02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا پس از کاشت ایمپلنت همچنان غذاهای سرد و گرم را می توانم احساس کنم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/13

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

علت حساسیت افراد نسبت به غذا ها یا نوشیدنی های سرد و گرم، این است که سطح ریشه دندان انها نزدیک خط لثه، در معرض غذا قرار می گیرد، که به آن فرو رفتگی لثه می گویند. از آنجایی که ایمپلنت دندان ریشه ای ندارند که بخواهد در معرض غذا یا نوشیدنی قرار بگیرد، معمولا باعث حساسیت افراد نسبت به گرما یا سرما نمی شوند. اما به هر حال، از آنجایی که عمل های ترمیمی مانند ایمپلنت های دندانی با لثه های شما و بافت های عصبی سر و کار دارند، ممکن است به طور موقت کمی حساسیت نسبت به گرما و سرما را تجربه کنید. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، معمولا در عرض یک الی دو هفته برطرف خواهد شد.
به طور کلی ایمپلنت ها نسبت به سرما و یا گرما حساس نیستند مگر مشکلی وجود داشته باشد. عواملی مثل فرو رفتگی لثه، به طور صحیح تمیز نکردن ایمپلنت ها، عفونت لثه اطراف ایمپلنت به دلایل مختلف و یا در معرض قرارگرفتن ریشه ی دندان های مجاور ایمپلنت پس از جراحی از جمله دلالیلی هستند که موجب می شوند شما نسبت به تغییر دما حساس شوید و یا در ایمپلنت های خود درد احساس کنید.
 
 
سردی و گرمی ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چطور ایمپلنت می تواند به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد حساس باشد در صورتی که در واقع دندان طبیعی نیست؟

ایمپلنتی که جایگزین دندان می شود، عصب و یا پیوندی ندارد که آن را به استخوان وصل کند. ایمپلنت قادر به حس کردن سردی یا گرمی نیست و اگر ایمپلنت ها به درستی در یک مجموعه قرار گرفته باشند، بیمار در اثر فشار به هنگام گاز گرفتن و جویدن دردی حس نمی کنند.
بیمار هایی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند، گاهی وقت ها از حساس شدن ایمپلنت خود شکایت می کنند که معمولا نشانه ی خوبی نیست. عموما معلوم می شود که یا ایمپلنت به درستی انجام نشده است و یا به خاطر اضافی بودن سیمان تاج، لثه عفونت کرده است.
در هر یک از این حالات، ممکن است استخوان اطراف ایمپلنت در حال تحلیل رفتن باشد. در صورت عدم موفقیت کاشت ایمپلنت ، بهترین کاری که میتوان انجام داد، خارج کردن ایمپلنت با دقت بسیار بالا و آماده کردن محل ایمپلنت قبلی برای جایگزین کردن آن در آینده است. در صورت التهاب سیمان (cement pericementitis) (عفونت لثه به خاطر وجود سیمان زیاد اطراف تاج ایمپلنت)، بهترین درمان،  جراحی لثه ای است که در مجاورت ایمپلنت قرار دارد تا سیمان اضافی که باعث التهاب شده برداشته شود. اگر به موقع این کار انجام شود، احتمالا نیازی به برداشتن کل ایمپلنت نخواهد بود، چون زمانی که عامل التهاب یعنی سیمان اضافی برداشته شود، وضعیت رو به بهبود خواهد رفت.
البته دلایل دیگری برای حساسیت ایمپلنت هم وجود دارد. به عنوان مثال عفونت موضعی لثه در اطراف تاج ایمپلنت که میتوان با تمیز کردن اطراف تاج ایمپلنت و مصرف آنتی بیوتیک مناسب برای یک هفته آن را برطرف نمود. در صورتی که عفونت واکنشی  نسبت به آنتی بیوتیک ها نشان ندهد، احتمالا بیمار یکی از دو مشکل قبلی را دارد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری
در ادامه تعدادی از سوالات افراد مختلف در رابطه با حساسیت ایمپلنت خود نسبت به غذاهاو نوشیدنی های سرد یا گرم توسط دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست و جراح دندان- پاسخ داده شده است:
1. همسرم دوهفته پیش عمل ایمپلنت دندانی در سمت راست پایین فک خود داشت. هفته اول مشکل خاصی نداشت و پس از قطع داروهای مسکن کمی ناراحتی داشت ولی احساس درد نمی کرد، مگر کمی حساسیت نسبت به سرما. البته او به مدت پنج روز بعد از عمل از آنتی بیوتیک استفاده می کرد. حدودا یک هفته پیش، در حمام حس کرد که مقداری آب به محدوده ای که در آن ایمپلنت انجام شده وارد شده و این باعث شده که او حساسیت و درد بیشتری داشته باشد. چند روز بعد، او برای چک آپ نزد جراح خود رفت که جراح پس از بررسی ها، گفت همه چیز خوب است و برای او یک دوره هفت روزه آنتی بیوتیک تجویز کرد. اما به هر حال، از آن روز درد و حساسیت او بیشتر شده است. درد بیشتر در حدود پایین استخوان فک حس می شود. حساس شدن ایمپلنت به سرما و جویدن همچنان همسرم را آزار می دهد و نمی تواند با سمتی که ایمپلنت کرده غذا بخورد. درد او غیر قابل تحمل نیست ولی از چند روز گذشته بهتر هم نشده است. او هم چنان در حال مصرف آنتی بیوتیک هاست و می گوید که هرموقع مسکن استفاده می کند دردی حس نمی کند ولی حساسیتش نسبت به مواد غذایی سرد هم چنان او را اذیت میکند. آیا این درد و حساسیت ایمپلنت او برطرف نخواهد شد؟
پاسخ:
این حساسیت ایمپلنت ممکن است بعد از جراحی به خاطر در معرض قرار گرفتن ریشه دندان های مجاور ایجاد شود. از همسرتان بخواهید که چند روز دیگر هم با سمت ایمپلنت خود غذا نجود چرا که بعضی اوقات بافت ها زمان بیشتری برای بهبودی می خواهند. از خمیردندان های دارویی استفاده کنید و در صورت لزوم دوباره به پزشک خود مراجعه کنید. 
2. تجربه ی من از ایمپلنت این بوده که بسیارنسبت به سرما حساس است. من هر بار که نوشیدنی یا غذای حتی نه چندان سرد میخورم احساس درد میکنم. هر تغییر کوچکی در دما باعث احساس درد در استخوان فک می شود. میدانم که دندان پزشک ها ادعا می کنند که ایمپلنت ها عصب ندارند و در نتیجه نمی توانند نسبت به سرما حساس باشند. اما به هر حال ایمپلنت از جنس فلز است و به استخوان زنده ای که دارای عصب است متصل است. پس چرا تغییر دما از طریق این فلز نباید به استخوان منتقل شود؟
پاسخ: اگر ایمپلنت یکی از دندان های فک پایین باشد، امکان داردکه ایمپلنت در تماس با یکی از اعصاب اصلی که در فک پایینی است، قرار گرفته باشد. هم چنین ممکن است شخص در اطراف ایمپلنت با مشکل تحلیل استخوان مواجه شده باشد و در واقع این دندان های اطراف ایمپلنت باشند که نسبت به دما حساس هستند. ایمپلنت هایی که در جای درست کاشته شده باشند هیچ گاه تحت تاثیر سرما یا گرما قرار نخواهد گرفت بلکه فقط بافت های اطراف مانند لثه تاحدودی می توانند گرمی و سردی غذا را حس کنند. اما این حساسیت مانند زمانی که دندان طبیعی در استخوان فک بود نباید آزار دهنده باشد.
3. ایمپلنت های من به جای دو دندان آسیا در فک پایین کاشته شده اند و به تازگی ایمپلنت را انجام داده ام و فکر نمی کنم که به این زودی مشکل تحلیل استخوان داشته باشم. هم چنین دندانی که قبل از ایمپلنت قرار دارد با تاج پوشیده شده و من به طور واضح درد را از محل ایمپلنت حس می کنم.
پاسخ: گاهی اوقات پس از قرارگیری یک تاج دوتایی روی دو پایه ایمپلنت تغییر دما موجب احساس درد می شود. بهتر است به دندان پزشک مراجعه کنید احتمالا با برداشتن تاج دو تایی و قرار دادن دو تاج تکی برای هر ایمپلنت، این مشکل درد در اثر سرما یا گرما حل خواهد شد.
