02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایا و معایب لمینت دندان سرامیکی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/11/12

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

آیا از این که دندان هایتان کج در آمده یا تغییر رنگ داده ناراحت هستید؟اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید لمینت های پرسلین را به عنوان یک راه حل فوق العاده برای اصلاح طرح لبخند خود بررسی کنید.

لمینت های پرسلین که از پوسته های سرامیکی تهیه می شوند؛ در دندانپزشکی زیبایی، کاربردهای بسیار زیادی دارند و در سال های اخیر به نحوی پیشرفت کرده اند که می توانند جایگزین روش های پیچیده تری مانند ارتودنسی شده و تمام عیوب ظاهری دندان را بپوشانند. در حال حاضر ونیرهای لمینت با تکنولوژی های مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند.

کیفیت ونیرهای لمینت نسبت به سایر ونیرهای دندانی بسیار بالاتر است و به عنوان پیشرفته ترین تکنولوژی در فرایندهای دندانپزشکی زیبایی شناخته می شوند. طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی نیاز به مهارت هنری و دانش دندانپزشکی دارد.

کاربرد لمینت های سرامیکی برای افرادی که فاصله زیادی بین دندان آنها وجود دارد، دندان هایشان شکسته است یا برخی از دندان های آنها کج درامده و همچنین برای افرادی که می خواهند زرد شدن یا تغییر رنگ دندان های خود را بپوشانند؛ کاملا مناسب است.

ونیرهای لمینت از جنس پرسلین یا سرامیک به نحوی طراحی می‌شوند که دندانهای جلوی شما را به طور کامل می پوشانند. این تکنیک دندانپزشکی زیبایی می تواند اعتماد به نفس شما را به طور کامل برگرداند و لبخندی زیبا و جذاب را برایتان به ارمغان می آورد.

برای انتخاب تکنیک مناسب ونیر دندان باید مزایا و معایب لمینت دندان سرامیکی را با سایر ونیرهای دندانی مقایسه کنید. در ادامه مطلب سعی کردیم تمام جنبه های مثبت و منفی ونیرهای پرسلین را بررسی کنیم تا در تصمیم گیری و انتخاب نحوه اصلاح لبخند خود از آن کمک بگیرید:

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مزایا لمینت دندان سرامیکی

اصلاح ظاهر لبخند

همانطور که پیش از این اشاره شد ونیرها انتخاب فوق العاده ای برای اصلاح طرح لبخند افرادی که رنگ دندان هایشان زرد شده یا دندان های شکسته یا کج دارند؛ می باشد. لمینیت دندان سرامیکی تمام مشکلات زیبایی و عیوب ظاهری دندان ها را به طور کامل می پوشاند و تصویر کاملی از یک لبخند جذاب برای شما فراهم می کند.

کم تهاجمی تر نسبت به تاج دندان

برای نصب تاج دندان باید دور تا دور دندان را تراشید تا فضای کافی برای وارد کردن تاج دندان فراهم شود. در صورتی که برای نصب ونیر پرسلین فقط باید سطح روی دندان ها را از یک جهت تراشید به همین علت نه تنها کم تهاجمی تر است بلکه پیوند بسیار قوی تری با مینای دندان نسبت به تاج دندان برقرار می کند.

مقاوم در برابر زرد شدن

ونیرها در مقایسه با سایر روش ها مانند کامپوزیت در مقابل زرد شدن مقاومند. از مزایا لمینت دندان سرامیکی این است که اگر به درستی از آنها مراقبت کنیم تقریباً به طور دائم سفید و درخشان باقی می مانند و با خوردن مواد غذایی رنگی مانند چای و قهوه زرد نخواهد شد.

طبیعی به نظر رسیدن

ونیرهای پرسلین، ظاهری کاملا طبیعی دارند. خاصیت بازتاب نور سرامیک موجب می شود ونیر لمینت خصوصیاتی شبیه مینای دندان داشته باشد. چون لمینیت سرامیکی از یک لایه نازک ساخته می‌شود؛ بسیار شفاف و روی دندانهای طبیعی غیر قابل تشخیص است.

