02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب موضوعی است که اخیرا توجه بسیاری از محققین و دندانپزشکان را به خود جلب کرده است. در واقع دندانپزشکان، محققین و پزشکان در سال های اخیر شروع به بررسی ارتباط میان سلامت دهان و دندان و سلامت کلی بدن نموده اند. یکی از زمینه هایی که بسیار مورد توجه آنها قرار گرفته است، ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب است.

بیماری لثه که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود، ناشی از التهاب لثه است. این مسئله می تواند منجر به تحلیل لثه ها، دندان ها و بافت های استخوانی شود که آنها را در جای خود نگه می دارد. بیماری قلبی نیز به موارد گسترده ای از جمله حملات قلبی و سکته اشاره دارد. بیماری قلبی در واقع با انسداد عروق خونی ایجاد می شود. تا پایان مقاله با سایت دکتر محمدی همراه بمانید تا در مورد ارتباط میان بیماری های لثه و سلامت قلب و به طور کلی هر آنچه که می توانید برای کاهش این خطرات انجام دهید، آگاهی یابید.

نظر تحقیقات در مورد ارتباط میان بیماری های لثه و قلب

برخی از مطالعات تحقیقاتی اخیر ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب را به خوبی نشان می دهند. به عنوان مثال، در مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، محققین افراد را مورد بررسی قرار دادند که هم بیماری لثه داشتند و هم به بیماری قلبی مبتلا بودند. آنها کشف کردند افرادی که از لثه های خود به خوبی مراقبت می کنند هزینه مراقبت از قلب و عروق آنها به میزان ده تا چهل درصد کمتر از آنهایی است که از دهان و دندان خود به خوبی مراقبت نمی کنند. این یافته ها از این ایده که سلامت لثه بر سلامت قلب تأثیر گذار است پشتیبانی می کنند.

محققین همچنین یک مقاله مروری را ارزیابی نموده و نتیجه گرفتند که پیوندی میان بیماری های پریودنتال و قلب وجود دارد. آنها دریافتند که بیماری لثه در حدود بیست درصد می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد افزایش دهد. البته آنها اذعان داشتند که تحقیقاتی با کیفیت بالاتر در این زمینه نیاز است. با توجه به این شواهد، انجمن دندانپزشکی و انجمن قلب آمریکا رابطه میان بیماری لثه و بیماری قلبی را تأیید کرده اند. بیماری لثه به این دلیل سلامت قلب را به خطر می اندازد چون التهاب در لثه و باکتری ها ممکن است در نهایت منجر به تنگی عروق اصلی بدن شوند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

ارتباط میان بیماری های قلبی عروقی و بهداشت ضعیف دهان و دندان

در مورد رابطه ای که بین بیماری های قلبی و بهداشت ضعیف دهان و دندان ها وجود دارد، تعدادی نظریه ارائه شده است از جمله:

  1. - باکتری هایی که لثه را آلوده کرده و سبب التهاب و بیماری های پریودنتال می شوند به رگ های خونی در قسمت های مختلف بدن نفوذ کرده و سبب التهاب و آسیب به این عروق می شوند. به دنبال همین مسئله، لخته های کوچک خونی، حمله قلبی و سکته مغزی ممکن است رخ دهند. حمایت از این ایده با یافتن بقایای باکتری های دهانی در رگ های خونی آترواسکلروتیک دور دهان صورت می گیرد.
  2. - به جای این که باکتری ها سبب ایجاد مشکلات شود، این پاسخ ایمنی بدن یعنی التهاب است که می تواند یک آسیب کلی عروقی را در سراسر بدن از جمله قلب و مغز به وجود آورد.
  3. - ممکن است که هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماری های لثه و قلبی عروقی وجود نداشته باشد. اما می توان گفت رخ دادن آنها در یک زمان می تواند به دلیل عواملی همچون سیگار کشیدن باشد که هم التهاب لثه و هم آسیب به قلب و عروق را در پی دارد. برخی نیز دلیل آن را بهداشت ضعیف دهان و دندان و عدم ورزش می دانند. به طور کلی افرادی که از سلامت کلی خود مراقبت نمی کنند، احتمال دارد که از دهان و دندان و نیز قلب ضعیفی نیز برخوردار باشند.
  4. مطالعه ای که اخیرا انجام شده است می تواند یکی از بزرگ ترین بررسی ها برای این سوال باشد. محققین با تجزیه و تحلیل داده های تقریبا یک میلیون نفر که بیش از 65000 نفر از آنها رویدادهای قلبی عروقی را تجربه نموده اند دریافتند:
  5. - پس از محاسبه سن، میان از دست دادن دندان ها (ضعف در سلامت دهان) و بیماری های قلبی عروقی همبستگی متوسطی وجود داشت.
  6. - زمانی که وضعیت سیگار کشیدن در نظر گرفته شد، ارتباط میان از دست دادن دندان و بیماری های قلبی عروقی تا حد زیادی از بین رفت.
  7. - این مطالعه نشان می دهد که ارتباط مشاهده شده میان سلامت دهان و دندان به طور مستقیم باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی نمی شود. در حقیقت، برای یافتن پاسخ های دقیق تر، نیاز به مطالعات اضافی خواهد بود.

