02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دندانپزشکی زیبایی با ایمپلنت: جایگزین کردن دندان های پیشین فک - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/05

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

دندان های پیشین فک جزو دندان هایی هستند که هر روزه زمانی که لبخند می زنید یا صحبت می کنید در معرض دید سایرین قرار دارند. به همین علت خالی بودن جای حتی یکی از آنها بسیار ناخوشایند است. جایگزین کردن دندان های جلوی فک، هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ درمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. کاشت ایمپلنت دندانی مخصوصا برای دندان های پیشین فک نیاز به برنامه ریزی دقیق از شروع تا پایان دارد تا از لحاظ زیبایی، عملکردی و دوام بیشترین بازده را داشته باشد.
کاشت ایمپلنت دندانی برای بیمارانی که لبخند بزرگی دارند؛ به طوری که هنگام لبخند زدن دندان ها و بخشی از لثه آنها دیده می شود باید با توجه به لثه و استخوان آنها با دقت بیشتری انجام گیرد. توجه به رنگ دندان های طبیعی دیگر فرد نیز هنگام ساخت پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه روشهایی برای پر کردن جای خالی دندان های پیشین فک وجود دارد؟

جایگزین کردن دندان های از دست رفته در ناحیه پیشین فک می تواند به روش های مختلفی انجام گیرد. به عنوان مثال می‌توان از جایگزین‌های موقتی" فیلیپر یا استی پلیت" (flipper or stayplate) که مثل گیره به دندان متصل می شوند؛ استفاده کرد و یا جای خالی دندان را با روش بریج سنتی پر کرد. 
در روش بریج سنتی جای خالی دندان توسط تاج هایی که به یکدیگر متصل شده اند و روی دندانهای مجاور به عنوان پایه قرار می‌گیرند؛ پر می‌شوند. انتخاب بعدی کاشت ایمپلنت دندان است.
 پایه ایمپلنت یک پست تیتانیومی فلزی است که داخل استخوان فک کاشته شده و حداقل طی چهار ماه با استخوان فک جوش می خورد. سپس تاج دندانی آماده شده در لابراتوار روی پایه ایمپلنت سوار می‌شود. معمولا پیش از بهبودی کامل پایه ایمپلنت، تاج رزین موقتی روی دندان های پیشین قرار داده می شود تا زیبایی دندان های پیشین بیمار حفظ شود و فرد بتواند بدون احساس خجالت در جمع حضور پیدا کند.
چون دندان های پیشین از لحاظ زیبایی و طرح لبخند تاثیر قابل توجهی در چهره بیمار دارند؛ انتخاب رنگ و مواد مورد استفاده در تاج و نحوه قرار گیری پایه ایمپلنت دندان داخل استخوان فک و روی خط لثه، با دقت و ظرافت بیشتری انجام می گیرد. معمولاً  از تاج و پست سرامیکی برای کاشت ایمپلنت در دندانهای پیشین فک استفاده می شود تا زیبایی بیشتری داشته باشند. هر چند که احتمال شکستگی پایه های سرامیکی بیشتر است و به اندازه پایه های فلزی مستحکم نیستند اما رنگ آنها به دندانهای طبیعی شباهت بیشتری دارد.
 
 
ایمپلنت زیبایی
 

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا می توان از روش کاشت ایمپلنت برای دندانهای پیشین فک نیز استفاده کرد؟

کاشت دندان و قالب گیری مخصوصاً برای دندان های پیشین فک فرآیندی آسان است. زمانی که پایه ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد سوار کردن پروتز دندان مصنوعی معمولا ناراحتی خاصی برای بیمار ایجاد نمی کند و یک فرایند ساده است. در صورتی که استخوان فک کوتاه باشد یا زمانیکه ریج جذب شده باشد یا بافت لثه و استخوان فک در آن ناحیه محدود باشد؛ به منظور رعایت جنبه های زیبایی نیاز به برنامه ریزی بهتر برای کاشت ایمپلنت است.
ایمپلنت های دندانی طی یک عمل جراحی در استخوان فک کاشته می شوند. پایه های ایمپلنت به عنوان ریشه های دندان از دست رفت عمل می کنند و مواد مورد استفاده در تاج دندان ایمپلنت پوسیده نمی شوند و می توان آنها را به جای یک یا چند دندان از دست رفته در ناحیه جلویی یا عقبی فک بالا یا پایین کاشت.
با برنامه‌ریزی صحیح هنگام عمل جراحی و همچنین طراحی تاج دندان بر اساس اصول زیباشناختی به منظور جایگزین کردن ایمپلنت و تاج دندان مصنوعی با یک یا چند دندان پیشین فک، نتیجه فوق العاده به دست خواهد آمد. برنامه ریزی دقیق تر و طراحی زیباتر تاج دندانی برای جایگزین شدن دندان هایی که در خط لبخند قرار دارند؛ بسیار مهم است. نحوه قرار گیری ایمپلنت و تاج دندانی آن در خط لثه و هم تراز بودن آن با سایر دندانها از دیگر فاکتورهایی است که هنگام جایگزین کردن یکی از دندانهای جلو با ایمپلنت دندان باید در نظر گرفته شود.
کاشت فوری ایمپلنت  دندان بعد از کشیدن دندان جلو به دندانپزشک اجازه می دهد کنتور بافت لثه را به همراه ارتفاع آن حفظ کند که تاثیر قابل توجهی در زیبایی نهایی ایمپلنت کاشته شده خواهد داشت. انتخاب صحیح نوع ایمپلنت و محل قرارگیری آن با ارتفاع صحیح در استخوان فک در زیبایی نهایی تاج ایمپلنت پس از سوار شدن روی اباتمنت اهمیت به سزایی دارد.

مزایای کاشت ایمپلنت برای پرکردن دندان های پیشین فک نسبت به روش بریج سنتی

جایگزین کردن یکی از دندانهای جلو با ایمپلنت دندان معمولاً انتخاب فوق العاده ایست که به جای بریج ثابت یا قرار دادن فیلیپر استفاده می شود. مزایای کاشت ایمپلنت به جای بریج ثابت رامی توان به طور خلاصه در موارد زیر بیان کرد:
عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان های مجاور 
مراقبت، تمیز کردن و نگهداری بسیار راحت تر
حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل لثه 

مراحل کاشت ایمپلنت برای دندان های جلوی فک

به منظور کاشت ایمپلنت به جای دندان های پیشین فک، ابتدا از عکسبرداری اشعه ایکس استفاده می شود تا نحوه شکسته شدن دندان طبیعی در خط لثه مشخص شود. عکسبرداری دیجیتال سه بعدی نیز همراه با سی تی اسکن در کلینیک دندانپزشکی می تواند به دندانپزشک کمک کند تا لبخند دیجیتالی را طراحی کند. همچنین عکس سی تی اسکن به دندانپزشک این امکان را می دهد که موقعیت کاشت ایمپلنت در استخوان فک را به طور دقیق مشخص کند.
در صورتی که دندان نزدیک خط لثه شکسته باشد ابتدا باید جراحی لثه برای استخراج ریشه دندان انجام گیرد و سپس کاشت پایه ایمپلنت در همان روز انجام می شود. به این ترتیب فقط نیاز است که یک عمل جراحی برای بیرون آوردن ریشه و کاشت ایمپلنت انجام گیرد. در نتیجه هم درمان راحت تر انجام می گیرد و هم در وقت و هزینه بیمار صرفه جویی می شود.
چون دندان های جلوی فک تاثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی و زیبایی چهره بیمار دارند؛ تا بهبود کامل پایه ایمپلنت و جوش خوردن آن با استخوان فک و همچنین آماده شدن پروتز دندان مصنوعی از یک تاج موقتی استفاده می شود. این تاج دندانی به مدت چندین ماه تا زمانی که ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد مورد استفاده قرار می گیرد.
زمانی که ایمپلنت به طور کامل جوش بخورد تاج موقتی برداشته شده و اباتمنت همراه با تاج دندان اصلی روی پایه ایمپلنت سوار می شود. سپس برای انطباق رنگ تاج دندان با سایر دندان های بیمار، سایه گذاری روی تاج دندانی انجام می گیرد.
با قرار گرفتن تاج دندان اصلی روی پایه ایمپلنت بیمار هم از لحاظ زیبایی ظاهری و هم از لحاظ عملکردی احساسی مانند دندان طبیعی خواهد داشت.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چه کسانی کاندید کاشت دندان به روش ایمپلنت برای دندانهای پیشین فک هستند؟

کاشت دندان به روش ایمپلنت را می توان برای اکثر افرادی که یک یا چند دندان خود را در هر ناحیه ای از فک از دست داده اند، به کار برد. اما بهترین کاندید برای کاشت ایمپلنت در دندان های پیشین فک، بیمارانی هستند که تراکم و ارتفاع استخوان کافی در ناحیه پیشین فک برای کاشت ایمپلنت داشته باشند. در غیر این صورت احتمال شکست روش ایمپلنت بالا رفته و نتیجه کاشت ایمپلنت از لحاظ زیبایی مطلوب نخواهد بود. همچنین نحوه مراقبت فرد از دندان ها و عدم وجود بیماری های پریودنتال در بافت دندان از دست رفته از دیگر فاکتورهای مهمی هستند که دندانپزشک پیش از توصیه روش کاشت ایمپلنت آنها را در دهان بیمار بررسی می کند.

مزایای کاشت ایمپلنت به جای دندان های پیشین فک چیست؟

در صورتی که یکی از دندان های جلویی خود را از دست داده باشید و جای خالی دندان را با ایمپلنت پر نکنید؛ کیفیت استخوان آن ناحیه به تدریج کاهش پیدا می کند. حتی استفاده از بریج دندان نیز ریسک تحلیل استخوان را بالا برده و بعلاوه موجب پوسیدگی سریعتر دندانهای مجاور می شود. کاشت دندان به روش ایمپلنت برای دندانهای پیشین فک، نه تنها از تحلیل استخوان در آن ناحیه جلوگیری کرده و ساختار چهره و لب ها را حفظ می کند بلکه از نظر زیبایی و عملکردی دقیقا شبیه دندان طبیعی فرد خواهد داشت.

تفاوت بین کاشت ایمپلنت در دندانهای جلویی فک با کاشت ایمپلنت معمولی چیست؟

برنامه ریزی و نحوه کاشت ایمپلنت ها برای دندان های جلویی به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد. به منظور رسیدن به نتایج مطلوب تر باید رنگ پروتز مصنوعی ایمپلنت کاملا با دندانهای مجاور مطابقت داشته باشد چون دندان های جلویی کاملا در معرض دید هستند و تمام جنبه های زیبایی باید برای آنها در نظر گرفته شود. کاشت ایمپلنت در دندانهای عقب فک بیشتر با هدف عملکرد صحیح و ظاهر قابل قبول انجام می گیرد در صورتی که ایمپلنت دندان به جای دندان های پیشین آرواره باید به نحوی انجام گیرد که پایه ایمپلنت به هیچ عنوان مشخص نباشد و تاج دندان پروتزی کاملا در خط لثه قرار بگیرد. از طرفی ایمپلنت دندان باید دقیقاً مانند دندان طبیعی خود فرد درفک جلویی، ظاهر و عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

