02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چه کسانی نمی توانند لمینیت دندان انجام دهند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/14

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

 اگر در آینه نگاه می کنید و احساس می کنید لبخند زیبایی ندارید و یا از لبخند زدن خجالت می کشید مراجعه به دندانپزشک جهت استفاده از لمینت (لمینیت) های سرامیکی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد لمینت (لمینیت) های سرامیکی می توانند اندازه، شکل، رنگ و فاصله بین دندان ها را پوشش دهند و طرح لبخند شما را با زیبایی کامل اصلاح کنند.
استفاده از روش لمینت دندان (لمینیت) پورسلین یک فرآیند کم تهاجمی است که پوسته های نازکی را روی سطح دندان شما قرار می دهد تا ظاهر آنها را به طور قابل توجهی تغییر دهد. دندانپزشک ابتدا طرح لبخند شما را طراحی کرده و در صورتی که به دستگاه های پیشرفته جدید مجهز باشد می تواند طرح لبخند طراحی شده را به شما نشان دهد تا در صورتیکه نیاز به اصلاح دیدید پیش از ساخته لمینت (لمینیت) های پرسلین در لابراتوار با او در میان بگذارید.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چرا ونیر های سرامیکی

در حال حاضر لمینت (لمینیت) های پرسلین یکی از معمول ترین درمان های زیبایی در دندانپزشکی ها می باشند؛ چون می توانند ظاهر بیمار را با روشی کوتاه و آسان به طور قابل توجهی تغییر دهند. لمینت (لمینیت) های پرسلین در مقایسه با سایر ونیرها مزایای بیشتری دارند به همین علت استفاده از آنها گسترده تر است. به محض اینکه پوسته نازک پرسلین روی مینای دندان شما قرار می گیرد و با استفاده از لیزر نوری به آن پیوند می خورد طرح لبخند شما اصلاح شده است. به همین راحتی! لمینت (لمینیت) های سرامیکی نسبت به زرد شدن و تغییر رنگ مقاوم هستند و تا زمانی که آسیب نبینند بدون تغییر رنگ به زیبایی در دهان شما می درخشند.
برخی از بیماران ذهنیت بسیار ترد و شکننده ای از سرامیک دارند که البته با توجه به مصارف متداول آن در زندگی روزمره کاملا عادیست اما باید بدانیم زمانی که پوسته های نازک سرامیکی با مینای دندان پیوند می خورند به ماده ای کاملا مستحکم و بادوام تبدیل می شوند. به همین علت لمینت (لمینیت) سرامیکی یک راه حل طولانی مدت است و در صورتی که به خوبی از آن مراقبت کنید بیش از ۱۰ سال بدون نیاز به تعویض برای شما کار خواهد کرد.
در صورتی که تصمیم گرفتید دندان‌های خود را لمینت (لمینیت) کنید حتماً باید به یک دندانپزشک با تجربه جهت مشورت مراجعه کنید تا در خصوص روش درمانی مناسب برای دندان های شما تصمیم بگیرد. اما در صورتی که از ظاهر لبخند خود راضی نیستید و می خواهید بدانید آیا با استفاده از ونیرهای پرسلین می توان دندانهای شما را اصلاح کرد یا خیر بهتر است ادامه مقاله را مطالعه کنید.
شرایطی که ونیر های لمینت (لمینیت)قادر به درمان آنها هستند:
ونیر های سرامیکی به صورت کاملا سفارشی شده در لابراتوار با دقت کافی در خصوص کانتورینگ زیبایی به منظور اصلاح طرح لبخند دندان های بیمار طراحی و ساخته می شوند. با استفاده از ونیر های پرسلین علاوه بر اینکه دندان های شما به همان اندازه که دوست دارید سفید به نظر خواهند رسید؛ بسیاری از عیوب ظاهری دندان نیز تا حدودی پوشش داده خواهد شد تا لبخندی زیبا، متقارن، درخشان و طبیعی را به شما هدیه دهند.
 
