02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین روش اصلاح و ترمیم دندان ها کدام است: ونیر دندان یا کاشت ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/03

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

به طور کلی باید گفت ایمپلنت دندانی جایگزین دندان از دست رفته یا جای خالی دندان می‌شوند؛ در حالی که ونیرهای دندانی فقط برای اصلاح نواقص ظاهری دندانهای طبیعی وزیباتر شدن طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرند.
بنابراین اگر دندان های سالمی دارید و فقط نواقص ظاهری مانند زرد شدن، لب پر شدن و فاصله زیاد بین آنها شما را آزار می دهد؛ ونیر های دندانی می تواند راه حل بسیار مناسبی برای شما باشد تا لبخند زیبای خود را در مدت زمان بسیار کوتاهی مجددا به دست آورید. اما اگر مشکلات بزرگتری مانند افتادن دندان، کشیدن دندان، تحلیل استخوان یا تحلیل لثه مواجهید بهتر است روش کاشت ایمپلنت را همراه با تاج دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت انتخاب کنید.
 
ایمپلنت ونیر
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 

چرا ایمپلنت دندان؟

بهتر است بدانید به هر دلیلی دندان خود را از دست بدهید استخوان فک در آن ناحیه شروع به تحلیل رفتن می کنند مگر اینکه ریشه دندان طبیعی خود را با پایه ایمپلنت دندانی جایگزین کنید تا مجدداً رشد استخوان فک را تحریک کند. در صورتی که به تحلیل استخوان دچار شوید؛ نه تنها ساختار دهان و فک ها به هم می ریزد بلکه سلامتی عمومی بدن شما نیز به مخاطره می افتد. به طوری که هم از لحاظ ظاهری، پیرتر به نظر می‌رسید و هم عملکرد سایر دندانها، لثه و استخوان فک شما با مشکل مواجه می شود. تحلیل استخوان فک فرایندی بدون درد است به همین علت ممکن است شما متوجه آن نشوید. اما با گذشت زمان و به تدریج جای خالی دندان شما موجب تحلیل رفتن استخوان فک در آن ناحیه شده و این بیماری خاموش ناگهان با وخامت شدیدی بروز می کند.
بنابراین در صورتیکه یک یا چند دندان خود را از دست داده اید به منظور بهبود کیفیت زندگی و همچنین حفظ سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان خود بهتر است با روش کاشت ایمپلنت دندانی، جای دندان خالی خود را پر کنید.

چرا ونیر دندان؟

ونیرهای سرامیکی راه حل مناسبی برای اصلاح طرح لبخند در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. از ونیر های سرامیکی یا کامپوزیت می‌توان برای پوشاندن عیوبی مانند شکستگی، زرد شدن، فاصله بین دندان ها یا لب پر شدن استفاده کرد. وانیر های دندانی را می توان مانند ایمپلنت دندان روی دندان‌های فک بالا یا پایین استفاده کرد تا ظاهر زیبای دندانها حفظ شود.

مقایسه ونیر های دندانی با ایمپلنت

دوام و طول عمر ونیرهای سرامیکی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است و پس از این مدت نیاز به جایگزین شدن دارند؛ در صورتی که ایمپلنت های دندان یک راه حل دائمی هستند که حدود ۲۵ تا ۳۰ سال دوام می آورند.
ونیرهای سرامیکی فقط به سطح روی دندان می چسبند در حالی که پایه های ایمپلنت در یک عمل جراحی مختصر داخل استخوان فک کاشته می شوند و پایه محکمی برای قرار گرفتن تاج دندان ایجاد می کنند. 
در صورتی که ونیروهای دندانی به خوبی با دندان ها پیوند نخورند احتمال جابجایی آنها وجود دارد. در این شرایط از خط لثه خارج شده و مشکلاتی را مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه ایجاد خواهند کرد. احتمال اینکه پایه ایمپلنت نیز به درستی با استخوان فک جوش نخورد و نتوان تاج دندان پروتزی را روی آن سوار کرد وجود دارد.
هر دو روش ایمپلنت دندان و ونیر های دندانی در نهایت ظاهری کاملا شبیه دندان طبیعی خواهند داشت.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

