02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دلایل تغییر رنگ دندان ها چیست؟

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/20

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه روی دندان از موارد متداولی است که به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. آیا شما نیز توجه کرده اید که دندان هایتان مانند گذشته سفید نیستند؟ خبر خوب این است که بسیاری از این لکه ها قابل درمان و پیشگیری هستند. مواردی بسیاری وجود دارند که باعث می شوند درخشندگی دندان ها از بین برود، اما به همین اندازه نیز روش هایی هستند که لکه های دندان را برطرف می کنند. در ادامه با دلایل تغییر رنگ دندان ها و نکاتی برای سالم و درخشان نگه داشتن لبخند شما آشنا خواهیم شد. با سایت دکتر محمدی در ادامه مطلب همراه باشید.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان زمانی رخ می دهد که رنگ دندان ها تغییر نموده و آنطور که باید روشن و سفید به نظر نمی رسند. دندان های شما ممکن است تیره شوند و از رنگ سفید به رنگ های متفاوتی در آیند. همچنین ممکن است در نقاطی از دندان لکه های سفید یا تیره ایجاد شوند.

تغییر رنگ دندان ممکن است:

  • خارجی باشد: به این معنی که یک عامل بیرونی در آن نقش دارد.
  • ذاتی یا درونی باشد: یعنی تغییر رنگ برگرفته از موردی در داخل دندان ها یا بدن باشد.
  • مربوط به سن باشد: دندان ها با گذشت زمان و بالا رفتن سن تغییر رنگ می یابند.

دلایل تغییر رنگ دندان

مطالب مرتبط: قیمت لمینت دندان 

دلایل تغییر رنگ دندان ها چیست؟

داشتن یک لبخند سفید تقریبا در لیست خواسته های هر فردی وجود دارد. دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است دندان ها را تیره نمایند. بعضی از آنها را نمی توانیم کنترل کنیم مانند سن یا حوادث در جوانی که رشد مینای دندان را مختل می سازند. به همین دلیل گفتگو با دندانپزشک در مورد برنامه هایی که برای سفید کردن دندان های خود دارید اهمیت دارد.

دندانپزشک می تواند به شما بگوید که تغییر رنگ دندان هایتان به سادگی ناشی از عوامل سبک زندگی است – مانند نوشیدن بیش از حد قهوه و یا ممکن است دلایل تغییر رنگ دندان برگرفته از سلامتی دندان ها باشد. گرچه سفید کردن معمولا به دلایل زیبایی انجام می شود اما دندانپزشک می تواند شما را در انتخاب گزینه هایی برای درمان نوع لکه گیری راهنمایی کند.

دلایل تغییر رنگ دندان ها عمدتا عبارتند از:

- نوع غذاها و نوشیدنی ها:

قهوه، چای، شراب و برخی از غذاهای نشاسته ای مانند ماکارونی یا سیب زمینی می توانند شرایطی را ایجاد کنند که لکه هایی روی دندان ها پدید آید.

- مصرف دخانیات:

استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو می توانند یکی از علل تغییر رنگ دندان ها باشند.

- بهداشت ضعیف دهان و دندان:

مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان می توانند باعث ایجاد پلاک و لکه روی سطح دندان ها شوند.

- بیماری:

برخی از بیماری ها هستند که از رشد طبیعی مینای دندان (قسمت سفید بیرونی دندان) و عاج جلوگیری کرده و می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. بعضی از روش های درمانی خاص نیز در این مسئله دخیل هستند مانند اشعه سر و گردن یا شیمی درمانی. گاهی نیز عفونت هایی در مادران باردار می توانند بر رشد کودک آنها تأثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ دندان هایشان شوند.

- دارو:

از مدت ها قبل مشخص شده است که برخی از داروها در کودکان در حال رشد می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند. آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و داکسی سایکلین نیز می توانند بر تشکیل مینای دندان در کودکان زیر هشت سال تأثیرگذار باشند. دهان شویه های حاوی کلرهگزیدین نیز می توانند لکه هایی را روی دندان ها پدید آورند. علاوه بر این، داروهای ضد روان پریشی یا داروهای ضد فشار خون نیز می توانند جزء دلایل تغییر رنگ دندان ها باشند.

- مواد دندانپزشکی:

برخی از ترمیم های آمالگام به ویژه مواد حاوی سولفید نقره می توانند سبب تغییر رنگ دندان های شما شوند.

دلایل تغییر رنگ دندان

مطالب مرتبط: لمینت سرامیکی

افزایش سن:

با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان ساییده شده و عاج زرد رنگ را در معرض خطر قرار می دهد. عاج دندان نیز با مرور زمان باعث کاهش اندازه پالپ می شود. در نتیجه شفافیت دندان ها کاهش یافته و تیره به نظر می رسند.

- ژنتیک:

برخی از افراد به دلایل ژنتیکی دندان های سفیدتری و یا به عبارتی مینای دندان ضخیمی دارند.

- محیط:

در هنگام شکل گیری دندان، مقداری زیادی از فلوراید منابع طبیعی (میزان بالای فلوراید در آب) یا استفاده بیش از حد آن (کاربردهای فلوراید، شستشو، خمیر دندان) می توانند باعث فلوروز شوند و به نظر می رسد که لکه های سفیدی روی دندان ها قرار دارند.

- ضربه:

در حین برخی از تمرینات ورزشی، ضربه می تواند تشکیل مینای دندان را مختل کند. بخصوص آنهایی که سنشان کمتر از 8 سال باشد. در صورت آسیب دیدگی در اثر ورزش یا سایر ضربه ها به دندان های بزرگسالان نیز، جریان خون در دندان کاهش یافته و یا عصب به طور کلی از بین می رود.

دلایل تغییر رنگ دندان

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

چگونه می توانم از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنم؟

مراقبت از دندان ها در واقع بهبود و ترویج عادات سالم است. شما فقط با چند تغییر ساده در سبک زندگی می توانید از تغییر رنگ دندان ها در بیشتر مواقع جلوگیری کنید. برای مثال اگر طرفدار پر و پا قرص قهوه هستید می توانید میزان آن را کاهش دهید و یا یک نوشیدنی دیگری را جایگزین نمایید. همچنین اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید زیرا سیگار بیشتر از هر چیزی بر سلامت دندان ها تأثیر می گذارد.

شما می توانید با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم، مانع از تغییر رنگ دندان ها شوید و حتی برای نتیجه بهتر، هر شش ماه یک بار جهت معاینه دندان ها به یک کلینیک دندانپزشکی مجهز و دندانپزشک با تجربه و با مهارت مراجعه نمایید.

در نهایت اگر هنوز هم با وجود تلاش های زیادی که در راستای بهداشت دهان و دندان می نمایید اگر با تغییر رنگ غیر طبیعی در دندان ها روبرو هستید می توانید برای بررسی آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!