02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت ایرانی؟ آیا ایمپلنت در ایران تولید می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/21

بروزرسانی شده در: 1402/09/26


با توجه به گسترش کاربرد ایمپلنت دندان در جهان؛ شرکت های سازنده ایمپلنت های دندانی در تلاش اند تا کیفیت و کارآیی ایمپلنت ها را با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های ساخت و مواد اولیه مرغوب افزایش دهند. در حال حاضر حدود 60 کشور در جهان تکنولوژی ساخت ایمپلنت های دندانی را به دست آورده اند که خوشبختانه کشور ایران نیز یکی از آنها است. با وجود اینکه سازندگان ایمپلنت ایرانی ادعا می کنند کیفیت آنها با نمونه های اروپایی رقابت می کند اما طبق گفته متخصصین ایمپلنت ایرانی با محدودیت هایی از لحاظ سازگاری با شرایط فیزیکی بیماران مختلف وضعیت دهان و دندان آنها مواجهند و بهتر است بتوانند ایمپلنت هایی که دقیق تر، ظریف تر، زیباتر و سازگارتر با پروفایل emergency افراد باشند؛ تولید کنند؛ تا استقبال از ایمپلنت ایرانی با توجه به قیمت مقرون به صرفه آن بیشتر شود.

البته ایمپلنت ایرانی با رعایت الزامات FDA شامل داشتن کیفیت قابل قبول و دوام و طول عمر مناسب تونسته است تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت نماید. تاکنون سه شرکت ایرانی توانسته اند با تکیه بر تکنولوژی های جدید طبق استاندارد های بین المللی با استفاده از تجهیزاتی با دقت بالا و کیفیت قابل قبول ایمپلنت ایرانی تولید کنند:

 

ایمپلنت ایرانی؟ آیا ایمپلنت در ایران تولید می شود؟

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

1. کیمیا کاشت اطبا

 شرکت کیمیا کاشت اطبا تولید نخستین ایمپلنت‌ دندان ایرانی را در کردستان آغاز کند. ایمپلنت های تولید شده در این شرکت کیفیت بالایی دارد و قیمت آن بسیار کمتر از ایمپلنت های کره ای درجه 2 است.

شرکت کیمیا کاشت اطبا توانسته است خود را در زمره بیش از 600 کمپانی سازنده ایمپلنت‌های دندانی در جهان قرار دهد و با بهره‌گیری از تکنولوژی های نوین و بر اساس استانداردها و معیارهای بین‌المللی  مانند بهترین تجهیزات و دستگاه‌های CNC  با دقت بالای سوئیسی اقدام به تولید ایمپلنت نماید.

اکبر عربی مدیرعامل شرکت کیمیاکاشت اطبا از سال 93 ایده تولید ایمپلنت‌های دندانی و راه‌اندازی کارخانه کیمیاکاشت اطبا را به ثبت رسانده است و با سرمایه گذاری در بخش خصوصی مراحل تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تضمین کیفیت، گرفتن تاییدیه‌ها، پروانه تولید و تجهیز کارخانه با بهترین و به روزترین دستگاه‌ها را تا سال 95 به انجام رسانده است. در نهایت ایمپلنت ایرانی با داشتن استانداردهای معتبر و اخذ تائیدیه‌های معتبر جهانی و داخلی و دیگر مراکز علمی و صنعتی و با امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات تخصصی و کادر کارآمد آکادمیک با کیفیت بسیار بالا تولید کرده است.

انگیزه مدیرعامل شرکت انگیزه خود را برای تولید ایمپلنت ایرانی، وجود ایمپلنت های دندانی بی کیفیت کره ای و چینی در بازار عنوان کرد که پیش از تولید ایمپلنت ایرانی 74% بازار کشور را دراختیار داشتند. شرکت کیمیا کاشت اطبا با تولید سالانه 200 هزار ایمپلنت دندان ایرانی توانسته نیاز یک سوم بازار کشور را تامین کند.

