02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

معایب ونیر لمینت چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/13

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیرهای لمینت در حال حاضر پرکاربرد ترین روش نسبت به روش های دیگر ونیر کردن دندان هستند. با اینکه مزایای ونیر های لمینت به منظور ترمیم دندان های شکسته و آسیب دیده و بازگرداندن و اصلاح طرح لبخند بیماران کاملاً شناخته شده است اما معایبی نیز دارد با وجود اینکه نصب لمینت تکنیک بسیار دقیق و ظریفی است که در لابراتوار های با کیفیت و فرست کلاس، توسط دندانپزشکان ماهر ساخته می‌شود و به همین علت هزینه نسبتا بالایی دارد؛ اما مهارت دندانپزشک برای نصب آن ها و حتی قالب گیری پیش از ساخت لمینت ها از اهمیت بالایی در درصد موفقیت نصب آنها ایفا می کند. از لمینت های سرامیکی می توان برای پر کردن فاصله های کوچک بین دندان هایی که رنگ آنها تغییر کرده، دندان های ساییده شده و حتی بیرون زدن بیش از حد لثه ها و افزایش طول دندان ها استفاده کرد. با استفاده از لمینت ها نیازی به انجام فرآیند سفید کردن دندان نیست. 
لمینت دندان تنها لایه نازکی است که روی دندان قرار می گیرد و فقط یک طرف دندان باید برای نصب لمینت آماده شود. بنابراین لمینت های سرامیکی نسبت به تاج دندان ساختار دندان را بیشتر حفظ کرده و حساسیت آن را به مواد غذایی کم تر دچار مشکل می کند.
در صورتی که دندان هایتان لب پر شده یا آسیب دیده باشد؛ ونیر لمینت روش بسیار مناسبی برای زیباتر نشان دادن آنهاست. ونیر لمینت مواد سرامیکی بسیار نازکی هستند که روی دندانهای جلو را می پوشانند و اندازه شکل، رنگ و طول آن ها را تغییر می دهند. 
 
معایب ونیر
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
 
 

