02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

همه چیز هایی که بعد از ایمپلنت باید بدانید - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/09/09

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

نحوه مراقبت بعد از ایمپلنت مهمترین نکته ای است که بعد از ایمپلنت دندان باید بدانید. ایمپلنت ها باید مانند دندان های طبیعی مورد توجه و مراقبت قرار بگیرند. بهداشت آن ها رعایت شده و به کمک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از تجمع پلاک بر روی آنها جلوگیری شود. توصیه می شود علاوه بر استراحت بعد از ایمپلنت که به تسریع در بهبود زخم و فرایند اسئواینتگریشن کمک می کند؛ از مسواک های خیلی نرم یا برقی، با خمیر دندان های ملایم استفاده کنید. معمولا جراح، استفاده از محصولات زیر را برای مراقبت بعد از ایمپلنت به بیماران خود توصیه می کند:
دهان شویه های آنتی باکتریال
مسواک های «بین دندانی»
خمیردندان های حاوی فلوراید و ضد سایش
شاید لازم باشد روش های مختلفی را برای پاک سازی کامل ایمپلنت های خود امتحان کنید. در نهایت باید مطمئن شوید که تمام سطوح دندان و ایمپلنت دندانی پاکسازی شده است. مسواک زدن روی سطح دندان ها و اطراف تاج دندان بهترین و نتیجه بخش ترین روش آن است.
استراحت بعد از ایمپلنت دندان نیز قوای جسمی شما را افزایش داده و به رشد سریعتر استخوان فک کمک می کند تا به خوبی با پایه ایمپلنت جوش خورده و بهبود یابد.
یکی از مهترین روش های مراقبت بعد از ایمپلنت، چکاپ دائمی و کنترل مرتب دندان ها از طرف دندان پزشک است که می تواند سلامتی ایمپلنت دندانی و زیبایی لبخند شما را، سال های متمادی حفظ  کند.

چرا برای مراقبت بعد از ایمپلنت باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

داشتن ایمپلنت های سالم، علاوه بر مراقبت های خانگی نیازمند مراجعه و کنترل از طرف دندان پزشک، انجام آزمایش ها و پاکسازی مرتب ایمپلنت ها توسط افراد متخصص است. تیم متخصص حاضر در کلینیک دندانپزشکی، آموزش دیده و مجرب هستند و تمام ابزار های لازم برای پاکسازی پلاک و باکتری های موجود از دندان های شما را بکار خواهند برد تا لبخندی زیبا بر لب های شما بوجود بیاید.
بعد از ایمپلنت، جراح معمولا یک عکس اشعه ایکس از ایمپلنت های کاشته شده را بررسی می کند تا:
لثه اطراف ایمپلنت دندان را اندازه گیری کند
نحوه گاز گرفتن با دندان های کاشته شده را کنترل کند
تمام قطعاتی که به ایمپلنت متصل هستند را بررسی کند
مقاومت ایمپلنت ها را ارزیابی کند
نحوه قرار گرفتن ایمپلنت ها درون لثه را بررسی کند
دندان پزشک، همه چیز هایی که بعد از ایمپلنت باید بدانید و نحوه مراقبت های خانگی آن را به خوبی به شما آموزش خواهد داد و در صورت تشخیص مشکلات مربوط به سلامتی لثه یا ایمپلنت ها، شما را مطلع کرده و در اسرع وقت به درمان ایمپلنت های دندان خواهد پرداخت تا از بروز مشکلات جدیتر جوگیری کند. معمولا جراح به منظور جلوگیری از بیماری التهاب لثه پس از کاشت ایمپلنت به بیماران، استراحت بعد از ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب حاوی غذاهای نرم و سرد را توصیه می کند.

