02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت های دندانی پوسیده و خراب می شوند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/27

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ایمپلنت دندان راه حل ایده‌آلی برای بیمارانی هستند که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و می‌خواهند با یک روش دائمی آنها را جایگزین کنند. اما ایمپلنت دندانی را نمی توان در هر شرایطی در بلندمدت مورد استفاده قرار داد. گرچه ایمپلنت دندان مستحکم تر از بریج دندان است اما نسبت به آسیب دیدگی صد در صد ایمن نیست. احتمال آسیب دیدگی ایمپلنت و تاج دندان مصنوعی در فرآیند بهبود و ریکاوری بر اثر عوامل مختلفی مانند دندان‌قروچه کردن، کشیدن سیگار، مبتلا بودن به بیماری های سیستم ایمنی و غیره بسیار بیشتر می شود.
البته جنس تیتانیومی پایه ایمپلنت و همچنین تاج دندان سرامیکی نسبت به پوسیدگی و خراب شدن مقاوم است اما باید بدانید که عوامل مختلفی می تواند روی شکست ایمپلنت، لق شدن و افتادن پایه ایمپلنت دندان، ترک خوردگی و شکستن دندان مصنوعی اثر گذار باشد. بنابراین اینکه ایمپلنت دندانی و تاج مصنوعی در برابر پوسیدگی و خراب شدن مقاومند به این معنی نیست که نیازی به رعایت مراقبت های دهان و دندان را ندارند؛ بلکه احتمال ایجاد پوسیدگی در ایمپلنت و دندان های مجاور آن بیشتر از آن است که تصورش را می کنید.

جابجایی دندان های مجاور

هرچند نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت بسیار بالاست اما مشکلاتی نیز پس از کاشت آن در استخوان فک ایجاد می شود. یکی از این مشکلات جابجایی دندانهای طبیعی مجاور و نزدیک شدن آن به پایه ایمپلنت است که موجب ایجاد یک فضای خالی بین پایه ایمپلنت و دندانهای مجاور می شود. این فاصله به تدریج موجب ایجاد پوسیدگی و مشکلات دهان و دندان و بیماریهای لثه درفضای باز بین پایه ایمپلنت و دندانهای مجاور خواهد شد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

دندان قروچه

دندان قروچه کردن اصطلاحی است که برای ساییدن دندانها به یکدیگر به کار برده می شود. این عادت موجب از بین رفتن دندان های طبیعی و مصنوعی می شود. قدرت فک انسان از آنچه که تصور می کنید بسیار بیشتر است. نیرویی که توسط فک در اثر دندان قروچه کردن به دندان‌ها وارد می‌شود؛ آسیب شدید و جدی به مینای دندان و استخوان فک وارد می کند.
در حقیقت یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدن ایمپلنت دندان، ایجاد پوسیدگی در دندان های مجاور ایمپلنت کاشته شده است. 
 
 
خرابی ایمپلنت
 مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

بیماری های دهان و دندان و پریودنتال

دقیقا مانند دندان های طبیعی وجود بیماری پریودنتال مشکلی است که به ایمپلنت های دندانی نیز آسیب وارد می کند. بنابراین اگر می‌خواهید دوام و طول عمر ایمپلنت های دندانی کاشته شده در دهان شما افزایش یابد باید با حفظ بهداشت و مراقبت از دندان ها از بروز بیماری های پریودنتال جلوگیری کنید.
عفونت لثه که در اثر تجمع باکتری و رشد آن در دهان و حمله به بافت های اطراف ایمپلنت ایجاد می شود متاسفانه در حال حاضر یکی از شایع ترین بیماری هایی است که منجر به از دست دادن دندان های طبیعی و یا ایمپلنت های کاشته شده می شود.
جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک به این معنی است که اگر به هر علتی بیماری لثه و عفونت اطراف پایه های ایمپلنت گسترش یابد؛ این اتصال بین پایه ایمپلنت به استخوان فک بر اساس تحلیل استخوان به تدریج از بین خواهد رفت به همین علت است که گاهی اوقات برخی بیماران تصور می‌کنند که ایمپلنت دندان نیز پوسیده و خراب شده است.

