02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت برلیانس چیست و چه مزایایی دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/09

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینت برلیانس طبیعی ترین لمینت دندان بوده و از آنجایی که برجستگی بسیار کمتری روی سطح ایجاد می نماید با شفافیت و زیبایی بیشتری همراه است. در واقع لمینت دندان برلیانس از جدیدترین لمینت های سرامیکی است که به دلیل مقاومت بالای آن حتی ضخامت ان از لومینیرز نیز کمتر است. قرارگیری لمینت برلیانس بدون تراش روی دندان از ویژگی های برجسته این نوع لمینت است.
لمینت دندان برلیانس از ماده ای به نام cerinate محصول شرکت آمریکایی DenMat ساخته می شود. در لمینت برلیانس از ساختار فلدسپار (Feldspar) که با کریستال های نانولوسایت تقویت شده بهره گرفته شده است. علاوه بر مقاومت بالای این سیستم درخشندگی و شفافیت آن نیز بسیار حائز اهمیت است. 

Cerinate در لمینت برلیانس

شرکت DenMat آمریکا به منظور مشکلاتی نظیر تراش خوردن سطح دندان ها، مقاومت پایین روکش ها و لمینت ها و در نتیجه شکستن آنها اقدام به تولید سرامیکی به نام Cerinate نموده است. Cerinate این امکان را برای دندانپزشکان فراهم کرده است تا یک لبخند زیبا و دائمی و در عین حال فوری را برای افراد به ارمغان یاورند. برخلاف ونیرهای دیگر این لمینت برلیانس با وجود Cerinate به سرعت و با رنگی ثابت و ماندگار تولید می شود اما هزینه آن بیشتر است. Cerinate حاصل از بیست سال تحقیق است. 
یکی از مدیران ارشد شرکت DenMat اذعان داشته است که Cerinate به عنوان یک گزینه قدرتمند زیبایی شناختی برای دندانپزشکان تولید شدند تا آنها یک ترمیم بینظیر برای مراجعین خود به ارمغان بیاورند. لمینت برلیانس به دلیل Cerinate که در آنها بکار برده شده است از نوع لمینت فوق نازک بوده و دندانپزشک تنها در یک جلسه آن را روی دندان فرد نصب می نماید. 
در واقع نتایج کار با پرسلن Cerinate بسیار طبیعی و زیبا بوده و در عین حال از ماندگاری و استحکام بینظیری برخوردار است. تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد؛ ماندگاری لمینت برلیانس دو برابر ونیر پرسلن های قدیمی بوده و می توانند بسیار بیشتر عمر کنند. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

لمینت برلیانس در مقابل سایر لمینت ها

برای قرار دادن ونیر پرسلین های قدیمی به طور معمول باید ساختار دندان را تراشید حتی گاهی اوقات فراتر از آن و بیرونی ترین لایه دندان به نام مینای دندان از بین می رود که دیگر برگشت پذیر هم نیست. اما امروزه ونیر پرسلین برلیانس با تکنولوژی بسیار پیشرفته ای طراحی شده که به طور کامل و با حداقل روش تهاجمی و بدون هیچ آمادگی و تراش روی دندان ها قرار می گیرند.
علاوه بر این، در حالی که در روش های نصب لمینت معمولا به تزریق مواد بی حس موضعی نیاز است در کاشت لمینت دندان برلیانس نیازی به استفاده از این مواد نیست. البته سطح حساسیت بیمار مشخص خواهد کرد که آیا به بی حسی نیازی دارد یا خیر.
بیمارانی که لمینیت برلیانس را دریافت می کنند نیز ممکن است بسته به وضعیت دندان هایشان به اصلاح و ترمیم نیاز داشته باشند. البته این اصلاحات و تغییرات جزئی بوده و تنها روی مینای دندان تأثیر می گذارند. 
لمینت برلیانس بدون درد و بدون تراش بوده و در عین حال یک لبخند زیبا با ظاهری طبیعی به فرد می بخشد. دندانپزشکان این روش را به کسانی که در پی یک راه سریع برای رسیدن به لبخندی زیبا و همچنین ماندگاری بالا و حداقل تهاجم هستند؛ پیشنهاد می کنند.

مزایای cerinate نسبت به سایر پرسلین ونیرها

- استحکام بسیار بالای cerinate با وجود ضخامت 0.2 میلی متر
- عدم نیاز به تراش
- برخورداری از رنگ طبیعی در مقابل لمینت های سرامیکی دیگر
- Cerinate باعث سایش و آسیب دندان های روبروی خود نخواهد شد.
- احتمال جدا شدن و شکستگی cerinate بسیار کم است زیرا ضریب انبساط حرارتی آن به ساختار دندان بسیار نزدیک است
- پوشش دهی آن جهت رنگ دندان زیرین بسیار عالی بوده و رنگ و ساختاری طبیعی به دندان می بخشد.

ملاحظات قبل از کاشت لمینت برلیانس

دندانپزشک باید قبل از کاشت لمینت برلیانس شرایط دهان و دندان شما را به خوبی بررسی نماید تا اطمینان حاصل نماید که دندان های فرد از نظر بالینی سالم هستند. در مواردی که هزینه برای فرد مهم بوده و نمی تواند از عهده قیمت لمینت دندان برلیانس برآید و نیز مشکل او یک شکستگی یا ترک جزئی است بهترین گزینه می تواند کاربرد کامپوزیت ونیز باشد. گرچه کامپوزیت از ماندگاری کمتری نسبت به لمینت برلیانس برخوردار بوده و نیز بیشتر در معرض تغییر رنگ قرار دارد اما قیمت آن به مراتب از کمتر از لمینت برلیانس است. 
برای اینکه مشخص شود شما کاندید خوبی برای درمان با لمینت برلیانس هستید برای معاینه به دندانپزشکی مراجعه نموده و در مورد مسائل دندان و ترمیم زیبایی با وی مشورت کنید. دندانپزشک شما قطعا در مورد گزینه های درمانی و نیز تفاوت های آنها برای شما توضیح خواهد داد. 

لمینت برلیانس برای چه افرادی مناسب است؟

لمینت دندان برلیانس ممکن است برای بزرگسالان و نوجوانانی که به دنبال یک روش درمانی بسیار موثر برای دندان های خویش هستند؛ موثر باشند. مواردی که با لمینت برلیانس قابل درمان هستند عبارتند از:
دندان هایی که شکسته اند یا ترک خورده اند.
دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند و یا سفیدی دندان ها از بین رفته است.
افرادی که دندان های آنها از یکدیگر فاصله دارند.
دندان هایی که ناهماهنگ یا بهم ریخته هستند.
دندان های شلوغ و نامرتب اما به شرطی که این شلوغی زیاد نباشد.
دندان های پوسیده
دندان های کوچک
اصلاح طرح لبخند و ارائه یک لبخند هالیوودی
 
 
لمینت برلیانس چیست و چه مزایایی دارد؟
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مزایای لمینت دندان برلیانس

پولیشینگ در سیستم لمینت دندان برلیانس بسیار خوب صورت می گیرد.
چسبندگی و باندینگ این نوع لمینت به دندان بسیار بالا می باشد.
از آنجایی که در لمینت دندان برلیانس برخلاف لمینت دندان معمولی ساختار دندان دستکاری نمی شود پس این روش درمانی برگشت پذیر بوده و می توانید بدون هیچ آسیبی لمینت خود را بردارید.
رنگ و شفافیتی که به دندان می بخشد بسیار بهتر و طبیعی تر از سایر لمینت ها است. 
لمینیت برلیانس برای افرادی که می ‌خواهند بدون از بین بردن مینای دندان خود لبخندی جذاب و زیبا داشته باشند؛ بسیار ایده آل است.
داروی بی حسی برای نصب لمینت برلیانس تزریق نخواهد شد.
در لمینت دندان برلیانس سلامت دندان های زیر لمینت به طور کامل حفظ می شود.
لمینت برلیانس به دلیل ساختار و فرمول ویژه ای که دارد هماهنگی بسیار خوبی با دندان ها ایجاد می نماید. 
از آنجا که نصب آن بدون تراش بوده پس برای عمل نصب کمترین آماده سازی نیاز است.
به این دلیل که پروسه نصب لمینت برلیانس بدون نیز به تراش مینای دندان انجام می شود پس حساسیت دندان نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم وجود نخواهد داشت و رشته های عصبی دچار آسیب نمی شوند.
استحکام لمینت دندان برلیانس بسیار بالا و در حد پرسلین های پرس شونده یا Pressing است.
دندان طبیعی در این سیستم تراش نمی خورد و این یکی از ویژگی های بارز لمینت برلیانس می باشد. 

معایب لمینت برلیانس:

o از آنجایی که لمینت برلیانس بسیار نازک می باشد؛ پس برای پوشاندن دندان های بسیار تیره مناسب نیستند.
o نصب لمینت دندان برلیانس به دلیل ویژگی های منحصربفردی که دارد نیازمند مهارت و تخصص بیشتر دندانپزشک است؛ از این رو در تصمیم خود برای لمینت برلیانس مصمم هستید نزد یک دندانپزشک حرفه ای رفته تا رضایت کافی را از نتیجه کار حاصل نمایید.
o اگر عیوب ظاهری دندان های شما بسیار زیاد است نمی توانید با لمینت برلیانس این عیوب را به طور کامل برطرف نمایید زیرا این نوع لمینت بسیار نازک می باشد. 

مراحل کار درمانی لمینت برلیانس

1. قالب گیری: دندانپزشک در ابتدا از دندان های فرد قالب گیری می کند.
2. چسباندن لمینت: در مرحله بعد دندانپزشک لمینیت را موقتا روی دندان های فرد می چسباند.
3. نصب لمینت برلیانس: از آنجا که سیستم لمینت دندان برلیانس تحت انحصار شرکت آمریکایی DenMat می باشد این سیستم داخل ایران ساخته نمی شود. از این رو برای ساخت لمینت برلیانس قالبی که توسط دندانپزشک گرفته شده است به خارج از کشور ارسال شده و در آنجا تهیه می شود. زمانی که قالب آماده و فرستاده شده دندانپزشک آن را روی دندان فرد فرار می دهد. 

مراقبت های پس از کاشت لمینت برلیانس

با مراقبت های لازم و رعایت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت دندان برلیانس می تواند دوام و طول عمر بیشتری را برای آن تضمین نمایید:
- مسواک زدن:
سعی کنید دو بار در روز و به طور منظم مسواک بزنید. دندان های لمینت شده را با حرکات دایره ای و چرخشی تمیز کنید. از مسواکی استفاده کنید که پرزهای آن نرم باشند. مسواک هایی که خشک و زبر بوده و پرزهای آن حالت ارتجاعی دارند برای لمنیت دندان برلیانس مناسب نبوده و بیشتر به دندان ها صدمه می زنند. 
- استفاده از خمیر دندان مناسب:
حتی الامکان از خمیر دندان های حاوی فلوراید که خاصیت ضد سایندگی دارند استفاده نمایید. خمیر دندان های گیاهی نیز برای لمینت برلیانس گزینه بسیار مناسبی هستند. البته نباید برای هر مرحله از مسواک زدن از خمیر دندان زیادی هم استفاده نمایید زیرا حجم بالای فلوراید خود سبب آسیب زدن به دندان ها می شود از این رو اعتدال را در استفاده از خمیر دندان رعایت کنید.
- انتخاب نخ دندان مناسب:
از نخ دندانی برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید که جنس آن از انایلون مقاوم باشد تا بتوانید خیلی بهتر لابلای دندان ها را تمیز کنید. سعی کنید که با حوصله و به آرامی و با شیوه ای درست نخ دندان را به کار برید. در غیر اینصورت پلاک و جرم سطح دندان ها را پوشانده و سبب کوتاهی طول عمر لمینت برلیانس خواهند شد.
- پرهیز از مصرف زیاد چای و قهوه:
درست است که مقاومت و استحکام لمینت برلیانس بسیار بالا است اما سعی کنید مقادیر زیادی از چای یا قهوه را ننوشید زیرا به مرور زمان رنگ پذیری لمینت برلیانس را دستخوش تغییر می کنند.
- پرهیز از غذاهای سفت:
از گاز زدن غذاهای سفت مانند آجیل و یا خوردن ته دیگ و شکستن یخ با دندان اجتناب ننمایید. 
- پرهیز از استعمال دخانیات:
از استعمال بی رویه دخانیات به منظور ماندگاری و طول عمر بیشتر لمینت برلیانس بپرهیزید.
- مراجعه منظم به دندانپزشک:
سعی کنید برای کنترل وضعیت دندان ها و لمینت برلیانس به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. 

قیمت لمینت برلیانس

از آنجایی که سیستم لمینت برلیانس دارای ساختار و فرمولی انحصاری است و این پرسلن تنها در چند لابراتور دنیا قابل عرضه است قیمت آن نسبت به سایر لمینت ها بیشتر است. در واقع به جز شفافیت و زیبایی بالای آن می توان اذعان داشت که در حال حاضر مقاوم ترین و طبیعی ترین لمینت دندان، لمینت برلیانس می باشد. پس طبیعی است که هزینه این درمان بیش از سایر ترمیم های زیبایی باشد.
بهتر است که برای تعیین قیمت لمینت برلیانس درابتدا با دندانپزشک خود مشورت نمایید. در مواقعی ممکن است که قبل از لمینت برلیانس شما نیاز به روش های درمانی تکمیلی مانند ارتودنسی داشته باشید که این خود به هزینه کار درمانی شما اضافه خواهد کرد. 

جمع بندی

لمینیت برلیانس از نوع لمینت فوق نازک می باشد که توسط شرکت DenMat آمریکایی طراحی و ساخته شده است. این نوع لمینیت ونیر علاوه بر استحکام بالایی که دارد؛ نسبت به زرد شدن نیز مقاوم بوده و از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به دندان های طبیعی بیمار به نظر می رسد. برای کاشت لمینت برلیانس نیازی به تراش دندن نیست و دندانپزشک می تواند پس از قالب گیری و آماده شدن آن در لابراتوار، آن را به راحتی روی دندانهای شما نصب کند.
 
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!