشد:
خط لب فوقانی:
به طور ایده آل مردان دوست ندارند که هنگام لبخند زدن بافت لثه آنها بیش از اندازه نشان داده شود. یک لبخند لثه ای ممکن است با جراحی لثه ترمیم شود و در بعضی موارد قبل از ترمیم برای اصلاح آن از ارتودنسی استفاده می شود.
خط لب پایینی:
محل و خط لب پایینی در هنگام یک لبخند کامل طول دندان ها را برای مردان و زنان نشان می دهد. 
شکل صورت:
صورت های لاغر و بلند تمایل به هماهنگی با دندان های بلند نازک و صورت هایی که عریض و کوتاه تر هستند تمایل به دندان های عریض تر و کوتاه تر دارند. ویژگی های منحصربفرد صورت افراد کانتورینگ و نسبت دندان های طراحی شده را نشان می دهد. 
شکل دندان:
اکثر مقالات علمی ریخت شناسی تفاوت هایی را بین دندان های مردانه و زنانه شناسایی نموده اند. دندان های مردان دارای دندان های پیشین سانترال بزرگتر و ضخیم تر، همچنین مربعی و  زاویه دار هستند. در واقع اشکال یا کانتورهای دندانی باعث می شوند که چهره مردانه یا زنانه شود. خطوط زاویه دارتر، مستقیم تر و مربعی تر چهره ای مردانه را نشان می دهند و تمامی این مشخصه ها در هنگام اصلاح طرح لبخند مردانه رعایت می شود.
موکاپ (Mock Up):
دندانپزشک می تواند با موکاپ ها تمام عیوب ظاهری لبخند مردان را مانند فاصله دندان تا خط لب، ارتفاع دندان ها و فاصله دندان ها برطرف کرده و اصلاح طرح لبخند مردانه را بدین شیوه انجام دهد. 

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

انواع شیوه های اصلاح طرح لبخند مردانه

معمولا در اصلاح طرح لبخند مردانه از چند عمل زیبایی و ترمیمی بهره گرفته می شود که البته بهره گیری از آنها به شرایط لبخند و دندان های شما بستگی دارند. اصلاح طرح لبخند مردانه می تواند شامل تعویض دندان های از دست رفته با ایمپلنت ها یا بریج ها باشد، همچنین سفید کردن دندان ها برای تغییر رنگ، استفاده از کامپوزیت و یا ونیرهای پرسلن. دندان های نامرتب یا فاصله دار را با ونیرهای پرسلن یا ارتودنسی شفاف و براکت ها ترمیم می نمایند. همچنین خط لثه را برای بدست آمدن یک لبخند زیبا با تغییر قوس لثه تغییر می دهند. به طور کلی برای رسیدن لبخند ایده آل مردانه ممکن است یکی از روش های زیر نیاز باشد که در ادامه شرح داده خواهند شد: 
o کامپوزیت دندان:
کامپوزیت دندان یکی از روش های رایج و پرطرفدار برای اصلاح طرح لبخند مردانه است. به عبارتی دندان های آسیب دیده، شکسته، لب پر شده و ترک خورده و یا دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند با کمک کامپوزیت به بهترین شکل ترمیم می شوند و لبخندی زیبا را به شما هدیه می دهند. در واقع کامپوزیت بیش از سایر روش های ترمیم زیبایی برای اصلاح طرح لبخند مردانه مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر این چون کامپوزیت ونیر فقط طی یک جلسه و در کمتر از یک ساعت نصب می شود برای اصلاح طرح لبخند مردان که معمولا مشغله زیادی دارند و نمی توانند وقت زیادی برای ترمیم دندان بگذارند؛ ایده آل و بسیار مناسب است.
o بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها:
یکی از روش های کارآمد برای زیباسازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند مردانه تغییر رنگ دندان ها می باشد. دندان ها به علل متفاوتی مانند مصرف برخی مواد غذایی یا استعمال دخانیات دچار تغییر رنگ می شوند. بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها تیرگی های روی سطح دندان را برطرف کرده و دندان هایی زیبا و سفید را برای مردان به ارمغان می آورد. 
o لمینت دندان یا ونیرهای پرسلین:
لمینت یا ونیرهای پرسلین با استحکام بالایی که دارند برای پوشاندن سطح رویی دندان به کار می روند. با لمینت می توان فواصل بین دندان ها، لکه ها و نامرتبی دندان ها را برطرف نمود و طرح لبخندی زیبا پدید آورد.
o ارتودنسی:
دندانپزشکان می توانند با کمک ارتودنسی اصلاح طرح لبخند مردانه را انجام دهند. ارتودنسی دندان های نامرتب و کج را صاف کرده و آنها را به جای درست هدایت می نمایند. دندانپزشک در این روش با کمک براکت ها باعث حرکت دادن و در نهایت صاف نمودن دندان ها می شود.
o ایمپلنت دندان:
ایمپلنت بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته است. اگر شما دندان های خود را از دست داده اید می توانید برای اصلاح طرح لبخند مردانه از این روش بهره گیرید. 
o بریج دندان:
بریج نیز یکی از راه های پر کردن جای خالی دندان است. به عبارتی بریج ناحیه خالی را پر کرده و لبخند را اصلاح می نماید. 
o استفاده از نرم افزار برای اصلاح طرح لبخند مردانه:
بهره گیری از نرم افرار برای طراحی لبخند قبل از ترمیم به بیماران کمک می نماید تا قبل از انجام درمان بهتر بتوانند فرآیند کار و نتیجه حاصل از آن را درک کنند. در این روش شکل، تناسب دندان ها و خط لثه ارزیابی می شود. 
 