تجربیاتی که بیماران در خصوص احساس سردی و گرمی غذا با کلینیک دندانپزشکی در میان گذاشته اند و با مشاوره های رایگان درمان شده اند ممکن است برای شما نیز راهگشا باشد:
1. پس از کاشت ایمپلنت، خوردن غذا ها و نوشیدنی های سرد و گرم احساس ناخوشایندی برایم داشت با مراجعه به دندانپزشک متوجه شدم لثه ام در نزدیکی پایه ایمپلنت بسیار نازک شده است. به من توصیه شده که بسیار به آرامی اطراف ایمپلنتی که درد زیادی دارد را مسواک بزنم. هم چنین ایمپلنت هایم را با آب شست و شو دادند و معلوم شد که کمی از ذرات غذا بین ایمپلنت ها گیر کرده بوده است. با وجود اینکه این ذره بسیار کوچک بود اما دردم خیلی بهتر شده است. دکترم به من یک واترپیک داده است ( وسیله ای که با فشار آب میان دندان ها را تمیز می کند) که آن را پس از نخ دندان و مسواک برقی استفاده می کنم و بعد از آن هم دهانم را با دهان شویه شست و شو می دهم. هم چنین هر شش ماه یک بار به یک متخصص بهداشت مراجعه میکنم تا مطمئن شوم که به درستی مسواک میزنم. چیزی که دندان پزشکم به من گفت این بود که مهم ترین چیز درباره ایمپلنت ها استفاده از نخ دندان است. پس از اینکه مشخص شد مشکلی در عصب های محل کاشت ایمپلنت وجود ندارد و احساس درد هنگام خوردن غذاهای سرد و گرم به علت عدم رعایت بهداشت است؛ بیشتر به تمیزی ایمپلنت هایم توجه می کنم و با چکاپ منظم نزد دندانپزشک و گرفتن اشعه ایکس از تمیز بودن زیر آنها مطمئن می شود. در واقع من فکر می کردم که دندان هایم را به درستی تمیز می کنم ولی انگار این طور نبود و این قضیه باعث به وجود آمدن درد در ایمپلنت هایم شد. علاوه بر آن، مسواک زدن شدید و برخورد آن با ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی هم چیزی بود که باعث ایجاد درد می شد.  منظور من این نیست که ایمپلنت ها مثل دندان های طبیعی نیستند، اما در شرایطی که مثل من لثه خیلی پایین رفته باشد، هربار که غذا یا نوشیدنی سرد یا گرمی خورده شود، انگار که یک شوک الکتریکی به فرد وارد شده است. اگر لازم باشد می توان این مشکل را با پیوند استخوان حل کرد اما تا وقتی که ایمپلنت ها سر جای خود محکم باشند و به درستی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید؛ به مشکلی برنخواهید خورد.
در ابتدا که این ایمپلنت را انجام دادم مشکلی نداشتم اما متاسفانه پایه ایمپلنت ترک خورد و دندان پزشک مجبور شد ایمپلنت را برداشته و پایه دیگری جای آن قرار دهد. وقتی که ایمپلنت جدید را قرار می دادند، برای بی حس کردن محل قرار گیری ایمپلنت تزریقی انجام دادند که به عصب سه قلوی من برخورد کرد و باعث شد که صورتم برای دو ماه بی حس باشد که خوش بختانه بهبود یافته است. متاسفانه آن زمان با کلینیک شما آشنا نشده بودم و با توجه به هزینه کمتری که کلینیک های دیگر پیشنهاد می دادند در اثر تبلیغات اغوا کننده به یکی از آنها مراجعه کردم.
طی سه سال گذشته من 4 ایمپلنت کاشته ام اما فقط در یکی از آنها احساس درد می کنم، مخصوصا وقتی که مسواک به پایه ی آن می خورد و یا بعضی وقت ها که نوشیدنی سردی می خورم. برای حل این مشکل نزد دندان پزشک رفتم. او احتمال داد که این اتفاق به خاطر تحلیل لثه اطراف ایمپلنت باشد بنابراین توصیه کرد که نباید آن را با شدت زیاد مسواک زد و باید حتما از نخ دندان استفاده کرد. دندان پزشک اطراف ایمپلنت را با آب شست و شو داد و گفت که شاید کمی از ذرات غذا در بین دندان ها گیر کرده بوده که باعث این درد شده است. حدود چهار روز مشکلی نداشتم اما دوباره درد برگشت. برای همین دهانم را آب نمک شست و شو می دهم که سوزش شدیدی دارد و احتمال می دهم که دندانپزشک در رابطه با تحلیل لثه درست می گوید و باید ترمیم لثه زیر بریج دندان را انجام دهم. از طرفی فکر می کنم وقتی از نخ دندان استفاده می کنم در لثه ام فرو می رود و این باعث شده که لثه ام کمی ملتهب شود ولی نشانه ای ازعفونت نیست. در ضمن من حدود 15 ماه پیش زمین خوردم که آسیبی به ایمپلنت هایم نرساند ولی باعث ایجاد ترک در استخوان گونه ام شد. ولی فکر نمی کنم مشکل ایمپلنت دندانم ربطی به این حادثه داشته باشد چون در همین چند ماه اخیر این مشکل را تجربه کرده ام. به طور کلی من از ایمپلنت هایم راضی هستم به جز همین مشکل. در ضمن وقتی با آن ایمپلنت غذا می خورم دردی حس نمی کنم.
دندانپزشک با توجه به شرایط خاصی که داشتم توصیه کرد که از اوردنچر به جای کل دندان های فک بالا و پایین استفاده کنم. در حال حاظر 12 ایمپلنت ، شش پایه در فک بالا و شش پایه در فک پایین کاشته ام که پروتز دندان مصنوعی روی آنها سوار شده است. ایمپلنت های کاشته شده مثل یک دندان واقعی، نسبت به سرما، گرما و شیرینی حساس هستند. به نحوی از این وضعیت راضی هستم چون باعث می شود حس کنم که دندان های واقعی خودم هستند. من بسیار نگران بودم که تمام دندان هایم را بردارم و به جای آنها از بریج برپایه اینپلنت استفاده کنم، ولی وضعیت سلامت دندان هایم به گونه ای بود که باعث تخریب استخوانم می شد. من مراحل زیادی را برای کاشت ایمپلنت ها طی کرده ام و تا الان از شروع عمل ایمپلنت دندانی سه سال گذشته است و تقریبا کار تمام شده است (ایمپلنت های بالا به طور کامل انجام شده و به تازگی آسیا ها را هم کشیده ام تا پروتز دندان مصنوعی فک پایین را قرار دهم).