چه مواردی پیش از کاشت ایمپلنت به جای دندان های جلوی فک باید در نظر گرفته شود؟

بیمار باید بدانند که کاشت ایمپلنت به خصوص برای دندان های پیشین فک، یک روند درمانی طولانی مدت است. ابتدا دندان پزشک باید کیفیت استخوان فک را بررسی کند تا مطمئن شود که عمل کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام خواهد گرفت. سپس در خصوص هزینه ایمپلنت نسبت به روش های دیگر با بیمار مشورت می شود. در صورتی که کیفیت استخوان مناسب باشد؛ زوایا و موقعیت قرار گیری پایه ایمپلنت از طریق اسکن استخوان به طور کامل مشخص می شود و در صورت تایید بیمار، دندانپزشک اقدام به کاشت یک یا چند پایه ایمپلنت در استخوان فک می نماید. اسکن استخوان فک به عنوان راهنمایی برای کاشت دقیق پایه‌های ایمپلنت و رسیدن به بهترین نتیجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که طبق نتایج اسکن استخوان کیفیت تراکم و ارتفاع استخوان فک برای کاشت ایمپلنت کافی نباشد و در صورتی که بافت لثه تحلیل رفته باشد باید از روش های پیوند استخوان و پیوند بافت استفاده کرد تا موفقیت روش کاشت ایمپلنت تضمین شود.
پس از کاشت ایمپلنت حداقل ۴ ماه زمان لازم است تا پایه تیتانیومی آن کاملا با استخوان فک جوش بخورد در صورتی که استخوان فک نیاز به پیوند استخوان و یا لثه نیاز به پیوند بافت داشته باشد یک عمل جراحی دیگر نیز مورد نیاز است که روند درمان را حدود ۴ تا ۶ ماه دیگر به تاخیر می‌اندازد. زمانی که پایه ایمپلنت در استخوان فک کاشته شد و دوره بهبود نیز طی شد باید اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل شده و قالبی جهت ساخت تاج دندان ایمپلنت در لابراتوار تهیه شود. چون دندان های جلویی در زیبایی چهره بیمار تاثیر بسیار زیادی دارند؛ در طول درمان معمولاً از تاج موقتی استفاده می شود اما پس از اینکه تاج دندان نهایی توسط لابراتوار آماده شد به اباتمنت سیمان شده و روی پایه ایمپلنت سوار می شود. نحوه سیمان کردن تاج دندان ایمپلنت به پایه آن یکی از فاکتورهای مهم موفقیت کاشت ایمپلنت است. سیمان باقی‌مانده اطراف تاح ایمپلنت نیز باید کاملاً از روی خط لثه تمیز شود تا هم بافت لثه سالم بماند و هم دوام و طول عمر ایمپلنت افزایش یابد.

دوام و طول عمر ایمپلنت دندانهای جلویی فک چقدر است؟

فاکتورهای متعددی در دوام و طول عمر ایمپلنت دندان موثر است. تکنیک جراح یا دندانپزشک هنگام کاشت ایمپلنت، کیفیت استخوان فک موجود برای کاشت پایه ایمپلنت، میزان فشاری که هنگام گاز زدن و جویدن غذا به پایه ایمپلنت وارد می‌شود؛ برداشتن میزان سیمان باقیمانده اطراف تاج دندان ایمپلنت نهایی، برخی از این فاکتور هاست. با رعایت تمامی نکات ایمپلنت های دندانی می توانند برای بیش از ۲۰ سال در دهان فرد بدون هیچ مشکلی وظیفه خود را انجام دهند اما مانند هر عمل جراحی دیگری کاشت دندان به روش ایمپلنت نیز بدون خطر نیست.
کاشت موفق ایمپلنت دندان برای دندان های پیشین فک به برنامه‌ریزی مناسب، مهارت دندانپزشک، محل و نحوه قرارگیری پایه ایمپلنت و پیگیری های منظم بیمار بستگی دارد. هرچند که مراحل کاشت ایمپلنت ممکن است نزدیک به یک سال طول بکشد اما صرف این زمان ارزش نتیجه نهایی را دارد. مرحله اول تشخیص خوب و برنامه ریزی دقیق نحوه درمان است. سالم بودن استخوان فک و لثه ها مراقبتهای روزانه از دهان و دندان و مراجعه منظک به دندان پزشک و همچنین نحوه ساخت پروتز دندان مصنوعی توسط لابراتوار و کیفیت آن نیز از دیگر فاکتورهای موثر در دوام و طول عمر ایمپلنت های دندانی می باشد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!