02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ظاهر لمینت پرسلین کاملا شبیه دندان طبیعی است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/06/11

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دندانهای سفید درخشان و زیبا را اغلب در دهان سلبریتی ها و افراد مشهور می بینیم و این سوال در ذهن ما ایجاد می شود که چطور آنها می توانند دندان هایی به این زیبایی داشته باشند؟
لمینت ها، ونیر های دندانی بسیار نازکی هستند که به طور مجزا برای هر دندان در لابراتوار ساخته می شوند. این لمینت های سرامیکی، از لحاظ شکل شبیه ناخن های مصنوعی می باشند و زیباترین ظاهر ممکن را طبق خصوصیات هر فرد ایجاد می کنند. ظاهر درخشان و سفید سرامیک موجب می‌شود که لمینت ها کاملا شبیه دندانهای طبیعی ساخته شوند.
در حقیقت پاسخ به این سوال که آیا ظاهر لمینت های سرامیکی دقیقاً شبیه دندان های طبیعی هستند خیلی ساده است. تقریبا ۷۰ درصد افراد مشهور که لبخند زیبایی دارند از همین دندانپزشکی زیبایی مدرن کمک گرفته اند ونیر لمینت زیباترین و درخشان ترین لبخند ممکن را برای ما ایجاد می‌کند.
پروتز های سرامیکی بسیار نازک که روی دندانهای طبیعی بیمار نصب می شوند همان لمینت های سرامیکی هستند که اصطلاحاً بین عموم به لبخند هالیوودی معروف شده است تمام لبخندهای لیوودی با همین ونیر های لمینیت ایجاد می‌شود.
لمینت پرسلین علاوه بر ظاهر زیبا، عمر بسیار طولانی و استحکام بالا؛ بسیار با دوام است به همین علت این ونیرهای دندانی گزینه ایده آلی برای حل کردن مشکلات دهان و دندان از لحاظ ظاهری هستند درگذشته این لمینت ها در اصل برای ترمیم دندان ها در نواحی جلو آرواره مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما در سال‌های اخیر حتی در نواحی عقب آرواره نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.
لمینت سرامیکی روش درمانی - زیبایی برای پوشاندن نواقص ظاهری دندان هاست که تاثیر منفی روی ظاهر شما گذاشته اند. این روش با پیوند خوردن یک لایه نازک سرامیکی روی دندان ها به بهبود ظاهر آنها کمک می کند. ساختار مستحکم سرامیک و عدم تغییر رنگ لمینت های دندانی برای افزایش زیبایی ظاهری و حفظ عملکرد دندانهای طبیعی گزینه ای ایده آل است. با نصب لمینت های پرسلین با اعتماد به نفس کامل لبخند بزنید. این ونیرهای دندانی که یک لایه ویفری نازک از جنس پرسلین هستند در لابراتوار دقیقاً مطابق با قالبی که از دندانهای شما گرفته شده ساخته می شوند و در ناحیه جلوی دندان ها به مینای دندان متصل می شوند.
 
لمینیت طبیعی
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 

در چه شرایطی درمان با لمینت سرامیکی مناسب است؟

ونیر های لمینت دندان برای ایجاد تغییر در رنگ و شکل دندان ها تا حد مشخصی به کار می‌روند و کاربرد اصلی آنها در شرایط زیر است:
زمانی که بلیچینگ دندان ها برای سفید کردن آنها و ایجاد تغییر قابل توجه در رنگ دندان ها کافی نباشد. این زرد شدن معمولاً در اثر استفاده از فلورین یا آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود.
برای پر کردن فاصله بین دندان ها یا بهبود ظاهر دندان های شکسته یا ترک خورده و دندان هایی که پر کردگی های وسیعی دارند که ساختار و رنگ آنها را تغییر داده است.
برای بهبود ظاهر دندان هایی که کج درآمده اند

