02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است آیا خطرناک است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کاشت ایمپلنت های دندانی برای بیماران دیابتی باید با احتیاط انجام گیرد. البته به طور معمول کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی در صورتی که بیماری دیابت آنها کنترل شده باشد؛ مشکلی ایجاد نمی کند و درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در این بیماران با افراد سالم یکسان است. طبق نظریه سازمان غذا و دارو، کاشت ایمپلنت‌های دندانی برای بیماران دیابتی منعی ندارد اما در صورتی که به دیابت مبتلا هستید؛ خطر شکست ایمپلنت  دندان در مقایسه با افراد سالم برای شما افزایش می یابد بنابراین اگر به دیابت کنترل نشده مبتلا هستید بهتر است کاشت ایمپلنت را تا زمانی که دیابت شما تحت کنترل در بیاید به تعویق بیندازید.
آمارها نشان می‌دهد نرخ شکست روش کاشت ایمپلنت در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده بسیار بالاست. علت اصلی پس زدن ایمپلنت در بیماران دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ طولانی شدن دوره بهبود زخم پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت است. بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت قرار دارند و چون عفونت لثه ها یکی از عوارض بیماری دیابت است؛ خطر شکست کاشت ایمپلنت نیز افزایش می یابد.
اما با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات جدید در زمینه روش های عمل جراحی ایمپلنت های دندانی در حال حاضر بیماران دیابتی می توانند با موفقیت، عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند. طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته عمل جراحی کاشت ایمپلنت در ۸۰ درصد از بیمارانی که به دیابت کنترل شده مبتلا بودند؛ موفقیت آمیز بوده است.
بیماران دیابتی می توانند اقدام به کاشت ایمپلنت برای کل دندان‌های فک خود نیز بنماید اما بهتر است پیش از شروع فرایند؛ حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند و عوامل شکست و موفقیت ایمپلنت های دندانی را بررسی نمایند.

ایمپلنت بیماران دیابتی چگونه است؟

کاشت ایمپلنت دندانی All on 4 برای بیماران دیابتی

ایمپلنت All on 4 یکی از روش های متداول برای کاشت ایمپلنت در قوس کامل فک بالا و پایین است که فقط از چهار پایه ایمپلنت برای حمایت از پروتز دندان مصنوعی بدون نیاز به پیوند استخوان استفاده می کند. درصورتی که بیمار دیابتی بخواهد از روش ایمپلنت All on 4 استفاده کند؛ چون نیازی به پیوند استخوان در این روش نیست و کمترین آسیب به استخوان فک وارد می شود می تواند گزینه ایده‌آلی محسوب شود.

کاشت مینی ایمپلنت برای بیماران دیابتی

در صورتی که یک دندان خود را از دست داده باشید؛ بهترین روش برای جایگزین کردن آن مینی ایمپلنت دندان است. اما معمولاً ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش توصیه نمی شود چون احتمال بروز عفونت پس از کاشت مینی ایمپلنت های دندانی در لثه بیشتر از ایمپلنت های استاندارد است.

کاشت ایمپلنت استاندارد برای بیماران مبتلا به دیابت

کاشت ایمپلنت استاندارد برای یک یا چند دندان از دست رفته با تکنیک هایی مانند بریج بر پایه ایمپلنت می تواند راه حل مناسبی برای دندان هایی که در اثر پوسیدگی یا حوادث دیگر از بین رفته اند؛ باشد. بهتر است بیماران مبتلا به دیابت از ایمپلنت‌های دندانی استاندارد برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی خود استفاده کنند.

ایمپلنت دندان یک روزه

ایمپلنت دندان یک روزه روشی است که در آن بیمار کل فرآیند کشیدن دندان و کاشت پایه ایمپلنت را در یک روز انجام می دهد. ایمپلنت بیماران دیابتی به این روش مناسب نیست چون مدت زمان بهبود و ریکاوری در بیماران مبتلا به دیابت بسیار طولانی است و بهتر است مراحل درمان در طولانی مدت انجام بگیرد. در صورتی که بیمار، مبتلا به دیابت باشد؛ جراح معمولاً پس از کشیدن دندان توصیه می‌کند که یک دوره شش ماهه برای بهبود لثه و استخوان فک در نظر گرفته شود و سپس کاشت دندان به روش ایمپلنت استاندارد استفاده شود.
 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