دوام و طول عمر زیاد

در شرایط ایده آل اگر دندانپزشک با مهارت کامل لمینت ها را روی دندانهای شما نصب کرده باشد و شما نیز بعد از نصب لمینت به خوبی از آن مراقبت کنید؛ دوام و طول عمر لمینت ها می تواند بیش از ۱۵ سال باشد. با این وجود احتمال آسیب دیدن لمینت ها یا بروز مشکل در دندان های طبیعی زیرین آن ها وجود دارد که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند.

انعطاف پذیر بودن

از دیگر مزایا لمینت دندان این است که رنگ ونیر پرسلین به گونه ای انتخاب میشود که دقیقاً مشابه با دندان های طبیعی خود فرد باشد. در بیشتر موارد نیازی نیست که تمام دندان‌های خود را برای داشتن لبخندی هالیوودی با ونیر دندانی بپوشانید .فقط کافی است چند دندان جلو را که هنگام خندیدن بیشتر جلب توجه می‌کنند با لمینیت سرامیکی اصلاح کنید.

فوری بودن مشاهده نتایج

ونیرهای دندانی بلافاصله بعد از نصب، طرح لبخند شما را اصلاح می کنند و هیچ گونه دوره نقاهت یا ریکاوری نخواهند داشت. بنابراین بلافاصله بعد از اتمام جلسه کاشت لمینت می توانید از چهره جذاب خود لذت ببرید.

برطرف کردن عیوب ظاهری دندان

ونیرهای پرسلین قادرند رنگ، شکل و ظاهر دندان های طبیعی را تغییر دهند. هرگونه عیب ظاهری مانند تغییر رنگ، کج درآمدن، شکستگی، لب پر شدن یا فاصله زیاد بین دندان ها توسط لمینیت های سرامیکی پوشش داده می‌شود.

ترکیب کردن با روش های دندانپزشکی زیبایی دیگر

از ونیرهای پرسلین میتوان همزمان با سایر روش های دندانپزشکی زیبایی مانند ایمپلنت، تاج دندان، بریج، ارتودنسی، سفید کردن دندان و غیره برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد. رنگ و ظاهر ونیرهای پرسلین دقیقا شبیه به تاج دندان یا ایمپلنت ساخته می شود؛ به همین علت یک دستی و هماهنگی دندان ها حفظ خواهد شد.

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

معایب لمینت دندان سرامیکی

دائمی و غیرقابل بازگشت هستند

زمانی که ونیر های پرسلین به دندان های شما پیوند خوردند؛ امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان های طبیعی شما وجود ندارد. با اینکه ونیرهای لمینیت از لحاظ ظاهری کاملاً طبیعی به نظر می رسند اما باز هم نوعی از دندان مصنوعی هستند و فرایند نصب آنها کاملاً بازگشت ناپذیر است. در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت کنید بیش از ۱۰ سال بدون نیاز به ترمیم و تعویض روی دندانهای شما باقی می ماند.

امکان حساس شدن دندان وجود دارد

بعد از نصب لمینت های سرامیکی ممکن است نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس شوید. مینای دندان شما پیش از اینکه ونیر لمینت روی آنها نصب شود تا حدودی تراشیده می شود. به همین علت حساسیت به غذاهای سرد و گرم تا چند روز بعد از نصب لمینت ها طبیعی است که البته خود به خود از بین می رود.

امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد

ونیرهای دندانی بسیار بادوام اند و نسبت به ضربه نیز مقاومت اند. اما به هر حال امکان آسیب دیدن آنها وجود دارد. در صورتی که فشار بسیار زیادی در اثر جویدن یا گاز زدن غذا های سفت یا دندان قروچه کردن به آنها وارد شود؛ امکان شکستن و افتادن آنها وجود دارد. برای حفاظت از ونیر های دندانی باید به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید.