 
لمینت دندان
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل
 
لمینت (لمینیت) های سرامیکی معمولاً برای اصلاح عیوب و مشکلات ظاهری دندان شامل موارد زیر به کار می روند:
دندان های شکسته
دندان های ترک خورده
دندان های زاویه دار
دندان هایی که فاصله کمی بین آنها وجود دارد
دندانهایی که پهنای یا طول آنها با سایر دندانها متفاوت است
دندان هایی که به هر دلیلی زرد شده اند یا تغییر رنگ داده اند
شرایطی که ونیر های لمینت (لمینیت) قادر به درمان آنها نیستند:
هر چند ونیرهای پرسلین یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی بسیار کاربردی است اما نمی توان گفت که برای تمام عیوب  ظاهری دندان و همچنین برای تمام بیماران می توان از آن استفاده کرد. بلکه شرایطی وجود دارد که دندانپزشک ممکن است روش های دیگری را برای اصلاح طرح لبخند به بیمار پیشنهاد دهد. به عنوان مثال افرادی با عدم تراز بسیار شدید در دندان ها یا  افرادی که فک آنها نسبت به یکدیگر جابجایی زیادی دارد باید از روش های درمانی دیگری مانند ارتودنسی دندان یا عمل جراحی فک استفاده کنند.
همچنین درمان با ونیر های دندانی برای بیمارانی که مشکلات زیر را دارا باشند؛ توصیه نمی شود:
به بیماری‌های دهان و دندان مبتلا باشند
لثه های آنها عفونت کرده و یا دچار بیماری پریودنتال باشند
دندان های آنها بیش از اندازه رشد کرده باشد یا روی هم افتاده باشد
عادت به دندان قروچه کردن و یا ساییدن دندان‌ها به یکدیگر داشته باشند. چون این عادت موجب ترک خوردن یا شکستن لمینت (لمینیت) ها پس از نصب می شود.
از سلامت عمومی برخوردار نباشند.
بنابراین لمینت (لمینیت) های سرامیکی برای افرادی که دندان ناسالم، پوسیده، بیماری فعال لثه، دندان ضعیف به علت شکستگی های گسترده یا پرکردگی های بسیار عمیق یا پوسیدگی درمان نشده یا افرادی که میزان مینای دندان باقی مانده دندان‌هایشان کافی نباشد؛ انتخاب مناسبی نیست. از ونیر های دندانی نمی‌توان برای بهبود بیماری‌های لثه استفاده کرد همچنین در صورتیکه عادت به دندان قروچه کردن دارید و یا دندانی دارید که با تاج دندان روکش شده است نمی توانید از لمینت (لمینیت) سرامیکی روی آن استفاده کنید.
برخی از بیماران با مشکلاتی مانند بیماری های دهان و دندان به پزشک مراجعه کرده و درخواست نصب لمینت (لمینیت) های پرسلین را دارند. متاسفانه پیش از درمان بیماری های لثه، عفونت ها یا بیماری پریودنتال امکان نصب ونیرهای دندانی وجود ندارد. چون لمینت (لمینیت) های سرامیکی راه‌حل درمانی برای بیماری های دهان و دندان نیستند؛ بلکه فقط می‌توانند عیوب ظاهری شامل موارد زیر را بپوشانند:
تغییر رنگ دندان
دندان هایی که زرد یا سیاه شده اند را می توان با ونیر های دندانی پوشش داد تا با قرار گرفتن زیر پوشش سفیدرنگ لمینت (لمینیت) های پرسلین دیگر ظاهر ناخوشایندی نداشته باشند. با نصب ونیر های لمینت، دندان های بسیار سفید تری خواهید داشت که بر خلاف روش سنتی بلیچینگ تقریباً به طور دائم برای شما باقی خواهند ماند.
شکل نامناسب دندان‌ها
لمینت (لمینیت) های سرامیکی درمان مطلوبی برای اصطلاح اندازه و شکل دندان ها هستند. با پوشش دادن دندان های لب پر شده یا دارای ترک، ظاهر دندان ها به طور دائمی اصلاح شده و لبخند زیباتری دیده خواهد شد.
عدم تراز دندان ها
در برخی موارد ونیرهای دندانی را می‌توان به عنوان روشی جایگزین ارتودنسی مورد استفاده قرار داد. لمینت (لمینیت) سرامیکی راه‌حل مناسبی برای پر کردن فاصله بین دندان ها و یا پوشش دادن دندان های کج یا زاویه دار است. با نصب لمینت (لمینیت) پورسلین لبخندی صاف و یکدست را به سرعت طی چند هفته به دست خواهید آورد و دیگر نیازی به نصب براکت ها و انتظار چندین ماهه به منظور اصلاح طرح لبخند خود ندارید.
با توجه به مواردی که مطرح شد این سوال پیش می آید که:
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