چگونه بعد از ایمپلنت از آنها مراقبت کنیم؟

مراقبت های خانگی بعد از ایمپلنت دندان
ایمپلنت های دندانی بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته هستند که از طریق جراحی و بصورت دائمی در دهان شما کاشته می شوند. پس لازم است از آن ها به خوبی مراقبت کنید تا به زیبا ترین شکل و در طولانی مدت در دهان شما باقی بمانند.
نکات خیلی مهمی وجود دارد که هر بیماری باید پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت در خانه رعایت کند. به عنوان مثال استراحت بعد از ایمپلنت و خودداری از انجام فعالیت های سنگین بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت و مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهای نرم از جمله آن ها است.
یکی از مهمترین روش های مراقبت بعد از ایمپلنت در خانه، پاکسازی تخصصی ایمپلنت ها است اما آیا می دانید چگونه بعد از جراحی از ایمپلنت های خود مراقبت کرده و آن ها را تمیز کنید؟ 
پاسخ دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست و جراح دهان و دندان 
برای داشتن ایمپلنت های سالم و دائمی تر، مراقبت های خانگی مخصوصا روزهای بعد از جراحی کاشت ایمپلنت بهترین روش است. اگر ذرات ریز غذا و باکتری ها، اطراف ایمپلنت باقی بمانند، تبدیل به پلاک شده و درصورت عدم درمان منجر به عفونت لثه خواهند شد. بنابراین باید از روش های مناسب برای پاکسازی ایمپلنت ها در خانه استفاده کنید تا دچار عفونت ایمپلنت یا پری ایمپلنتیتیس نشوید. 
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان
مراقبت بعد از ایمپلنت تقریبا مانند دندان های طبیعی شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های غیر الکلی می باشد. اما باید نکات مهمی را در رابطه با مراقبت بعد از ایمپلنت دندان به خاطر بسپارید:
1. استفاده از مسواک های بینِ دندانی:
البته بعد از کاشت ایمپلنت در استفاده از هر نوع مسواکی آزاد هستید. اما بیمارانی که از مسواک های بین دندانی استفاده کرده اند، بازخورد مثبتی داشته اند. البته باید گفت که تفاوت مهمی بین این نوع با انواع دیگر برقی، هوشمند و دستی وجود ندارد. تنها مسئله مهم احساس راحتی حین مسواک زدن و نرم بودن برس مسواک است.
2. نخ دندان کشیدن:
انواع بی شماری از نخ دندان ها در بازار وجود دارد و انتخاب بهترین و درست ترین نوع آن کمی سخت است. اما بطور کلی، برای مراقبت بعد از ایمپلنت انواع «موم نشده» آن از طرف دندانپزشک ها توصیه می شود. باید مطمئن شد که نخ دندان مورد نظر به خوبی و با مواد مناسب پوشش داده شده است. همه کسانی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند باید از نخ دندان استفاده کنند. با مراجعه و مشورت با پزشک می توانید بهترین و معتبر ترین نوع آن را تهیه کنید.
3. استفاده از واتر فلاسر (water flosser)
استفاده از واتر فلاسر بعد از کاشت ایمپلنت در کاهش پلاک و التهاب لثه تاثیر مهمی دارد که می تواند «جایگزین نخ دندان» باشد. بهتر است واتر فلاسر با نوک غیر فلزی را تهیه کرده و روزانه یک تا دوبار از آن استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید با محلول های غیر الکلی و آنتی باکتریال water flosser را شستشو بدهید.
4. تمیز کننده های لثه
تمیز کننده های لثه در حفظ سلامتی بافت لثه تاثیر زیادی دارد و در مراقبت از ایمپلنت یکی از ابزار های اساسی است. بهترین نوع آن با سَری ابریشمی است که با به نرمی روی لثه شما کشیده شده و آن را تمیز می کند.
5. پاکسازی تخصصی ایمپلنت
پاکسازی دوره ای دندان ها از طرف افراد متخصص مسئله بسیار مهمی است. دندانپزشکان سطح ایمپلنت ها، بافت اطراف آن و دندان های طبیعی شما را تمیز خواهند کرد. این عمل، موجب از بین رفتن باکتری ها و جلوگیری از ایجاد عفونت در لثه ها می شود. علاوه بر آن پزشک هم از وضعیت کلی ایمپلنت ها با خبر بوده و به آن رسیدگی خواهد کرد. متخصص بهداشت که کار پاکسازی دندان شما را انجام می دهد، با پاکسازی عمیق سطح دندان و خطوط کناری لثه، پلاکت های بوجود آمده را از بین خواهد برد تا به دچار عفونت لثه اطراف ایمپلنت نشوید.
6- استراحت بعد از ایمپلنت
چون پایه ایمپلنت طی یک عمل جراحی در استخوان فک کاشته می شود؛ بیمار عوارض جانبی مانند درد، احساس ضعف و خستگی را طی چند روز اول تجربه خواهد کرد. از طرفی پایه ایمپلنت درحال جوش خوردن به استخوان فک است و بدن باید قوای کافی برای تکمیل فرایند اسئو اینتگریشن را داشته باشد؛ به همین علت استراحت بعد از ایمپلنت و خودداری از انجام فعالیت های شدید بدنی به کوتاهتر شدن دوره ریکاوری بیمار کمک خواهد کرد.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

عدم مراقبت بعد از ایمپلنت چه عواقبی دارد؟

نحوه صحیح تمیز کردن ایمپلنت ها بعد از کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. در غیر این صورت به عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری دچار خواهد شد. اگر ایمپلنت ها به شکل صحیح پاکسازی نشوند، شروع به التهاب و خونریزی خواهند کرد. این بیماری که «مخاط لثه ای» یا پری ایمپلنتیتیس نامیده می شود در اثر عدم مراقبت بعد از ایمپلنت ایجاد می شود و اگر در مراحل اولیه باشد قابل درمان است. در غیر صورت اگر خونریزی گسترش پیدا کند، می تواند منجر به عفونت یا حتی از دست دادن ایمپلنت دندان شود. در این شرایط امکان درمان وجود ندارد و درنتیجه پایه ایمپلنت از داخل فک خارج می شود و در مواردی پس از پیوند استخوان ایمپلنت مجددا جایگزین خواهد شد.
 
 

 مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مراقبت بعد از ایمپلنت

48 ساعت اول
48مراقبت از ایمپلنت در 48 ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت بسیار حیاتی است و بیشتر علائم و حساسیت ها در این زمان مشخص می شوند. بیمار باید در ساعات ابتدایی بعد از جراحی، گاز پانسمان دندان خود را جابجا نکند و به آرامی دندان های خود را روی هم بفشارد. به هیچ عنوان تا یک ساعت بعد از جراحی نباید پانسمان خارج شود. چرا که با خونریزی شدید و مستمر لثه روبرو خواهند شد. درصورت خونریزی شدید یک گاز استریل روی دندان قرار داده و بعد از 30 دقیقه آن را بردارید. بعد از آن هم هر 30 تا 45  دقیقه یکبار گاز استریل را عوض کنید.
ممکن است در روز های ابتدایی با علائم زیر مواجه شوید:
. خروج مایع از لثه
. خونریزی مستمر
. ورم لثه
. درد
بروز این علائم نشانه بهبودی زخم و جوش خوردن استخوان با پایه ایمپلنت است و حداکثر یک تا دو هفته بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت به طور کامل از بین خواهد رفت.
برای مراقبت بعد از ایمپلنت و به منظور رسیدن به سلامتی کامل باید با زخم و بریدگی لثه خود به آرامی رفتار کنید و از دستکاری کردن آن خودداری کنید.
اولین شب بعد از جراحی دندان خود را با مسواکی نرم شستشو دهید.
بعد از 24 ساعت جایگزینی ایمپلنت، روزی 3 تا 4 بار محلول آب نمک غرغره کنید.

