02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا باید بعد از ایمپلنت مسکن مصرف کنیم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

به طور معمول مصرف داروی مسکن بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندانی طبیعی است. داروهایی مانند ادویل با دوز ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم هر ۶ تا ۸ ساعت یک بار توسط دندانپزشک تجویز می شود. ایبوپروفن نیز به تسکین درد و همچنین تسکین التهاب کمک می کند. اگر نمی توانید ایبوپروفن مصرف کنید بهتر است یک یا دو قرص تایلنول را هر چهار ساعت یکبار بخورید. اگر داروی مسکن قوی تری ماند ویکودین نورکو یا تایلنول همراه با کدئین برای شما تجویز شده می توانید در صورتی که درد شدیدی دارید علاوه بر آنها ایبوپروفن نیز مصرف کنید. در هر صورت داروهایی که توسط جراح برای شما تجویز شده اهمیت زیادی دارد و اگر هر کدام از داروهایی که برای تان تجویز شده خواب آور است بهتر است از رانندگی خودداری کنید. هم چنین مصرف نوشیدنی های الکلی همراه با این داروها توصیه نمی‌شود.
ممکن است لازم باشد با سرنگ، ژلی را ۴ تا ۶ بار در روز روی محل کشیدن دندان طی چند روز اول اعمال کنید. این ژل به بهبود سریعتر محل کمک کرده و مسکن نیز می باشد. هنگام اعمال کردن این ژل با سرنگ مخصوص خود مراقب باشید که زبانتان را از ناحیه دور نگه دارید در صورتی که این ژل را به درستی مصرف کنید نیازی به مسکن های قوی نخواهید داشت. اگر درد خیلی شدید بود و نتوانستید با مصرف داروها آن را کنترل کنید بهتر است بلافاصله با ایمپلنتوژیست خود تماس بگیرید.

چه مدت پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت باید مسکن مصرف کرد؟

هرچند وجود کمی درد و ناراحتی پس از ایمپلنت دندان طبیعی است اما معمولا داروهای مسکن می توانند این درد را تا حد زیادی کاهش دهند. در صورتی که درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت بین ۵ تا ۷ روز کاهش نیافت باید با پزشک متخصص صحبت کنید. البته بهبودی کامل محل جراحی شده بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

آیا پیش از عمل جراحی کاشت ایمپلنت باید مسکن مصرف کنم تا در آن کاهش یابد؟

در صورتی که پیش از انجام عمل جراحی در خصوص نحوه انجام کاشت ایمپلنت تحقیقاتی انجام داده باشید احتمالا تصور می کنید که در طول عمل جراحی و بعد از آن درد شدیدی احساس خواهید کرد.
در صورتی که اصلا اینطور نیست درست است که کشیدن دندان، سوراخ کردن استخوان فک و بریدن لثه در این عمل جراحی انجام می گیرد اما چون جراح پیش از شروع عمل از بی‌حسی موضعی استفاده می کند؛ طی عمل جراحی کاشت ایمپلنت درد چندانی احساس نمی کنید پس نیازی نیست که پیش از کاشت ایمپلنت دندان مسکن مصرف کنید.
بی حسی موضعی در جراحی کاشت ایمپلنت معمولاً جلوی احساس درد شما را خواهد گرفت. به این ترتیب با انجام یک تزریق موضعی در محلی که کاشت ایمپلنت قرار است انجام گیرد؛ رشته های عصبی شما کاملا بی حس شده در نتیجه دردی احساس نخواهید کرد.
اگر از شنیدن صدای دریل کردن استخوان فک نیز ناراحت هستید می توانید از دندانپزشک بخواهید که تحت بیهوشی کامل عمل جراحی کاشت دندان را برای شما انجام دهد. در موارد بسیار نادری نیز که بیمار نسبت به عمل جراحی ترس شدیدی دارد دندانپزشک روش بیهوشی را پیشنهاد می دهد تا بیمار حین عمل جراحی چیزی احساس نکند.
 