چه عاداتی موجب پوسیده شدن و خراب شدن ایمپلنت های دندانی می شوند؟

مطمئنا نمی‌توان گفت که ایمپلنت های دندانی به طور کامل جای دندانهای طبیعی را می گیرند. اما می توان با نصب و کاشت ایمپلنت تا حدودی توانایی جویدن غذاها و زیبایی لبخند را به بیمار برگرداند. تفاوتی ندارد که یک یا چند دندان خود را ایمپلنت جایگزین کرده و تاج دندان مصنوعی بر روی آن سوار کرده اید؛ برای محافظت و مراقبت از هزینه ای که کرده اید باید عادات زیر را کنار بگذارید در غیر این صورت احتمال شکست کاشت ایمپلنت به شدت بالا خواهد رفت و ایمپلنت های دندانی دچار آسیب دیدگی شده و یا می ‌افتند.
1. خودداری از کشیدن سیگار
اگر برای کاشت ایمپلنت به کلینیک دندانپزشکی و دندان پزشک مراجعه کرده باشید؛ مطمئنا از شما در خصوص عادت سیگار کشیدن سوالاتی پرسیده است است. اگر بعد از انجام عمل جراحی و کاشت ایمپلنت همچنان به این عادت خود ادامه دهید؛ ریسک شکست ایمپلنت ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. پیامد های کشیدن سیگار پس از کاشت ایمپلنت به همین جا ختم نمی شود بلکه بیمارانی که بلافاصله پس از انجام عمل جراحی شروع به سیگار کشیدن می کنند درد بیشتری در ناحیه کاشته ایمپلنت احساس کرده و روند بهبودی آن ها نیز به طور قابل توجهی کند می شود. خوشبختانه در افرادی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت به مدت دو تا سه هفته و همچنین به مدت دو ماه پس از اتمام دوره درمانی بعد از کاشت، از کشیدن سیگار خودداری می کنند؛ درصد موفقیت این روش افزایش قابل قبولی خواهد داشت. بنابراین در صورتی که به سلامت خود اهمیت می دهید و نیاز به کاشت ایمپلنت دارید بهتر است همین حالا سیگار را ترک کنید.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
از دیگر عواملی که موجب پوسیدگی و خراب شدن دندان های مجاور ایمپلنت کاشته شده و در نهایت لق شدن ایمپلنت و یا ایجاد عفونت در لثه می شود و دندانپزشک را مجبور به بیرون آوردن پایه ایمپلنت و کاشتن پایه دیگری به جای آن می کند؛ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از طرف بیماران است. اگر می‌خواهید از ایمپلنت‌های دندانی خوب محافظت کنید باید با مسواک نرم بعد از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. نخ دندان کشیدن نیز تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های دهان و دندان دارد. همچنین می توانید از ابزارهای مخصوص که آب را بین دندان های شما اسپری کرده و پلاک ها و ذرات غذای جمع شده را از بین می‌برند نیز استفاده کنید. برخی برندها در مسواک های خود سری هایی اختراع کردند که می تواند برای تمیز کردن ایمپلنت های دندان به کار رود. چکاپ منظم نزد دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار موجب می شود التهاب لثه و تحلیل استخوان فک اطراف ایمپلنت کاشته شده به سرعت تشخیص داده شود و پیش از ایجاد مشکل جدی درمان شود.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
کنترل دیابت
مطالعات مختلفی که در مجلات مربوط به ایمپلنتولوژی منتشر شده؛ نشان داده اند که بیماری دیابت یکی از ریسک فاکتورهای مهم پوسیده و خراب شدن دندان است. ابتلا به دیابت احتمال بروز بیماری های لثه بسیار شدیدی را را ایجاد می کند. متاسفانه قند خون کنترل نشده ریسک ابتلا به peri-implantities پس از کاشت ایمپلنت را نیز افزایش می دهد که در نهایت موجب تحلیل استخوان اطراف پایه ایمپلنت و آسیب دیدن آن خواهد شد. بیمارانی که پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت دیابت خود را با استفاده از دارو و رژیم های غذایی و تمرینات ورزشی کنترل می کنند؛ معمولاً مشکلی پس از کاشت ایمپلنت نخواهند داشت.

عاداتی که که موجب خراب شدن و آسیب دیدن ایمپلنت دندان می شوند

ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین دندان های از دست رفته هستند چون شباهت بسیار زیادی به دندانهای طبیعی دارند و تقریباً دائمی می باشند. این دوام و طول عمر بستگی به رفتار درست شما با آنها دارد. عادات بد بسیاری وجود دارد  که موجب آسیب دیدگی و خراب شدن ایمپلنت های دندانی می شود.
خودداری از کشیدن نخ دندان
نباید به این علت که ایمپلنت های دندانی نسبت به پوسیدگی و سوراخ شدن در اثر باقی ماندن ذرات غذا یا ایجاد پلاک و باکتری مقاوم هستند؛ تصور کنید که نیازی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ندارند. بلکه این مراقبت های معمولی از دهان و دندان تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز بیماری های لثه و استخوان فک و پیشگیری از آسیب رسیدن به به ایمپلنت های دندانی دارد.
نخ دندان کشیدن به دلایل زیادی برای ایمپلنت های کاشته شده در فک مهم است. اول اینکه موجب می شود پلاکی که بین دندان ها ایجاد شده از بین برود. دوم اینکه با برداشته شدن این پلاک از روی خط لثه که با مسواک زدن معمولی از بین نمی رود از رشد باکتری در آن ناحیه و عفونت لثه جلوگیری خواهد شد. توجه داشته باشید که جلوگیری از عفونت لثه نقش مهمی در حفظ دوام ایمپلنت های دندانی دارد.
عدم مراجعه منظم به پزشک
نکته کلیدی دیگری که از بروز بیماری لثه جلوگیری می کند؛ تمیز کردن حرفه ای و منظم دندانها و لثه است. گاهی اوقات حتی با استفاده از مسواک و نخ دندان نیز ممکن است تجمع تدریجی پلاک روی دندان های شما موجب زرد شدن آن شود که محل مناسبی برای رشد باکتری و بروز بیماری لثه ایجاد می کند.
تمیز کردن حرفه ای دندان که هر ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک انجام می شود تمام این رسوبات را از روی دندان ها و لثه اطراف ایمپلنت پاک کرده و از ایجاد مشکل جدی که موجب خراب شدن یا آسیب دیدگی ایمپلنت شود؛ جلوگیری خواهد کرد.
استفاده از ایمپلنت دندان به عنوان ابزار
اگر عاداتی مانند جویدن ناخن یا سر خود کار را دارید باید آنها را ترک کنید درست است که ایمپلنت های دندانی از پیشرفته ترین مواد با تکنولوژی های مدرن ساخته شده اند اما طراحی آن ها فقط برای جویدن غذا است نه پلاستیک و مواد فلزی. همچنین جویدن هر جسم سخت مانند یخ یا پوست اجیل می تواند به تاج دندان سوار شده روی پایه ایمپلنت نیز آسیب جدی وارد کند از طرفی شکستن پوست آجیل یا باز کردن در بطری ها و نوشابه ها موجب شود که ایمپلنت و استخوان اطراف آن آسیب جدی ببیند و احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت  تا حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.
مطمئن باشید استفاده از ایمپلنت دندان به عنوان ابزارهایی مانند قیچی، چاقو و چکش به سرعت موجب خرابی و پوسیدگی آن خواهد شد. حتی اگر پایه ایمپلنت همچنان در جای خود ثابت باقی بماند تاج دندان مصنوعی به تدریج ترک برداشته و یا می شکند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

 علائم خراب شدن یا آسیب دیدگی ایمپلنت دندان چیست؟

علائم و نشانه های اصلی شکست ایمپلنت دندان در کوتاه مدت یا بلند مدت عبارتند از درد شدید و احساس ناراحتی، لق شدن یا جابجا شدن پایه ایمپلنت، تورم و التهاب لثه، تحلیل لثه اطراف ایمپلنت دندان، عدم توانایی جویدن یا گاز زدن با دندان ایمپلنت شده و تحلیل استخوان فک است.

درمان ایمپلنت آسیب دیده چگونه است؟

در صورتی که هرکدام از علائم و نشانه های ذکر شده را مشاهده کردید باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. نحوه درمان ایمپلنت دندان آسیب دیده یا خراب شده بستگی به دلیل آن دارد. در صورتی که لثه اطراف ایمپلنت عفونی شده باشند ابتدا دندانپزشک عفونت اطراف آن ناحیه را برطرف کرد و از شما می خواهد که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید. تا پایه ایمپلنت مجددا در محل اولیه مستحکم شود. هرچه زودتر عفونی شدن نواحی اطراف ایمپلنت را تشخیص دهید درمان آن نیز سریع تر و راحت تر خواهد بود.
از طرف دیگر اگر شکست روش کاشت ایمپلنت به علت وارد آمدن فشار زیاد و آسیب دیدن استخوان فک یا تحلیل آن باشد؛ ابتدا دندانپزشک از پیوند استخوان به منظور درمان و کمک به رشد استخوان فک استفاده کرده و سپس پایه ایمپلنت جدید را در فک بیمار می کارد.

چطور می‌توان از خراب شدن و آسیب دیدگی ایمپلنت های دندان جلوگیری کرد؟

پیش از این که علائم آسیب دیدن ایمپلنت دندان را مشاهده کنید؛ بهترین روش برای جلوگیری از ایمپلنت های دندانی رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه های ضد باکتری است.
چکاپ منظم نزد دندانپزشک نیز میتواند به حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از گسترش عفونت لثه و استخوان فک کمک کند. بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب دیدن و خراب شدن ایمپلنت دندان بهتر است به طور منظم هر ۳ تا ۶ ماه یکبار دندان های خود را به دندانپزشک نشان دهید.
تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهایی که به سلامت لثه و استخوان فک کمک می کنند مانند شیر، تخم مرغ و ماهی نیز از دیگر عوامل موثر در جلوگیری از آسیب دیدن ایمپلنت های دندان است. همچنین خودداری از جویدن هرچیز سفت مانند پلاستیک یا فلز نیز به جلوگیری از اسیب دیدن ایمپلنت دندان کمک خواهد کرد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

اسدی

سلام من 8سال ایمپلنت کردم والان دوتا از دندان جلوم شکسته باید چکارکنم.

احمد

آیا‌دندان‌ایمپلنت‌را‌میتوان‌کشید؟

جمیله

سلام من نزدیک به 6سال پیش ایمپانت کردم ولی متاسفانه روکش نذاشتم ایاپایه ی ایمپانت رومیشودکشید؟

علی

آیا ممکن است ایمپلنت دندان‌های کناری خودش را خراب کنه ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام نه مگر اینکه اشتباهی صورت بگیره

علی

باسلام من چن روزه پایه ایمپلنت گذاشتم در ناحیه دو دندان بقلش احساس درد دارم واحساس می کنم سق دهنم زخمه لطفا من رو راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین نمیشه بدون معاینه نظر دقیق داد

سیدممتبی مرتضوی

میخوام‌بدونم‌ دندونم‌ سوراخه اونم‌ دوتا‌باید حتما برم جراحی یا مشکل ساز میشه؟ممنون میشم کمک‌ کنین

دکتر شهاب محمدی

سلام نیاز به معاینه دارید

سحر کرباسی

سلام ،من ده سال پیش ایمپلنت دندان کرسی گذاشتم،متاسفانه چندروزه است که درد شدیدی در ناحیه فک احساس میکردم تا اینکه با اینه دندانپزشکی دیدم دندان کاشته شده از داخل سیاه شده و ترک خورده،البته تنها از داخل نزدیک لثه،فکرکنم باید تاج کاشته شده تعویض بشه،میشه من رو راهنمایی بفرمایید؟سختی این کار به چه صورت هست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام مشکلی نیست باید ویزیت بشین

فرانک

سلام، دکترها میگن ایمپلنت دائمی نیست، و بعد از 10-15 سال از بین میره، میخوام بدونم بعد از از بین رفتن ایمپلنت چه چیزی جایگزین میشه؟ آیا دوباره میشه ایمپلنت کرد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام دوباره میشه ایمپلنت گذاشت

علی

سلام من سیگار میکشم اگر مرتب مسواک بزنم ونخ دندان بکشم جبران میکنم که ایمپلنت خراب نشه ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام کمک میکنه ولی تضمینی نیست

مریم اموزنده

سلام چهارتا دندان جلوی فک بالام شکسته هرجا رفتم گفت ایمپلنت کنم گفتن پودراستخوان هم می خواد نمی دونم چه نوع ایمپلنت کنم که خوب باشه قیمتش هم مناسب باشه ممنون

دکتر شهاب محمدی

سالم تعرفه ی ایمپلنت ها تو سایت هستش. برای نوع ایمپلنتتون هم میتونید تشریف بیارید ویزیت بشید. ویزیت رایگانه

بهاره عبدالهیان پور

سلام من دندان که کاشتم لک سیاه داره برای این چه کار باید بکنم پیش دکترم نمیتونم برم منو راهنمایی کنید ممنون از سما

دکتر شهاب محمدی

سلام باید برین پیش دکترتون یا پروتز مشکل داره یا چیزی هست که باید دندونپزشکتون از نزدیک ببینه

روحی

سلام پیونداستخوان چگونه انجام میشود ایا جای دیگری ازبدن شکافته وازانجا استخوان برمیدارن یا اینکه منظور چیز دیگری هست ممنون که پاسخ میدهید

دکتر محمدی

سلا نه اینگونه نیست فقط پودر استخوان به زیر لثه تزریق میشه