آیا ایمپلنت  بیماران دیابتی خطرناک است؟

پاسخ به این سوال که آیا ایمپلنت بیماران دیابتی خطرناک است؟ کمی مشکل به نظر می رسد. دیابت در هر صورت روی سلامت دهان و دندان تاثیر گذار است و بیماران دیابتی کاندید ایده آلی برای کاشت ایمپلنت نیستند. در حقیقت بسیاری از آن ها فرآیند بهبود و ریکاوری پایه ایمپلنت را به طور کامل طی نمی‌کنند. بیماران دیابتی در شرایطی هستند که بدن آنها نمی تواند به هورمون انسولین پاسخ بدهد و یا آن را تولید کند. انسولین هورمونی است که قند را حذف میکند و انرژی تولید می نماید. زمانیکه این روند با مشکل مواجه شود؛ هضم کربوهیدرات در بدن با مشکل مواجه خواهد شد به علاوه جریان خون و اوره نیز دچار اختلال شده و میزان گلوکز یا قند خون بالا می رود.
متاسفانه دیابت فقط یک قسمت از بدن را دچار اختلال نمی کند بلکه می تواند کل جسم بیمار را تحت تاثیر خود قرار دهد. زمانی که میزان گلوکز در جریان خون بالا رود؛ مشکلات گردش خون و بسیار زیادی برای بیمار ایجاد می‌شود. در طول زمان بدن شروع به دفع قند در در سایر مایعات خارج شده از بدن می کند و مشکلات بعدی پدید می آید.
این مشکلات روی استخوان فک و لثه ها و اطراف دندان ها که پلاک یا جرم در آنها جمع شده است؛ بروز کرده و موجب گسترش و رشد باکتری ها خواهد شد. علت بیماریهای لثه می ‌تواند به سرعت در اثر دیابت تجدید شود. بیماران دیابتی نمی توانند به راحتی مشکلات دهان و دندان خود را درمان کنند. به همین علت ایمپلنت بیماران دیابتی کمی خطرناک است.

چه مشکلاتی برای ایمپلنت بیماران دیابتی به وجود خواهد آمد؟

بیماران دیابتی که دیابت کنترل نشده دارند؛ پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی خواهند شد. چون ایمپلنت ها مستقیماً داخل استخوان فک کاشته شده و به علت بهبود نیافتن زخم در مدتی طولانی احتمال بروز عفونت بسیار افزایش خواهد یافت. به همین علت بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده کاندید مناسبی برای ایمپلنتولوژی نیستند.
فرآیند اسئواینتگریشن در بیماران دیابتی با مشکل مواجه خواهد شد و به عبارت دیگر ایمپلنت‌های دندانی معمولاً راه حل مناسبی برای بیماران دیابتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند؛ نمی باشد. البته برای بیماران دیابتی تحت کنترل همچنان امید کاشت ایمپلنت موفق وجود دارد.
ایمپلنت بیماران دیابتی باید با مشورت جراحان دهان و دندان انجام گیرد. خوشبختانه مطالعات اخیر نشان می دهد اکثر بیماران دیابتی که ایمپلنت کاشته اند با مشکل چندانی مواجه نشده اند. در صورتی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت با جراح خود مشورت کنید و شرایط دیابت شما تحت کنترل باشد می توانید بهترین نتیجه را از کاشت ایمپلنت بگیرید. از لحاظ جراحان فک و دهان شرایط دیابت در بیماران به دو نوع کنترل شده و کنترل نشده تقسیم می شود. 
اگر به دیابت مبتلا هستید و میخواهید عمل جراحی کاشت ایمپلنت انجام دهید بهتر است با یک جراح فک و دهان با تجربه مشورت کنید. جراحانی که تجربه و تبحر کافی در کاشت ایمپلنت داشته باشند؛ توصیه های مناسبی پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت به شما خواهند کرد. در جلسه مشاوره، جراحان به شما کمک می کنند که تصمیم بگیرید آیا کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر. اگر دچار بیماری دیابت هستید و می‌خواهید کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید بهتر است با متخصصین و جراحان کلینیک دندانپزشکی تماس گرفته و یک جلسه مشاوره رایگان تنظیم کنید.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل شکست ایمپلنت بیماران دیابتی عفونت لثه است. بیماری لثه یکی از دشمنان خاموشی است که در افراد دیابتی پس از کاشت ایمپلنت خودش را نشان میدهد. احتمال بروز بیماری های لثه در بیماران دیابتی پس از کاشت ایمپلنت در مراحل اولیه بسیار بالا است. پیشرفت بیماری های لثه پس از ایمپلنت در بیماران دیابتی می تواند موجب تحلیل استخوان فک و در نتیجه لق شدن پایه ایمپلنت شود.
بیماران دیابتی تا زمانی که علائم بیماری لثه داشته باشند نمی توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند. چون بیماری های لثه همراه با دیابت می تواند توسعه عفونت پس از عمل جراحی را را افزایش دهد.
دیابت یک سندروم پیچیده است که می تواند مشکلات بسیاری برای دهان و دندان بیمار ایجاد کند. وجود تورم و التهاب لثه، عفونت، بیماری پریودنتال و بسیاری مشکلات دیگر در بیماران دیابتی بسیار زیاد است. عفونت لثه از مشکلاتی است که در بیماران دیابتی بسیار متداول است. بهبود زخم در بیماران دیابتی پس از عمل جراحی بسیار کند انجام می گیرد و بافتها به خوبی جوش نمی خورند.