چه کسانی از درمان لمینت سرامیکی نفع می برند؟

تمام افراد در هر سنی با مشکلاتی که مطرح شد میتوانند با درمان لمینت سرامیکی ظاهر دندان های خود را بهبود بخشند. اما این درمان برای ترمیم نواقص فک، ساختار نامناسب آرواره، نحوه قرار گرفتن دندانها در استخوان فک و بیمارانی که عاداتی مانند جویدن ناخن یا مداد را دارند و همچنین مشاغلی که از دندان هایشان به عنوان ابزار استفاده می‌کنند مانند آرایشگران که مجبورند سنجاق ها یا در رنگ مو و موارد دیگر را با دندان باز کنند اصلاً مناسب نیست. در این شرایط مشورت با دندان پزشک می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

مراحل نصب ونیر های لمینت چگونه است؟

ابتدا دندان توسط دندانپزشک تراشیده شده تا برای نصب لمینت آماده شود. سپس قالبی از دندان گرفته می شود تا ابعاد تک تک دندان ها به دست آید. لایه ای از مواد پرسلین در لابراتوار تولید شده و در مرحله نهایی روی سطح دندان همراه با رزین می چسبد. این رزین یک ماده چسبنده واسطه است که بین لمینیت و مینای دندان پیوند برقرار می کند.

ونیر های لمینت چقدر دوام دارند و آیا تا پایان عمر می‌توان از آنها استفاده کرد؟

با مراقبت مناسب از دهان و دندان، ونیرهای لمینت بدون هیچ مشکلی برای سالهای متمادی کار میکنند. این ونیر ها از پرسلین ساخته شده‌اند که خواص فوق‌العاده‌ای در مقایسه با انواع دیگر ونیر ها دارد. دوام و طول عمر آن ها نیز بیشتر از سایر ونیرها است. مقاومت لمینت سرامیکی نسبت به زرد شدن و خوردگی بسیار بالاست. البته حفظ و رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین عوامل افزایش دوام لمینت های سرامیکی است به همین علت معمولاً متخصصین به بیماران توصیه می‌کنند که عادات بدی مانند مصرف غذا های سفت و جویدن ناخن ها را کنار بگذارند تا طول عمر لمینت های سرامیکی افزایش یابد.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

مزایای  ونیر های لمینت

اگر هنگام خندیدن به این علت که دندان هایتان پوسیده شده، خورده شده، ترک برداشته یا ساختار غیرعادی دارد نمی‌توانید اعتماد به نفس کافی ندارید می توانید زیبایی دندانهای طبیعی را با نصب لمینت سرامیکی باز گردانید. زمانی که روی دندان ها با لمینت سرامیکی پوشش داده شود؛ مزایای بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.
در یک فاصله زمانی بسیار کوتاه ظاهر طبیعی و سلامت دندان ها به شما باز خواهد گشت و می توانید از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرید. لمینت های سرامیکی از مواد مستحکم و با دوام طولانی ساخته شده اند که به دندان ها رنگ و زیبایی مطلوب را بدون از بین بردن غیر طبیعی کردن آن ها خواهند داد.
می توان با این روش بدون نیاز به آسیب رساندن جدی به دندانهای طبیعی ظاهری فوق العاده ایجاد کرد. در حقیقت برای نصب ونیرهای لمینت تنها سه دهم تا یک میلیمتر از ضخامت مینای دندان شما تراشیده می شود و زمان مورد نیاز در لابراتوار برای ساخت لمینت های سرامیکی سه تا چهار هفته است. همچنین حدود ۳ تا ۴ هفته دیگر زمان می برد تا لب ها و دهان شما به لمینت های جدید عادت کند. معمولاً متخصصین تمریناتی را به بیماران آموزش می‌دهند که زودتر به لمینت ها عادت کنند در این مرحله بیماران می‌توانند لبخند درخشان و با اعتماد به نفس کامل داشته باشند و دندانهای زیبایی که کاملا شبیه دندان های طبیعی خودشان است را  به نمایش بگذارند.
پیش از ساخت لمینت های پرسلین، قالبی از دندان های شما که از آنها راضی نیستید گرفته شده و دندان دیگری برای شما طراحی می شود که کاملا مطابق با سلیقه شما خواهد بود. لمینت های پرسلین مقاوم تر از سطح دندان طبیعی هستند بنابراین زرد شدن در اثر سیگار یا عوامل مشابه به حداقل می رسد رنگ آنها تقریبا ثابت است و در اثر عوامل خارجی مانند نوشیدن قهوه و چای تغییر نخواهند کرد. درست است که پرسلین یک ماده شکننده است اما زمانی که به طور کامل با مینای دندان پیوند می خورد قابلیت هایی مانند استحکام بسیار بالا و دوام و طول عمر طولانی را نتیجه خواهد داد. نمی توان ونیرهای پرسلین و پیوندی که بین ونیر و سطح دندان ایجاد شده را برداشت. بلکه این ونیرهای سرامیکی تنها توسط یک دریل با سری الماس خاص از روی دندان ها برداشته می شوند.