مسکن ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 

آیا کاشت ایمپلنت دردناک است؟

با به کار بردن بی حسی موضعی عمل کاشت ایمپلنت اصلاً دردناک نیست. تنها دردی که احساس خواهید کرد دردی بسیار جزئی است که هنگام تزریق داروی بی حسی متوجه آن خواهید شد. البته اگر دندان پزشک در کار خود بسیار وارد باشد این درد را نیز احساس نخواهید کرد.
زمانی که از بی حسی  موضعی استفاده می شود؛ دهان شما کاملا بی حس شده و در نتیجه احساس درد در لثه و استخوان خواهید داشت. البته دریل کردن یا فشار وارد شده روی لثه و استخوان خود را احساس می کنید اما دردی وجود ندارد.
در صورتی که حین عمل جراحی احساس کردید که بی حسی شما از بین رفته است دندان پزشک را در جریان بگذارید. البته از بین رفتن بی حسی در طول درمان بسیار نادر اتفاق می افتد. برخی از دندانپزشکان برای اینکه ذهن بیمار را از دریل کاری و فشاری که روی دندان هایش احساس می کنند؛ دور کنند در طول عمل جراحی موزیک بخش می کنند.
میزان آستانه درد و ناراحتی هر فرد متفاوت است. اگر آستانه درد بالا داشته باشید کمی احساس ناراحتی خواهید کرد. اما افرادی که معمولاً استرس زیادی دارند و خیلی نگران هستند. حتی درد هنگام وارد کردن سوزن بی حسی نیز برایشان غیر قابل تحمل است.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت و راههای مقابله با آن

اکثر بیمارانی که ایمپلنت دندان انجام داده اند بیان کردند که درد پس از عمل جراحی نیز قابل تحمل بوده است. داشتن درد و ناراحتی پس از هر عمل جراحی کاملاً طبیعی است. اما درد بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت با مصرف مسکن ها تقریبا از بین می‌رود.
در حقیقت پس از عمل جراحی و از بین رفتن بی حسی، احساس درد شروع خواهد شد و سوزش و ناراحتی نیز همراه آن وجود دارد. این احساس درد معمولا چند ساعت پس از اتمام عمل جراحی شروع میشود و دندانپزشک برای شما مسکن های تجویز می کند تا برای کاهش درد آنها را مصرف کنید.
اگر پیش از این روت کانال یا عمل کشیدن دندان را انجام داده باشید تقریباً درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت نیز شبیه آنهاست؛ بنابراین نباید مشکل بزرگی با آن داشته باشید. البته هر چه عمل جراحی شما پیچیده تر باشد باید انتظار درد بیشتری را داشته باشید اما اگر مسکن های تجویز شده را سر ساعت مصرف کنید درد به وجود آمده قابل تحمل خواهد بود. درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت حدوداً یک هفته ادامه دارد اما بعد از آن از بین می رود.
درد ناشی از کاشت ایمپلنت ممکن است در نواحی دیگر صورت و گونه ها، چانه یا حتی زیر چشم بستگی به میزان حساسیت شما به درد احساس شود. این احساس درد کاملاً طبیعی است و به علت انجام عمل جراحی در فک بالا یا پایین در نواحی مختلف صورت احساس می شود.
علاوه بر احساس درد در ناحیه کاشت ایمپلنت، عوارض جانبی دیگری مانند تورم در ناحیه لثه ها یا صورت و همچنین کبودی روی پوست یا لثه ها و خونریزی جزئی نیز مشاهده می شود که کاملاً طبیعی است.
برخلاف درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت که حدود یک هفته ممکن است طول بکشد؛ عوارض جانبی دیگر مانند تورم و کبودی معمولا بعد از ۴۸ ساعت از بین می روند. البته در برخی موارد این عوارض جانبی نیز بین یک هفته تا ده روز ادامه می یابند.
وجود خونریزی نیز پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت کاملا طبیعی است. ممکن است به نظرتان برسد که خون زیادی از آن ناحیه خارج می شود اما عمل جراحی گسترده روی دندان شما انجام گرفته و به علت بریدن لثه و دریل کردن استخوان فک این میزان خونریزی نیز طبیعی است که باید حدوداً یک تا دو روز بعد متوقف شود.
با رعایت نکات زیر درد ناشی از ایمپلنت تا حد زیادی کاهش می یابد:

1. مراجعه به ایمپلنتولوژیست مجرب

برای عمل جراحی کاشت ایمپلنت به دندانپزشکی با تجربه و متخصص مراجعه کنید. عمل جراحی ایمپلنت جزو عمل های پیچیده است که دندانپزشک باید تجربه کافی در انجام آن را داشته باشد. دندانپزشکانی که ایمپلنت های دندانی را با قیمت خیلی پایین پیشنهاد می دهند؛ معمولاً تخصص و مهارت کافی برای انجام این کار را ندارند. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت نزد ایمپلنتولوژیست حرفه ای و متخصص مطمئن باشید.

2. مصرف به موقع مسکن ها

داروهایی که پس از عمل جراحی برای شما تجویز شده را به طور کامل مصرف کنید. این داروها شامل مسکن، آنتی بیوتیک و احتمالا دهانشویه های ضد باکتری است. این داروها به بهبود سریعتر شما کمک کرده و از بروز هر گونه مشکلی پیش گیری خواهند کرد. مصرف مسکن هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن معمول‌ترین داروهایی هستند که برای کاهش درد تجویز می شوند.

