02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

اصلاح طرح لبخند لثه ای چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/09

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

آیا شما هم از اینکه هنگام لبخند زدن در عکس ها به جای دندان، لثه های تان دیده می شود؛ ناراحت هستید؟ آیا مجبورید هر بار که می خواهید لبخند بزنید لب های تان را به هم بچسبانید تا لثه هایتان دیده نشود؟ از اینکه از شما خواسته شود برای عکس گرفتن لبخند بزنید؛ متنفرید؟
 لبخند لثه ای یکی از مهمترین دلایلی است که افراد از طرح لبخند خود راضی نیستند. داشتن یک لبخند کامل به تقویت اعتماد به نفس شما کمک می‌کند و بنابراین داشتن لبخند لثه ای نه تنها روی ظاهر چهره شما بلکه از لحاظ روحی و روانی نیز روی اعتماد به نفس و کارآیی شما تاثیر خواهد گذاشت.
اصلاح طرح لبخند لثه ای با معیاری که نسبت لثه به دندان نامیده می شود؛ اهمیت بسیار زیادی دارد. با ایجاد تناسب در این معیار، طرح لبخند کامل شده و جذاب به نظر خواهد رسید. مطالعات مختلفی نشان داده اند که اگر نسبت لثه به دندان بیشتر از سه میلیمتر باشد؛ ظاهر خوشایندی نخواهد داشت. اصلاح طرح لبخند با کانتورینگ بافت لثه می‌تواند لبخند لثه ای را به یک لبخند کامل، جذاب و زیبا تبدیل کند.

چه عواملی لبخند لثه ای را ایجاد می کنند؟

افزایش بیش از حد بافت لثه موجب می شود که لثه چند میلی متر بالاتر از دندان شما و پایین تر از لب بالایی قرار بگیرد. دلیل اصلی ایجاد لبخند لثه ای عوامل ژنتیکی است. با این وجود عوامل دیگری نیز می تواند موجب بیشتر شدن ارتفاع لثه هنگام لبخند زدن شود که عبارتند از:
دندان های نامرتب 
دندان های کوتاه 
بیماری های لثه یا پریودنتال
( protruded teeth (buck teet
جهت اصلاح طرح لبخند لثه ای باید دلیل آن مشخص شود چون این دلیل تعیین می کند که چه نوع درمانی برای اصلاح لبخند لثه ای کاربرد دارد.

روش های اصلاح طرح لبخند لثه ای

روشهای مختلفی برای اصلاح طرح لبخند لثه ای وجود دارد که باید توسط متخصص تعیین شود. این روش ها می تواند ترکیبی از یک یا چند درمان زیر باشد:

عمل جراحی لبخند لثه ای 

هرچند تمام موارد مبتلا به لبخند لثه ای نیاز به عمل جراحی ندارند اما اگر هیچ کدام از سایر روش هایی که در ادامه مطرح می شود؛ برای اصلاح لبخند لثه ای کاربرد نداشته باشد؛ دندانپزشک ناچار به استفاده از روش عمل جراحی است.

پایین آوردن لب بالا

با تغییر موقعیت لب بالا و پایین آوردن آن می‌توان نسبت لب به لثه را کاهش داد و در نتیجه لبخند لثه ای را اصلاح کرد.

بوتاکس  

استفاده از روش بوتاکس برای بزرگتر نشان دادن لب بالایی می تواند روی نسبت لب به لثه تاثیر گذاشته و موجب شود لب بالایی روی بافت لثه را بپوشاند. مطالعات نشان داده اند که اصلاح لبخند لثه ای با تزریق بوتاکس در لب بالایی رضایت اکثر بیماران را جلب می کند.

بلندتر کردن تاج 

در این روش بافت لثه برداشته می شود و استخوان نیز اصلاح خواهد شد. خط لثه مجدداً کانتور می شود و در نتیجه ظاهر تاج دندان بلندتر به نظر خواهد رسید.

کانتورینگ لثه 

کانتورینگ نوعی عمل جراحی برای برداشتن بافت لثه اطراف دندان است که موجب می‌شود دندانها بیشتر خودشان را نشان بدهند. این عمل جراحی نسبت لثه به لب را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. متداول ترین روش اصلاح طرح لبخند لحظه ای کانتورینگ لثه است که به آن کانتورینگ ژنژیوال یا لیفت لثه نیز میگویند. فرآیند کانتورینگ لثه نسبتاً ساده است و می تواند تاثیر بسیار زیادی در ظاهر لبخند و افزایش اعتماد به نفس افراد داشته باشد.
 