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

الهه

سلام . وقتتون بخیر . من ایمپلنت انجام دادم تا زمانی که روکش نزاشته بودم اوکی بود الان که روکش گذاشتم اب گرم و سرد میخورم جیغ میکشم و تمام توی سروگوشم درد میگیره . میشه لطفا راهنماییم کنید؟

دکتر شهاب محمدی

باید از نزدیک دیده بشه تا نظر قطعی بدم

مرجان

سلام و ممنون از توجهتون،من ايمپلنت انجام دادم و مشكلي نداشتم ولي بعد از دريافت روكش در ناحيه ايمپلنت حس درد خفيفي داشتم ب پزشكم مراجعه كردم فرمودند ايمپلنت مشكلي نداره بلكه در اون ناحيه لثه چسبنده ندارم و بايد جراحي پيوند لثه انجام بدم،ميخواستم بدونم نداشتن لثه در ناحيه ايمپلنت ميتونه باعث درد بشه و ايا دليلش ميتونه سرما باشه چون اين درد همزمان با سرد شدن هوا شروع شد و معمولا وقتي بيرون ميرم بيشتر ميشه،البته با نوشيدني سرد اصلا حس درد ندارم و دردي كه دارم دردي گنگ و خفيف است كه گاه ب گاه ايجاد ميشود.سپاسگزارم

دکتر محمدی

سلام احتمالا درد برای همون لثه است که فرمودین