معایب ونیر لمینت

در حالیکه ونیرهای لمینیت نسبت به روش های دیگر ترمیم زیبایی دندان، روشی فوق العاده هستند اما کمی گران تر می باشند. این روش نیاز به فردی با تجربه و متخصص دارد و باید در کلینیک ها و لابراتوار های خاصی که توانایی و تجربه کافی برای انجام ان را دارند؛ نصب شود. دندانپزشکان و تکنسین‌های دندان باید از دانش و مهارت های هنری و  فنی برای انجام این کار برخوردار باشند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چطور ونیرهای لمینت شبیه دندانهای طبیعی به نظر می رسد؟

ورقه های نازک پرسلین که به جلوی دندان ها می چسبند؛ زیبا و مقاوم هستند. این لمینت های سرامیکی به صورت یک محافظ روی دندان ها قرار می گیرند و هیچ گونه مشکلی برای بافت های لثه و دندان ایجاد نمی کنند.
محافظت از دندان ها توسط لمینت های سرامیکی به این علت است که پس از برداشتن لایه نازکی از مینای دندان ممکن است دندان کمی حساس شود. بنابراین لمینت ها باید بتوانند از مینای دندان محافظت کنند. زیبایی لمینت های پرسلین نیز کاملاً اثبات شده و نصب آنها در صد موفقیت بسیار بالایی دارد.
لمینت های پرسلین توانایی منحصر به فردی دارند که به نور اجازه می دهد از میان آنها بگذرد و موجب می شود دندان ها کاملا شبیه دندانهای طبیعی به نظر برسند و نوری که از آنها میگذرد در پرسلین های مختلف متفاوت است و بستگی به تکنیک ساخت آن در لابراتوار دارد. ساخت لمینت های پرسلین در لابراتوار حدود ۵ تا ۷ روز زمان می برد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

لمینیت های پرسلین چگونه ساخته می شوند؟

پیش از نصب لمینیت های سرامیکی روی دندان ها با استفاده از mock up می توان دقیقا تغییراتی که در دندان ها ایجاد خواهد شد را مشاهده کرد. در این روش می ‌توانید نقطه نظرات و انتظارات خود را با پزشک مطرح کنید و با استفاده از mock up که یک تصویر نهایی از لمینت هایی است که می خواهد ساخته شود یک دید کلی از نحوه لبخند خود پس از نصب لمینت ها داشته باشید. بازخورد بیماران معمولاً به تغییرات ایجاد شده در این مرحله بسیار مثبت بوده است.
اگر این تغییرات را در لبخند خود بپسندید می توانید با قالب ساخته شده از وکس در لابراتوار که با ابعاد و عکس های دقیق گرفته شده نتیجه را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید. در حقیقت این wax up همان قالبی است که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد به تصویر نهایی در طرح لبخند برنامه ریزی شده شباهت دارد. 
دندان موقت که آنرا موکاپ می نامند می تواند تا زمانی که لمینیت های سرامیکی اصلی آماده شوند به عنوان محافظ برای دندان های شما استفاده شود. این لمینیت های موقت به شما این فرصت را می‌دهد که لبخند جدید خود را با خانواده و دوستانتان تا زمانی که لمینت های پرسلین اصلی توسط آزمایشگاه ساخته شود به اشتراک بگذارید.
در پایان دوره آزمایشی که حدوداً یک هفته طول می‌کشد؛ لبخند ایده آل و زیبای شما که کاملا شبیه دندان‌های طبیعی در آزمایشگاه ساخته شده توسط دندانپزشک نصب می شود.
ظاهر لمینت های سرامیکی به گونه‌ای است که اصلاً نسبت به دندانهای طبیعی قابل تشخیص نیست. چون ظاهر این لمینیت های پرسلین با عوامل ساده مانند چای، قهوه یا سیگار کشیدن تغییر نمی کند گزینه درمانی ایده آل برای افرادی است که می‌خواهند لبخند زیبایی داشته باشند.