سه تا چهار روز بعد از کاشت ایمپلنت

استراحت بعد از ایمپلنت در این دوره بیشترین تاثیر را روی تکمیل فرایند اسئواینتگریشن دارد. در سومین و چهارمین روز بعد از جراحی به مراقبت از کل دهان خود ادامه دهید. ممکن است برخی نواحی قرمز شده یا مقداری خونمردگی در آن ها دیده شود اما جای نگرانی نیست. این علائم 2 تا 3 روز دیده خواهند شد. برای برطرف کردن قرمزی و خونمردگی های لثه می توانید بعد از گذشت چند روز از جراحی، حوله ای را گرم کرده و روی محل جراحی شده قرار بدهید.       
برخی بیماران بعد از کاشت ایمپلنت برآمدگی هایی را در دهان خود مشاهده می کنند. در این صورت هم جای نگرانی نیست. میتوانید با پزشک خود تماس گرفته و مشکل خود را با او در میان بگذارید. علائم دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، خشکی لب، سرفه و سفت شدن عضلات فک است که بعد از پانسمان دندان بوجود می آیند و طبیعی هستند.

چرا استراحت بعد از ایمپلنت مهم است؟

باوجود مراقبت های روزانه، ایمپلنت ها می توانند عوارض جانبی به دنبال داشته باشند. بخصوص بیماری ها و عفونت های مربوط به لثه که از مهترین دلایل شکست روش کاشت ایمپلنت می باشند و یکی از علائم اولیه آن ها، التهاب و خونریزی لثه اطراف ایمپلنت است. یکی از دلایل این بیماری که با نام «پری ایمپلنتیتیس» شناخته می شود؛ می تواند عدم استراحت بعد از ایمپلنت دندان باشد. استراحت ناکافی بعداز عمل جراحی ایمپلنت موجب می شود پایه ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نخورده و در صورت عدم رسیدگی، بافت های اطراف ایمپلنت عفونی شده و تا خود ایمپلنت پیشروی کرده و در نهایت موجب از دست رفتن آن شود. 
هفته اول
در هفته های اولیه بعد از کاشت دندان، باید به استفاده از ابزار های مراقبت از دندان که پیشتر گفتیم ادامه دهید و مرتبا به پزشک خود مراجعه کنید. برای بهبودی هر چه سریع تر، استراحت بعد از ایمپلنت، استفاده از مسواک، نخ دندان، و غرغره با آب نمک را فراموش نکنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تغییر دادن رژیم غذایی است. باید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی نرم، کم اسید و نوشیدنی های سرد و ویتامینه استفاده کنید.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

علی

سلام. عصر سه شنبه دریک جلسه ۲۴ دندان بنده کشیده شده و ۱۳ ایمپلنت کاشته شد. امروز چهارمین روز هست. هنوز جای دندانها درد دارند مثل ضربان قلب بی وقفه . لثه فک پایین انگار یه تیکه اومده جلو . مربوط به دندانی میشه که به سختی کشیده شد با مته و... الان سرخ شده.چندروز دیگه این دردهارو باید تحمل کنم. مسکن هم طبق تجویز پزشک میخورم. ۲ روز اول تورم نداشتم ولی امروز که چهارمین روز هست احساس میکنم صورتم متورم شده. از فردا هم باید برم سر کار. هوای سرد برام ضرر داره ؟برخی جاهای لثه سفید شده . نکنه علایم عفونت باشن ؟

Zp

سلام روز اول بعد مرحله اول ایمپلنت عطسه الرژیک فراوان داشتم ، روی ایمپلنت و عمرش و استخوان سازی اطرافش اثر منفی داشته؟

دکتر شهاب محمدی

سلام تاثیر منفی نداره نگران نباشید

H p

آیا بعد از ایمپلنت با مسواک برقی میشه استفاده کرد توضیحات نسبتا جامعه ای گداشتید ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام بله مشکلی نداره