3. قرقره آب نمک

برای تمیز کردن دهان خود می توانید از یک لیوان آب که با نصف قاشق چای خوری نمک مخلوط شده استفاده کنید. این مخلوط را به آرامی در دهان خود بگردانید و تا ۴۸ ساعت اول از قرقره کردن و یا با فشار چرخاندن محلول در دهان خود خودداری کنید. زخم شما هنوز تازه است و هر گونه مایعی می تواند به محل جراحی تازه آسیب وارد کند بنابراین بهتر است یک یا دو روز بعد از قرقره آب نمک یا دهانشویه ها به حالت طبیعی استفاده کنید.

4. جلوگیری از خونریزی

اگر چند ساعت پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت همچنان خونریزی داشتید می توانید از یک چای کیسه ای روی محل استفاده کنید و آن را به جای گاز استریل قرار دهید. اسید تانیک موجود در چای به بهبود سریع تر زخم کمک خواهد کرد. البته مشکل استفاده از چای کیسه ای این است که احتمالا لثه شما به نظر سیاه خواهد رسید. البته نگران نباشید پس از مدتی این عارضه برطرف خواهد شد.
به منظور اینکه لثه مجدداً خونریزی نکند بهتر است به مدت ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای خیلی داغ صرف نظر کنید و محل زخم را با خوردن نوشیدنی های خنک، سرد نگه دارید. از خوردن غذاهای سفت نیز خودداری کنید.

5. حفظ بهداشت دهان و دندان

به خاطر داشته باشید حفظ بهداشت دهان و دندان به عدم عفونی شدن زخم و بهبود هرچه سریعتر آن و جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک شایانی می کند.

6. استراحت کنید

به اندازه کافی استراحت کنید. بدن شما برای بهبود زخم و همچنین رشد استخوان اطراف پایه ایمپلنت نیاز به استراحت کافی دارد بنابراین هر زمان که احساس خستگی کردید حتماً به رختخواب بروید و کمی بخوابید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

چرا با مصرف مسکن پس از کاشت ایمپلنت بازهم درد شدیدی دارم؟

علاوه بر عوارض جانبی احتمالی که برای کاشت ایمپلنت مطرح شد شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است احساس درد و ناراحتی کنید. این شرایط که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به ندرت اتفاق می افتد:
وارد آمدن فشار بیش از حد به استخوان فک هنگام دریل کردن: این عارضه که درد شدیدی به همراه دارد به علت بی تجربگی ایمپلنتولوژیست و عدم دریل کردن صحیح استخوان فک ایجاد می شود.
قرار ندادن صحیح هیلینگ کپ: جراح به منظور حفاظت از لثه شما بعد از کاشت ایمپلنت، یک هیلینگ کپ را روی پایه ایمپلنت قرار می دهد. اگر کپ یا پیچ آن شل باشد می‌تواند برای شما ایجاد درد و ناراحتی کند. اگر این شرایط را تجربه کنید باید به ایمپلنتولوژیست مراجعه کنید تا هیلینگ کپ ها را برداشته و پس از تمیز کردن محل آن مجدداً آنها را در جای خود قرار دهد.
لق شدن ایمپلنت: اگر ایمپلنت به درستی به استخوان فک اطراف جوش نخورد موجب احساس درد و ناراحتی خواهد شد. ایمپلنتی که لق شده باشد فشار زیادی به بافت اطراف خود وارد کرده و در صورتی که تراکم استخوان برای حمایت از پایه ایمپلنت کافی نباشد؛ درد شدیدی برای بیمار ایجاد می کند که در این شرایط نیز باید پایه ایمپلنت از استخوان فک خارج شده و پس از پیوند استخوان مجدداً کاشته شود.
عفونت: احتمال بروز عفونت در زخم پس از عمل جراحی ایمپلنت و همچنین لثه اطراف استخوان فک بسیار زیاد است. اگر آنتی بیوتیک های خود را درست مصرف نکنید ممکن است عفونت در محل ایمپلنت ایجاد شود اگر این عفونت به شدت گسترش یابد پایه آن باید از استخوان فک خارج شود.
آسیب دیدن رشته های عصبی: اگر یک رشته عصبی هنگام دریل کردن یا زمان کاشت ایمپلنت آسیب ببیند یا پایه ایمپلنت خیلی نزدیک به یک رشته عصبی قرار بگیرد؛ ایجاد درد خواهد کرد. بسته به شدت آسیب دیدگی عصب ایمپلنت باید برداشته شده و مجدداً جایگزین شود.
پس زدن پایه ایمپلنت: این عارضه جانبی بسیار به ندرت اتفاق می افتد اما در برخی موارد که بدن پایه ایمپلنت را به عنوان یک جسم خارجی تشخیص دهد نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را پس می‌زند. در این شرایط کاشت ایمپلنت با شکست مواجه شده و باید از استخوان فک خارج شود.
ایجاد اصطحکاک هنگام دریل کردن و بالا رفتن حرارت: در صورتی که حرارت هنگام دریل کردن به درستی با آب سرد روی ناحیه ای که دریل شده کنترل نشود؛ برخی از سلول های استخوان فک در اثر حرارت بالا آسیب خواهند دید و همچنین بافت لثه نیز به شدت ملتهب خواهد شد. این شرایط درد شدیدی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد و تنها راه حل آن خارج کردن پایه ایمپلنت و درمان ناحیه آسیب دیده است.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پریسا