با توجه به اینکه کارخانه کیمیا کاشت اطبا دارای سه خط تولید کیمیا 1، کیمیا 2 و کیمیا 3 باکیفیت های مختلف می باشد؛ هر فردی با هر بودجه ای می تواند هزینه این ایمپلنت های دندانی را که قیمت آنها کمتر از ایمپلنت های کره ای است؛ بپردازد. 

مهندسین پزشکی و تیم دندانپزشکان شرکت کیمیا کاشت اطبا به منظور تضمین کیفیت ایمپلنت دندان ایرانی، آنها را با گارانتی مادام العمر به بازار عرضه کرده اند و ادعا می کنند که کیفیت ایمپلنت دندان ایرانی کیمیا 3 از زیمر آمریکا نیز بالاتر است.

ایمپلنت ایرانی در شرکت کیمیا کاشت اطبا در سایزهای گوناگون تولید می شود و درنتیجه پزشک می تواند براساس نیاز بیماران از انواع مختلف آن استفاده کند.

مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت ایرانی از مرغوبترین تیتانیوم های باخلوص بالای آمریکایی است و طراحی آن نیز از معتبرترین شرکت های سازنده سوئیسی گرفته شده است و تمامی ایمپلنت های ایرانی در سطح SLA تولید می شوند که جزو باکیفیت ترین انواع ایمپلنت های دندانی است. سند بلاست سطح ایمپلنت کیمیا موجب افزایش سطح تماس و چسبندگی آن با استخوان فک و تسریع فرایند اسئواینتگریشن شده است. 

سطح سندبلاست شده با ذراتInert Biomaterial و Roughnessسطح بین ۴-۲ میکرون

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

2- شرکت کوشافن پارس

پس از موفقیت شرکت کیمیا کاشت اطبا در تولید ایمپلنت های دندانی سایر شرکت های سازنده محصولات دندانپزشکی مانند شرکت  مهندسی و تولیدی کوشا فن پارس تشویق شدند تا ایمپلنت های دندانی تولید داخلی را افزایش دهند تا جایی که دیگر نیازی به وارد کردن ایمپلنت های دندان از خارج نباشد. این شرکت با عقد قرارداد با شرکت اشترومن که یکی از معروفترین سازندگان ایمپلنت دندان است؛ اقدام به تولید ایمپلنت ایرانی کرده است.

شرکت مهندسی تولیدی کوشا فن پارس یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی در ایران است که با تجهیز کارخانه خود به لابراتوار ها و آزمایشگاههای پیشرفته به تحقیق و توسعه در زمینه تولید محصولات دندانپزشکی و عرضه محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب مانند پروتز های دندانی، لمینت ها، روکش ها و مواد دندانپزشکی ، رزین ها و محصولات دندانسازی به بازار داخلی نموده است.

بسیاری از نخبگان در رشته های مهندسی مواد، مهندسی پزشکی، مهندسی مکانیک، دندانپزشکی، ایمپلنتولوژی، جراحی، پروتو دنتیست ها و متخصصان ساخت تجهیزات و انجام تست های مختلف آزمایشگاهی در شرکت کوشا فن پارس مشغول به کارند و سعی در تولید ایمپلنت ایرانی با بهترین کیفیت تحت لیسانس اشترومن آلمان را دارند.

