02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا با داشتن لمینیت می توانم نخ دندان استفاده کنم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/16

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر های دندانی که پوسته های همرنگ دندان و بسیار نازک هستند که روی دندان های جلویی آرواره به منظور اصلاح برخی از نواقص مانند تغییر رنگ دندانها، لب پر شدن، شکستگی، وجود فاصله کم و عدم ترازهای جزئی به کار می روند. لمینت های سرامیکی می توانند پاسخ مناسبی به این مشکلات شما باشند اما باید به خاطر داشته باشید که مراقبت از آنها عامل مهمی است که در افزایش دوام و طول عمر آنها تاثیر قابل توجهی دارد.
آیا نگران مراقبت از ونیرهای دندانی و لبخند زیبا و جدید خود تان هستید؟ نیازی نیست به روشهای پیچیده و مشکل فکر کنید. حفظ و نگهداری ونیر های دندانی بسیار ساده است. مراقبت از آنها شبیه مراقبتی است که از دندان های طبیعی خود می کنید. فقط باید با احتیاط بیشتری این کار را انجام دهید.
به هرحال شما هزینه زیادی از جیب خود پرداخته اید تا با نصب ونیر های دندانی، لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید. پس مراقبت از آنها نیز برای شما مهم است. ونیر های دندانی هم احساس خوبی به شما می دهند و هم زیبا به نظر می رسند؛ اینطور نیست؟ مطمئنا اکنون از لبخند زدن خودتان با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به سال های گذشته لذت می برید و حتی ممکن است بیشتر از قبل مورد توجه قرار بگیرید. پس باید برای این لبخند جدید خود ارزش قائل شوید و از آنها مراقبت کنید. اما چگونه؟ در ادامه مقاله نحوه مراقبت از ونیر های دندانی را به شما آموزش خواهیم داد تا دوام و طول عمر آن ها را افزایش دهید.
حفظ و نگهداری لمینت پرسلین نسبتاً ساده است. فقط کافیست به توصیه های دندانپزشک زیبایی خود پس از نصب لمینت ها توجه کنید. این توصیه‌ها معمولاً مربوط به مراقبت های متداول و رعایت بهداشت دهان و دندان معمول است که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می شود. ونیرهای پرسلین یکی از روش های ترمیمی محبوب بین افراد هستند که در حال حاضر در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند. اصلا نباید از نخ دندان کشیدن یا مسواک کردن لمینت های خود بترسید. استفاده از هرگونه خمیردندان حاوی فلوراید غیر ساینده برای لمینت های سرامیکی مورد تایید است. در صورتی که رژیم مراقبت خانگی مناسبی را رعایت کنید؛ لمینت های سرامیکی سالیان سال در دهان شما بدون هیچ مشکلی جلوه خواهند کرد. در صورتی که دندان قروچه می کنید باید دندان پزشک خود را در جریان بگذارید تا بتواند محافظ های گاز زدنی و اکلوزال (سطح جویدن دندان ها) را برای شما تجویز کند تا فشار وارد شده به ونیر های دندان هنگام خواب به حداقل برسد.
 
 
لمینیت نخ دندون
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چه کارهایی را برای مراقبت از ونیر لمینیت سرامیکی باید انجام دهیم؟

مسواک زدن
شما کاملاً با این عبارت آشنا هستید. دندانپزشکان مدام تکرار می‌کنند که برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. ونیر های لمینیت نیز دقیقاً باید مانند دندان های طبیعی دو بار در روز مسواک زده شوند. استفاده از مسواک های برقی نیز می توانند به حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان و ونیر های دندانی کمک کنند.
از یک مسواک نرم استفاده کنید
هرچند ونیرهای دندانی مانند سطح دندانهای طبیعی تغییر رنگ نمی دهند اما این خصوصیت آنها به این معنا نیست که نباید آنها را مسواک زد. بلکه مسواک زدن ونیر های دندانی ۲ بار در روز حداقل به مدت ۲ دقیقه باید به صورت یک عادت هر روز برای شما دربیاید.
توجه کنید روشی که برای مسواک زدن دندان ها و لثه استفاده می کنید بسیار مهم است. نحوه قرارگیری مسواک باید با زاویه ۴۵ درجه نسبت به دندان باشد و همواره از مسواک نرم استفاده کنید. چون مسواک های زبر می‌توانند به ونیر ها و بافت لثه آسیب وارد کنند.
نخ دندان کشیدن
همچنین اگر می خواهید حداکثر استفاده را از لمینت های سرامیکی خود ببرید باید حداقل یک بار در روز بین آن ها را نخ دندان بکشید. فقط به این دلیل که سطح روی دندان‌های شما با پرسلین پوشیده شده به این معنی نیست که باکتری ها نمی توانند روی لبه دیگر دندان‌هایتان تاثیر بگذارند. ذرات غذا همچنان بعد از خوردن هر وعده غذایی روی لبه لمینت دندان ها و سطح دندان و لثه شما باقی می مانند و ایجاد پلاک کرده و در نهایت منجر به گسترش و رشد باکتری می شوند که علاوه بر تغییر رنگ سطح مینای دندان و حتی ونیرهای دندانی، اسید ها و باکتری ها می توانند روی لبه‌ لمینت پرسلین رشد کنند و دندان های زیر آن را بپوسانند. هرچند ونیرهای پرسلین نسبت به پوسیدگی مقاوم اند اما در صورتی که به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید؛ احتمال پوسیدگی دندان های زیرین لمینت و همچنین ابتلا به بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد. این عوامل موجب کاهش دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی خواهد شد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چه نکاتی را پس از نصب لمینت های سرامیکی هنگام نخ دندان کشیدن باید رعایت کنید؟ 

