02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

پس از کاشت ایمپلنت مراقب رژیم غذایی خود باشید - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/13

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ایمپلنت دندان پایه های تیتانیومی هستند که به استخوان فک جوش میخورند. البته عمل جراحی کاشت ایمپلنت روشی تهاجمی است که با بازکردن لثه و کاشت ایمپلنت داخل فک انجام می شود. پس از مدت زمانی که حدود ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد؛ پایه با استخوان فک جوش خورده و می توان تاج دندان را روی آن قرار داد.
زمان ریکاوری پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت حدود ۲ تا ۳ هفته است. در این مدت باید رژیم غذایی خاصی حاوی غذاهای نرم را رعایت کنید. رعایت نکردن این رژیم غذایی دائمی نیست بلکه فقط تا زمانی که پایه ایمپلنت دندانی به طور کامل با استخوان فک شما جوش بخورد؛ بهتر است در خوردن غذاهای سفت احتیاط کنید. البته غیر از نرم بودن غذا باید به طعم آن نیز توجه کنید. به عنوان مثال پیش از خوردن غذا باید در نظر بگیرید که غذای تان تند، خیلی سرد، خیلی دغ و حاوی دانه های ریز نباشد.
البته این احتیاط در رعایت کردن رژیم غذایی فقط تا زمانی ادامه خواهد داشت که روند بهبود تکمیل شود. پس از آن می توانید از خوردن هر نوع غذایی با دندان های ایمپلنت شده مانند دندان های طبیعی خودتان لذت ببرید. به محض این که حدودا پس از دو هفته، محل کاشت ایمپلنت بهبود یافت و در دهان خود دیگر احساس درد و ناراحتی نداشتید می توانید غذاهای ترد را نیز وارد رژیم غذایی خود کنید.
 
 
ایمپلنت غذا
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

رژیم غذایی نرم

بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی برای مدتی باید رژیم غذایی نرم را رعایت کنید. چون این زمان شاید حدود یک ماه طول بکشد؛ خوردن غذاهای تکراری مانند پوره های مختلف و بستنی برای شما یک نواخت خواهد شد.
اما بهتر است کمی خلاق باشید. غذاهای بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را مصرف کنید. در ادامه به برخی از غذاهایی که خوردن آنها در دوره ریکاوری مشکلی در روند بهبود کاشت ایمپلنت ایجاد نمی کند؛ اشاره می کنیم:
پوره سیب زمینی پوره هویج یا ماهی و غذاهایی از این قبیل که هنگام جویدن فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد نمی‌آورند؛ مناسب هستند.
در صورتی که می‌خواهید برنج یا ماکارونی بخورید بهتر است آنها را تا حدی بپذیرید که کاملا نرم شوند و جویدن آنها راحت باشد.
تمام انواع سوپ ها را می توانید به راحتی بخورید و از خوردن سبزیجات ترد مانند کرفس خودداری کنید. بهتر است آنها را خرد کرده و داخل سوپ بریزید.
اسموتی یا آبمیوه روش مطمئنی برای رساندن ویتامین های مورد نیاز به بدن شما طی ۵ روز اول پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت است.
برای وعده صبحانه میتوانید تخم مرغ یا سوسیس پخته شده یا انواع پوره ها و ماست،پنیر و سیب زمینی پخته شده مصرف کنید که به بهبود سریع تر زخم شما کمک می کند.
دلیلی ندارد که خودتان را از خوردن بستنی، ژله با پودینگ های نرم محروم کنید.
کمپوت سیب یا کمپوت هر نوع میوه ی دیگری
صیفی جاتی مانند خیار و همچنین میوه های خام مانند موز که نرم هستند
انواع پودینگ ها و نان‌های فانتزی یا سنتی
کورن فلکس هایی که در شیر خیسانده می‌شوند
انواع پنیرها، تخم مرغ یا سیب زمینی پخته شده
انواع اسموتی و آبمیوه، پودینگ، شیک ها
انواع کیک ها مانند مافین، پای سیب، کیک های موزی، کرم کارامل ها، ژله، بستنی و پنکیک
پاستا و برنج که به خوبی پخته شده باشد
پوره های مختلف سرشار از پروتئین 
آب هندوانه بدون تخم آن
ماست
انواع سوپ ها مانند سوپ قارچ، سوپ جو و سوپ مرغ که می توان آن ها را میکس کرد و سپس بدون نیاز به جویدن خورد
با در نظر داشتن تمام این مواد غذایی می ‌توانید با کمی خلاقیت هر روز پس از کاشت ایمپلنت، وعده های غذایی متفاوتی برای خودتان درست کنید. طعم و مزه های مختلفی را در شیک ها و اسموتی ها امتحان کنید. از انواع پنیر لذت ببرید. طعم نانهای مختلف را امتحان کنید و کمی میوه پخته شده و یا مربا را روی نان ها بمالید. تخم مرغ پخته شده غذای بسیار کاملی است که می توانید آن را با پنیر پیتزا یا پنیرهایی که آب می شوند؛ خوشمزه تر کنید. در مایه پنکیک از طعم دهنده های مختلف مانند کاکائو استفاده کنید. نودل ها به همراه سبزیجات یکی از غذاهای غنی از پروتئین هستند که می توانند به بهبود سریع تر زخم شما کمک کنند. در سوپ ها تنوع غذایی ایجاد کنید و با کمی خلاقیت طعم هایی مانند سیر یا پنیر پارمزان را به آنها اضافه کنید. فلفل دلمه ای چون غنی از ویتامین c است می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود سریع تر زخم شما  پس از کاشت ایمپلنت داشته باشد؛ پس مصرف آن را فراموش نکنید.
در نهایت به یاد داشته باشید که غذاهای شما باید همگی پخته شده باشند و استفاده از غذاهای سرخ شده حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از عمل کاشت ایمپلنت برای شما ممنوع است.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

