02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند!

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/24

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

اگر از عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند به موقع جلوگیری نشود در طولانی مدت قطعا صدمات زیادی به دندان های ما وارد خواهد آمد. هر زمان که از غذای مورد علاقه خود لذت می بریم یا با دوستانمان صحبت می کنیم، از دندان هایمان استفاده می کنیم. دندان ها نقش مهمی را در سلامت جسمی و عملکردهای بدن ما ایفا می کنند. آنها به ما کمک می کنند تا غذا را به درستی جویده و آن به راحتی توسط بدن هضم و جذب شود. علاوه بر این، با کمک دندان ها، کلمات را به صورت صحیح تلفظ می کنیم و با وجود آنها صورت ما از ساختار زیبایی برخوردار است.

همان گونه که بسیاری از افراد به سلامت دندان های خود اهمیت زیادی می دهند برخی دیگر نیز با عادت های اشتباه خود به دندان هایشان آسیب می زنند. در واقع آنها نمی توانند به راحتی این عادات را کنار بگذارد و نمی دانند که برخی از غذاها، نوشیدنی ها و فعالیت های بدنی می توانند سلامت دندانهایشان را به خطر بیندازد.

عادات اشتباهی که به دندان ها آسیب می رسانند

عادت های بسیار زیادی هستند که به دندان ها آسیب جدی می رسانند، در ادامه چند مورد از مهمترین آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • جویدن یخ

درست که است که یخ یک ماده طبیعی و فاقد قند می باشد و از این رو گمان می کنید که آن بی ضرر است اما به خاطر داشته باشید که این مکعب های سخت و یخ زده می توانند دندان های شما را دچار ترک کرده و یا خرد کنند. علاوه بر این، جویدن زیاد یخ می تواند بافت نرم داخل دهان را تحریک کرده و سبب درد پی در پی شوند. غذاهای گرم و سرد ممکن است باعث ایجاد دندان درد طولانی شوند. دفعه دیگر که به جویدن یخ تمایل پیدا کردید می توانید به جای آن آدامس بدون قند بجوید.

عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند

مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

  • انجام فعالیت های ورزشی تماسی بدون محافظ دهان

اگر قصد انجام ورزش های تماسی را دارید بدون محافظ دهان وارد بازی نشوید. محافظ دهان که توسط دندانپزشک و با قالب گیری به طور سفارشی ساخته می شود می تواند از ردیف بالایی دندان های شما محافظت کند. بدون محافظ، ممکن است دندان های شما دچار شکستگی شده و یا حتی از بین بروند.

  • استفاده از شیشه شیر برای کودکان در زمان خواب

یکی دیگر از موارد آسیب به دندان ها استفاده از شیشه شیر هنگام خواب کودکان است. فراموش نکنید که برای محافظت از دندان ها هرگز زود نیست. دادن شیشه شیر یا بطرف آب هنگام خواب، می تواند دندان های کودک شما را در مسیر پوسیدگی قرار دهد. از این رو بهتر است که این بطری ها را از تختخواب کودکان خود دور نگه دارید.

  • پیرسینگ زبان

پیرسینگ زبان ممکن است مرسوم باشد اما گاز گرفتن یک شیء فلزی می تواند به دندان های شما آسیب وارد کرده و باعث ترک خوردگی آنان شود. پیرسینگ لب نیز خطر مشابهی دارد و زمانی که فلز به لثه برخورد می کند می تواند باعث آسیب به آن شده و دندان ها از دست بروند. دهان همچنین پناهگاه باکتری ها بوده و سوراخ کردن یا پیرسینگ می تواند خطر عفونت و زخم را افزایش دهد. همچنین با سوراخ کردن زبان، سوراخ شدن یک رگ خونی بزرگ وجود داشته و می تواند خونریزی را تشدید کند.

  • دندان قروچه

دندان قروچه یا براکسیسم نیز یکی از موارد شایع آسیب به دندان ها است که می تواند به مرور زمان دندان ها را دچار ساییدگی کند. دندان قروچه اغلب اوقات به دلیل استرس و عادات خواب ایجاد می شود. در واقع این امر می تواند کنترل این وضعیت را دشوار کند. اما شما می توانید با پرهیز از خوردن غذاهای سفت در طول روز، درد و آسیب به دندان ها در اثر این عادت را کاهش دهید. استفاده از نایت گارد نیز می تواند آسیب ناشی از دندان قروچه را به حداقل برساند.

عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

  • آب نبات های چسبناک

تمامی مواد غذایی شیرین می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند اما در واقع تحمل برخی از آب نبات ها سخت تر بوده و می توانند آسیب جدی را به دندان ها وارد کنند. این آب نبات ها می توانند به دندان بچسبند و قند و اسیدهای حاصل را برای ساعت ها در مجاورت مینای دندان قرار دهند. سعی کنید مصرف این نوع شیرینی ها را به حداقل رسانده و برای اینکه بزاق دهان شما بیشتر ترشح شود و اسیدها را بشوید آب بیشتری بنوشید.

  • سودا

آب نبات ها تنها عامل افزودن قند به دندان ها نبوده و سودا نیز می تواند در هر وعده حداکثر حاوی یازده قاشق چای خوری شکر باشد. علاوه بر آسیب به دندان ها از طریق قند، سودا حاوی اسیدهای فسفریک و سیتریک بوده و می تواند مینای دندان را حل کند. شاید گمان کنید که نوشابه های رژیمی می توانند جایگزین مناسبی برای سودا باشند اما آنها نیز حاوی مقدار زیادی اسید می باشند.

  • باز کردن در بطری با دندان ها

باز کردن درب بطری شاید با دندان راحت باشد اما یکی از عادات اشتباهی است که می تواند آسیب جدی را به دندان ها وارد نماید. استفاده از دندان به عنوان ابزار می تواند باعث ترک خوردگی آنها شود. شما می توانید به جای این کار از درب بازکن های بطری استفاده کرده و دندان های خود را برای جویدن غذا، در سلامت کامل نگه دارید.

  • نوشیدنی های ورزشی

بدون شک یک نوشیدنی سرد ورزشی پس از یک تمرین طاقت فرسا می تواند شما را شاداب کند. اما این نوشیدنی ها معمولا سرشار از قند هستند و همانند نوشابه های معمولی یا آب نبات ها می توانند حملات اسیدی به مینای دندان شما داشته باشند. نوشیدن مداوم آنها یکی از عوامل مهم آسیب به دندان ها و در نهایت پوسیدگی است. یک راه بهتر برای هیدراته ماندن از باشگاه بدنسازی، نوشیدن آب بدون قند و بدون کالری است.

  • آب میوه ها

بدون شک آب میوه ها سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند اما متاسفانه اکثر آنها دارای قند نیز می باشند. برخی از آنها می توانند حتی به اندازه نوشابه در هر وعده حاوی قند باشند. میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند و از این رو دنبال آب میوه ای باشید که قند اضافی نداشته باشند. البته شما می توانید با رقیق کردن آنها با مقداری آب مقدار قند و در نتیجه آسیب به دندان ها را کاهش دهید.

  • چیپس سیب زمینی

باکتری های موجود در پلاک می توانند مواد غذایی نشاسته ای را به اسید تجزیه کرده و باعث آسیب رساندن به دندان ها شوند. این اسید می تواند تا بیست دقیقه آتی به دندان ها حمله کند. پس از خوردن چیپس سیب زمینی یا سایر غذاهای نشاسته ای آنها تمایل دارند که میان دندان ها گیر کنند و از این رو باید فورا نخ دندان بکشید.

  • میان وعده های مداوم

میان وعده ها بزاق کمتری نسبت به یک وعده غذایی کامل تولید کرده و از این رو برای مدت زمان طولانی تری، لقمه های غذایی در دهان شما باقی می مانند. سعی کنید از میان وعده های مکرر خودداری کرده و به آنهایی که قند و نشاسته کمتری دارند روی بیاورید مانند هویج.

  • جویدن مداد

آیا شما هم هنگام تمرکز روی کار یا تحصیل، مداد خود را می جوید؟ جویدن مداد نیز مانند خرد کردن یخ می تواند سبب آسیب به دندان ها شده و آنها را دچار ترک خوردگی کند. در این مواقع آدامس بدون قند گزینه بهتری برای جویدن است. علاوه بر این آن می تواند باعث تحریک جریان بزاق شده و دندان ها را قوی تر کند. همچنین می تواند مانع از خوردگی مینای دندان توسط اسید شود.

  • نوشیدن قهوه

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می تواند به مرور زمان باعث زردی دندان ها شود. اما خوشبختانه این مورد آسیب به دندان ها یعنی لکه های روی دندان را می توان با روش های مختلفی همچون بلیچینگ برطرف نمود. پس اگر نگران تغییر رنگ دندان های خود هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

  • سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو می توانند دندان ها را لکه دار کرده و به دلیل بروز بیماری پریودنتال سبب از بین رفتن آنها شود. تنباکو همچنین می تواند باعث سرطان دهان، لب ها و زبان شود. اگر شما نیز با این عادت اشتباه به دندان های خود آسیب می زنید، می توانید برای ترک آن به لبخند خود فکر کنید.

عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

  • پرخوری

پرخوری هرگز برای سلامتی مفید نیست. آن می تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی از جمله چاقی، اختلالات خوردن و بهداشت ضعیف دندان شود. نگرانی های اولیه دندانپزشکی در مورد پرخوری شامل خوردن غذاهای نا سالم و زمان پرخوری است. باکتری های مضر می توانند از ذرات باقیمانده مواد غذایی و قندهای موجود در میان دندان ها تغذیه کنند. زمانی که باکتری ها از قندها تغذیه می کنند، اسیدهایی تولید می شود که مینای دندان را ضعیف کرده و می توانند به دندان ها و لثه ها آسیب برسانند. این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان می شوند.

  • استفاده نامناسب از خلال دندان

خلال معمولا برای از بین بردن باقیمانده مواد غذایی از لابلای دندان ها استفاده می شود. اما با این حال استفاده نابجا از خلال دندان می تواند باعث آسیب مینای دندان و ایجاد خراش روی سطح دندان ها شود. علاوه بر این، کشیدن خلال در اعماق شکاف دندان ها باعث جابجایی آنها و ایجاد شکاف می شود.

  • هیدراتاسیون ناکافی

آبرسانی مناسب علاوه بر کل بدن، برای دندان ها نیز بسیار ضروری است. نوشیدن یک لیوان آب به شما کمک می کند ذرات غذا، باکتری ها و اسید دهان شسته شوند. همچنین نوشیدن آب پس از مصرف غذاها و نوشیدنی های مولد لک مانند شراب قرمز یا قهوه باعث پاک شدن این مواد لکه دار می شود.

عادات اشتباهی که موجب آسیب رسیدن به دندان ها می شوند

مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

سه عادت خوب که دندان های شما را سالم نگه می دارد

همه ما انسان هستیم و ممکن است هرازگاهی خود را گرفتار این عادات بد کنیم. ترک عادات بد نیز کار دشواری است. اما با سه عادت خوب زیر می توانید دندان های خود را تقویت کنید. شما می توانید با جایگزین نمودن این عادات، آسیب به دندان ها و مشکلات دهان و دندان را به تدریج از بین ببرید:

- روش صحیح مسواک زدن

شما باید همیشه و به طور مرتب مسواک بزنید و نه به صورت تهاجمی. مسواک زدن دو بار در روز باعث از بین رفتن پلاک ها و تمیز نگه داشتن دندان ها می شود. با این حال این امر با استفاده از تکنیک مناسب می تواند موثر باشد. سعی کنید از مسواک هایی با برس نرم بهره برده و به مدت دو تا سه دقیقه با حرکات دایره ای و به آرامی مسواک بزنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها، از مسواک زدن بیش از حد خودداری کنید. فراموش نکنید زمانی که دندان ها به شدت فرسایش پیدا کنند، می توانند دچار حساسیت و مشکلات بعدی شوند.

- ترک سیگار

سیگار کشیدن به جز آسیب به دندان ها می تواند به سیستم ایمنی بدن نیز صدمه وارد کند و توانایی بهبود بافت ها را به تأخیر بیندازد. مثلا افراد سیگاری پس از انجام جراحی دندان، سرعت کندی را در بهبودی زخم خود تجربه می کنند. علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند یک عامل خطر قابل توجه برای بیماری های لثه و بوی بد دهان باشد.

- رژیم غذایی سالم و متعادل

غذاهایی که می خوریم هم در سلامت عمومی و هم در سلامت دهان و دندان نقش مهمی را ایفا می کنند. سعی کنید حتما غذاهای سالم مانند آجیل، پنیر، میوه ها، سبزیجات و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا برای سلامتی دهان و دندان شما بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، پنیر غدد بزاقی را تحریک می کند تا تولید بزاق را افزایش داده و به شما در خنثی سازی اسید در دهان کمک کند.

در نهایت، از بین بردن عادت های بد و کسب عادات خوب، دلیلی نمی شود که از معاینات منظم دندانپزشکی پرهیز کنید. تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت دندان های خود انجام داده و بقیه موارد را به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه بسپارید. توصیه ما به شما مراجعه به کلینیک دندانپزشکی معتبر است.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!