02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت نامرغوب چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/01

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ایمپلنت یک پست فلزی است که با عمل جراحی داخل استخوان فک کاشته می‌شود تا تاج دندان پروتزی را روی خود نگه دارد. در صورتی که از ایمپلنت های استاندارد و مرغوب با کیفیت بالا استفاده شود و جراح نیز تجربه و تبحر کافی در کاشت ایمپلنت دندانی را داشته باشد درصد موفقیت عمل کاشت ایمپلنت دندانی بالای ۹۵ درصد است در ایران کاشت حدود 5 تا ۱۰ درصد از ایمپلنت دندان با شکست مواجه می شوند که ممکن است علائم و عوارض آن در کوتاه مدت پیش از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک و یا در بلند مدت بین 1 تا 10 سال پس از نصب تاج دندان مصنوعی روی ایمپلنت دندانی خود را نشان دهد. یکی از مهمترین دلایل شکست کاشت ایمپلنت دندانی در ایران، استفاده از ایمپلنت دندانی نامرغوب با برندهای نامعتبر و بی کیفیت است.
 درصورتیکه از ایمپلنت غیراستاندارد یا نامرغوب استفاده کنید عوارضی مانند عفونت در محل کاشت ایمپلنت، آسیب شدید به بافت های اطراف مانند دندان های دیگر یا رگ های خونی، آسیب دیدن رشته های عصبی که موجب احساس درد، بی حسی یا خارش در دندانهای طبیعی، لثه ها، لبها یا چانه می شود و مشکلات سینوسی هنگامی که پایه ایمپلنت در فک بالا داخل یکی از حفرات سینوسی کاشته شود در فک و دهان شما بروز خواهد کرد.
کاشت دندان به روش ایمپلنت یک سرمایه گذاری بلند مدت است چون دوام و طول عمر ایمپلنت های دندانی مهم ترین ویژگی آن ها برای توجیه هزینه تقریباً بالایی است که در ابتدا برای کاشت آن ها می پردازید. بنابراین برای اطمینان از دوام و طول عمر ایمپلنت دندانی و همچنین تضمین سرمایه گذاری خود روی ایمپلنت دندان مرغوب و با کیفیت که هزینه های گزاف جانبی مانند تعویض مجدد ایمپلنت دندان، بیماری های دهان و دندان، عفونت و التهاب لثه و تحلیل استخوان فک را به شما تحمیل نکند به نفع خودتان است که از کیفیت و مرغوبیت ایمپلنت دندان کاشت شده مطمئن شوید. برای شناسایی ایمپلنت دندان مرغوب و با کیفیت می توانید به مقاله دیگر موجود در سایت با عنوان "آیا استفاده از ایمپلنت دندان چینی عوارض دارد" مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید سرمایه گذاری روی ایمپلنت دندان مرغوب در طولانی مدت صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های شما خواهد کرد. بنابراین صرف اینکه برخی از ایمپلنت دندان با برندهای نامعتبر با هزینه های پایین تر به شما پیشنهاد می شود؛ سلامتی دهان و دندان، لثه و استخوان خود را به خطر نیندازید.
 
ایمپلنت نامرغوب
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
 
ما در کلینیک دندان به شما اطمینان می دهیم که مرغوب ترین ایمپلنت دندان استاندارد را از برندهای معتبر با هزینه مناسب و توسط جراحان و ایمپلنتولوژیست های حرفه ای و با تجربه برای کاشت ایمپلنت دندان به کار ببریم. به همین علت درصد موفقیت کاشت ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی بالاتر از 95% است. 

