02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/09/07

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

بسیاری از افرادی که به کاشت دندان نیاز دارند در مورد اینکه آیا ایمپلنت دندان درد دارد و اینکه درد پس از جراحی ایمپلنت دندانی تا چه مدت طول میکشد؛ نگران هستند. به احتمال زیاد درد قطعا وجود خواهد داشت، و اینکه چقدر طول میکشد و درد تا چه حدی است برای هر بیمار متفاوت است. علاوه بر این، روش های زیادی برای مقابله با درد و به حداقل رساندن آن حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی و پس از آن وجود دارد. 
البته با توجه به اینکه شرایط فیزیکی هر بیمار برای کاشت ایمپلنت متفاوت است؛ نمی توان دقیقا مشخص کرد که درد پس از عمل جراحی ایمپلنت چقدر طول می کشد. اما به طور معمول، می توان گفت که بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت تاحدودی درد را تجربه خواهید کرد و تا ده روز پس از جراحی حس خوبی نخواهید داشت. وجود تورم نیز سه تا پنج روز پس از عمل جراحی طبیعی است و پس از آن فروکش خواهد کرد. 
ترس از درد حین عمل جراحی ایمپلنت کاملا منطقی به نظر میرسد اما تکنولوژیها و روش های امروزی راه حل های بسیار مناسبی را برای کاهش درد بیماران پیدا کرده اند. به همین علت وقتی از بیمارانی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند سوال شود آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ اکثر آنها معتقدند که این روش با درد بسیار کمی همراه است. چون طی این درمان، جراح از بیحسی موضعی استفاده می کند و بیشتر بیماران بر این باورند که ایمپلنت درد کمتری نسبت به کشیدن دندان دارد.
در واقع، یک ایمپلنتولوژیست خوب پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی به شما این اطمینان را خواهد داد که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. واقعیت این است که هر روش کاشت دندان بر اساس شرایط فیزیکی و سلامت بیمار متفاوت خواهد بود. اگر شما دندانی را از دست دادهاید که باید جایگزین شود؛ مطمئنا بهترین گزینه شما ایمپلنت دندان است چون نسبت به سایر روشها مانند دندان مصنوعی، بریج و حتی تاج مزایای بسیار بیشتری دارد. برای اینکه پاسخ بهتری به سوال آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ بدهیم بهتر است با فرایند کاشت ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید. 
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

عمل ایمپلنت دندان چگونه است؟

ایمپلنت دندان از یک پایه تیتانیومی ساخته شده که با عمل جراحی در ناحیه استخوان فک نصب و جایگزین ریشه‌ی دندان اصلی می‌شود. ایمپلنت دندان درد کمی خواهد داشت، که این درد اندک بستگی به عواملی مانند سلامت شخصی شما، تعداد پایه‌های ایمپلنتی که قرار است کاشته شود و نیازتان به پیوند استخوان یا بافت لثه دارد.
ایمپلنت دندان طی دو مرحله انجام میشود: در مرحله اول ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود چون این عمل جراحی پس از بی حسی موضعی یا بی هوشی کامل انجام میگیرد معمولا بیمار درد چندانی احساس نمی کند. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، تاج دندان مصنوعی همراه با اباتمنت به پایه متصل می شود.

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست و جراح دهان و دندان- در پاسخ به این سوال گفت: "درد ایمپلنت دندان به شرایط هر بیمار بستگی دارد، تحمل درد در هر بیمار با دیگری متفاوت است. امروزه، با روش های مدرن و مدیریت پیشرفته درد، می توان کاشت ایمپلنت دندان را برای بیمار بدون درد انجام داد. انواع گوناگونی از مسکنها نیز وجود دارند که میتوانند درد و ناراحتی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی را کاهش دهند. 
بسیاری از بیماران از من می پرسند آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ من به آنها می گویم روش جراحی ایمپلنت دندان، می تواند روی درد پس از کاشت ایمپلنت موثر باشد. در برخی بیماران ممکن است تورم، کبودی و حتی مقداری خونریزی وجود داشته باشد. دوره ریکاوری اشخاص نیز با یکدیگر متفاوت است. تورم و درد بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت باید پس از هفت تا ده روز از بین برود. معمولا داروهای متعددی برای کاهش درد و ناراحتی، بیمار تجویز می شود. استفاده از کیسه یخ و مسکن ها نیز میتوانند برای کاهش درد موثر واقع شوند. "
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

برای جلوگیری از درد ایمپلنت دندان بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید:

دستورات ایمپلنتوژیست را به طور دقیق رعایت نمایید.
مسکن را به طور صحیح مصرف کنید.
در مواقع لازم از کیسه یخ استفاده کنید.
لثه ها را با آب نمک بشویید.
غذاهای خنک تر و نرم تر صرف کنید.
مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.
خبر خوب این است که روش های دندانپزشکی دیگر مانند بیست و یا حتی ده سال پیش نیستند و ایمپلنتولوژیست ها با استفاده از روش های نوین می توانند درد را به حداقل برسانند:
در روش نوین کاشت ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی ، یک "پیچ" تیتانیومی در استخوان فک قرار میگیرد و پس از اینکه با استخوان پیوند خورد؛ یک جزء دائمی از دهان بیمار میشود. عملکرد آن مشابه با ریشه ی دندان بوده و استحکام آن نیز تقریبا به اندازه ی دندان طبیعی خواهد بود. 
در برخی موارد پیچیده تر از جمله تحلیل استخوان فک، بیمار نیاز به پیوند استخوان دارد بنابراین چاره ای جز تحمل درد و ناراحتی پس از این عمل جراحی ندارد. بسته به پیچیدگی روش کاشت ایمپلنت و نیاز به عمل جراحی جانبی، جراح با استفاده از بی حسی موضعی، اکسید نیتروژن یا مسکن، درد ایمپلنت دندان را در طول درمان کاهش داده و مدیریت می کند. 
 
 

  مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری
 

چگونه می توان درد ایمپلنت دندان را کاهش داد؟

درد ایمپلنت دندان پس از یک هفته
طبیعی است که در این مرحله هنوز درد را احساس نمایید. برای برخی بیماران ممکن است دارویی مثل ویکودین، نورکو یا لورتب تجویز شود اما بسیاری از بیماران میتوانند درد را با کمک داروهای بدون نسخه مثل ایبوپروفن کنترل نمایند. دندانپزشک دستورالعمل هایی را برای مدیریت درد پس از کاشت ایمپلنت به شما ارائه خواهد داد. این دوره حدود ده روز طول میکشد. 
درد ایمپلنت دندان پس از دو هفته
در این مرحله، درد باید فروکش کرده باشد در غیر این صورت فورا با پزشک خود تماس بگیرید چرا که ممکن است دچار عفونت شده باشید.
درد ایمپلنت دندان پس از سه تا چهار ماه
درد در این مرحله به احتمال زیاد به یکی از دلائل زیر است:
بیماریهای خود ایمنی
خونرسانی ضعیف
تداخل با سایر داروها
سلامت عمومی ضعیف
عفونت
عارضهای به نام اضافه بار
پس زدن ایمپلنت توسط بدن شما
واکنش آلرژیک
آسیب به عصب یا بافت
در هر یک از موارد مذکور باید فورا با جراح خود تماس بگیرید. 
درد ایمپلنت دندان پس از یک سال یا طولانی تر
اگر یک یا چند سال پس از ایمپلنت همچنان درد داشته باشید، احتمالا ناشی از یک یا چند مشکل زیر است:
سیگار کشیدن مداوم
سفید کردن دندانها
بهداشت ضعیف دهان و دندان
تحلیل رفتن بافت لثه در ناحیه ایمپلنت
عفونت
در این شرایط نیز باید بلافاصله با پزشک خود تماس برقرار نمایید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

