02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

خراب شدن ایمپلنت و راه های جلوگیری از آن - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/09/14

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

نشانه‌های خراب شدن در ایمپلنت دندان با توجه به علت و میزان مشکل متفاوت خواهد بود. از نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت دندان می‌توان به درد، تورم، واکنش التهابی و قرمز شدن در لثه، لرزش یا جابجایی ایمپلنت، عدم و یا کاهش قدرت جویدن، خونریزی از بافت‌های لثه و بوی نامطبوع اشاره کرد.

درد

اولین نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت دندان ، درد است. هرگاه درد را بیش‌ازاندازه بعد از اجرای ایمپلنت دندان حس کردید، سریعاً به دندان‌پزشک مربوطه مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود. در برخی از مواقع درد ممکن است نشانه خرابی ایمپلنت دندان باشد.

تورم، واکنش التهابی و قرمز شدن در لثه

چنانچه بعد از اجرا ، ایمپلنت دندان دچار مشکل شود با نشانه‌هایی چون تورم، واکنش التهابی و قرمز شدن در لثه نمایان خواهد شد.

لرزش یا جابجایی ایمپلنت

اگر ایمپلنت بعد از اجرا توسط دندان‌پزشک در جای خود جابجا شود یا لرزش داشته باشد، به‌طورقطع خراب شدن ایمپلنت را به همراه خواهد داشت.

عدم و یا کاهش قدرت جویدن

از دیگر نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت می‌توان به عدم و یا کاهش قدرت جویدن اشاره کرد. علاوه بر قدرت جویدن در صورت بروز مشکل در ایمپلنت شما در قورت دادن غذا نیز به مشکل خواهید خورد.

خونریزی از بافت‌های لثه

خونریزی ناشی از بافت‌های لثه و اطراف ایمپلنت ممکن است نشانه‌ای از عفونت یا مشکل در ایمپلنت باشد. جز شایع‌ترین نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت می‌توان به خونریزی و عفونت اشاره کرد.

بوی نامطبوع

چنانچه بعد از اجرای ایمپلنت بوی نامطبوعی از دهان حس کنید که با مسائل بهداشتی دهان مانند مسواک زدن برطرف نشد، ممکن است نشانه‌ای از عفونت در ایمپلنت باشد.

توصیه مهم خراب شدن ایمپلنت و راه های جلوگیری از آن

در صورت بروز هرگونه مشکل و یا دیدن نشانه‌های خراب شدن ایمپلنت سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌پزشک شما ایمپلنت را بررسی و ارزیابی کند. با تشخیص دندان‌پزشک شما می‌توانید در بازه زمانی کوتاهی نشانه‌های خرابی را از بین ببرید و نگرانی به وجود آمده را از بین ببرید.

دلایل خراب شدن ایمپلنت در کوتاه‌مدت

عوامل خراب شدن ایمپلنت به تجربه‌ی دندان‌پزشک و دقت او حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت بستگی دارد.  اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند احتمال خراب شدن ایمپلنت در کوتاه‌مدت را افزایش دهند. خراب شدن ایمپلنت در کوتاه‌مدت معمولاً ظرف سه تا چهار ماه پس از کاشت ایمپلنت در استخوان فک رخ می‌دهد. دلایل خراب شدن ایمپلنت در کوتاه‌مدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بیماری‌های خود ایمنی
  2. آرتریت روماتوئید
  3. دیابت نوع 1
  4. بیماری مزمن با زخم دهان و سوءهاضمه
  5. خون‌رسانی ضعیف 
  6. عدم بهبودی زخم
  7. بیماری‌های کم‌خونی
  8. لخته شدن خون
  9. مصرف داروهای خاص
  10. پوکی استخوان
  11. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان 
  12. عفونت
  13. التهاب لثه
  14. کشیدن سیگار
  15. فشار بیش‌ازحد
  16. نیرو یا فشار اضافی
  17. تراکم استخوانی ضعیف
  18. پس زدن ایمپلنت به‌عنوان جسم خارجی
  19. واکنش آلرژیک
  20. آسیب به عصب یا بافت

دلایل خراب شدن ایمپلنت در بلندمدت

اگر خراب شدن ایمپلنت ظرف یک تا ده سال پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان رخ دهد، در اثر عواملی بوده است که در بلندمدت اثرگذارند. ازجمله دلایل خراب شدن ایمپلنت در بلندمدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کاشت ایمپلنت بدون برنامه‌ریزی صحیح
  2. وارد آمدن فشار اضافی روی پایه ایمپلنت
  3. سیگار کشیدن
  4. دندان‌قروچه
  5. استرس
  6.  دندانهای بهم ریخته یا نامنظم
  7. بهداشت ضعیف دهان و دندان
  8. عدم وجود بافت لثه
  9. پرتو درمانی سر و گردن
  10. بیماری به سرطان سر و گردن
  11. استخوان ناکافی
  12. عفونت
  13. آسیب‌های مکانیکی

 


درمان خراب شدن ایمپلنت

اگر یک یا چند مورد از علائم مذکور را تجربه کردید باید برای مراقبت از ایمپلنت خود چه کنید؟ گزینه‌های درمانی کدام هستند؟

اگر ناحیه‌ی ایمپلنت دچار عفونت شده است سعی کنید تا زمان مراجعه به دندان‌پزشک، به‌آرامی آن ناحیه را تمیز کنید. رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان نیز در این موارد بسیار مهم است. هر چه زودتر به عفونت ایجادشده رسیدگی کنید؛ امکان حفظ پایه ایمپلنت بیشتر است.

از طرف دیگر، اگر خراب شدن ایمپلنت به دلیل فشار یا آسیب بیش‌ازحد به استخوان فک باشد، دندان‌پزشک احتمالاً عمل پیوند استخوان را برای اطمینان بیشتر در کلینیک دندانپزشکی انجام خواهد داد.

راه‌های جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت دندان

بهترین راه برای جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت فوری ، مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان است. مهم‌ترین نکته رعایت بهداشت دهان و دندان با روزی دو بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه‌های ضد باکتریایی بدون الکل است.

چکاپ منظم هر سه تا شش ماه یک‌بار جهت کنترل ایمپلنت نزد دندان‌پزشک نیز یکی از راه‌های جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت است.

رعایت رژیم غذایی پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت مانند مصرف لبنیات و همچنین ماهی و تخم‌مرغ به‌سلامت لثه و استخوان فک کمک می‌کند. همچنین شما باید از خوردن غذاهای سفت و آب‌نبات‌ها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ایمپلنت خودداری نمایید.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

حسین سالاروند

باسلام آقای دکتر 4 سال پیش دندان ايمپلنت گذاشتم 3 از دندانهای جلویی لق شده آیا ممکن است بکنند لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر