02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا رنگ لمینیت دندان قابل انتخاب است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر لمینیت امروزه به عنوان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی و مهمترین روش اصلاح طرح لبخند افراد به شمار می آید. یکی از فاکتورهای مهم که نقش موثری در زیبایی لمینت های دندانی دارد؛ انتخاب رنگ پرسلین و تطابق آن با سایر دندان های طبیعی فرد است. چون لمینت های سرامیکی معمولا برای دندان های پیشین فک مورد استفاده قرار می گیرند؛ طبیعی به نظر رسیدن رنگ و ظاهر آنها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای داشتن لبخندی کامل و جذاب برخوردار است. 
انتخاب رنگ لمینت های پرسلین با استفاده از راهنمای سایه دندان که نشان دهنده نمونه هایی از رنگ دندان های طبیعی است انجام می گیرد. با استفاده از این راهنمای رنگ، ونیر های لمینت به نحوی سایه زده می شوند که رنگ آنها شبیه ترین حالت ممکن را به سایر دندانهای طبیعی بیمار داشته باشد. البته گاهی اوقات بیماران خودشان رنگ روشن‌تری برای لمینت نسبت به سایر دندانها انتخاب می کنند؛ چون تصمیم دارند از روش هایی مانند بلیچینگ یا سفید کردن برای سایر دندان های خود استفاده کنند. در این شرایط معمولاً دندانپزشک به بیماران توصیه می کند که ابتدا کل دندان های خود را سفید کنند تا رنگ لمینت ها راحت تر انتخاب شود و زیبایی ظاهری و یکدست بودن لبخند نتیجه مطلوبی داشته باشد.
همه ما میدانیم افرادی که دندان های سالم تر زیباتر و جذاب تری دارند در برقراری ارتباطات اجتماعی با داشتن اعتماد به نفس بالاتر موفق ترند. نصب لمینت های سرامیکی در داشتن لبخندی زیبا و جذاب نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین انتخاب سایه رنگ درست لمینت ها اولین قدم برای رسیدن به چنین اعتماد به نفسی است. اما چطور و چگونه؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید:
 
 
رنگ لمینیت
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 
1- انتخاب سایه و رنگ لمینت سرامیکی هدفمند - سعی کنید طبیعی به نظر برسد
بیمارانی که پیش از لمینیت کردن، دندان‌های خود را سفید می کنند؛ تصوری از لمینت های سرامیکی در ذهن دارند که به لبخند های هالیوودی شبیه است. اما زمانی که که می خواهند رنگ لمینت را انتخاب کنند دندانپزشک انواع دیگری را به آنها پیشنهاد می‌دهد تا طبیعی ترین حالت ممکن را برای آنها داشته باشد.
بنابراین مهم است که سایه لمینت های سرامیکی را تا حد ممکن شبیه به دندان‌های طبیعی خودتان انتخاب کنید. معمولاً بیماران این مشکل را با دندان پزشک دارند که می‌خواهند روشنترین رنگ ممکن را به عنوان سایه رنگ لمینت سرامیکی انتخاب کنند اما دندانپزشک، بیماران را متقاعد می‌کند که رنگ لمینت ها باید با سایر دندانهای طبیعی سازگاری داشته باشد. دندانپزشک همچنین عوامل دیگری مانند رنگ پوست، رنگ سفیدی چشم و رنگ موها را نیز در نظر می‌گیرد؛ تا به اصطلاح رنگ لمینت های سرامیکی پس از نصب نامتعارف و غیر طبیعی نباشد. معمولاً این جمله را از دندانپزشکان زیاد می‌شنویم که "این رنگی که برای سایه لمینت های خود انتخاب کردید پس از نصب برای شما رضایت بخش نخواهد بود؛ باور کنید که هدف من طراحی، ساخت و نصب زیباترین و جذابترین لمینت سرامیکی روی دندان های شماست."
2- مشورت با دندانپزشک - توصیه‌های او را جدی بگیرید.
به دندانپزشک خود اعتماد کنید اکثر دندانپزشکان زیبایی که در کار خود تبحر و مهارت کافی داشته باشند؛ تمام فاکتورها و شرایط موجود را برای انتخاب رنگ و سایه لمینت سرامیکی در نظر می گیرند و سپس رنگ مناسب را به شما پیشنهاد می دهند.
مطمئن باشید دندانپزشک میداند که انتخاب رنگ لمینت سرامیکی برای ۲ تا چند دندان شما باید با سایر دندانهای طبیعی مطابقت داشته باشد.
همچنین او می داند که نحوه انتخاب سایه رنگها در نور مطب یا کلینیک دندان و شرایط نور محیط باید چگونه باشد تا پس از نصب، طبیعی ترین ظاهر ممکن را داشته باشد. پس به جای اینکه فقط دسته بندی ها و نمونه های لمینیت های موجود را نگاه کرده و از بین آنها انتخاب کنید؛ بهتر است ابتدا اجازه دهید دندانپزشک سایه مناسب با دندان های شما را پیشنهاد دهد و سپس از بین رنگ هایی که او انتخاب کرده روی یک رنگ به توافق برسید.
با وجود تمام نکاتی که گفته شد انتخاب سایه رنگ لمینت سرامیکی که مناسب ترین تطابق را با دندان های طبیعی شما داشته باشد و از طرف دیگر زیباترین لبخند ممکن را برای شما به ارمغان آورد و در نهایت انتظارات شما را برآورده کند؛ مهمترین عاملی است که نقش موثری در رضایت، خوشحالی و درصد موفقیت نصب لمینت های سرامیکی خواهد داشت. پس سعی کنید با در نظر گرفتن نکات بالا و مشورت با پزشک بهترین انتخاب را داشته باشید.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

جنس لمینت و تاثیر آن روی رنگ ونیر ها دندانی

در حال حاضر پرسلین پرکاربردترین ماده مورد استفاده در ونیر های دندانی است که ظاهری کاملا شبیه دندان های طبیعی خود فرد دا.رد جنس پرسلین به گونه ای است که می تواند مانند مینای دندان بخشی از نور را بازتاب دهد د و شفافیت آن نیز کیفیتی شبیه مینای دندان طبیعی دارد. خصوصیات و ویژگی های سرامیک موجب شده ونیر های لمینت سرامیکی بیشترین شباهت را از لحاظ ظاهری به دندانهای طبیعی داشته باشند و به همین علت بین بیماران محبوب ترند.
در صورتی که رنگ لمینت ها با سایر دندان ها مطابقت نداشته باشد؛ طرح لبخند آنطور که انتظار دارید زیبا به نظر نمی رسد و به جای اینکه وقتی لبخند می زنید همه از جذابیت لبخند فوق العاده شما لذت ببرند؛ تفاوت رنگ لمینت و دندانهای طبیعی توجه دیگران را به خود جلب کرده و تصور می‌کنند که مشکلی در دندان های شما بوجود آمده است. به همین علت انتخاب رنگ لمینت های سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی به اندازه دوام و طول عمر آن ها و همچنین نصب لمینت ها نقش مهمی ایفا می‌کند و درنتجه رنگ ونیرهای لمینیت باید با دقت انتخاب شود تا تا زیباترین نتیجه را داشته باشد. در صورتی که رنگ لمینت های سرامیکی به درستی انتخاب شود؛ هیچ کس نمی تواند تشخیص دهد روی کدام دندان‌هایتان ونیر لمینت نصب شده است. انطباق سایه ها در دندانپزشکی و چگونگی انتخاب سایه درست توسط دندانپزشک از دیگر فاکتورهایی است که باید با توجه به نوع پوست، رنگ مو و حتی رنگ سفیدی چشم های شما تعیین شود.
 اگر به دندان های خود در آینه نگاه کنید متوجه می‌شوید که دندان ها فقط از یک رنگ ساخته نشده اند بلکه چندین سایه مختلف در رنگ دندان ها دیده می شود. به همین علت برای طراحی و ساخت لمینت ها نیز از سایه های رنگ که به چرخه رنگ ویتاپن VitaPan مشهور است؛ استفاده می شود. این چرخه رنگ در چهار دسته A، B، C و D با درجات ۱ یعنی روشن ترین رنگ تا چهار یعنی تیره ترین رنگ تهیه شده است. هر کدام از دسته بندی ها نیز طیف رنگی خاصی را شامل می شود که به شرح زیر است:
A= قرمز قهوه ای
B= قرمز زرد
C= خاکستری
D= قرمز خاکستری
از زمانی که ونیرهای پرسلین برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ به دندانپزشکی زیبایی معرفی شدند و عموم مردم نیز آشنایی بیشتری با آن پیدا کردند؛ از همین چرخه رنگ استفاده می شد. سپس در سال ۲۰۰۰ این چرخه رنگ با یک روش جدید به نام BL جایگزین شد. طیف رنگی BL براساس اینکه سفید ترین سایه دندان چه رنگی است؛ تهیه شد. از زمانی که بلیچینگ یا سفید کردن به بخش مهمی از دندانپزشکی زیبایی تبدیل شد؛ سفید ترین سایه رنگ دندان از سفید ترین سایه ای که در چرخه رنگ ویتاپن تعیین شده بود؛ روشن تر گردید. به این ترتیب دندان پزشکان و بیماران سایه های رنگ سفیدتری را برای لمینت پرسلین سفارش می دادند تا مطابق با دندان‌هایی که با روش‌هایی مانند بلیچینگ سفید شده بودند؛ ساخته شوند. بنابراین سایه های رنگ BL ایجاد شدند که در طیف های BL1، BL2، BL3 و BL4 برای ساخت پرسلین به کار می روند. BL در حقیقت مخفف عبارت بلیچینگ یا سفید کردن دندان است.
در صورتی که بخواهید با نصب لمینت های سرامیکی روی دندان های خود لبخند هالیوودی داشته باشید باید روشن ترین رنگ لمینت یا همان BL1 را انتخاب کنید. اما معمولاً دندانپزشکان برای این که دندان های طبیعی تری داشته باشید؛ سایه های رنگ تیره تر را به شما پیشنهاد می دهند. مگر اینکه بخواهید کل دندان هایتان را با لمینت ها بپوشانید. در غیر این صورت انتخاب BL1 فقط برای یک یا چند دندان جلویی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت در این شرایط معمولاً دندانپزشک سایه رنگ دو تا سه را توصیه می کند.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