 شرکت اشترومن آلمان بیش از ۶۰ سال است که در زمینه تولید محصولات دندانپزشکی و بخصوص ایمپلنت های دندانی فعالیت دارد. در حال حاضر این شرکت به عنوان یکی از 5 برند مطرح دنیا، ایمپلنت های دندانی خود را با تکنولوژی پیشرفته و نوآوری های به روز دنیا به بیش از ۱۲۰ کشور جهان صادر می‌کند و کیفیت محصولات آن مورد تایید تمامی ایمپلنتولوژیست ها می باشد. طبق قراردادی که  توسط ولفگانگ بکر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت اشترومن سوئیسی و دکتر مجید روحی مدیرعامل شرکت کوشا فن پارس امضا شد؛ این شرکت تعهد کرده که سرمایه لازم برای تولید ایمپلنت ایرانی تحت لیسانس اشترومن را در اختیار شرکت کوشافن پارس قرار دهد. با توجه به قیمت پایین تری که ایمپلنت ایرانی نسبت به برندهای خارجی دارد؛ به نظر می رسد طی چند سال آینده استقبال بیشتری از ایمپلنت های تولید شده در داخل ایران شود.

3- شرکت نیک کاشت آسیا

پس از رونمایی وزیر بهداشت از سیستم ایمپلنت سینابایونیک (Bionic) در سال 1396 تولید ایمپلنت ایرانی سینابایونیک که نتیجه تحقیقات هفت ساله مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم پزشکی تهران بود، آغاز شد.

این مرکز در سال ۸۹ توسط دکتر امیررضا رکن، رئیس مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران،تأسیس شد و مطالعات اولیه ای بر روی تولید ایمپلنت ایرانی آغاز شد. اما به علت بالا بودن قیمت تمام شده و عدم وجود تمام ماشین‌آلات تولید ایمپلنت در داخل کشو، تولید ایمپلنت ایرانی سینابایونیک تا سال ۹۳ به تعویق افتاد. در سال 93 شرکت نیک کاشت آسیا ایمپلنت ایرانی را با نام بایونیک به بازار عرضه می کرد و مرکز تحقیقات ایمپلنت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران پس از آشنایی با مدیرعامل شرکت نیک کاشت آسیا، آقای دکتر ملک با این شرکت قراردادی منعقد کرد تا ایمپلنت ایرانی با کیفیت بسیار بالا تحت نام سینابایونیک تحت لیسانس  کمپانی آلمانی ایمپلازا تولید شود.

ایمپلنت ایرانی سینا بایونیک بیش از 200 قطعه تیتانیومی را با دستگاههای CNC تولید و در کنار هم قرار می دهد تا ایمپلنت دندان نهایی تولید شود. برای رسیدن به این تکنولوژی پریودنتیست‌ها، پرستودنتیست‌ها و جراحان فک و صورت حرفه ای با این مرکز همکاری کرده اند و کارشناسانی از رشته‌های مهندسی پزشکی، شیمی، متالوژی و گرافیست‌ها و طراحان ایرانی در گروه تحقیق و توسعه مشغول به کار بوده اند. در نهایت ایمپلنت ایرانی سینابایونیک با استفاده از تجربیات سیستم‌های جهانی و نیز استانداردها و مستندات کمپانی آلمانی ایمپلازا به بازار عرضه شده است که قدرت رقابت در بازار داخلی و خارجی را دارد.

کارخانه شرکت نیک کاشت آسیا با ظرفیت تولید ماهانه ده هزار ایمپلنت و متعلقات آن می‌تواند حدود چهل درصد نیاز داخلی را تأمین کند. متخصصین این شرکت همواره در تلاشند که کیفیت محصول را با استانداردهای جهانی ایزو و FDA انطباق به دهند. در حال حاضر ایمپلنت ایرانی سینابایونیک با دو کیفیت تیپ 2 و تیپ 3 به بازار عرضه می شود.

دکتر رکن متخصصین دانشگاه علوم پزشکی را تشویق کرده تا تحقیقاتی در خصوص درمان Perimplantitis ، ایمپلنتولوژی دیجیتال و تولید مامبران کلاژن انجام دهند و توانسته اند داروهایی در زمینه درمان ضایعات پری ایمپلنتایتیس فرمولاسیون و سامانه رهایش موضعی را طراحی کنند. با توجه به اینکه ۱۷ تا ۱۸ درصد از بیماران پس از کاشت ایمپلنت‌ دچار التهاب می شوند که درمان آن بسیار مشکل است؛ این دارو می تواند درصد موفقیت کاشت ایمپلنت ایرانی را افزایش دهد.