ونیر دندان یا ایمپلنت دندان: کدام یک بهتر است؟

ایمپلنت دندان و ونیر های دندانی هر دو با هدف اصلاح طرح لبخند طراحی شده اند. با این وجود تفاوت هایی نیز بین آن ها از لحاظ زیبایی و درمانی وجود دارد که می تواند روی تصمیم گیری شما اثر گذار باشد. هر کدام از این روشها مزایا و معایب خود را دارند و باید از لحاظ زیبایی، عملکرد، نحوه نصب و هزینه مقایسه شوند. 
روش کاشت ایمپلنت یکی از جدیدترین روش هایی است که وارد دندانپزشکی زیبایی و درمانی شده است. از لحاظ درمانی، پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان طبیعی قرار می گیرد و عملکردی دقیقا شبیه ریشه دندان در استخوان فک ایفا می کند و موجب رشد و استحکام بیشتر آن می‌شود. این پست تیتانیومی حدوداً بین ۳ تا ۶ ماه با استخوان فک جوش می خورد و به عنوان بخشی از استخوان فک عمل می کند. در این مرحله تاج دندان سرامیکی روی ایمپلنت سوار می شود حتی می توان چند تاج را روی یک پایه ایمپلنت سوار کرد تا جای دندان های خالی بیمار پر شده و طرح لبخند او اصلاح شود.
اما ونیر ها، پوست های نازکی هستند که ضخامت آنها کمتر از یک میلی متر است و از سرامیک یا مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. وانیر های دندانی، رنگ و شکل های مختلفی دارند که می‌توان منطبق ترین نوع را با دندانهای طبیعی بیمار انتخاب کرد. برخلاف ایمپلنت های دندانی، ونیرها فقط جنبه زیبایی دارند و معمولا بر روی دندان های جلویی نصب می شوند. در صورتی که ایمپلنت های دندانی را می توان به جای تمام دندان های از دست رفته یا حتی دندان‌های عقبی فک بالا یا پایین نیز کاشت.
برای انتخاب بین ونیر های دندان و ایمپلنت دندان باید به این نکته توجه کنید که هر چند ایمپلنت‌های دندان هزینه های بالایی دارند اما زیبایی، راحتی و طول عمر ایمپلنت های دندانی ارزش سرمایه گذاری را دارد. امروزه ایمپلنت های فوری بسیار سریعتر از ونیر های دندانی سرامیکی نصب می شوند. البته توجه به این نکته نیز مهم است که ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های از دست رفته می شوند در صورتیکه ونیرهای دندانی فقط برای پوشاندن ظاهر دندان هایی که دارای نقص های کوچکی هستند؛ به کار می روند.
ونیر های پرسلین متداول ترین روش برای اصلاح طرح لبخند افراد است. انواع مختلفی از ونیر ها شامل لمینت های سرامیکی یا لمینت دندان های فوق نازک وجود دارند که به خوبی دندان های جلویی فرد را پوشش داده و نواقص آن را از دید خارج می کنند. با استفاده از ونیر های دندانی لبخند فرد اصلاح شده و زیبایی دندان های او چند برابر خواهد شد.
لمینت های سرامیکی معمولاً در لابراتوار ساخته می شوند و سپس به شکل یک روکش روی دندان های فرد نصب می شوند. لمینت های سرامیکی پس از نصب شدن کاملا شبیه دندان های طبیعی فرد بوده و هیچ احساس ناراحتی برای او ایجاد نخواهند کرد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

اگر نیاز به کاشت ایمپلنت داشته باشم باز هم می توانم لمینیت سرامیکی انجام داد؟

در مواردی بیمارانی به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند که نیاز به درمان های ترکیبی و نصب همزمان ایمپلنت دندان و لمینت سرامیکی دارند. به عبارتی هم یک یا چند عدد از دندانهای خود را از دست داده و هم دندان های پیشین آنها دارای نواقص و مشکلات متعددی است که باید با ونیرهای دندانی برطرف شود. به منظور کمک به این بیماران و اصلاح طرح لبخند، دندان پزشک باید از هر دو روش ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته و همچنین لمینت برای پوشاندن نواقص دندان های پیشین بیمار استفاده کند. هر چند که هر دوی این روش ها به تنهایی با درصد موفقیت بالا برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرند اما هماهنگ کردن این دو روش با هم و اصلاح طرح لبخند بیمارانی که به هر دو روش هم زمان با هم نیاز دارند؛ کمی چالش برانگیز است. 
به منظور کاشت ایمپلنت، دندان پزشک از سلامت استخوان و بافت لثه اطمینان حاصل می کند و سپس اقدام به کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک بیمار می نماید. در صورت کافی نبودن استخوان فک از روش‌های پیوند استخوان یا لیفت سینوس استفاده می شود. اما اصلی ترین چالش ساخت پروتز دندان مصنوعی برای سوار شدن روی پایه ایمپلنت و همچنین ونیر های دندانی برای پوشش دادن سایر دندان هاست.
مواد مختلفی در آزمایشگاه در اختیار دندانپزشکان زیبایی قرار دارد تا بتوانند با استفاده از آن لمینت سرامیکی، بریج ها یا پروتز دندان مصنوعی را بسازند. اما زمانی که ترکیبی از این روش ها برای یک بیمار مورد نیاز باشد؛ استفاده از این مواد به شدت محدود می شود. دندانپزشک باید برای رسیدن به بهترین نتیجه، از ترکیب چندین ماده استفاده کند اما در نهایت انطباق رنگ و حالت پروتزهای دندان مصنوعی با لمینت ها و همچنین سایر دندان های طبیعی بسیار چالش برانگیز می شود. طراحی و مواد مورد استفاده باید به گونه ای باشد که اندازه تاج دندان مصنوعی قرار گرفته روی پایه ایمپلنت و همچنین روکش های لمینت یا کامپوزیت دندان کاملا با هم منطبق باشد. استفاده از مواد زیرکونیوم و IPS در حال حاضر جدیدترین روشی است که تکنسین های دندانی برای انطباق هر دو روش ایمپلنت و لمینت سرامیکی از آن استفاده می کنند.
همچنین موارد زیر هنگام استفاده از روش ترکیبی ایمپلنت دندان و لمینت باید در نظر گرفته شود:
مدت زمان درمان و کاشت ایمپلنت بین ۴ تا ۱۰ ماه است. در این مدت و پیش از آماده شدن تاج دندان مصنوعی ایمپلنت، معمولا ونیرهای دندانی نصب نمی شود. دندان پزشکان ترجیح می دهند تاج دندان ایمپلنت و ونیر های دندانی را در روش های ترکیبی همزمان با هم ساخته و نصب کنند تا زیبایی و یکدست بودن آن ها را بررسی کرده و از کامل بودن نتیجه نهایی اطمینان حاصل کنند.
دوام و طول عمر ایمپلنت های دندانی تقریباً دائمی است در صورتی که ونیر های دندانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می آورند و پس از این مدت باید تعویض شوند. هنگام تعویض ونیر های دندانی امکان دارد رنگ تاج دندان مصنوعی ایمپلنت با سایر دندانها و لمینت های جدید سازگار نباشد. در نتیجه دندانپزشک مجبور می شود با روش هایی مانند سفید کردن، بلیچینگ یا تعویض پروتز دندان ایمپلنت آن را اصلاح کند تا یکدست بودن و اصلاح طرح لبخند تکمیل شود.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!