دوام و طول عمر لمینت های پرسلین چقدر است؟

کاربرد لیمنت پرسلین یک تکنیک فوق العاده است که نیاز به تخصص های آزمایشگاهی و کلینیکی خاصی دارد. تکنسین دندانی باید دانش فنی قابل قبول و مهارت های چشمی در این این مورد داشته باشد. در صورتی که لمینیت پرسلین به روش درستی ساخته شود دوام و طول عمر بسیار طولانی حدود ۱۰ تا ۳۰ سال خواهد داشت.
هدف دندانپزشکی زیبایی رضایتمندی بیماران با با استفاده از یک روش درمانی دقیق است تا زیبایی، تقارن، سلامت و لبخند منحصر به فرد را به آنها بازگرداند.
برای برخی بیماران داشتن ظاهری زیبا با یک لبخند کامل اهمیت بسیار زیادی دارد به همین علت ونیرهای پرسلین را به عنوان یکی از روش درمانی زیبایی ایده آل انتخاب می کنند. آنها کاملا به این باور رسیده‌اند که لمینت های سرامیکی کیفیت بسیار بالایی دارند و ارزش هزینه ای که برای آنها صرف می‌شود؛ را دارند. ونیر های لمینیت سرامیکی را می توان برای درمان فقط یک دندان که تغییر رنگ داده، شکسته، کج در آمده یا نواقص ظاهری دیگری دارد و یا برای چندین دندان که زیبایی لبخند فرد را با مشکل مواجه کرده؛ مورد استفاده قرار داد. 
مانند تمام روش های درمانی که در کلینیک دندان به بیماران ارائه می شود لمینت های سرامیکی نیز کاملاً سفارشی شده و مطابق با سلیقه فرد طراحی و ساخته می شوند. بنابراین در صورتی که از ظاهر لبخند خود رضایت ندارید و می خواهید بدانید آیا ونیرهای پرسلین گزینه مناسبی هستند یا خیر می ‌توانید ابتدا مطالب ارائه شده در سایت را مطالعه کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر یک جلسه مشاوره رایگان با متخصصین کلینیک دندان داشته باشید.

چرا ونیر لمینت سرامیکی اینقدر طبیعی به نظر می رسد؟

برخلاف هر ماده دیگری که در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار گرفته لمینت های پرسلین خاصیت بازتاب دهندگی نور را مانند مینای دندان طبیعی دارند. پرسلین دقیقا مانند دندان طبیعی شفاف است و به این ترتیب به نور اجازه می دهد که تا حدودی از میان آن عبور کند و تمام نور را بازتاب نمی دهد. همچنین رنگ پرسلین کاملاً قابل تبدیل به رنگ دندان های طبیعی است و بیمارانی که حتی برای یک یا دو دندان خود از ونیر سرامیکی استفاده کرده‌اند؛ هیچگونه تمایزی بین دندانهای لمینت شده و سایر دندان های طبیعی خود مشاهده نخواهند کرد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

رویا

وقتتون بخیر یه سوالی داشتم اینکه من دندان نیشمو کشیدم میخواستم ببینم بدون کاشت ایمپلنت میشه با روکش لمینت جاشو پرکرد یعنی ایمپلنت انجام ندم دیگه؟ ممنونم

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر