02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پریو و کشیدن دندان عقل - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

منتشر شده در: 1396/08/03

بروزرسانی شده در: 1402/06/06

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی برای خارج کردن یک یا چند دندان عقل است. با توجه به اینکه دندان عقل در انتهای فک بالا یا پایین قرار گرفته هرگونه عمل دندانپزشکی مثل کشیدن، جراحی، پر کردن یا عصب کشی آن با دردسرهای فراوانی روبرو است.

چه کسانی کاندید مناسبی برای کشیدن‌دندان‌عقل هستند؟

افرادی که دندان عقل آنها جای کافی برای رشد کردن نداشته باشد باید با مراجعه به دندانپزشک متخصص با یک عمل جراحی، دندان عقل را از داخل لثه بیرون بکشند. 

افراد دیگری نیز هستند که به علت عفونت کردن یا احساس درد در ناحیه دندان عقل باید به منظور جلوگیری از آسیب رساندن این دندان به لثه و دندان های دیگر، اقدام به کشیدن دندان عقل کنند. 

در صورتی که دندان عقل به اندازه کافی از لثه بیرون آمده باشد، دندانپزشک می تواند به راحتی اقدام به کشیدن دندان عقل کند اما در صورتی که دندان عقل در داخل لثه باقی مانده باشد باید توسط جراح از زیر لثه خارج شود.

چه زمانی باید برای کشیدن دندان عقل به متخصص مراجعه کنیم؟

معمولا دندان عقل بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی به عنوان آخرین دندان دائمی در می آید. بسیاری از افراد تا حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی نیازی به کشیدن دندان عقل پیدا نمی کنند اما در صورتی که دندان عقل مشکلاتی را برای دندانهای دیگر ایجاد کند بهتر است بلافاصله کشیده شود.

اکثر بیماران با احساس درد در دندان‌ها و فک خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند و پس از گرفتن عکس اشعه ایکس مشخص می‌شود که دندان‌ عقل آنها جای کافی برای بیرون آمدن از لثه ندارد. در این شرایط جراح فک و دهان باید دندان عقل را با جراحی از لثه خارج کند تا از بروز مشکلات جدی برای دندان های دیگر در آینده جلوگیری شود.

به طور کلی در شرایط زیر دندان عقل باید کشیده شود:

  • در صورتی که دندان عقل هنگام رشد به صورت زاویه دار یا کج به دندان کناری خود فشار وارد کند 
  • در صورتی که دندان عقل به سمت عقب دهان رشد کند
  • دندان عقل زیر دندان کناری قرار گرفته باشد و برای بیرون آمدن به ریشه آن فشار وارد کنند
  • دندان عقل فضای کافی برای بیرون آمدن از لثه را نداشته باشد (دندان عقل نهفته)
  • مشکلات زیر را برای بیمار ایجاد کند:
  • درد به علت پوسیدگی، وجود عفونت در خود دندان، در لثه یا دندان کناری
  • آسیب رساندن به استخوان فک یا دندان مجاور
  • به وجود آمدن کیست اطراف دندان عقل
  • ایجاد مشکل در مرتب کردن دندان ها با روش ارتودنسی

آیا کشیدن دندان عقل حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد؛ لازم است؟

دندان پزشکان توصیه می کنند که دندان عقل را حتی اگر هیچ علامت یا مشکلی برای دندانهای مجاور ایجاد نکرده نیز بکشید چون ممکن است در آینده مشکلات جدی تری برای شما به وجود آورد. هرچقدر سن شما بالاتر رود؛ انجام عمل جراحی و کشیدن دندان عقل مشکل تر می شود. بنابراین، بهتر است هر چه زودتر اقدام به کشیدن دندان عقل نمایید.

عوارض جانبی کشیدن دندان عقل

در اکثر موارد کشیدن‌دندان‌عقل عوارض جانبی خاصی برای بیمار ندارد و بیماران طی یک هفته بهبود می یابند. اما در صورتی که نیاز به جراحی باشد، بیماران به علت بریده شدن لثه، عوارضی جانبی بیشتری را تجربه خواهند کرد از جمله:

  • درد پس از جراحی 
  • خونریزی 

در صورتی که جراحی دندان عقل توسط دندانپزشک یا متخصص با تجربه انجام نگیرد ممکن است مشکلات زیر که درمان آنها طولانی تر است، برای بیمار ایجاد شود:

  • حفره خشک 
  • عفونت 
  • آسیب دیدن عصب، فک ها، دندانهای مجاور و سینوس ها

گاهی اوقات ممکن است فرد دچار عفونت شود و به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. علائم عفونت عبارتند از:

  •      درد
  •      تورم
  •      چرک زرد یا سفید اطراف زخم
  •      تب بالا

پس از جراحی کشیدن دندان عقل، خطر کمی برای ایجاد وضعیتی به نام حفره خشک وجود دارد.

اگر لخته خون تشکیل نشود یا از زخم جدا شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. سوکت خشک باعث درد شدید و ضربان‌دار می‌شود. دندانپزشک معمولاً باید زخم را با یک پانسمان بپوشاند.

عوارض بعد از جراحی دندان عقل با مراقبت های بعدی مناسب بعید است. اگر فردی درد شدید، خونریزی زیاد، تب یا هر علامت غیرمنتظره دیگری داشته باشد، ممکن است بخواهد به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کند.

جراحی دندان عقل چگونه است؟

در طول جراحی، جراح برای کشیدن دندان عقل مراحل زیر را انجام خواهد داد:

  • تزریق بی حسی
  • بریدن بافت لثه برای رسیدن به استخوان
  • برداشتن استخوانی که دسترسی به ریشه دندان عقل را غیرممکن کرده است
  • شکستن دندان عقل به چند قطعه کوچک تر تا راحت تر از لثه خارج شود
  • خارج کردن تکه های دندان عقل
  • تمیز کردن جای دندان کشیده شده
  • بخیه زدن لثه ها
  • o قرار دادن پانسمان روی لثه برای جلوگیری کردن خونریزی بیش از حد

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

مراحل جراحی دندان عقل نهفته با لیزر، تقریباً با چاقوی جراحی و مته جراحی مشابه است. فقط در روش جراحی دندان عقل نهفته با لیزر برای بریدن لثه، برداشتن استخوان و همچنین تکه کردن دندان عقل از لیزر استفاده می‌شود که هم دقیق تر است و هم عوارض جانبی کمتری را برای بیمار به همراه دارد.

مراقبت های پس از جراحی و کشیدن دندان عقل

بلافاصله پس از اتمام جراحی و کشیدن دندان عقل، دندانپزشک گاز استریل را روی محل جراحی قرار می دهد و از شما می خواهد که روی آن فشار وارد کنید تا خونریزی بند بیاید. تقریباً باید به مدت یک ربع تا نیم ساعت این گاز استریل را با فشار روی محل خود نگه دارید تا خونریزی شما بند بیاید.

اگر  عمل جراحی شما با بی حسی موضعی انجام شده می توانید بلافاصله به خانه بروید اما اگر با بیهوشی اقدام به کشیدن دندان عقل کرده‌اید بهتر است چند ساعت در اتاق ریکاوری منتظر بمانید تا زمانی که کاملاً هوشیار بودید به خانه برگردید.

در چند روز اول خونریزی خفیف از محل جراحی کاملاً طبیعی است اما بهتر است از پاره کردن لخته خون روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است با پدیده حفره خشک مواجه شوید.

اگر درد زیادی احساس کردید می‌توانید مسکن مصرف کنید تا به مرور زخم شما بهبود یافته و درد کاهش یابد.

تورم و کبودی نیز بعد از جراحی و کشیدن دندان عقل تا حدودی طبیعی است اما ممکن است در ناحیه گونه ها، دو تا سه روز بعد از جراحی دندان عقل کبودی و تورم مشاهده کنید.

بهتر است روز بعد از جراحی کشیدن دندان عقل استراحت کرده و از انجام فعالیت‌‌های شدید تا یک هفته بعد از کشیدن دندان عقل خود داری کنید تا لخته خونی ایجاد شده روی حفره پاره نشود.

معمولاً جراح دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که پس از کشیدن دندان عقل، مایعات زیادی مصرف کنید. البته از مصرف مایعات حاوی الکل، کافئین و کربنات ها یا مایعات بسیار داغ طی ۲۴ ساعت اول خودداری کنید. هرگز مایعات را با نی ننوشید چون موجب پاره شدن لخته خونی خواهد شد.

طی ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان عقل فقط غذاهای نرم مثل سوپ مصرف کنید که نیازی به جویدن یا فشار آوردن نباشد. در غیر این صورت ممکن است لخته خونی روی حفره پاره شود.

هنگام مسواک زدن دقت کنید که مسواک را روی ناحیه جراحی شده نکشید. بهتر است دهان و دندان های خود را در ۲۴ ساعت اول بعد از کشیدن دندان عقل با دهان شویه مناسب شستشو دهید.

تا سه روز بعد از عمل جراحی یا کشیدن دندان عقل سیگار نکشید.

اگر جراح برای شما از بخیه های جذبی استفاده کرد نیازی نیست که برای کشیدن بخیه به مطب مراجعه کنید. فقط در صورتی که دندانپزشک برای کشیدن بخیه ها به شما وقت بعدی داده سر موقع در مطب حاضر شوید. 

پس از جراحی کشیدن دندان عقل، ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد تا تورم کم شود و 2 هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. مراقبت از زخم ، به عنوان مثال با استفاده از شستشوی 24 ساعت پس از جراحی، ممکن است به بهبود آن کمک کند.

دندان عقل دندان‌های بزرگی هستند که در پشت دهان رشد می‌کنند. دندان عقل اکثر افراد در سنین 17 تا 21 سالگی از طریق پوست رویش می‌کند. برخی از افراد ممکن است اصلاً دندان عقل نداشته باشند.

گاهی اوقات، فضای کافی در دهان برای حرکت دندان عقل به موقعیت مناسب وجود ندارد. ممکن است لثه‌ها را با زاویه بشکنند یا فقط تا حدی از آن عبور کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دندان عقل نهفته نامیده می‌شود و می‌تواند مشکلاتی مانند درد یا عفونت ایجاد کند.

دندانپزشکان ممکن است کشیدن دندان عقل را یک روش جزئی در نظر بگیرند، اما بهبودی کامل فرد ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد.

مدت زمان لازم برای کشیدن دندان عقل به دندان و سختی جراحی بستگی دارد.

بهبودی پس از جراحی دندان عقل به تدریج رخ می‌دهد، اما افراد باید هر روز شاهد بهبودی باشند.

برخی از افراد ممکن است برای کمک به بستن زخم نیاز به بخیه داشته باشند. جراح دندان معمولاً بعد از حدود 1 هفته بخیه‌ها را می‌کشد.

گاهی اوقات، جراحی باعث کبودی، تورم و درد می‌شود که برای بهبودی نیز به زمان نیاز دارد. افراد همچنین ممکن است تجربه کنند:

  •      سفتی فک یا محدودیت باز شدن دهان
  •      سرگیجه یا سبکی سر در نتیجه بیهوشی

آیا بعد از کشیدن دندان عقل باید آنتی‌بیوتیک مصرف شود؟

معمولا بعد از کشیدن دندان عقل نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست اما در صورتیکه علائم زیر را مشاهده کردید حتماً با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز برای شما طی بیوتیک تجویز کند:

  • مشکل در بلعیدن یا تنفس
  • خونریزی بیش از حد
  • تب
  • درد شدید که با مسکن ها برطرف نمی‌شود
  • تورمی که دو تا سه روز بعد از جراحی افزایش یافته
  • احساس مزه بد در دهان که بعد از شستشو با آب نمک نیز از بین می‌رود
  • خارج شدن چرک یا مایعات زرد رنگ از حفره

هزینه کشیدن دندان عقل و قیمت جراحی دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل نسبت به جراحی دندان عقل بسیار کمتر است. قیمت کشیدن دندان عقل در صورتی که دندان شتان را به طور کامل از لثه بیرون آمده باشد؛ چندان تفاوتی با کشیدن سایر دندانها ندارد. اما اگر دندان زیر لثه باشد (دندان عقل نهفته)، نیاز به جراحی دارد که در این صورت قیمت جراحی دندان عقل به عوامل مختلفی از جمله محل کلینیک، میزان تخصص و تجربه جراح، نوع عمل جراحی و میزان سخت بودن عمل جراحی برای خارج کردن دندان عقل در زیر لثه بستگی دارد.

درد جراحی دندان عقل

برای جراحی دندان عقل، دندانپزشک از تزریق بی حسی استفاده می‌کند. بنابراین، شما در حین جراحی هیچگونه دردی را احساس نخواهید کرد. احساس درد بعد از جراحی کاملاً طبیعی است و ممکن است ۳ تا ۴ روز یا حتی بیشتر نیز طول بکشد. تا زمانی که زخم شما بهبود نیابد و حفره پر نشود، احساس درد همراه شما خواهد بود. در این مدت می توانید از مسکن های مناسب استفاده کنید.

اگر در اثر بی احتیاطی و عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی عقل، دچار حفره خشک شوید، درد در ناحیه حفره خالی ممکن است سه تا چهار ماه بعد نیز ادامه داشته باشد.

دوره نقاهت جراحی دندان عقل

دوره نقاهت جراحی دندان عقل تا حدود زیادی به مراقبت‌های شما بعد از جراحی بستگی دارد. در صورتی که به درستی دستورالعمل‌های پزشکی را دنبال کنید، بعد از کشیدن دندان عقل دوره نقاهت ۳ یا ۴ روز بیشتر طول نخواهد کشید. البته معمولاً دوره نقاهت جراحی دندان عقل فک بالا بیشتر از فک پایین است.