 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

شرکت ایمپلازا (ImPlasa) آلمان

شرکت ایمپلازا یکی از شرکت های پیشرو در زمینه ساخت ایمپلنت های دندانی در آلمان می باشد که محصولات آن با تکنولوژی پیشرفته و کیفیت بسیار بالا تولید می شوند.  ایمپلنت های دندانی تولید شده در این شرکت نتیجه جدیدترین تحقیقات انجام گرفته برمبنای کار تحقیقاتی است که چندین سال است توسط متخصصین این شرکت انجام گرفته است.

ایمپلنتلوژیست ها و پریودنتیست هایی که از ایمپلنت های دندانی ایمپلازا استفاده می کنند؛ ویژگی های زیر را برشمرده اند:

  • بالاترین کیفیت و پیشرفته ترین تکنولوژی
  • بهترین شباهت به دندان طبیعی 
  • ایده ال ترین ایمپلنت دندان برای کاشت در استخوان فک
  • سرعت در بهبود و کارایی فوق العاده
  • تسریع فرایند اسئواینتگریشن ایمپلنت ها

بیمارانی که از ایمپلنت دندان ImPlasa استفاده کرده اند نیز از دوام و طول عمر آن کاملا رضایت دارند و معتقدند محصولات شرکت ImPlasa علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارد کمترین عوارض جانبی را پس از کاشت ایمپلنت ایجاد می کند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

شرکت‌ اشترومن

شرکت اشترومن straumann، که بیش از بیست سال است که در بازار دندانپزشکی ایران جزو محبوبترین برندهای شناخته شده است محصولات این شرکت در سه حوزه ایمپلنت، دندان‌پزشکی ترمیمی و بازسازی بافت‌های دهان با بازار عرضه می شود و به طور دقیق‌تر، حوزه فعالیت آن، شامل سه بخش جراحی، ترمیم و بازسازی در دندان‌پزشکی می‌شود.

دفتر مرکزی شرکت اشترومن در شهر بازلBasel  کشور سوئیس قرار دارد که محصولات متنوعی از تقویت کننده استخوان و بازسازی بافت‌ها گرفته تا ایمپلنت و پروتز دندان مصنوعی را به بیش از 100 کشور جهان توزیع می کند.

اشترومن مراکز تحقیقاتی بسیاری در زمینه طراحی و ساخت ایمپلنت‌ دندان و ابزار و محصولات بازسازی بافت تاسیس کرده تا تکنولوژی ساخت آن‌ها را به منظور جایگزین کردن دندان با یک محصول کارامد و زیبا توسعهدهد. این کمپانی، اجزاء ایمپلنت دندان و ابزار مورد نیاز جراحی کاشت ایمپلنت را در سوئیس و آمریکا تولید می کند. 

شرکت اشترومن در سال ۱۹۵۴ در سوئیس به عنوان یک موسسه تحقیقاتی تأسیس شد و به سرعت توانست در زمنیه ساخت ایمپلنت های دندان جای خود را در بازار جهانی باز کند. در سال ۱۹۸۰ با تیم بین‌‌المللی ایمپلنتولوژی، مشارکتی را در جهت تحقیقات تخصصی و دانش فنی و صنعتی آغاز کرد و توانست کار خود را در کشورهای دیگر مانند آلمان و آمریکا گسترش دهد.

کارخانه اصلی تولید ایمپلنت شرکت اشترومن در سوئیس واقع شده که دارای دو خط تولید مجزا برای تولید ایمپلنت و تولید اباتمنت‌ است. طبق آخرین آمار گرفته شده از شرکت اشترومن، سالیانه چهار و نیم میلیون قطعه برای ایمپلنت و اباتمنت در این شرکت تولید می شود تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار جهانی باشد.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

امیری

در کدام مراکز درمانی اصفهان. ایمپلنت ایرانی. موجود است و میتوان. ایمپلنت ایرانی گذاشت

رسول قلعه

سلام من چهل سالمه و میخوام یه دست دندون با استفاده از ایمپلنت بذارم، نظر شما درباره ایمپلنت های ایرانی چیه و آیا ایمپلنت ایرانی را پیشنهاد میکنید،وقیمت کل این نوع ایمپلنت چقدر میشه

سلمان

آقای دکتر ایمپلنت ایرانی هزینه هرواحدش چقد میشه؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب در مجموعه ما کاشت ایمپلنت ایرانی انجام نمیشود

مصطفی

سلام آیا این این شرکت ها واقعا تولید دارند، و اگر آری، آیا تمام سایزها و ایمپلنت ها و اباتمنت های ادعا شده در کاتالوگ ها شون رو تولید میکنند؟ استفاده از محصولات ایشان چقدر رایج هست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله به هر حال مشتریان خودشونو دارن

حسین

سلام مهمترین عامل کیفیت در ایمپلنت ها پروسه ساخت آنها و اصلاح سطوح Surface Modifications است, که میتواند آنها را سازگارتر با بدن بکند, پروسه ترمیم را تسریع کند و یا تراکم استخوان در محل اتصال را بهبود بخشد. تکنو لوژی های جدید در مورد جوش خوردن تیتانیوم به استخوان فک را تسریع میکند, مواد اولیه اینگونه تجهیزات پزشکی را معمولا تعداد انگشت شماری شرکت میسازند در نتیجه کیفیت مواد اولیه نمی تواند زیاد متغیر باشد. شرکت های ایرانی پروسه Surface Modifications را انجام نمیدهند. تکنولوژی بالا و تخصص و تجربه کافی را برای اینکار ندارند در نتیجه کیفیت آنها معمولا به شرکت های خارجی نمی رسد. دارو گذاری بر روی آنها یکی دیگر از موارد است که در ایران انجام نمی‌شود. مثلا بار گذاری Growth Factors برای تسریع در التیام و جوش خوردن ایمپلنت به فک صورت انجام می‌شود. البته موارد بیشتری وجود دارد که از حوصله خارج است.

قهرمانی

سلام لطفا بفرمایید که در شیراز کدام کلینیک ایمپلنت ایرانی استفاده میکنند؟

دکتر شهاب محمدی

سلام اطلاعی ندارم

معین

در شهر کرمان در کدام کلینیک از ایمپلنت ایرانی استفاده میکند ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام متاستفانه اطلاعی ندارم

محمدحسین

لطفا نام دکترهایی که با شما درمشهد قرارداد دارند راباکلینیک های مربوطه رااعلام کنید.وآیا ضمانت دارد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام توی مشهد کسی رو نداریم فقط تهران اینپلنت سوئیسی ضمانت داره

محمدحسین

لطفا نام دکترهایی که با شما درمشهد قرارداد دارند راباکلینیک های مربوطه رااعلام کنید.وآیا ضمانت دارد؟

محمدحسین

لطفا نام دکترهایی که با شما درمشهد قرارداد دارند راباکلینیک های مربوطه رااعلام کنید.وآیا ضمانت دارد؟

محمدحسین

لطفا نام دکترهایی که با شما درمشهد قرارداد دارند راباکلینیک های مربوطه رااعلام کنید.وآیا ضمانت دارد؟

فرجی

لاقل چندتا مرکز کاشت معرفی میکردید..حتی یکجا هم نیست که بگه داره از ایمپلنتهای شما استفاده میکنه.. که ما بدونیم... من که هرچی تووی اینترنت سرچ کردم جایی پیدا نکردم..

دکتر شهاب محمدی

سلام کدوم ایمپلنت ها مدنظرتونه؟