چه فاکتورهایی پیش از کاشت ایمپلنت بیماران دیابتی باید در نظر گرفته شود؟

در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید و میخواهید ایمپلنت‌دندان انجام دهید باید سابقه سلامتی، نوع دیابت و مدت زمانی که به آن مبتلا بوده اید؛ توسط جراح بررسی شود. معمولاً دیابت نوع دو قابل کنترل است و بیمارانی که به تازگی علائم دیابت را مشاهده کرده‌اند؛ کاندیدهای ایده آل تری نسبت به بیماران دیابتی مزمن هستند.
سابقه سلامتی و توانایی شما برای بهبود یافتن زخم بعد از عمل جراحی مشخص می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر. در هر صورت پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت باید دیابت خود را کنترل کنید تا درصد موفقیت کاشت ایمپلنت شما افزایش یابد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

شرایط کاشت ایمپلنت  بیماران دیابتی چگونه است؟

در حال حاضر دیابت یکی از بیماری های گسترده در جهان است که حدود ۹.۴ درصد از جمعیت جهان را درگیر خود کرده است. بیماران مبتلا به دیابت باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر از سایر افراد سالم رعایت کنند.
 
وجود هر گونه التهاب در بدن در بیماران دیابتی نوع ۲ ناشی از افزایش گلوکز در گردش خون است. دیابت شانس عفونت باکتریایی در دهان را به علت کاهش توانایی سیستم در مقابله با عفونت ها افزایش می دهد.
بیماری پریودنتال موجب می‌شود نتوان قند خون را به درستی کنترل کرد و در این شرایط باکتری در لثه و استخوان فک به سرعت رشد می کند.
التهاب اطراف لثه در اثر عفونت می تواند بافت های نرم و حتی بافت استخوان را دچار مشکل کند و در نتیجه ایمپلنت‌های دندانی محل مناسبی که از آنها ساپورت کنند را نداشته باشند.
در صورتی که به بیماری پریودنتال دچار باشید استخوان فک اطراف پایه ایمپلنت به کندی درمان شده و به درستی با پایه ایمپلنت جوش نخواهد خورد. همچنین ارگانیسم هایی مانند باکتریها به سطح پایه ایمپلنت می چسبند و با رشد و گسترش در آنها التهاب ایجاد می کنند. چون سیستم ایمنی نمی تواند باکتری ها را از بین ببرد؛ پایه ایمپلنت لق خواهد شد و کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می‌شود.
 بیماران دیابتی به مشکلات دیگری مانند آسیب های عصبی، کاهش جریان خون و افزایش عفونت در خون مبتلا می شوند. در صورتی که این عفونت به لثه راه پیدا کند می تواند روی میزان قند خون تاثیر گذار باشد. به همین علت وجود بیماری های لثه در افراد دیابتی بسیار بیشتر از افراد سالم است.

چه بیمارانی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند؟

زنان باردار در معرض ابتلا به دیابت های دوران بارداری هستند. در صورتی که دیابت نوع دو به درستی کنترل نشود؛ ریسک ابتلا به دیابت نوع ۱ بالا میرود. دیابت می تواند برای ارگانهای مختلف بدن مشکلاتی ایجاد کند به عنوان مثال می‌تواند موجب کم سو شدن چشم ها، از کار افتادن کلیه ها یا افزایش خطر سکته قلبی شود. بیماری های شدید لثه یا بیماری های پریودنتال یکی از اثرات شایع دیابت هستند .طبق تحقیقات انجام گرفته میزان التهاب و عفونت و بیماریهای لثه در بیماران دیابتی بسیار بیشتر از افراد سالم است.
عفونت لثه می تواند موجب افزایش میزان قندخون بدن شود. با افزایش قند خون سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و نمی تواند با عفونت ها مقابله کند. در نتیجه عفونت گسترش پیدا کرده و مشکلات بعدی را به وجود خواهد آورد.

چرا بیماران دیابتی کنترل نشده نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

دکتر شهاب محمدی ایمپلنتولوژیست و جراح دهان و دندان پاسخ داده است:"مطالعات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده با مشکلات متعددی پس از کاشت ایمپلنت مانند عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک، عدم بهبود بافت لثه و افزایش بیش از حد قند خون، ایجاد التهاب اطراف پایه ایمپلنت و طولانی شدن دوره بهبود و ریکاوری مواجه می‌شوند. البته در صورتی که بیماران دیابت خود را در حالت کنترل شده در بیاورند؛ درصد موفقیت ایمپلنت آنها بسیار بالاتر خواهد رفت."
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

محمدی

اخرش دیابتی نوع دو نفهمیدم میتونه ایمپلنت بگذاره

پریسا

مطالب بسیار مفید وعالی بودند باتشکر

علیرضا حیدری

من 15 سال هستش 5 دندان از فک پایین را از دست داده ام 17 سال با دیابت درگیرم میتونم ایمپلنت کنم؟