اصلاح طرح لبخند مردانه
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

اصلاح طرح لبخند مردانه با روش کامپوزیت

کامپوزیت یک روش درمانی بسیار محبوب است که برای بهبود رنگ، شکل و ظاهر کلی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشکان با کمک مواد کامپوزیت می توانند شکل و فرم دندان های مردان را تغییر داده و لبخندی زیبا برای آنان به ارمغان بیاورند. در واقع یکی از تکنیک های پیشرفته دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، اصلاح طرح لبخند مردانه با استفاده از کامپوزیت است.
کامپوزیت پوسته نازکی است که از مواد همرنگ دندان ساخته می شود و به صورت مستقیم و لایه لایه روی سطح خارجی دندان چسبانده می شود. کامپوزیت ونیر مثل لمینت دندان نیازی به قالبگیری و ارسال آن به لابراتور ندارد و از نظر هزینه هم بسیار مناسب تر از لمینت است. این روش بسیار محافظه کارانه بوده و مانند لمینت دندان دیگر ساختار دندان ها تراش نخوره و آسیبی به آنها نمی رسد. 
می توان گفت اگر بیماران دچار نامرتبی شدید دندان ها نباشند کامپوزیت ونیر بسیار بهتر از ارتودنسی است زیرا ارتودنسی یک درمان طولانی مدت بوده و سبب عوارضی روی دندان ها می شود مانند تحلیل ریشه و یا به وجود آمدن پوسیدگی. حتی گاهی اوقات پس از درمان ارتودنسی چه بسا که مشکل نامرتبی دندان ها باز عود نکند. 