با کانتورینگ لثه، ارتفاع دندانها بیشتر شده و اندازه ی لثه ای که هنگام لبخند نمایش داده می شود؛ کوتاه تر خواهد شد. در نتیجه تقارن بیشتری در خط لثه ایجاد شده و لبخند یک دست و زیباتری دیده خواهد شد. عوارض جانبی کانتورینگ لثه شامل تورم حساسیت لثه ها جزء عوارض جانبی موقتی است که حداکثر ۱۰ روز پس از اصلاح طرح لبخند لثه ای به روش کانتورینگ خود به خود از بین خواهد رفت.
از مزایای کانتورینگ لثه می‌توان به طراحی ژنژیوال که تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی لبخند شما دارد؛ اشاره کرد. بیمارانی که به علت تحلیل شدید لثه از لبخند زدن خجالت می کشند می توانند کانتورینگ لثه را برای اصلاح طرح لبخند و تغییر موقعیت بافت ژنژیوال انجام دهند که تاثیر بسیار زیادی روی پروفایل دندان ها و در نهایت لبخند بیمار خواهد داشت.
رعایت بهداشت دهان و دندان و سلامت دندانها و لثه از عوامل موثر در حفظ و نگهداری از لبخند ترمیم و اصلاح شده است. هر چقدر بیماران بهتر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و بافت لثه آنها سالم باقی بماند؛ نتایج کانتورینگ لثه دوام بیشتری خواهد داشت و حتی تا پایان عمر نیز می تواند لبخندی زیبا و جذاب را برای بیمار به ارمغان آورد.
سالم نگه داشتن لثه ها در زیبایی آنها نیز تاثیر دارد و یکی از مهمترین عواملی است که هنگام طراحی و اصلاح لبخند لثه ای موردتوجه دندان پزشک قرار می گیرد. سلامت لثه به حفظ تناسب بین لثه و دندان کمک می کند و موجب می شود کانتورینگ لثه دوام و طول عمر بیشتری داشته باشد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

روش های طراحی لبخند برای اصلاح لبخند لثه ای

برای اصلاح طرح لبخند لثه ای، دندان پزشک از روش های مختلفی برای طراحی لبخند استفاده می‌کند. فاکتورهای متعددی از جمله سلامت لثه، موقعیت قرارگیری آن نسبت به دندان ها و لب بالایی از مهمترین عواملی است که روش اصلاح طرح لبخند لثه ای را تعیین می نماید.

کنتور ارتفاع ژنژیوال (GINGIVAL HEIGHT OF CONTOUR)

بدون شک راحت ترین روش برای اصلاح طرح لبخند لثه ای به کارگیری اصول کنتور ارتفاع ژنژیوال (GHOC) است. در این نوع طراحی لبخند، خط افقی لثه از دو طرف نسبت به لب بالایی به نحوی تصحیح و اصلاح می شود که یک میلیمتر هنگام لبخند زدن بین آنها فاصله وجود داشته باشد. البته این مقدار تا ۲ میلیمتر نیز قابل قبول است.

تغییر وضعیت لبه فوقانی لثه و ارتفاع دندان

اگر اصلاح لبخند لثه ای با روش های زیبایی دندانپزشکی مد نظر باشد؛ اولین مرحله تعیین موقعیت لبه فوقانی لثه و ارتفاع دندان است. با ارزیابی این عوامل نسبت بهینه ای بین اندازه دندان، ارتفاع و پهنای آن در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی نسبت طول و عرض دندان باید ۷۸ درصد باشد. در صورتی که لبه فوقانی لثه بیش از حد پایین باشد؛ به نحوی که این نسبت و رعایت نشود؛ لبه فوقانی لثه بالا برده می شود تا این نسبت به دست آید.
 
اصلاح طرح لبخند لثه ای چیست؟
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

نحوه نمایش ژنژیوال

گاهی اوقات لبخند لثه ای به علت نحوه نمایش ژنژیوال هنگام لبخند زدن احساس ناخوشایندی را در بیماران ایجاد می کند. معمولاً نمایش بیش از حد خط لثه روی یک یا دو دندان مشاهده می‌شود اما همین مقدار ناچیز، کل لبخند بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که لثه بیش از حد روی دندانها را بپوشاند؛ به نحوی که اندازه، طول و ارتفاع دندان کوتاهتر به نظر برسد باید اصلاح طرح لبخند لثه ای برای بیمار انجام گیرد.
معمولاً دو دلیل اصلی برای نمایش بیش از حد ژنژیوال وجود دارد:
 
لثه بیش از حد پایین آمده و روی تاج دندان را پوشانده است 
دندان کوتاه است و به همین علت هنگام لبخند زدن دندان و لثه با هم نمایان می شوند 
 
در شرایطی که لثه پایین آمده باشد معمولاً عمل جراحی برای بالابردن لثه انجام می گیرد و در شرایطی که دندان کوتاه باشد میتوان از پیوند استخوان، لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان برای اصلاح لبخند لثه ای یا بلند کردن دندان استفاده کرد.

تحلیل لثه

اگر نسبت لثه به دندان در اثر تحلیل لثه زیاد شده باشد باید از روشهای عمل جراحی مثل پیوند لثه استفاده کرد تا این مشکل برطرف شود. بعد از اصلاح طرح لبخند با روش پیوند لثه بیمار باید مراقبتهای کافی است از لثه خود داشته باشد و بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت نماید.