اکثر بیماران نخ دندان را به یک سمت هل می دهند اما این روش اصلا مناسب نیست. بلکه نخ دندان ها باید کاملاً بین دندان ها وارد شوند تا آسیبی به خط لثه وارد نکنند و بتوانند باکتری و غذاها را از سطوح سخت خارج کنند. معمولا دندان پزشکان به افرادی که لمینت سرامیکی نصب کرده اند توصیه می کنند که با احتیاط کامل حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشند.
نخ دندان کشیدن را از یک طرف دهان شروع کرده و مابین هر دندان را با احتیاط تمیز کنید. احتیاط لازم را هنگام نخ دندان کشیدن بین دندان ها رعایت کنید. ضربه زدن به سمت داخل و بیرون هنگام نخ دندان کشیدن  و یا تکرار عمل نخ دندان کشیدن برای یک دندان می تواند به بافت لثه آسیب رسانده و در نتیجه لمینت های سرامیکی را با مشکل مواجه کند.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

آیا پس از نصب لمینت های سرامیکی همچنان می توان نخ دندان  کشید؟

بله البته. نخ دندان کشیدن بین ونیر های پرسلین بسیار مهم است چون از ایجاد پلاک بین دندان ها و پوسیدگی لبه های آنها جایی که لمینت ها به دندان طبیعی چسبیده اند؛ جلوگیری می کند. رعایت بهداشت دهان و دندان طول عمر لمینت های سرامیکی را افزایش داده و اتصال سلامت آنها را به دندانهای طبیعی تضمین می کند.
اما با احتیاط نخ دندان بکشید تا از شکستن لمینت ها جلوگیری کنید. مطمئنا دندانپزشک به شما دستورالعمل نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب پس از نصب لمینت ها را به نحوی که از وارد آوردن فشار بیش از حد به آنها جلوگیری شود؛ به شما آموزش خواهد داد. توجه داشته باشید در صورتی که فشار بیش از حدی در اثر نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن به ونیر‌های پرسلین وارد شود ممکن است موجب لب پر شدن یا شکستن آنها شود. حتماً از دندان پزشک خود در مورد بهترین روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لمینت سرامیکی سوال کنید.
از دهان شویه های مناسب استفاده کنید.
استفاده از دهانشویه های آنتی سپتیک برای دهان و دندان دو بار در روز و قرقره کردن آنها در دهان موجب می شود ونیر های دندانی نسبت به رنگ پذیری یا تغییر رنگ مقاومت بیشتری داشته باشند. البته دقت کنید که از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید چون الکل به تدریج پیوند بین ونیر های دندانی و دندان را از بین می‌برد.
از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید.
زمانی که ونیر های لمینت سرامیکی را نصب کردید دندانپزشک رنگ ونیرهای دندانی را دقیقا مطابق با سایر دندانهای طبیعی شما انتخاب خواهد کرد. برای جلوگیری از تغییر رنگ سایر دندان های تان و عدم تطابق آن ها با ونیر های پرسلین بهتر است از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنیدو البته دقت داشته باشید که خمیر دندانها نباید از نوع ساینده یا حاوی سفید کننده های طبیعی مانند خمیر ترش باشند.
چکاپ منظم نزد دندانپزشک
حدوداً یک هفته بعد از نصب لمینت های سرامیکی از شما خواسته می‌شود تا برای ارزیابی نحوه نصب لمینت ها به مطب یا کلینیک دندان مراجعه کنید. این مراجعه به دندانپزشک زیبایی بسیار مهم است. چون به دندان پزشک این فرصت را می دهد تا نحوه نصب لمینت ها و نحوه واکنش بافت لثه شما به ونیر های دندانی را بررسی کرده و پاسخ سوالاتی که ممکن است با نصب این لمینت های جدید برای شما ایجاد شده باشد را بدهد. پس از این چکاپ اولیه نیز به شما توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل حفظ کرده و حدودا هر ۶ ماه یکبار برای چکاب های بعدی به دندانپزشک مراجعه کنید.
برنامه چکاپ خود را نزد دندانپزشک زیبایی فراموش نکنید. اگر می خواهید ونیرهای لمینت سرامیکی شما بیش از ۱۰ سال در دهانتان بدرخشند باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا سلامت آنها را بررسی کند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