خطرات بالقوه ناشی از التهاب لثه

شاید فکر کنید دهان و قلب، وجه اشتراک چندان زیادی با هم ندارند. اما شواهد نشان می دهند که آنها ممکن است ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.  محققین گمان می کنند که باکتری های ناشی از بیماری لثه می توانند در سراسر بدن حرکت کرده و باعث التهاب در عروق و عفونت در دریچه های قلب شوند. این مسئله می تواند افراد زیادی را تحت تأثیر قرار دهد.

یک مطالعه پیشگام که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام شد نشان داد که تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی در سن سی سال به بالا و هفتاد درصد از افراد 65 سال و بالاتر دارای به بخشی از بیماری های لثه مبتلا هستند. در ادامه با هر یک از این خطرات بالقوه آشنا خواهیم شد.

التهاب در عروق خونی قلب

تحقیقات مبنی بر ارتباط بیماری پریودنتال و سلامت قلب به این موضوع اشاره دارند که التهاب می تواند مقدم بر حملات قلبی، سکته مغزی و وقایع ناگهانی عروقی باشد. اما فعلا ماهیت دقیق این رابطه مشخص نیست. یکی از استادیاران پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا اذعان می دارد که التهاب می تواند از دلایل و منابع مختلفی نشأت بگیرد. به همین دلیل اثبات قطعی تنها یک مسئله دشوار است.

برای افراد مبتلا به بیماری قلبی، التهاب ناشی از بیماری لثه می تواند به این روند اضافه ود. زمانی که کلسترول نیز بالا رود خطر بیشتر خواهد شد. شایان ذکر است که محققین باکتری های دهانی را در رسوبات چربی افراد مبتلا به تصلب شرایین کشف کرده اند، بیماری که در آن پلاک ها در عروق جمع می شوند. این رسوبات در صورت عدم درمان می توانند رگ ها را مسدود کرده و باعث سکته یا حمله قلبی شوند.

مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

عفونت در دریچه های قلب

تحقیقات همچنین در خصوص ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب نشان داده اند افرادی که به بیماری دریچه قلب مبتلا هستند در صورت بروز بیماری های لثه، در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. در واقع باکتری هایی که در دهان شما زندگی می کنند هنگام ابتلا به بیماری های پریودنتال یا لثه می توانند وارد جریان خون شده، سپس به قلب نفوذ کرده و مستقیما دریچه های آسیب پذیر قلب را آلوده کنند. این مسئله به خصوص در مورد بیمارانی که دریچه قلب مصنوعی دارند نگران کننده است. در نهایت، عفونت های موجود در جریان خون، به ویژه مواردی که دریچه های قلب را تحت تأثیر قرار می دهند نیاز به توجه فوری یک متخصص قلب و عروق دارند.

علائم و تشخیص بیماری

بیماری لثه عفونت بافت هایی است که از دندان ها پشتیبانی می کنند. این عمدتا در اثر باکتری ها و از تجمع پلاک ایجاد می شوند. در برخی از افراد مستعد ابتلا به بیماری های لثه، بدن بیش از حد با باکتری های اطراف لثه واکنش نشان می دهد و التهاب بیش از حد را در پی خواهد داشت. در برخی موارد نیز، این التهاب به درستی از بین نمی رود. نتیجه التهاب شدید لثه این است که بر جریان خون نیز تأثیر می گذارد و اعتقاد بر این است این مسئله می تواند در طولانی مدت به آهستگی، به رگ های خونی قلب و مغز آسیب برساند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

علائم بیماری لثه

مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به تشخیص و درمان به موقع بیماری لثه کمک کند. همچنین در صورت بیماری لثه، علائم زیر نیز بروز می کنند:

  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم و قرمز
  • لثه های حساس که به راحتی خونریزی می کنند
  • درد همراه جویدن
  • دندان های بسیار حساس
  • عقب نشینی یا تحلیل لثه ها
  • لق شدن دندان ها یا تغییر در نیش

لازم به ذکر است که تنها به دلیل داشتن یک یا چند مورد از این علائم نمی توان گفت که به بیماری لثه مبتلا هستید. یک دندانپزشک با مهارت و با تجربه با بررسی شدت و مدت زمان علائم شما می تواند به تشخیص بیماری کمک کند. او همچنین دندان های شما را ارزیابی و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. در طی این ارزیابی، به جز دندانپزشک شما نیز می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • لثه های خود را با یک خط کش کوچک ارزیابی کنید تا عمق پاکت بررسی شود.
  • لثه های خود را از نظر علائم التهاب و تجمع پلک ارزیابی کنید.
  • از استخوان فک زیرین اشعه ایکس بگیرید تا تحلیل استخوان با دقت بیشتری بررسی شود.
  • دندان های حساس را از نظر تحلیل لثه بسنجید.

اگر پزشک شما نیز به بیماری قلبی مشکوک باشد، می تواند علائم آن را بر اساس سابقه پزشکی، شدت و مدت زمان علائم همچنین نتایج معاینه فیزیکی تشخیص می دهند. موارد زیر رایج ترین علائم بیماری قلبی هستند:

  • درد قفسه سینه که به عنوان آنژین شناخته می شود می تواند ناشی از عدم اکسیژن کافی در قلب باشد.
  • آریتمی یا ضربان قلب نا منظم
  • تنگی نفس
  • خستگی غیر منتظره
  • سرگیجه و سبکی سر
  • گیجی ناگهانی یا اختلال در تفکر
  • تجمع بیش از حد مایعات که به ادم معروف است
  • حمله قلبی

پزشک همچنین می توان با آزمایشات خون، عوامل خطر زای قلبی مانند سابقه خانوادگی و وزن بدن علائم حملات قلبی را بررسی می نماید. پزشک همچنین می تواند آزمایش های زیر را توصیه نماید:

  • EKG برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب
  • اشعه ایکس قفسه سینه برای قلب و سایر اندام های قفسه سینه
  • آزمایش خون برای ارزیابی سطح پروتئین ها، لیپیدها و گلوکز
  • تست استرس برای ثبت تغییرات غیر عادی ضربان قلب و تنفس هنگام ورزش

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

چگونه خطر ارتباط میان بیماری های لثه و سلامت قلب را کاهش دهیم؟

بسیاری از عادات در مورد سبک زندگی سالم وجود دارند که می توانید برای حفظ بهداشت دهان و دندان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه و قلب از آنان بهره ببرید:

  1. - دندان ها و زبان خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید. از دندانپزشک خود بخواهید که در مورد روش صحیح مسواک زدن شما را راهنمایی کند.
  2. - بین لثه ها و دندان ها حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  3. - به طور منظم از دهان شویه استفاده کنید.
  4. - تنها از محصولات تمیز کننده دندان که دارای مهر تأیید پزشکی هستند استفاده نمایید.
  5. - از استعمال دخانیات یا جویدن تنباکو خودداری کنید.
  6. - آب حاوی فلوراید بنوشید.
  7. - رژیم غذایی حاوی سبزیجات، غذاهایی حاوی فیبر بالا، میوه های کم قند و پروتئین های پایه گیاهی را در سبد غذایی خود جای دهید.
  8. - سطح قند خون را به خصوص اگر مبتلا به دیابت هستید حفظ کنید.
  9. - برای پاکسازی و معاینه منظم، سالانه دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  10. - مراقب علائم اولیه بیماری لثه مانند خونریزی لثه و بوی بد مدام دهان باشید و در صورت داشتن هر یک از این علائم به دندانپزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

از مطالب بالا قطعا به اهمیت ارتباط میان بیماری های پریودنتال و سلامت قلب پی برده اید اما باید خاطر نشان کرد که این ارتباط محدود به بیماری های قلبی عروقی نمی شود. مطالعات نشان داده اند که بیماری های دیگر نیز ممکن است که در پی بیماری های لثه بروز کنند مانند آرتریت روماتوئید یا خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده. به طور کلی، دهان و دندان های سالم می توانند تا حد زیادی به سلامت عمومی شما کمک کنید و این دلیل کافی است تا آنچه را می توانید انجام داده و سلامت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید. برای راهنمایی های بیشتر می توانید با کلینیک دندانپزشکی ما مشورت نمایید.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!