اگر حفره ایجاد شده دچار عفونت شود و یا در اثر عدم مراقبت صحیح، لخته خونی روی آن از بین برود و دچار حفره خشک شویید؛ دوره نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل ممکن است 3 یا ۴ ماه نیز طول بکشد.

مدت زمان جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل برای متخصصین و دندانپزشکان چندان مشکل نیست و ممکن است پنج یا ده دقیقه پس از اینکه دندان شما بی‌حس شد، انجام بگیرد. اما در صورتی که نیاز به جراحی داشته باشید تا دندان عقل نهفته شما از زیر لثه خارج شود، جراحی دندان عقل ممکن است بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت نیز زمان ببرد.

مواردی برای بهبودی سریع کشیدن دندان عقل

نکات زیر ممکن است به فرد کمک کند بعد از جراحی دندان عقل احساس بهتری داشته باشد:

     اگر فردی تحت آرامبخشی بوده یا بیهوشی عمومی مصرف کرده باشد، ممکن است حالت تهوع یا استفراغ داشته باشد. مصرف دارو همراه با غذا ممکن است به کاهش این مشکل کمک کند.

     داروهای مسکن تجویز شده نیز ممکن است در برخی موارد باعث تهوع شوند. در مورد عوارض جانبی دارو و تغییرات آن با پزشک‌تان صحبت کنید.

     در صورت تداوم حالت تهوع یا استفراغ با دندانپزشک‌تان تماس بگیرید.

زمان بهبودی برای همه متفاوت است. اگر لخته‌های خون از زخم جدا شوند یا زخم عفونی شود، بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه موقع بعد از کشیدن دندان عقل به فعالیت‌های روزمره برمی‌گردید؟

زمان بهبود در افراد مختلف متفاوت است، اما بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که می توانند 2 تا 3 روز پس از کشیدن دندان عقل به سر کار بازگردند. اگر کار به فعالیت شدید نیاز دارد، ممکن است این مدت طولانی‌تر باشد. با جراح دهان برای توصیه آنها مشورت کنید.

از هرگونه فعالیت شدید باید به مدت 2 تا 3 روز اجتناب شود. پس از این مدت، فرد می‌تواند به تدریج فعالیت‌های منظم خود را از سر بگیرد.

یک فرد بلافاصله پس از جراحی چه کاری می تواند انجام دهد؟

افراد باید از توصیه‌های دندانپزشک یا جراح خود در مورد چگونگی کمک به بهبودی استفاده کنند. آنها باید اطلاعات واضحی در مورد هر دارویی که باید مصرف کرد و اینکه برای تشویق بهبودی چه باید کرد، ارائه دهند.

توصیه ممکن است شامل گاز گرفتن یک گاز در ناحیه استخراج تا 60 دقیقه باشد.

دندانپزشک یا جراح نیز ممکن است استفاده از کیسه یخ را برای چند ساعت اول پس از جراحی پیشنهاد دهد.

نگه داشتن کیسه یخ در قسمت بیرونی صورت بر روی ناحیه محل استخراج به مدت 15 دقیقه و 15 دقیقه خاموش به کاهش ناراحتی و تورم کمک می‌کند.

افرادی که برای عمل جراحی در بیمارستان بستری باشند و بیهوشی عمومی داشته باشند تا 48 ساعت نمی توانند رانندگی کنند. در صورت امکان، بهتر است 1 یا 2 روز بعد از جراحی از محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید.

افراد می توانند از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن برای کمک به درد و ناراحتی پس از جراحی دندان عقل استفاده کنند.

نکاتی برای مراقبت در منزل

تمیز نگه داشتن زخم در زمان بهبودی ضروری است. از آنجایی که افراد هنوز نیاز به خوردن و نوشیدن دارند، غذا می‌تواند به راحتی در ناحیه‌ای که دندان در آن کشیده شده گیر کند. این مورد می‌تواند تمیز نگه داشتن ناحیه زخم را کمی چالش‌برانگیز کند.

برای کمک به تمیز نگه داشتن زخم موارد زیر را امتحان کنید:

  •      استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت
  •      شستشو با آب گرم و نمک برای کاهش تورم و تسکین درد لثه فقط بعد از 24 ساعت
  •      هنگام خواب سر را بلند کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید
  • علاوه بر درد، برخی از افراد پس از کشیدن دندان عقل احساس خستگی می کنند و ممکن است تا چند روز پس از جراحی از ورزش خودداری کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!