طول و تقارن پاپیلای دندانی (PAPILLA)

کنتور ارتفاع پاپیلای دندانیاری (Papillary)

برای اصلاح طرح لبخند لثه ای، پاپیلای دندانی باید دارای تقارن باشد. این مرحله از اصلاح لبخند لثه اهمیت بسیار زیادی دارد و در عین حال می تواند سخت ترین مرحله طی این فرایند در نظر گرفته شود. چون نسبت به سایر مراحل اصلاح طرح لبخند لثه ای نیاز به دقت بیشتری دارد. ارتفاع و موقعیت قرارگیری کنتور پاپیلای دندانی (PHOC) باید با توجه به نقطه تماس تاج دندان با ریشه و شکل دندان تعیین شود اما به طور کلی نقطه تماس اینترپروگزیمال (interproximal contact point) حدود ۴ میلیمتر نسبت به ارتفاع استخوان کرست در نظر گرفته می شود.
در صورتی که سطح تماس بیش از ۴ میلیمتر نسبت به استخوان کرست باشد؛ یک حفره سیاه رنگ بین دندان ظاهر می شود و اگر این میزان کمتر از چهار و نیم میلی متر باشد؛ پهنای بیولوژیکی پاپیلای دندانی موجب ایجاد بیماری مزمن لثه، خونریزی و قرمز شدن و تورم لثه ها خواهد شد.

سلامت بافت لثه چه تاثیری در اصلاح لبخند لثه ای دارد؟

سلامت بافت لثه برای اصلاح طرح لبخند لثه ای با عوامل مختلفی از جمله فاکتور های بیولوژیکی، رعایت بهداشت دهان و دندان، نحوه قرارگیری لثه و یکپارچه بودن آن، رنگ لثه، پهنای بیولوژیکی و کنتورهای اصلاح و ترمیم ارزیابی می شود.
پهنای بیولوژیکی به فاصله مناسب بین خط لثه ترمیم شده و استخوان کرست گفته می شود. اگر این فاصله به درستی تنظیم نشود؛ امکان واکنش های مزمن پریودنتال، قرمز شدن، خونریزی و تورم لثه بعد از اصلاح طرح لبخند لثه ای وجود خواهد داشت.
اور کنتور (Over contour) یا کنتور بیش از حد خط لثه نیز منجر به تحریک و عدم وجود بافت کافی برای نگه داشتن دندان ها می شود که می تواند مشکلات بیشتری را برای بیمار ایجاد کند.
رنگ طبیعی لثه از صورتی روشن تا صورتی تیره است که بسته به شرایط فک و دهان هر بیمار متفاوت است. بیمارانی که دندانهای بسیار تیره‌ای داشته باشند معمولاً بافت لثه آنها تغییر رنگ میدهد. دندانپزشک باید پیش از اصلاح طرح لبخند لثه ای با بررسی رنگ ژنژیوال از سلامت لثه بیمار مطمئن شود.
دندانپزشکی می تواند از روش هایی مانند ژل سفید‌کننده یا بیلیچینگ برای روشن تر کردن سطح دندان و لثه استفاده کند. این ژل که به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی دندان ها قرار داده می شود؛ تغییر رنگ دندان‌ها را تا حدودی برطرف می‌کند.
در صورتی که علت تغییر رنگ لثه، بیماری های پریودنتال باشد ممکن است پیش از اصلاح طرح لبخند لثه ای بیمار نیاز به بافت پیوند بافت لثه پیدا کند.
شرایط خاص دیگری نیز وجود دارد که بیمار ممکن است پیش از اصلاح طرح لبخند لثه ای به علت از دست دادن یک یا چند دندان نیاز به ایمپلنت، پیوند استخوان فک، ارتودنسی یا روکش دندان داشته باشد. دندانپزشک در جلسه مشاوره با بررسی شرایط بیمار بهترین روش اصلاح طرح لبخند را به او پیشنهاد خواهد داد.

جمع بندی 

اصلاح طرح لبخند لثه ای یک روش درمانی در دندان پزشکی و زیبایی است که برای تکمیل آن دندانپزشک نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی دارد. عوامل مختلفی در نحوه ترمیم و اصلاح طرح لبخند لثه ای دخیل هستند که از میان آنها عوامل ژنژیوال نقش بسیار مهمی در نتیجه نهایی اصلاح لبخند از لحاظ زیبایی ایفا می کند.
سلامت دندان‌ها و لثه و همچنین علت ایجاد لبخند لثه ای از دیگر عواملی است که باید توسط بهترین دکتر اصلاح طرح لبخند بررسی شود تا بتواند بهترین نحوه درمان را برای بیمار در نظر بگیرد. انتظار بیمار از نتیجه درمان نیز باید در جلسه مشاوره در نظر گرفته شود و معمولاً دندانپزشک با نشان دادن عکس های قبل و بعد از اصلاح طرح لبخند نظر بیمار را در این خصوص جویا می شود و بر اساس سلیقه او روش های مختلف درمانی از جمله لمینت ونیر و کامپوزیت دندان، پیوند لثه، جراحی لثه، روش های درمانی دیگر را برای اصلاح طرح لبخند لثه ای به او پیشنهاد خواهد داد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
.
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!