غذاهایی که پس از کاشت ایمپلنت نباید مصرف کنید

پس از کاشت ایمپلنت و پیش از بهبود کامل آن، لیست بلندی از غذاها وجود دارند که باید به منظور تسریع در بهبود زخم و جوش خوردن پایه ایمپلنت در استخوان فک از خوردن آن ها خودداری کنید. این غذاها شامل خوراکی های بسیار داغ، بسیار تند، بسیار سرد، آجیل ها، پاپ کورن و نیز غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی مدت و با فشار زیاد دارند و یا غذاهایی که برای خوردن آنها باید دهانتان را بیش از حد باز کنید؛ می شوند.
به منظور خوردن مایعات یا شیک ها اصلا از نی استفاده نکنید؛ بلکه آنها را در یک فنجان ریخته و سر بکشید و یا از قاشق برای خوردن آنها استفاده کنید. مکشی که با استفاده از نی ایجاد می شود از شکل گیری سلولهای جدید جلوگیری کرده و لخته های خونی راک موجب متوقف شدن خونریزی شما می شود از بین می برد. لخته های خونی به منظور جلوگیری از حفره خشک نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند. حفره خشک یک شرایط خطرناک است که در آن لخته نمی تواند شکل بگیرد و استخوان از زیر بافت بیرون می آید.

آیا پس از کاشت ایمپلنت میتوانم غذاهای سفت بخورم؟

رژیم غذایی شما یک هفته پس از کاشت پایه ایمپلنت می تواند به حالت عادی برگردد. اما بهتر است حدود دو هفته پس از عمل جراحی ایمپلنت از خوردن غذاهای سفت و چیپسی مانند پاپ کورن، آجیل ها یا چیپس پرهیز کنید. سیگار کشیدن و خوردن نوشیدنی های الکلی نیز می تواند تاثیر منفی روی نحوه بهبود کاشت ایمپلنت داشته باشد.
مطمئنا نیازی نیست که پس از کاشت ایمپلنت تا پایان عمر فقط غذاهای نرم بخورید. اکثر بیماران حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از کاشت ایمپلنت شروع به خوردن غذاهای معمولی می کنند. هرچند که در چند روز اول بهتر است غذاهایی بخورید که نیازی به جویدن نداشته باشند. سپس به منظور شروع کردن به جویدن غذاهای سفت و ترد بهتر است با دندان پزشک خود در کلینیک دندانپزشکی مشورت کنید و زمانی که جراح به شما توصیه کرد؛ شروع به خوردن این نوع غذاها نمایید.
حتی پس از تکمیل دوره ریکاوری ایمپلنت های دندانی باید هنگام گاز زدن و جویدن غذا ها کمی احتیاط کنید البته نیازی نیست که همچنان خوردن غذاهای نرم را برای کل عمر خود ادامه دهید. اما باید نسبت به خوردن غذاهای سخت و سفت بیشتر مراقبت کنید چون ایمپلنت ها نیز مثل دندانهای طبیعی دائمی هستند و ممکن است در اثر خوردن مداوم غذاهای سفت و وارد آمدن فشار زیاد به آنها دچار آسیب دیدگی شوند. زمانی که ایمپلنت دندان با استخوان فک کاملاً جوش خورد همچنان بهتر است هنگام خوردن غذاهای چیپسی احتیاط های لازم را داشته باشید. البته این به این معنی نیست که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه فقط باید سعی کنید هنگام خوردن و جویدن آنها فشار کمتری به دندان ایمپلنت شده وارد آورید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

پس از ایمپلنت دندان چه غذاهایی باید بخورید؟

پس از ایمپلنت دندان، خوردن غذاهای نرم و مایعات به منظور حفاظت از سطوحی که تحت تاثیر عمل جراحی قرار گرفته بهتر است. همچنین بهتر است از خوردن غذاهایی مانند آجیل ها که درد و تورم را افزایش داده و به دندان ها می چسبد نیز خودداری کنید. غذاهای نرم مانند ماست، تخم مرغ له شده یا پوره ها می تواند برای شما مناسب باشد. همچنین خوردن نان، برنج، ماکارونی، پنیر و انواع سوپ ها می توانند مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و بهبود زخم و جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان را تسریع کنند.

آیا میتوانم با ایمپلنت دندان آدامس بجوم؟

ایمپلنت  های دندانی به نحوی پروتزهای دندانی را ساپورت می کنند که به بیمار اجازه می دهند به راحتی صحبت کند و هر چه را که دوست دارد؛ بجود. علاوه بر این لبخند زیبایی داشته باشد که اعتماد به نفس را به او برمی گرداند. جویدن آدامس یا گاز زدن سیب هیچ مشکلی پس از اتمام دوره بهبود ایمپلنت دندان و یا اوردنچر نخواهد داشت.

چه مدت پس از کاشت ایمپلنت میتوانم شروع به خوردن غذا کنم؟

طی ۲۴ ساعت اول پس از کاشت ایمپلنت باید حتما غذاهای نرم بخورید و از خوردن غذا ها و نوشیدنی های داغ چندین ساعت پس از عمل جراحی کاشت پایه ایمپلنت خودداری کنید. نوشیدن مایعات با استفاده از نی نیز طی ۲۴ ساعت اول اصلاً توصیه نمی شود. معمولا پزشک به شما توصیه می کند که تا زمان بهبود کامل احتیاط های لازم را در خصوص خوردن و آشامیدن غذاهای داغ و گرم رعایت کنید. این مدت زمان بهبود پس از کاشت ایمپلنت حدود یک تا دو هفته بیشتر زمان نمی برد.

آیا میتوانم پس از کاشت ایمپلنت پاپ کورن بخورم؟

پاپ کورن و دانه های ریز معمولا برای ایمپلنت ها خطرناک هستند چون ممکن است بین تاج دندان ایمپلنت و لثه گیر کنند و به ایمپلنت آسیب رسانده و یا عفونت لثه ایجاد کند. در صورتی که مواد غذایی مانند پاپ کورن یا دانه های ریز را مصرف کردید باید با دقت بیشتری ناحیه ایمپلنت شده را مسواک زده و نخ دندان بکشید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

پس از ایمپلنت دندان چه غذاهایی را میتوانم بخورم؟

خوردن غذا ها پس از ایمپلنت دندان حداقل در کوتاه مدت جزو اولویت ها نیست بلکه دندانپزشک یا جراح به بیمار توصیه می‌کند تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته از خوردن غذا و نوشیدنی پرهیز کند پس از چند ساعت بیمار می تواند شروع به خوردن غذاهای نرم کند.
هر چند برای برگشتن به حالت نرمال و خوردن غذاهای معمولی نیازی نیست که زیاد منتظر بمانید در حقیقت پیشنهاد پزشک به شما این خواهد بود که حدودا یک هفته پس از عمل جراحی ایمپلنت شروع به خوردن غذاهای مقوی که به طور معمول برای بدن ضروری هستند؛ کنید. چون خوردن غذاهای مناسب در تسریع بهبود زخم پس از جراحی و همچنین جوش‌خوردن ایمپلنت ها با استخوان فک اهمیت بسیاری دارد. البته طی فرآیند بهبود بهترین غذاهایی که به شما کمک می کند تا احساس بهتر، درد کمتر و ریکاوری سریع تری داشته باشید؛ مناسب تر است.

عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت چیست؟

در صورتی که بلافاصله پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت اقدام به خوردن غذاهای سفت کنید علاوه بر اینکه درد شدیدی را تجربه خواهید کرد ممکن است با افزایش خونریزی نیز مواجه شوید. در صورتی که مایعات را با نی بنوشید احتمالا به علت از بین رفتن لخته خون به عارضه حفره خشک دچار خواهید شد که بهبود زخم شما را به تعویق خواهد انداخت. بنابراین بهتر است مایعات را با همان لیوان بنوشید بعد از چند هفته زمانی که محل عمل جراحی کاملا بهبود یافت می توانید مجددا نوشیدن مایعات با نی را شروع کنید.
پس از بهبود زخم و گذراندن دوره ریکاوری اولیه که بسیار کوتاه است؛ پایه های ایمپلنت به اندازه دندان های طبیعی خودتان داخل استخوان فک مستحکم خواهند بود و می توانید رژیم غذایی را مثل قبل ادامه دهید. یکی از تفاوت های اصلی پایه ایمپلنت با ریشه دندان سخت بودن آن است. در حقیقت ریشه های دندان به علت نرم بودن نوعی ضربه گیر به شمار می‌آیند و هنگام جویدن غذا فشار کمتری به آنها وارد می‌شود؛ به طوری که ریشه های دندان مستقیماً به استخوان فک شما جوش نخورده بلکه توسط لیگامنت هایی به استخوان فک شما مرتبط شده اند. این لیگامنت ها انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل می توانند ضربات وارد شده و یا فشارهای  وارد شده به دندان های طبیعی را به راحتی تحمل کنند. در صورتی که ایمپلنتهای دندانی به طور مستقیم  به استخوان فک شما جوش خورده و هر فشاری که به آنها وارد شود؛ مستقیما به استخوان فک نیز وارد می شود بنابراین به اندازه دندانهای طبیعی انعطاف پذیر نیستند. البته پس از مدتی بدن شما با جویدن غذا توسط ایمپلنت‌های دندانی عادت می کند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

فاطمه

سلام من یه کدوم از دندانهای آسیاب رو ایمپلنت کردم ولی روکش هنوز ندارن اما فکر بالا همش عفونت کرده زخم شده با چه دارو یا داروخانگی این عفونت برطرف کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام داروی خانگی نداره. مراجعه کنید مشکل برطرف بشه.

مریم

سلام من مرحله اول ایمپلنت پایه انجام دادم بعد حس میکنم مواد غذایی درون لثه بین ایمپلنت گیر کرده مسواک هم میزنم اما حس میکنم باز درون لثه چیزی گیر کرده طبیعی یا ن

دکتر شهاب محمدی

سلام نیاز به معاینه دارید.

حسین سپهری

قیمت کاشت ایمپلنت کل فک پایین حدودا چقدر میسه

دکتر شهاب محمدی

سلام هزینه ی هر دندان کامل تو سایت موجوده اما برای تعیین هزینه ی کلی باید تشریف بیارید واسه معاینه.

محمد

ایا کشیدن دندان و کاشت ۷امپیلنت در یک روز امکان دارد؟؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام خیلی بعیده شاید شرایط دیگه ای هست که ما در جریان نیستیم

نکار

سلام چند روز بعد گذاشتن پایه ایمپلنت میشود مسواک کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام همون روز میشه ولی احتیاط کنین