بیماران در چه شرایطی نمی توانند از لمینت (لمینیت) های سرامیکی استفاده کنند؟

 برای پاسخ به این سوال باید گفت لمینت (لمینیت) های پرسلین انتخاب مناسبی برای اکثر بیمارانی هستند که قصد دارند طرح لبخند خود را اصلاح کرده و دندان های زیباتری داشته باشند. اما در شرایطی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد امکان استفاده از لمینت (لمینیت) های سرامیکی وجود ندارد:
ساییدگی بیش از حد
 در صورتی که مینای دندان در اثر خوردن غذاهای اسیدی، حوادث مختلف یا به هر دلیل دیگری نازک شده باشد نمی‌توان لایه ای از آنها را به منظور نصب لمینت (لمینیت) های سرامیکی تراشید. در این شرایط دندانپزشک روش های دیگر ونیرهای دندان مانند کامپوزیت را به بیمار توصیه خواهد کرد.
لثه های ضعیف
لثه ها یکی از مهمترین بافت های داخل دهان هستند که سالم بودن آنها نقش مهمی در افزایش موفقیت نصب لمینت (لمینیت) های سرامیکی ایفا می کند. چون فقط لثه های سالم می توانند ونیر های دندانی را ساپورت کنند. در صورتی که به بیماری لثه یا عفونت در ناحیه دهان و دندان های خود دچار باشید ابتدا دندانپزشک بیماری ها را درمان کرده و سپس اقدام به نصب ونیر های دندانی می نماید.
بیماری پریودنتال
بیماری های دهان و دندان یک مشکل جدی است که مشکلات مختلفی را برای بیمار ایجاد می کند که گاهی اوقات حتی برای اصلاح و درمان نیاز به عمل جراحی دارد. در صورتی که سابقه بیماری لثه دارید یا تصور می کنید به آن مبتلا هستید و علائم آن را دارید حتما باید به منظور درمان آن به متخصص دهان و دندان مراجعه کنید. بیماری لثه می تواند دندان شما را ضعیف کرده و استخوان های اطراف را از بین ببرد به همین علت پیش از درمان آن کاندید مناسبی برای نصب ونیرهای لمینت (لمینیت) نیستید.
در صورتی که به بیماری های دهان و دندان یا لثه دچار باشید پیش از استفاده از لمینت (لمینیت) های سرامیکی باید آن را درمان کنید؛ در غیر این صورت نصب ونیر های دندانی فایده ای برای شما نخواهد داشت و پس از مدت کوتاهی از روی دندانهای شما خواهند افتاد.
نداشتن مینای دندان سالم
چون ونیر های پرسلین به مینای دندان پیوند می‌خورند و به منظور افزایش دوام و طول عمر آنها مینای دندان باید بتواند به خوبی آنها را ساپورت کند؛ در صورتی که مینای دندان ضعیف باشد نمی توان ونیرهای پرسلین را به خوبی به آنها متصل کرد. به همین علت در صورتیکه مینای دندانتان ضعیف باشد کاندید مناسبی برای انجام لمینت (لمینیت) نیستید.
دندان قروچه کردن
عادت به دندان قروچه کردن موجب از بین رفتن مینای دندان می شود. اگر ساییده شدن منجر به لب پر شدن یا ترک خوردن دندان ها شود؛ در این شرایط نصب ونیر های پرسلین برای شما تاثیری نخواهد داشت. چون پس از مدت کوتاهی لمینت (لمینیت) ها نیز در اثر عادت دندان قروچه کردن شما آسیب می بینند. البته در صورتی که از روشهای حفاظت از دندان ها مانند استفاده از پوشش های محافظ در شب هنگام خواب استفاده کنید؛ دندانپزشک می تواند تصمیم بگیرد که لمینت (لمینیت) های سرامیکی را روی دندان‌های شما نصب کند. با این حال اگر احساس کند که بیماری شما مزمن است احتمالا به شما اطلاع می دهد که کاندید مناسبی برای انجام ونیرهای دندانی نیستید.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

آیا میتوان ونیر های دندانی را جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته کرد؟

این روزها مقالات و مطالب گوناگونی در خصوص درمان های مربوط به جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته در وب سایت ها و وبلاگ ها و فضای مجازی مطرح می شود. این مطالب از منابع گوناگونی استخراج شده اند که ممکن است خیلی قابل اطمینان نباشند. در برخی از آنها به اشتباه از ونیر های دندانی به عنوان روشی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته نام برده شده است. در صورتی که ونیر دندان را تنها می‌توان روی دندانهای طبیعی نصب کرد بنابراین باید در ناحیه ای که می خواهید از لمینت (لمینیت)استفاده کنید؛ دندانهای طبیعی مستحکمی داشته باشید. بنابراین با توجه به این که ونیر های دندانی نوعی درمان زیبایی هستند در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید؛ کاندید مناسبی برای نصب لمینت (لمینیت) های سرامیکی نیستید.
به منظور جایگزین کردن دندان از دست رفته باید با دندانپزشک مشورت کنید. اگر در خط لبخند دندانهای خود را از دست داده اید بهتر است ابتدا پایه ایمپلنت دندان را به جای دندان هایی که از دست داده اید؛ بکارید سپس به منظور اصلاح طرح کامل لبخند خود، قالب گیری از کل دندانها را انجام داده و لمینت (لمینیت) های سرامیکی را همزمان با تاج دندان ایمپلنت سفارش دهید. به این ترتیب لابراتوار می‌تواند نوع، رنگ و اندازه تاج دندان ایمپلنت را کاملا مطابق با لمینت (لمینیت) های سفارش داده شده بسازد. با نصب همزمان تاج دندان ایمپلنت روی پایه و لمینت (لمینیت) های سرامیکی روی سایر دندان های طبیعی، لبخندی زیبا و جذاب خواهید داشت.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!