معایب لمینت سرامیکی چیست؟

از مهمترین معایب نصب لمینت می توان به هزینه بالای آن، نیاز به تعویض و ترمیم مجدد در صورت نیاز، احتیاط کردن هنگام گاز زدن و خوردن غذاها و احتمال نیاز به استفاده از محافظ شب به منظور حفاظت از آنها در برابر شکستن و ترک برداشتن هنگام خواب اشاره کرد. گاهی اوقات نیز باید ونیر لمینت را به علت شکستگی یا لب پر شدن ترمیم یا تعویض کنید. همچنین دندانپزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که از خوردن و نوشیدن برخی از غذاها نوشیدنی ها که ممکن است موجب تغییر رنگ دندان های دیگر شوند؛ خودداری کنید تا یکدست بودن دندان های تان را از دست ندهید.
همانند تمام روش های ترمیمی و درمانی دندانپزشکی ونیرهای لمینت نیز عوارض جانبی دارند. البته این عوارض اثرات غیرقابل جبران یا تحمل ناپذیری نیستند. می توان گفت اکثر بیماران هیچ نارضایتی پس از نصب لمینت های دندانی ندارند و از اصلاح طرح لبخند خود رضایت کامل دارند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی محدوده پس از نصب لمینت های سرامیکی اشاره می کنیم:
حساس شدن سطح دندان ها
چون دندانپزشک بخشی از مینای دندان را برای نصب لمینت ها می تراشد موجب می شود حساسیت دندان نسبت به غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی ها افزایش یابد. البته با نصب لمینت های سرامیکی روی دندان این مشکل حل می‌شود.
عدم تطابق رنگ
این احتمال وجود دارد که رنگ لمینت های سرامیکی کاملا با دندانهای طبیعی منطبق نباشد. برخی از انواع ونیر لمینت پس از مدتی تغییر رنگ داده و یا زرد می شوند. در صورتی که دندان پزشک ونیر لمینت را با مواد مرطوب کننده بیش از حد نیاز نصب کند؛ احتمال این زرد شدن بیشتر است. متاسفانه پس از نصب لمینت های سرامیکی امکان تغییر رنگ آن ها وجود ندارد و در صورتی که بیمار پس از مدتی از رنگ آن ها ناراضی باشد؛ باید کل لمینت ها را تعویض کند.
عدم سازگاری با لثه
معمولا مدتی زمان می‌برد تا ونیروهای جدید با لثه سازگار شوند. در موارد بسیار نادری التهاب لثه و یا احساس ناراحتی در لثه پس از نصب لمینت های سرامیکی مشاهده شده است. در این شرایط دندانپزشک باید در چکاپ های بعدی به درمان لثه پرداخته و وضعیت التهاب آن را به طور کامل بررسی کند.
احساس ناراحتی به دلایل نامشخص
گاهی اوقات پس از نصب لمینت های سرامیکی بیمار احساس ناراحتی می کند. هر چند نصب این لمینت ها روی دندان بدون درد است اما ممکن است موجب حساس شدن لثه و دندان ها شود یا بیمار کمی احساس درد داشته باشد. اما این احساس زودگذر است و حداکثر ۳ تا ۴ روز بعد از بین می رود.
آسیب دیدن پالپ دندان
یکی از عوارض جانبی نادر هنگام نصب لمینت آسیب رسیدن به پالپ دندان است. در برخی موارد دندان پزشک توصیه می کند که به جای لمینت کردن دندان که موجب حساس تر شدن آن می شود از تاج های دندانی استفاده شود تا به پالپ دندان آسیبی وارد نشود.
روش نصب نسبتا تهاجمی 
روش نصب لمینت سرامیکی به علت اینکه  پیش از نصب ونیرهای پرسلین باید مینای دندان را تراشید؛ نسبت به سایر روش ها مانند کامپوزیت، تهاجمی تر هستند. حتا در صورتیکه از لمینت های فوق نازک در حد 0.3 میلی متر استفاده شود نیز بدون تراشیدن لایه نازکی از مینای دندان نمی توان آنها را نصب کرد.
شکستن و ترک برداشتن
لمینت پرسلین از مینای دندان مستحکم‌تر نیست بنابراین هر چیزی که بتواند موجب لب پر شدن یا شکستن دندان های طبیعی شود؛ روی پرسلین نیز همین تاثیر را خواهد گذاشت. اکثر اوقات دندانپزشک به منظور افزایش دوام و طول عمر لمینت به بیمار توصیه می کند که با استفاده از محافظ های شبانه روی ونیر های دندان آنها را از آسیب دیدن حفظ کند.
دائمی نبودن
 لمینت های سرامیکی تا پایان عمر روی دندانهای شما باقی نخواهند ماند؛ بلکه هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار باید تعویض شوند. البته برای افزایش دوام و طول عمر نیاز به مراقبت خاصی ندارند بلکه همان رعایت بهداشت دهان و دندان معمولی برای آنها کفایت میکند.
هزینه بالا
 نصب ونیر لمینت تا حدودی گران است و در صورتی که خطایی در ساخت آنها ایجاد شود به عنوان مثال بشکند یا لب پر شود؛ امکان ترمیم آن ها وجود ندارد و معمولا باید کل لمینت های سرامیکی را تعویض کرد. هرچند ونیرهای پورسلین گران هستند اما مانند تمام محصولات دیگری که در بازار برای خرید موجود است کیفیت های مختلفی برای لمینت های سرامیکی نیز وجود دارد. به طور کلی می توان گفت هر چه پول بیشتری پرداخت کنید؛ کیفیت ونیرهای پرسلین نصب شده روی دندان های شما نیز بهتر خواهد بود.
غیرقابل بازگشت بودن
از دیگر معایب لمینت همین فرایند غیرقابل بازگشت بودن آن است. درحقیقت پس از نصب لمینت های سرامیکی نمی توانید آن را از روی دندان ها بردارید. چون به منظور نصب لمینت های سرامیکی باید لایه ای از مینای دندان تراشیده شود تا پوسته نازک پرسلین جای آن نصب شود. نصب ونیر لمینت یک فرایند غیر قابل بازگشت است و در صورتی که از آن ها خوشت نیاید نمی توانید آنها را از روی دندان‌ها برداشته و با مواد دیگری جایگزین کنید. از طرفی چون دندان های زیر لمینت های سرامیکی به منظور قرار گرفتن این ونیرها آماده سازی شده اند؛ در صورتیکه لمینت های سرامیکی بشکند و یا نخواهید از آن ها استفاده کنید؛ دندان های زیرین به شکل اولیه بر نخواهند گشت. چون پس از نصب لمینت های سرامیکی نمی توانید این فرآیند را معکوس کنید باید تا پایان عمر از لمینت های سرامیکی استفاده کرده و در صورت آسیب دیدن آنها را تعویض کنید.
حساسیت
به علت تراشیده شدن مینای دندان پیش از نصب لمینت، حساسیت به غذاهای گرم یا سرد در دندان ها بیشتر احساس می شود.
آسیب دیدن در اثر فشار زیاد
 ونیر لمینت برای افرادی که دندان قروچه می کنند یا عادت دارند دندان هایشان را روی هم فشار بدهند؛ مناسب نیست.
پوسیدگی در دندان های زیر لمینت
پس از نصب و ونیر لمینت، احتمال پوسیده شدن دندان های جلو بیشتر می شود. در صورتی که پوسیدگی دندان طبیعی زیر لمینت ها را به سرعت درمان نکنید و این پوسیدگی پیشرفت کند؛ احتمالا مجبور می شوید لمینت را با تاج دندان جایگزین کنید.
افتادن لمینت ها از روی دندان
معمولا ونیرهای لمینت، استحکام و پایداری خوبی روی دندان های طبیعی دارند اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که لمینت  های سرامیکی به‌راحتی از دندان ها بیرون می‌افتند. در صورتی که ونیر های لمینت از روی دندان ها بیفتند باید آنها را تعویض کرد. به منظور نصب مجدد، دندانپزشک ابتدا مواد پیوند دهنده قبلی را از روی دندان ها تمیز کرده وسپس لمینت ها را روی دندان نصب می کند.
شل شدن و افتادن لمینت های سرامیکی از روی دندان بسیار طبیعی است و به دفعات ممکن است تکرار شود. برای جلوگیری از شل شدن یا افتادن ونیر های لمینت بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
از جویدن ناخن‌ها و یا چیزهای سفت مانند سر خودکار خودداری کنید.
از خرد کردن چیز های سفت مانند یخ با دندان های لمینت شده خودداری کنید.
فشار اضافی به دندانهای خود وارد نیاورید.
عدم تطابق رنگ لمینت با دندان های دیگر
در صورتی که دندان پزشک تجربه و تبحر کافی در ساخت لمینت دندانی نداشته باشد و لابراتوار نتواند به درستی رنگ لمینت سرامیکی را مطابق با دندان های بیمار طراحی کند؛ احتمال عدم تطابق آن با سایر دندانهای بیمار وجود دارد. به این ترتیب احتمال اینکه رنگ لمینت ها دقیقا شبیه دندان های طبیعی نباشد وجود دارد وزمانی که لمینت ها روی دندانها نصب شد دیگر نمی توان رنگ آنها را تغییر داد. بنابراین در صورتی که تصمیم دارید دندان‌های خود را سفید کنید بهتر است قبل از نصب لمینت این کار را انجام دهید.
بوی بد دهان
یکی از شایع‌ترین مشکلات پس از نصب ونیرهای پرسلین، بوی بد دهان است که البته به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رشد باکتری داخل و اطراف دندان های لمینت شده بوجود می آید. در صورتی که دندان های خود را به طور مرتب تمیز کنید و از ونیرهای دندانی مانند دندان‌های طبیعی خود مراقبت کنید؛ بوی بد دهان شما را آزار نخواهد داد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

آیا نصب لمینت های سرامیکی موجب از بین رفتن دندان های دیگر می شود؟

حقیقت این است که ونیر های پرسلین موجب خراب شدن سایر دندانهای طبیعی نمی شود اما ممکن است به علت تراشیدن بخشی از مینای دندان، احتمال آسیب دیدگی یا پوسیدگی دندان ها بیشتر شود. دندان هایی که زیر لمینت ها قرار گرفته اند همچنان در معرض تجمع پلاک و رسوب مواد غذایی هستند. بنابراین احتمال وجود سوراخ یا پوسیدگی در آنها بسیار بالا می رود و در صورتیکه این پوسیدگی ها گسترش یابد؛ دندان ها دیگر نمی توانند از لمینت های سرامیکی حمایت کنند و ممکن است لمینت ها بیفتند. در این شرایط دندانپزشک ابتدا باید پوسیدگی ها را درمان کرده و مجددا ونیرهای دندانی را نصب کند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

عوارض جانبی پس از نصب ونیرهای لمینت چیست؟

نصب لمینت های سرامیکی معمولاً مشکل خاصی حین نصب برای بیمار ایجاد نمی کنند اما در صورت درخواست بیمار می توان دندانها را بی حس کرد. پس از نصب لمینت ها بیمار ممکن است کمی احساس ناراحتی یا حساس شدن به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد در مدت چند روز داشته باشد که البته می توان آنها را با داروهای مسکن کاهش داد. این علائم پس از چند روز به سرعت از بین می روند.
در صورتی که دندان ها آسیب دیده باشد و یا شکستگی آنها زیاد باشد ممکن است نصب لمینت ها را با مشکل مواجه کند و موجب شود لمینت ها طی مدت کوتاهی از روی دندان ها بیفتند.
 همچنین در صورتی که ونیر لمینت به خوبی روی خط لثه قرار نگیرد؛ جویدن یا گاز زدن غذاها ممکن است موجب لب پر شدن آنها شود و لمینت های سرامیکی نیاز به تعویض پیدا کنند.
همچنین در صورتی که مینای دندان به اندازه کافی برداشته نشده باشد با نصب لمینت ها دندان ها بسیار ضخیم به نظر می رسند و دندان ها ظاهر ناخوشایندی پیدا خواهند کرد.
یکی از عوارض جانبی شایع پس از نصب لمینت های سرامیکی که توسط دندانپزشکان بی تجربه یا کم تجربه مشاهده می شود، حساس شدن دندان ها و احساس درد هنگام جویدن یا گاز زدن غذا هاست. دلیل اصلی احساس درد یا حساس شدن دندان ها بیش از حد تراشیدن مینای دندان است.

معایب لمینت نسبت به کامپوزیت چیست؟

نصب لمینت ها برگشت ناپذیر است و زمانی که مینای دندان شما به منظور نصب لمینت تراشیده شد؛ دیگر دندانهای طبیعی به حالت اولیه خود بر نمی گردند.
ونیر های لمینت گرانتر از رزین های کامپوزیت دندان هستند.
لمینت های سرامیکی معمولا به علت لب پر شدن یا ترک برداشتن نیاز به ترمیم و تعویض دارند.
به علت تراشیدن مینای دندان پیش از لمینت معمولا دندان ها نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس می شوند.
هرچند در این مقاله بدترین عوارضی که ممکن است پس از نصب لمینت های سرامیکی ایجاد شود و خطرات مرتبط با آنها مطرح شد اما نباید این عوامل شما را از نصب ونیر لمینت پشیمان کند. این عوارض جانبی به ندرت در افراد مشاهده می شوند و با انتخاب یک دندانپزشک ماهر و همچنین لابراتوار تخصصی و حفظ بهداشت دهان و دندان می توانید از بروز بسیاری از آنها جلوگیری کنید.
کلینیک دندان آماده پاسخ گویی به تمامی سوالات شما در خصوص لمینت های سرامیکی است. با انجام لمینت دندان در کلینیک دندان می توانید از عملکرد، ظاهر زیبا و دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی با بروز کمترین عوارض جانبی مطمئن باشید.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!