نیاز به تراشیدن مینای دندان

تراشیدن مینای دندان پیش از نصب به عنوان یکی از معایب لمینت دندان سرامیکی شناخته می شود. نصب ونیرهای لمینت از نوع استاندارد نیاز به آماده سازی دندان ها پیش از کاشت دارند. با توجه به مشکلات و عیوب ظاهری دندان دندانپزشک بخشی از مینای دندان را میتراشد تا ونیرها بعد از نصب شدن روی دندان ها ضخامت اضافه ایجاد نکنند.اما در مقایسه با تاج دندان لمینت ها روش های کم تهاجمی تر به شمار می آیند. برای نصب آنها فقط باید یک سطح دندان را تراشید. برای آماده سازی دندان ها پیش از نصب لمینیت سرامیکی فقط لایه نازکی از مینای دندان تراشیده میشود به همین علت دندان ها کمتر حساس می شوند. چند روز بعد از نصب لمینت های سرامیکی نیز حساسیت دندان ها به طور کامل از بین میرود. 

طولانی بودن فرایند ساخت

نصب لمینت های سرامیکی طی دو تا سه جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک انجام می گیرد و فاصله زمانی قالب گیری، طراحی و نصب نهایی لمینت ها روی دندان حدوداً یک ماه است. چون دندان ها در اثر تراشیدن مینای دندان، حساس شده اند معمولا از ونیرهای موقت در این مدت استفاده می شود.

 


مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

مزایا لمینیت دندان فوق نازک چیست؟

مراقبت از لمینیت دندان فوق نازک شبیه دندان های طبیعی است و نیاز به مراقبت ویژه ای ندارند. حفظ بهداشت دهان و دندان برای سالم و زیبا نگه داشتن ونیر لمینیت کفایت می کند.

ونیر های دندانی با پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها، طرح لبخند بیماران را به شکلی کاملاً طبیعی اصلاح می‌کند.

لمینت ونیرها آسیبی به لثه ها نمی رسانند و فشاری که از طرف پرسلین به لثه ها وارد می شود؛ ضرری برای آنها ندارد و کاملا قابل تحمل است.

از مزایای لمینیت دندان فوق نازک این است که در مقابل زرد شدن مقاوم هستند.

رنگ لومینیرز با توجه به نیاز مشتری و طبق درخواست او تعیین می‌شود و در زمان نصب نیز تا حدودی قابل تغییر است.

لمینیت سرامیکی فوق نازک نسبت به کامپوزیت ونیر مستحکم تر است و به صورت سفارشی طبق رنگ و شکل مورد درخواست بیماران در لابراتوار ساخته می شوند.

احتمال حساس شدن دندان ها به غذاهای سرد و گرم بعد از نصب لمینت سرامیکی فوق نازک وجود ندارد. چون یکی دیگر از مزایا لمینت دندان فوق نازک این است که برای آماده سازی دندان ها نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.

اگر دندان پزشک تشخیص ‌دهد که مینای دندان شما به اندازه کافی نیست به جای ونیر لمینت استاندارد، لمینیت فوق نازک را به شما پیشنهاد می دهد.

ونیرهای فوق نازک نیازی به تراشیدن مینای دندان برای قرار گرفتن روی دندان ها ندارند. به همین علت یک فرآیند کم تهاجمی هستند و حساسیت کمتری برای دندان ها ایجاد می کنند.

لمینیت فوق نازک در مواردی که فقط یک یا دو دندان پیشین نیاز به اصلاح داشته باشد؛ بسیار کاربردی هستند. به عنوان مثال اگر بعد از سفید کردن دندان ها فقط فاصله بین دو دندان جلو شما را آزار میدهد می توانید به جای شش یا هشت لمینت استاندارد فقط از ۲ لومینیرز برای پر کردن فاصله بین دو دندان پیشین استفاده کنید.

جنس سرامیکی لمینیت فوق نازک کاملا طبیعی به نظر می رسد و شبیه به مینای دندان شفاف و درخشان است.

رزین پیوند دهنده، لمینت دندان را به مینای دندان طبیعی سیمان می کند و رنگ لمینت ها را به شکل دلخواه مشتری سفید و درخشان نشان می دهد.

طراحی، رنگ، اندازه و شکل لمینت های فوق نازک کاملا انعطاف پذیر است و می تواند به سلیقه مشتری تغییر کند.

پیش از طراحی و ساخت لمینت اصلی، قالبی تهیه می شود تا بیماران بتوانند نتیجه نهایی را طبق دلخواه خود تغییر دهند.

مواد سرامیکی سازنده لومینیرز کاملا نسبت به سایش، شکستگی و زرد شدن مقاوم هستند.

پس از کاشت لومینیرز نیازی به دوره نقاهت یا ریکاوری نمی باشد و بیمار می تواند بلافاصله هر نوع خوراکی و نوشیدنی را مصرف کند.

از ونیر فوق نازک می توان برای پوشاندن دندان های شکسته یا اصلاح زاویه دندان هایی که کج درآمده اند؛ استفاده کرد.

ونیر لمینت فوق نازک به شما اجازه می‌دهد تا نتایج مطلوب و مثبتی را در مدت زمان کوتاهی مشاهده کنید.

دوام و طول عمر بالا از دیگر مزایای لمینت های سرامیکی فوق نازک است. لومینیرز بیش از ده سال دوام دارد و اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید می توانند مدت زمان بیشتری بدون تغییر شکل روی دندانهای شما باقی بمانند.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

معایب لمینت فوق نازک چیست؟

چون ضخامت لمینت های فوق نازک بسیار کم است؛ معمولاً از آنها برای پوشش دادن دندان های زرد یا دندان هایی که تغییر رنگ داده اند نمی توان استفاده کرد.

فرایند طراحی و ساخت لمینت فوق نازک نیز مانند لمینت استاندارد، دو تا سه هفته زمان می برد. اما چون نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد؛ بدون نیاز به نصب ونیرهای موقت یا حساس شدن دندان ها می ‌توانید منتظر ساخته شدن آنها بمانید.

تکنیک به کار رفته در در طراحی و ساخت لومینیرز در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده است اما هزینه نسبتاً بالا جزو معایب لمینیت فوق نازک به شمار می آید. ونیرهای فوق نازک جزو تکنیکهای دندانپزشکی زیبایی گران قیمت به شمار می آیند و هزینه نصب آنها از کامپوزیت ها بیشتر است.

لمینیت سرامیکی فوق نازک فقط می‌تواند مشکلات ظاهری دندان ها را بپوشاند و در اصلاح یا ترمیم دندان ها تاثیری نخواهد داشت.

لمینت های سرامیکی به طور دائم روی دندان ها پیوند می خورند و معمولاً بعد از ۵ تا ۱۰ سال نیاز به تعویض پیدا می کنند.

زمانی که لومینیرز را روی دندان های خود نصب کردید باید تا پایان عمر از آنها استفاده کنید چون برگشت ناپذیر بودن فرایند کاشت از دیگر معایب لمینیت فوق نازک است.

اگر یک یا چند ونیر پرسلین ترک بردارد یا بشکند نمی‌توان آنها را تعمیر کرد بلکه باید به طور کامل تعویض شود. 

اگر بعد از نصب لومینیرز، رنگ آنها با سایر دندانها مطابقت نداشته باشد؛ امکان اصلاح رنگ وجود ندارد. بنابراین اگر می خواهید دندان‌های دیگر خودرا سفید کنید؛ پیش از طراحی لمینیت سرامیکی اقدام کنید.

معمولاً به ندرت اتفاق می‌افتد که لمینیت های سرامیکی از روی دندانها بیفتند. اما اگر عاداتی مانند دندان قروچه کردن یا جویدن ناخن داشته باشید؛ امکان افتادن لمینیت دندان وجود دارد.

کاشت ونیر فوق نازک تاثیری در کنترل پوسیدگی دندانها ندارد و اگر بعد از نصب ونیر پرسلین دندان شما دچار پوسیدگی شود باید از تاج دندان استفاده کنید.

در صورتی که هرگونه پوسیدگی یا بیماری عفونی در لثه داشته باشید نمی توانید ونیر دندانی نصب کنید.

مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!