سلام وقت بخیر من به دلیل کیست تخمدان باید دوماه قرص لویتود مصرف کنم، اگه تو‌این‌مدت ایمپلنت دندان انجام بدم مشکلی برام پیش نمیاد؟ با توجه به این که باید آنتی بیوتیک و مسکن مصرف کنم

فرزانه باغبانی

سلام من پس از چهار ماه کاشت ایمپلنتم موقع تعید دکترم فهمیدکه جوش نخورده پایه هارو خالی کرد پودر استخوان تزریق کر تا سه ماه دیگه پس از جوش خوردن دوباره کاشت بکنه ،دکتربرام مسکن وامپی سلین نوشته بود و من چون دیدم جای دور ازدکتر هستم ونمی تونم از دکتربپرسم که آمپول ننوشتی خودم دگزا وویک آمپول دیگیی که داروخانه برمون دادتادوتا روباهم تزریق کنم تادردم کمتربشه گرفتم وتزیق کردم حالاخواهش میکنم برام بگیدکه آیا خیلی اشتباه کردم آیا تاسه ماه استخوان فکم جوش می خوره یا اثر دگزا نمیزاره که جوش بخوره حالا باید چی کار کنم ،لطفا لطفا راهنمایم کنید،چون دور از شهری هستم که کاشت انجام شده ونمی تونم از دکتر خودم بپرسم خیلی ممنونم ودسترسی به دکترم ندارم.

سلام

سلام .پنج روز است اینیلنت کردم .ولی بازم درد شدید دارم و با مصرف مسکنها ی قوی فقط دو ساعت درد ندارم .آیا این دردها طبیعیست .خیییلی دردش بده .خواب و خوراک ندارم

دکتر شهاب محمدی

بله درد طبیعی ست

پدرام

سلام من ۳ روز است ایپلنت کردم دردم ارو نشده متاسفانه دکتر ی که جراحی من را کرده احساس به یقین دارم زیر زبان منو با مته صاف کرده به اندازه ۳ میلیمتر که امر باعث شده هیچی نتونم بخورم و همه اش احساس سوزش و درد دارم ۱-چیکار کنم زخم زبانم خوب بشه ۲-درد کمتر حس کنم چی بخورم برای دندان ۳-سیگار از کی میتونم بکشم

لیدا

سلام ببخشین من پنج روز هست که ایمپلنت انجام دادم و روزی سه بار مسکن میخورم ولی هنوز درد دادید دارم چه کنم

معصومه

سلام من ۸روزه ایمپلت کرده ام.در حین آمپول زدن من اضطراب داشتم ۵تا ایمپلنت یک جا کرد.از موقع ایمپلنت من سر گیجه وچشمام تار میبینه ویه طرف مغزم احساس میکنم سنگین وبیحس است خیلی استرس دارم آیا از ایمپلنت هس یا کرونا گرفتم.دکتر گفت خودتو تقویت کن واستراحت کن.ولی من از استرس خابم ندارم.البته دیروز بخیه ها رو برداشت گفت خیلی خوب حراحی شده .در فکم درد ندارم.ممنون میشم راهنمایی کنید

نعمتى

ايا واجب هست كه بعد ايمپلنت پينيسيلين زد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر

شهبازی

من هفته پیش ایمپلنت کردم یاد رفتم استامینوفن کدیین مصرف کنم آموکسی سلین و دیکلو فناک استفاده کردم.به نظرتون ایمپلنتم پیوند می شه

دکتر شهاب محمدی

سلام نگران نباشین

خیلی ممنونم از راهنمایی شما موفق

من دو روز پیش ایمپلت میخواستم بزارم دندان پزشک بعد از گذاشتن که حدود دو ساعت دریلکاری وجراحی متاسفانه ایمپلت را در اورد وگفت خوب جا نشد ودوروز خیلی درد شدید در ناحیه صورت وفک وگوش درد دارم ومرتب آستامینوفن واموکسی سیلین میخورم ولی بدتر شده چه کار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید کمی تحمل و صبر کنین