چه عواملی روی موفقیت کاشت ایمپلنت موثر است؟

1. بیماری لثه
 لثه های سالم یکی از عوامل مهم در موفقیت ایمپلنت دندان است. در صورتی که به بیماری لثه دچار باشید نمی توانید عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهید. بیماری لثه، عفونتی است که می‌تواند به لثه ها و استخوان فک آسیب برساند. در صورتی که این عفونت درمان نشود در اطراف ایمپلنت رشد کرده و موجب افتادن پایه ایمپلنت می شود. بنابراین پیش از شروع درمان کاشت ایمپلنت، عفونت لثه باید توسط دندانپزشک درمان شود.
2. کشیدن سیگار
کشیدن سیگار نیز یکی از عوامل شکست عمل کاشت ایمپلنت است چون خونرسانی به لثه ها را محدود کرده و فرایند بهبود را کند می کند. مطالعات مختلف نشان می دهد که شکست عمل ایمپلنت دندان در افراد سیگاری ۲۰ درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
3. تراکم و ارتفاع استخوان کافی
روند کاشت ایمپلنت بستگی به تراکم و ارتفاع استخوان کافی برای حمایت از پایه ایمپلنت دارد. بدون داشتن استخوان سالم، جراح نمی‌تواند حین عمل جراحی، ایمپلنت را داخل استخوان فک بکارد. همچنین شرایط مناسب برای جوش خوردن ایمپلنت  با استخوان فک وجود نخواهد داشت و در نهایت کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود.
4. ابتلا به بیماریهای خواص
احتمال شکست ایمپلنت دندان در صورتی که به بیماری هایی مانند بیماری های سیستم ایمنی مثل آرتریت روماتوئید یا دیابت کنترل نشده مبتلا باشید؛ افزایش می یابد. چون این بیماریها موجب می شود روند بهبود زخم ها به تاخیر بیفتد و جوش خوردن استخوان فک برای ایمپلنت را با مشکل مواجه کند.
5. مصرف داروهای خاص
مصرف برخی داروها می‌تواند احتمال شکست کاشت ایمپلنت را افزایش دهد. بنابراین پیش از شروع درمان کاشت ایمپلنت حتما باید با دندان پزشک در خصوص داروهایی که مصرف می کنید؛ مشورت کنید. تحقیقات نشان می دهد داروهای سوزش معده می ‌تواند از رشد استخوان جدید جلوگیری کرده و در نتیجه روی جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت تأثیر منفی بگذارد. همچنین عمل کاشت ایمپلنت در بیمارانی که به مدت طولانی داروی بیس فسفونات مصرف می کنند؛ معمولا با شکست مواجه می شود.
6. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کاشت ایمپلنت یکی از فاکتورهای مهم در افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت است. در صورتی که دندان های خود را به طور مرتب مسواک نمی زنید یا نخ دندان نمی کشید و همچنین برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود وقت نمی گذارید و نمی توانید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید؛ احتمال بروز بیماری های لثه و یا عفونت اطراف پایه ایمپلنت کاشته شده برای شما بسیار بالا می رود.
7. دندانپزشک و یا جراح بی تجربه
مطمئناً تخصص و تجربه تمام دندانپزشکان و ایمپلنتولوژیست ها با هم یکسان نیست. در صورتی که جراح تجربه و دانش کافی نسبت به نحوه کاشت ایمپلنت نداشته باشد و ایمپلنت را در محل نامناسبی از فک بکارد یا زاویه مناسب هنگام کاشت آن را رعایت نکند؛ احتمال شکست کاشت ایمپلنت بسیار بالا می رود. همچنین برخی از دندانپزشکان بی تجربه به منظور سود بیشتر از ایمپلنت های دندانی نامرغوب و غیر استاندارد که قیمت کمتری دارند؛ استفاده می کنند که در نهایت با شکست مواجه شده و بیمار را مجبور می کند هزینه گزافی بابت درمان و کاشت مجدد ایمپلنت بپردازد.
جراحان حرفه ای و ایمپلنتولوژیست های متخصص کاملاً آگاهند که برند ایمپلنت و نحوه ساخت آن چقدر در افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت اهمیت دارد. در صورتی که قطعات ایمپلنت به درستی مونتاژ نشده باشند و کیفیت مناسبی نداشته باشند؛ فشار زیادی که هنگام خوردن و جویدن به پایه ایمپلنت وارد می شود؛ موجب لق شدن آن در محل کاشت شده و کاشت ایمپلنت را با شکست مواجه می کند. همچنین در صورتی که جنس ایمپلنت برای جوش خوردن استخوان فک مناسب نباشد عمل جوش خوردن با مشکل مواجه شده و چند ماه پس از نصب تاج دندان روی پایه، ایمپلنت لق شده و قابل استفاده نخواهد بود.
8. استفاده از ایمپلنت غیر استاندارد و نامرغوب
بسیاری از بیماران هنگام کاشت ایمپلنت نگران عدم موفقیت آن در بلند مدت هستند. برخی از آنها حتی تجربه یکبار کاشت ایمپلنت ناموفق را داشته اند که به علت تبلیغات کاذب از ایمپلنت های دندانی با قیمت پایین استفاده کرده اند و با مشکلات متعددی مواجه شده اند. این بیماران همواره سوال می کند که چطور می توان احتمال شکست کاشت ایمپلنت را کاهش داد و نگرانند که اگر مجدداً عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهند با شکست مواجه شوند. هر چند که در برخی موارد، کاشت ایمپلنت به علت مشکلات ژنتیکی، عادت های نادرست مانند سیگار کشیدن یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان با شکست مواجه می شوند اما اخیراً ورود ایمپلنت های دندانی نامرغوب موجب شده درصد عدم موفقیت کاشت ایمپلنت به طور قابل توجهی افزایش یابد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

علائم پس زدن ایمپلنت نامرغوب 

پس زدن ایمپلنت در بلند مدت پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بروز می کند و معمولاً با نشانه هایی مانند عفونت اطراف پایه، درد، التهاب، سوزش و لق شدن پایه ایمپلنت و درست قرار نگرفتن تاج دندان پروتزی روی پایه ایمپلنت تشخیص داده می شود.

عوارض کوتاه مدت

با کاشت ایمپلنت نامرغوب یا غیراستاندارد، پس از مدت کوتاهی نشانه هایی مانند بی حسی یا خارش در ناحیه زبان، لب ها یا لثه که نشاندهنده پس زدن پایه ایمپلنت است در فک مشاهده می شود.

عوارض بلند مدت

1. درد و احساس ناراحتی شدید
 احساس درد حین فرآیند بهبود ایمپلنت‌دندان امری طبیعی است اما درد شدیدی که قابل تحمل نباشد و به مدت طولانی ادامه داشته باشد می تواند از علائم قطعی شکست کاشت ایمپلنت باشد. در صورتی که احساس درد به مدت طولانی حدود ۲ تا ۳ هفته پس از کاشت ایمپلنت در استخوان فک ادامه داشته باشد؛ مراجعه به دندانپزشک ضروری است. در صورتیکه عدم موفقیت کاشت ایمپلنت به علت استفاده از ایمپلنت های نامرغوب به سرعت تشخیص داده شود می توان با خارج کردن ایمپلنت از محل و کاشت ایمپلنت استاندارد به جای آن از بروز علائم جدی تر جلوگیری کرد.
2. مشکل هنگام خوردن و جویدن
یکی دیگر از مشکلات کاشت ایمپلنت‌های دندانی نامرغوب  احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن و جویدن مواد غذایی است. در صورتی که هنگام خوردن و جویدن مواد غذایی احساس درد و ناراحتی در ناحیه ای که ایمپلنت کاشته شده دارید مطمئناً عملکرد ایمپلنت درست نیست و به علل مختلف شل شده و یا به درستی با استخوان فک جوش نخورده است. همانطور که احساس درد هنگام خوردن و جویدن در دندان طبیعی نشانه پوسیدگی است؛ احساس درد در ناحیه ایمپلنت نیز نشانه خوبی نیست. بنابراین باید به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

دلایل پس زدن ایمپلنت نامرغوب

واکنش آلرژیک بدن به پایه ایمپلنت
در صورتی که کیفیت و جنس پایه ایمپلنت مناسب نباشد بدن فرد آن را به عنوان یک جسم خارجی در نظر گرفته و نسبت به آن واکنش های آلرژیک نشان می دهد. به همین علت لثه و استخوان فک، پایه ایمپلنت را پیش از اینکه با استخوان فک جوش بخورد؛ پس میزند. به محض مشاهده علائم پس زدن پایه ایمپلنت دندانپزشک باید ایمپلنت را از دهان خارج کرده و پس از درمان آن ناحیه، مجدد اقدام به کاشت ایمپلنت استاندارد نماید.
التهاب لثه ها 
بدیهی است که حین انجام کاشت ایمپلنت، لثه ها کمی ملتهب می شوند اما این التهاب طی دو تا سه روز یا حداکثر یک هفته پس از عمل جراحی از بین می رود. اما قرمز شدن و التهاب لثه برای مدت طولانی می تواند نشانه وجود عفونت باشد که یکی از دلایل آن استفاده از ایمپلنت های نامرغوب و غیر استاندارد است. اگر این عفونت درمان نشود و وارد خون شود می تواند شرایط خطرناکی را برای فرد ایجاد کند. بهتر است در همان مراحل اولیه مشاهده قرمزی و التهاب لثه به دندانپزشک مراجعه شود تا با استفاده از دهان شویه های آنتی باکتریال و استفاده از آنتی بیوتیک های مناسب عفونت به سرعت برطرف گردد.
لق شدن ایمپلنت
 در صورتی که ایمپلنت به درستی در جای خود قرار گرفته و با استخوان فک جوش بخورد؛ عملکردی درست مانند دندان طبیعی دارد. در حقیقت اگر ایمپلنت با کیفیت بالا توسط جراح و متخصص مجرب در استخوان فک کاشته شود؛ فرد هیچ گونه احساس وجود جسم خارجی در دهان خود نخواهد داشت. ایمپلنت های بی کیفیت و نامرغوب معمولاً به خوبی با استخوان فک جوش نخورده و در مدت کوتاهی لق می‌شوند. ایمپلنت هایی که به درستی در جای خود ثابت باقی نمی ماند؛ آسیب‌های بیشتری به لثه و دهان فرد وارد می کنند و نباید آنها را نادیده گرفت. تحت هیچ شرایطی لق بودن ایمپلنت جزو عوارض جانبی نرمال نمی باشد. بنابراین در صورتی که احساس می کنید هنگام جویدن یا گاز زدن مواد غذایی، ایمپلنت در جای خود جابه جا می شود؛ حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایمپلنت را خارج کرده و آن را با ایمپلنت های دندانی استاندارد و مرغوب جایگزین کند.
استاندارد نبودن ابعاد پایه ایمپلنت
عدم موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی در بلند مدت حدود ۱ تا ۱۰ سال بعد از کاشت دندان به روش ایمپلنت مشاهده می شود. در صورتی که ابعاد ایمپلنت استاندارد نباشد؛ فشار وارد شده به سلول های استخوانی بیش از حد لازم خواهد بود و نه تنها استخوان فک به ایمپلنت جوش نمی خورد بلکه به علت از بین رفتن سلول های استخوانی تحت فشار بالا، تحلیل استخوان فک و در نتیجه افتادن پایه ایمپلنت یا لق شدن آن مشاهده می شود.

آیا می‌توان ایمپلنت  دندانی که افتاده است را جایگزین کرد؟

در اکثر موارد دندان پزشک پس از خارج کردن ایمپلنت لق شده که مشکلات متعددی را برای بیمار ایجاد کرده ابتدا عوارض جانبی ناشی از آن مانند ایجاد عفونت یا تحلیل لثه را با روش‌های مختلف درمان کرده و سپس اقدام به کاشت مجدد ایمپلنت های دندانی مرغوب و استاندارد می نماید.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مهدیان

سلام خسته نباشید. دندان ۴ و ۵ بالا راست را زمستان پارسال ایمپلنت کردم . هیچ درد و ناراحتی نداشتم. در پایان شهریور ۱۴۰۰ روکش متصل به هم بر آنها آماده و نصب شد. طی یک هفته ای که می‌گذرد و فشار زیاد هم وارد نکرده ام گونه ام کمی متورم شده و احسال میکنم چشم راستم درد می‌کند. آیا به دلیل فشار به استخوان فک بالا و گونه است و چه باید بکنم؟ پارسال همین موقع به دلیل عفونت ریشه دندان ۴ همینجا گونه ام متورم شد و دکتر دندان ۴ را کشید و با خارج شدن دندان تورم رفع شد. . آیا مشکلی در فک است؟ آیا ایمپلنت باید خارج شود؟ آیا قابل رفع است؟ شبها از ترسم به گونه راست نمی‌چرخم. سپاس

دکتر شهاب محمدی

سلام باید عکس گرفته شود ممکن است عفونت کرده باشد زیر ایمپلنت

عسل

درود دکتر من جای ایمپلنتی که کاشتم افت زده خیلی سوزش داره چیکار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام معاینه نیازه و شاید عکس رادیولوژی

مائده

سلام آقای دکتر توروخدا کمکم کنید یک ماهه دودندان فک پلیین رو ایمپلنت کردم ولی درد خیلی شدید دردندان های پایین وبیحسی دارم دکترمم رفتم‌ گفت آسیب به عصب رسیده گفت ممکنه سه ماهه طول بکشه ممکنه همیشه من خیلی دارم زجر میکشم بنظر شما خوب میشم .

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارین ویزیت ویزیت رایگانه

مائده

سلام دکتر من شهرستانم اهواز نیستم.توروخدا فقط بگید خوب میشم .آمپول ودگزا ونوربین هن زدم ولی الان یک ماه ونیمه درد دارن دندان هام

پیمان

سلام ایمپلنت کره چطور هستن

دکتر شهاب محمدی

سلام کیفیت مناسبی دارن

مهرنگار

بهترین برند ایمپلنت مال کدوم کشوره دکتربرای من ازنوع ایتالیایی استفاده کرده دوسه روزپیش به نظرتون برندخوب ومعتبریه

دکتر شهاب محمدی

سلام برند اشترومن سوئیسی برند های اروپایی معمولا بد نیست

ايمان

عالي