اقدامات پیش از کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند مردانه

دندانپزشک در ابتدا شرایط وضعیت دهان و دندان فرد را به دقت بررسی می نماید و پس از معاینه کامل از کامپوزیت ونیر استفاده می نماید. اگر دندان یا دندان هایی دچار آسیب دیدگی باشند؛ برای مثال اگر نیاز به پر کردن داشته باشند اول آنها را درمان نموده و سپس کامپوزیت را جایگذاری می نماید. 
پر کردن دندان های پوسیده:
یکی از مهمترین موارد کامپوزیت پر کردن دندان می باشد. اگر دندان های فرد دچار پوسیدگی باشند دندانپزشک در ابتدا عمق پوسیدگی را با اشعه ایکس مشخص می نماید. سپس مواد مورد نیاز کامپوزیت را تعیین می نماید و طی مراحلی دندان فرد را مواد کامپوزیت پر می نماید.
ترمیم لب پریدگی دندان ها:
یکی از مواردی که در هنگام لبخند زدن به چشم می آید دندان های لب پر شده یا شکسته است. به کمک کامپوزیت می توان زمانی که که مقدار کمی از دندان ها دچار لب پریدگی یا شکستگی شده اند آنها را ترمیم نمود. همانطور که قبلا هم ذکر شد در این روش دندان تراش نخورده و آسیب جدی به آن وارد نمی آید. از این رو دندانپزشک به بهره گیری از مواد همرنگ دندان یا مواد کامپوزیتی به راحتی می تواند نواحی آسیب دیده دندان ها را پر نماید و اصلاح طرح لبخند مردانه را از این حیث به خوبی و با دقت انجام دهد. 
مراحل انجام کامپوزیت ونیر:
پس از معاینه و رفع مشکلات دندان ها، دندانپزشک در این مرحله اول دندان ها را به طور کامل تمیز می نماید تا سطح آنها برای نصب کامپوزیت عاری از هرگونه جرم باشد. سپس دندان ها را خشک می نماید تا اینکه رطوبت یا خون و بزاقی روی سطح دندان ها باقی نماند. حال با استفاده از مواد اسیدی و به منظور مناسب سازی سطح دندان ها، آنها را متخلخل کرده تا کامپوزیت ونیر خیلی خوب بچسبد. در مرحله بعد چسب مخصوص این کار روی سطح دندان ها زده شده و مواد کامپوزیتی به آرامی روی آن قرار داده می شود. در نهایت دندانپزشک با تاباندن پرتو نوری با طول موج مخصوص، مواد کامپوزیتی را فعال و سخت می نماید. 

طول عمر کامپوزیت ونیر

ماندگاری و طول عمر کامپوزیت ارتباط مستقیمی با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های فردی دارد. خودداری از گاز زدن مواد سخت مثل یخ یا خوردن ته دیگ همچنین کاهش استعمال دخانیات و مصرف کمتر نوشیدنی ها و غذاهای رنگ دار سبب افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر خواهند شد و به تبع آن در زیبایی و ماندگاری طرح لبخند مردانه تأفیرگذار خواهند بود. اگر هم کامپوزیت دندان دچار پوسیدگی شود دندانپزشک می تواند به راحتی آن را ترمیم نماید. 

مزایای اصلاح طرح لبخند مردانه

- اصلاح طرح لبخند مردانه می تواند به بازگردان زیبایی و جوانی صورت کمک شایانی نماید.
- اعتماد به نفس آقایان پس از اصلاح طرح لبخند تا حد زیادی افزایش می یابد.
- درمان مشکلات دندان و همچنین طرح لبخند موجب بازیابی و حفظ بهداست دهان و دندان می شود. 
- دندان هایی که مرتب یا ترمیم شده اند کمتر در معرض عفونت و پوسیدگی قرار خواهند گرفت.

هزینه اصلاح طرح لبخند مردانه

هزینه اصلاح طرح لبخند مردانه با توجه به شرایط دهان و دندان فرد، بهره گیری از روش های مختلف برای ترمیم زیبایی، مهارت و تخصص دندانپزشک، نامرتبی و مشکلات دندان و ... متفاوت می باشد. برای مثال ممکن است شخصی برای اصلاح طرح لبخند نیازمند انجام جراحی های زیبایی فک و دهان باشد و در این صورت هزینه بسیار متفاوت خواهد بود و یا مثلا اگر دندان های وی بسیار نامرتب هستند با از ارتودنسی بهره گیرد.
اما به طور کلی اگر شخص دچار آسیب جدی دندان ها نباشد می تواند برای اصلاح طرح لبخند مردانه از کامپوزیت ونیر استفاده نماید که هم از لحاظ هزینه و قیمت بسیار مقرون بصرفه است و هم اینکه مدت زمان درمان بسیار کوتاه می باشد.

جمع بندی

اصلاح طرح لبخند مردانه باید به روشی انجام گیرد که چهره مردانه افراد حفظ شود. هدف از مردان برای ترمیم لبخند خود علاوه بر پوشاندن عیوب ظاهری، تاثیر گذاشتن روی دیگران در زمان برقراری ارتباط یا بهبود روابط شغلی آنها است. از طرف دیگر مردان به علت اینکه فرصت کمی دارند و نمی توانند برای جلسات مکرر و به مدت طولانی برای اصلاح طرح لبخند خود وقت بگذارند؛ روش های سریعتر مانند کامپوزیت ونیر یا لمینت را نسبت به ارتودنسی ترجیح می دهند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!