چه عواملی درد ایمپلنت دندان را بیشتر می کند؟

1. شُل بودن هیلینگ گپ (یک قطعه ی فلزی که بر روی ایمپلنت پیچ میشود)
گاهی اوقات پیچ داخل ایمپلنت طی فرآیند هیلینگ شل میشود. در این مورد، دندانپزشک باید کپ یا کلاهک را برداشته، آن را تمیز کرده و مجددا جا بزند. تا زمانی که این کار انجام نشود میتواند برای شما ناراحتی ایجاد نماید.
2. ایمپلنت شل
اگر فک شما به اندازه کافی تودهی استخوانی نداشته باشد، ایمپلنت شل شده و به خصوص هنگام جویدن غذاها درد و ناراحتی شدید ایجاد خواهد کرد. در اکثر موارد، دندانپزشک باید آن را برداشته و با ایمپلنت دیگری جایگزین کند.
عفونت
هرگونه عفونت لثه نیز منجر به درد خواهد شد. هرچه زودتر عفونت ایمپلنت تشخیص داده شود درمان آن راحت تر خواهد بود اما اگر عفونت شدید شده و منجر به بیماری پری ایمپلنتایتیس شود؛ احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت بسیار زیاد است.
پس زدن ایمپلنت 
گاهی اوقات، پایه ایمپلنت به استخوان فک بیمار جوش نمی خورد و بدن آن را پس می زند. در صورت بروز چنین مشکلی، ایمپلنت شل شده و بیمار درد شدید احساس خواهد کرد.
سوختگی استخوان
این یک عارضهی شایع نیست، اما اتفاق افتاده است. گاهی اوقات، گرمای دریل دندانپزشک به استخوان اطراف محل جراحی آسیب وارد میکند. مشخص است که چنین مسئله ای سبب درد و ناراحتی خواهد شد. در صورت بروز چنین اتفاقی، جراح باید ایمپلنت و بافت استخوان آسیبدیده را بردارد. 
آسیب دیدگی عصب
این مورد نیز نادر است. اگر دندانپزشک با دریل خود سبب آسیب دیدگی عصب شود؛ بیمار دچار درد و ناراحتی خواهد شد. در این صورت ایمپلنت باید برداشته و تعویض شود.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

چه عواملی درد ایمپلنت دندان را به حداقل می رساند؟

موارد زیادی وجود دارند که شما میتوانید با کمک آنها درد ایمپلنت دندان را به حداقل برسانید:
3. انتخاب دندانپزشک با تجربه
گرچه کاشت ایمپلنت ارزان قیمت وسوسه کننده است اما نمیتواند ایدهی خوبی باشد. همانطور که از قدیم گفته اند "هرچقدر پول بدی آش می خوری"، اگر پس از کاشت ایمپلنت ارزان مشکلی برایتان پیش بیاید؛ احتمالا باید ایمپلنت را جایگزین کنید.
4. پیگیری دستورالعمل های پس از جراحی
تمام دستورالعمل های جراح می تواند به کاهش درد ایمپلنت دندان کمک کند. بنابراین همانطور که ایمپلنتولوژیست توصیه می کند باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و از کیسه یخ و داروهای تجویز شده به موقع استفاده کنید.
5. دارو
اگر مسکن های تجویز شده برای کاهش درد ایمپلنت موثر نبود بهتر است با جراح جهت بالا بردن دوز یا جایگزین کردن آن با داروهای دیگر مشورت نمایید. 
6. یخ
استفاده از کیسه یخ را به خصوص طی دو روز اول فراموش نکنید. بهتراست یخ را روی گونه های خود بگذارید تا درد و تور کاهش یابد.
7. آب نمک
قرقره آب نمک می تواند به کاهش درد و عفونت پس از کاشت ایمپلنت کمک کند. ممکن است نمک سبب سوزش دهان شود اما ایده ی بسیار خوبی در طول دوره ی ریکاوری خواهد بود.
8. غذاهای سرد و نرم
از خوردن غذاهای سفت و شیرینی ها در دورهی ریکاوری جدا خودداری نماید و در عوض غذاهای سرد و نرم مانند اسموتی، ماست و غذاهایی از این قبیل مصرف کنید.
9. حفظ بهداشت دهان و دندان
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو تا سه بار در روز برای کاهش درد ایمپلنت دندان توصیه میشود. بهتر است تا یک روز، از مسواک زدن ناحیه ی جراحی خودداری کنید.
10. استراحت
حتما به بدن و فک خود استراحت دهید. هیچگونه فعالیت شدیدی در این دوره نداشته باشید. وزنه های سنگین بلند نکنید. اجازه دهید بدن انرژی لازم برای بهبودی دهان را به دست آورد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن به کاهش درد ایمپلنت دندان کمک کند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!