دندانپزشکان چگونه رنگ لمینت پرسلین را انتخاب می کند؟

 دندانپزشک زیبایی معمولاً با یک جدول از سایه رنگ ها کار می کند تا بتواند لمینت های سرامیکی را با رنگ مناسب درخواست دهد. برای انتخاب رنگ مناسب، احتمالاً یک یا چند ونیر دندانی نمونه را با رنگ های مختلف روی دندان های شما قرار می دهد تا رنگ آن را با سایر خصوصیات چهره و دندان های دیگر شما تطبیق داده و بهترین آنها را انتخاب کند. انتخاب رنگ مناسب در شرایط مطب دندانپزشک کمی مشکل است؛ چون رنگ لمینتی که زیر نور زرد به نظر بسیار طبیعی و کاملا منطبق می رسد ممکن است در نور طبیعی یا زیر نور سفید اصلاً با سایر دندان های شما تطابق نداشته باشد. به همین علت تبحر و تجربه دندانپزشک در انتخاب رنگ دندان و لمینت های سرامیکی اهمیت زیادی دارد.
انتخاب رنگ و سایه رنگ لمینت های سرامیکی احتمالا مدت زمانی طول می کشد و دندان پزشک با صبر و حوصله فراوان تک تک رنگ های نزدیک به رنگ طبیعی دندان های شما را بررسی می‌کند تا از بین آنها بهترین سایه را انتخاب کند. معمولا دندانپزشکان یک طیف رنگی را به جای یک رنگ خاص برای ساخت لمینیت ها انتخاب می کنند. چون دندانهای طبیعی نیز فقط از یک رنگ خاص تشکیل نشده‌اند؛ بلکه سایه های مختلف به دندان پزشک کمک می کند که بتواند سطح لمینت های سرامیکی را با ظاهری کاملاً طبیعی شبیه سایر دندان های شما بسازد.
سپس ممکن است از شما بخواهد که میزان سفیدی رنگ دلخواه لمینت های تان را تعیین کنید. هر چند که ونیر لمینت سرامیکی می تواند به اندازه دندان سلبریتی ها سفید و درخشان ساخته شود اما بهتر است در پیشنهاد و انتخاب رنگ به توصیه‌های دندانپزشک توجه کنید و در صورتی که فقط می خواهید چند دندان جلویی خود را لمینت کنید؛ رنگی را که مطابق با سایر دندان هایتان باشد؛ برگزینید. داشتن دندان های یکدست و همرنگ جذابیت لبخند شما را بیشتر افزایش خواهد داد تا این که چند دندان جلوی شما چند درجه سفید تر از سایر دندان هایتان باشند.
 اگر واقعا تصمیم گرفته اید لبخند هالیوودی داشته باشید و می خواهید فقط چند دندان جلویی خود را لمینت کنید ابتدا باید سایر دندان های خود را با روش های سفید کردن مانند بلیچینگ کاملاً سفید کرده و سپس رنگ لمینت را مطابق با آن ها انتخاب کنید. پس از نصب لمینت نیز باید با مسواک زدن نخ دندان کشیدن، مراجعه منظم به دندانپزشک و خودداری از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی از زرد شدن سایر دندانهای طبیعی خود جلوگیری کنید. چون لمینت های سرامیکی کاملاً نسبت به زرد شدن و رنگ‌پذیری مقاومند و در صورتی که مراقب سایر دندانهای طبیعی خود نباشید؛ تغییر رنگ آنها پس از مدتی موجب می شود سفید بودن رنگ لمینت های سرامیکی کاملاً غیر طبیعی به نظر برسد. همچنین در صورتی که پس از مدتی رنگ سایر دندان هایتان تغییر کرد باید مجدداً با روش های سفید کردن دندان آنها را روشن تر کنید تا با لمینت ها همرنگ شوند.
سایه های رنگی که در نمودار ویتاپن (VitaPan) نشان داده می شوند رنگ های واقعی نیستند بلکه با نرم افزار های کامپیوتر تغییراتی در آنها ایجاد شده و رنگ سایه دندان ایجاد می شود.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

بسیاری از مراجعین به کلینیک های دندانپزشکی زیبایی می پرسند که چطور باید رنگ‌سایه لمینت را انتخاب کنند؟

 باید بدانید که رنگ دندان طبیعی به رنگ سفید استخوانی نیست بلکه کمی سایه ای از رنگ های دیگر مانند زرد، قهوه ای و قرمز در آن وجود دارد. تمام افرادی که در لابراتوار های تخصصی لمینت های دندان را می سازند معمولاً از سایه ۲ تا ۳ که درجه آن روشن تر از دندانهای طبیعی بیمار باشد را انتخاب می کنند.
باید به این نکته دقت داشته باشید که ونیرهای لمینت نسبت به رنگ پذیری مقاوم اند به همین علت با نوشیدن چای، قهوه یا آب میوه های رنگی زرد نمی شوند و تغییر رنگ نمی دهند.
درست است که این ویژگی یکی از مزیتهای مهم لمینت های سرامیکی است اما کار شما را مشکل می‌کند چون باید مراقب رنگ پذیری سایر دندان های طبیعی خود باشید و علاوه بر اینکه بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنید از خوردن و نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی خوددرای کنید تا رنگ دندان های تان همرنگ لمینت های سرامیکی باقی بماند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!