چه کارهایی را برای مراقبت از ونیر لمینیت سرامیکی نباید انجام دهیم؟

زمانی که ونیرهای لمینیت سرامیکی را روی دندان‌های خود نصب می کنید موارد محدودی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:
خودداری از دندان قروچه کردن
بیمارانی که عادت به دندان‌قروچه کردن دارند باید بدانند که این عادت تاثیر بسیار بدی روی ونیر های دندانی گذاشته و به آنها آسیب می رساند. دندانپزشکان زیبایی معمولاً روش هایی را برای محافظت از ونیرهای دندانی در صورتی که عادت دندان قروچه کردن دارید؛ به شما پیشنهاد می دهند. این روشها شامل تزریق توکسین بوتولینوم، استفاده از محافظ های شبانه و اسپلینت های گاز زدنی می شود که ونیر های دندانی را در مقابل آسیب دیدگی محافظت می کند و به درمان علائم TMJ که در اثر دندان قروچه کردن ایجاد شده کمک می کند.
عدم استفاده از ونیر های دندانی به عنوان ابزار کار
افراد بسیاری عادت دارند که از دندان‌های خود به عنوان ابزاری برای باز کردن بسته های پلاستیکی، باز کردن در شیشه، جدویدن ته مداد یا خرد کردن تکه های یخ یا جویدن ناخن استفاده کنند. هرچند لمینت های سرامیکی واقعا محکم هستند اما به اندازه مینای دندان شما سفت و سخت نیستند. به همین علت جویدن چیزهای سخت مانند مواردی که اشاره شد می تواند موجب شکستن یا لب پر شدن آنها شود همچنین خوردن غذاهای بسیار اسیدی یا ساینده می تواند به بافت و ساختار لمینت های سرامیکی آسیب برساند.
عدم استفاده از خمیردندان های ساینده
هنگام خرید خمیردندان حتما به مواد تشکیل دهنده آن که روی جعبه نوشته شده دقت کنید. وجود موادی مانند پروکسید در خمیر دندان موجب سایش تدریجی لمینت های پرسلین خواهد شد. پس اگر می خواهید برای طولانی مدت از داشتن لبخندی زیبا و جذاب پس از نصب لمینت های سرامیک لذت ببرید باید از خمیردندان های غیر سایشی استفاده کنید.
امیر های لمینت سرامیکی بسیار با دوام هستند و امکان شکستن دل پر شدن آنها وجود دارد البته با خوردن غذاهای معمولی مشکلی برای آنها پیش نمی آید بلکه فقط در صورتی که مواد سفتی باند ناخن طرح خودکار یخ یا استخوان را سعی کنید و آنها را بجوید آسیب می بینند.
خودداری از شرکت در مسابقات ورزشی بدون محافظ دندان
فعالیت های فیزیکی بخش مهمی از سبک زندگی سلامت هستند. اما ممکن است شرکت در مسابقاتی مانند بسکتبال، فوتبال، کشتی و یا ورزش ‌های رزمی به لبخند جدید شما آسیب وارد کنند. بنابراین برای محافظت از لمینیت های سرامیکی هنگام شرکت در مسابقات ورزشی بهتر است از محافظ های دندانی استفاده کنید.
خودداری از کشیدن سیگار و خوردن و نوشیدن خوراکی های حاوی رنگ 
هرچند لمینیت های پرسلین نسبت به رنگ پذیری و تغییر رنگ مقاومند اما به هر حال در طول زمان مصرف بیش از حد مواد خوراکی رنگی مانند چای، قهوه و نوشیدنی های الکلی و همچنین سیگار کشیدن می تواند موجب تغییر رنگ لمینت های پرسلین و همچنین سایر دندان های طبیعی شما شود. در صورتی که این مواد غذایی را مصرف کردید بهتر است بلافاصله دهان خود را با دهان شویه های مناسب بشویید و مسواک بزنید.
محصولات حاوی تنباکو و همچنین سیگار تأثیر بسیار بدی روی دوام و طول عمر و همچنین زیبایی ونیر های پرسلین دارد. چون این مواد حاوی نیکوتین هستند می توانند به سرعت ونیرهای لمینت سرامیکی را زرد کنند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!