02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کشیدن دندان عقل چه عوارضی دارد؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه | منتشر شده در: 1399/12/23

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

آیا تاکنون تجربه کشیدن دندان عقل را داشته اید؟ آیا همه باید دندان عقل خود را بکشند؟ به راستی کشیدن دندان عقل چه مشکلاتی برای ما پیش می آورد؟ در این مطلب از وب سایت دکتر محمدی قصد داریم تا در مورد عوارض کشیدن دندان عقل با شما صحبت کنیم تا قبل از تصمیم گیری با دید بازتری بایدها و نبایدهای این کار را انتخاب کنید. با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برخی از عوارض کشیدن دندان عقل

توصیه ما برای کشیدن دندان عقل بر گرفته از دلایل علمی است. اما قبل از اینکه انتخاب کنید، می خواهید دندان خود را بکشید یا نه، باید عوارضی که انجام این کار برایتان خواهد داشت را بشناسید تا از روی آگاهی تصمیم گیری نمایید.

عوارض کشیدن دندان عقل

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

درد

معمولا اکثر خدمات دندان پزشکی با اندکی درد همراه است. این موضوع در کشیدن دندان عقل کمی بیشتر از سایر گزینه ها است. دندان عقل در انتهای دهان قرار دارد و ریشه آن در عمق بیشتری قرار گرفته که این مسئله درد ناشی از جراحی را کمی بیشتر می کند. بروز درد یک عارضه شایع در کشیدن دندان عقل به شمار می رود.

بوی نامطلوب دهان

معمولا پس از کشیدن دندان عقل، جای خالی آن توسط لخته خون پر می شود. اگر این لخته خون در فضای خالی پر نشود، یا حتی اگر پس از پر شدن از بین برود، این حفره خالی به منبعی از بوی نامطلوب تبدیل خواهد شد. خشک شدن جای خالی دندان عقل معمولا 2 الی 5 روز پس از کشیدن این دندان شروع می شود کشیدن سیگار می تواند دلیل بروز این حفره خشک و نشات بوی بد دهان از آن باشد. سعی کنید پس از کشیدن دندان عقل، از کشیدن سیگار و خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید. این کار تاثیر مستقیمی بر بروز عوارض کشیدن دندان عقل خواهد داشت.

پارستزی

یکی از نادرترین عوارض کشیدن دندان عقل، پارستزی است. این عارضه مربوط به کشیدن دندان پایین عقل می باشد. پارستزی همان بی حسی موقتی است که که شما پس از کشیدن دندان پایین عقل تجربه می کنید. در این زمان احساس بی حسی به نواحی فک پایین، لب و زبان، به شما دست می دهد. معمولا این احساس به صورت موقتی است و در اندک مواردی مشاهده شده که این حالات دائمی بماند. این عارضه ممکن است چند روز یا حتی تا چند ماه در شما باقی بماند.

عوارض کشیدن دندان عقل

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

عدم توانایی در تحرک دهان

یکی دیگر از شایع ترین عوارض کشیدن دندان عقل، ناتوانی در تکان دادن دهان است. ممکن است شما پس از کشیدن دندانتان نتوانید تا یک هفته دهان خود را باز و بسته کنید. معمولا در اکثر مواردی که دندان عقل کشیده شده، این عارضه بروز کرده است. این عارضه گذرا خواهد بود، نهایت زمان تخمین زده برای رفع این مشکل 10 روز است.

تورم

اگر بخواهیم یکی دیگر از شایع ترین عوارض کشیدن دندان عقل را برایتان معرفی کنیم، قطعا باید به تورم اشاره کنیم. معمولا 1 روز پس از انجام جراحی کشیدن دندان عقل شما شاهد ورم صورت خود خواهید بود. اما هیچ جای نگرانی نیست. شما باید در 2 روز اول پس از جراحی، از کمپرس سرد برای قرار دادن روی موضع استفاده کنید.

سعی کنید این کار را به صورت مداوم و با فاصله زمانی 20 دقیقه به 20 دقیقه انجام دهید. در 2 روز ابتدایی، 20 دقیقه کمپرس سر را روی موضع قرار دهید و سپس 20 دقیقه آن را بردارید. انجام این کار در طول 2 روز می تواند برای کاهش ورم میسر واقع شود.

رعایت نکات لازم پس از کشیدن دندان عقل

حال که با 5 مورد از مهم ترین عوارض کشیدن دندان عقل آشنا شدید، لازم است نکاتی را که باید پس از جراحی دندان عقل انجام دهید را نیز بشناسید. در ادامه قصد داریم چند راهکاری را که می توانند به شما کمک کنند را معرفی کنیم.

1_ استراحت کافی داشته باشید. تحرک شما می تواند باعث طولانی تر شدن دوره بهبودی شود. سعی کنید برای مدتی به استراحت بپردازید تا دوره بهبودی شما سریعتر شود. توجه نکردن به این مسئله می تواند عواقب بدی برایتان داشته باشد.

2_سر خود را بالا نگه دارید. پس از جراحی سعی کنید به کمک یک بالش اضافه، گردن و سر خود را بالا نگه داشته تا بدین طریق از خونریزی های پس از جراحی جلوگیری کنید. هرچه سر شما پایین تر باشد امکان و شدت خونریزی بالاتر می رود.

3_ پرهیز از مسواک زدن در 24 ساعت اول جراحی. شما نباید حداقل 24 ساعت از جراحی مسواک بزنید. مسواک زدن در این زمان،  نه تنها به شما کمک نمی کند بلکه باعث خونریزی و افزایش درد می شود.

4_ مسکن مصرف کنید. شما می توانید در دوران پس از جراحی از مسکن هایی همچون: ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین مصرف کنید.

5_ به هیچ وجه سیگار و مشروبات الکلی مصرف نکنید. یکی از پر خطر ترین رفتار هایی که می توانید در این دوره انجام دهید، مصرف سیگار و مشروبات الکلی است. سیگار می تواند باعث خشکی حفره دهان شما شود و اجازه پر شدن جای دندان را ندهد. مصرف سیگار بعد از جراحی دندان عقل را به کلی فراموش کنید.

6_ پرهیز از خالی کردن آب دهان. برخی افراد از روی ناآگاهی بعد از جراحی سعی می کنند آب دهان خود را تف کنند. این رفتار از جمله دیگر کار های پر خطری است که می تواند برایتان مخرب باشد. تف کردن آب دهان باعث می شود لخته تشکیل شده در جای خالی دندان عقل کنده شود.

عوارض کشیدن دندان عقل

مطالب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

چند جمله ای با مخاطبان

در این مطلب از وبسایت دکتر محمدی سعی کردیم تا 5 مورد از مهم ترین عوارض کشیدن دندان عقل را به شما معرفی کنیم. در ادامه با 6 مورد از راهکار های کمک به خود پس از جراحی دندان عقل را نیز مطالعه کردید. فراموش نکنید که بی توجهی به هر کدام از این 6  نکته می تواند عاقبت بدی برای سلامتی دهان و دندان شما داشته باشد. شما می توانید در انتهای این مطلب، سوالات و نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید تا مشاورین وبسایت دکتر محمدی در اسرع وقت نسبت به پاسخ سوالاتتان اقدام کنند.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!