02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ونیر کامپوزیت: زیبا، با دوام، ایمن و سریع - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/22

بروزرسانی شده در: 1402/11/03

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

روکش های دندان به منظور اصلاح نواقص زیبایی تغییر رنگ دندان ها و وجود عیوب ناخوشایند روی دندان به کار می روند. دو نوع روکش مختلف تحت عنوان ونیر لمینت (لمینیت) غیر مستقیم و ونیر کامپوزیت مستقیم به منظور روکش کردن دندان به کار می روند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

کامپوزیت یا ونیر مستقیم چیست؟

دندانپزشک ممکن است از رزین هایی که برای سفت شدن به نور حساس هستند، استفاده کند که به آن ونیر کامپوزیت می گویند. ونیر های رزین کامپوزیت از یک رزین پر کننده همرنگ دندان که به دندان متصل می شود؛ ساخته می شود. پس از نصب کامپوزیت باید از اشعه خاصی استفاده شود تا روکش کامپوزیت با استحکام کافی روی دندان قرار بگیرد. ونیر کامپوزیت به نام ونیرهای یک روزه، ونیرهای رزینی و کامپوزیت شناخته می شوند که فرایند نصب آنها کمی با لمینت (لمینیت) متفاوت است و روند اصلاح طرح لبخند آنها، کم تهاجمی تر است.
 
 
کامپوزیت ونیر
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

کاربرد کامپوزیت

در مواردی که دندان‌ها آنقدر زرد شده اند که با روش‌های بلیچینگ یا سفید کننده دیگر نمی توان رنگ آنها را تغییر داد؛ روکش سرامیکی یا کامپوزیت می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد؛ تا ظاهر زیبایی به دندان ها بدهد. در صورتیکه تکه ای از دندان پریده باشد یا دندان آسیب دیده باشد می توان کامپوزیت را به طور مستقیم روی دندان قرار داد و نتیجه کار را به سرعت مشاهده کرد.
ونیر کامپوزیت در نتیجه به کاربردن رزین کامپوزیتی و سفت کردن و صیقل دادن آن به منظور ایجاد یک سطح دندانی جدید به صورت یک روکش کاملاً یکنواخت و زیبا به دست می آید. این روکش جدید سطوح بد شکل قبلی دندان را که که زرد شده اند؛ گوشه آنها پریده یا آسیب دیده‌اند و به هر شکلی از زیبایی ظاهری آنها کاسته شده است؛ کاملا می پوشاند.

 مزایای کامپوزیت

1. نیاز به تراشیدن مینای دندان در روش کامپوزیت نسبت به لمینت (لمینیت) و تاج دندان کمتر است.
2. نیاز به تعداد جلسات کمتری برای مراجعه به دندانپزشک دارد؛ حتی ممکن است در یک جلسه کل کار تمام شود.
3. هزینه آن نسبت به لمینت دندان (لمینیت) کمتر است.
4. در صورتی که آسیب ببیند راحت‌تر و سریعتر ترمیم می شود.

مراحل کاشت کامپوزیت

بعد از این که دندان آماده شد دندانپزشک با دقت مواد کامپوزیتی را با رنگی که نزدیکترین حالت را به دندان های شما داشته باشد؛ به دندان ها متصل می کند. از نور خاصی برای سفت شدن کامپوزیت و اتصال آن به دندان استفاده می شود. سپس کامپوزیت تراشیده شده و صیقل داده می شود تا کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر برسد.

آیا ونیر کامپوزیت همان ماده ای است که برای پر کردن دندان به کار می رود؟

روش روکش کردن دندان با کامپوزیت تفاوت بسیار زیادی با تاج دندان، بریج دندان یا پر کردن دندان دارد. البته هر سه روش تقریبا از یک ماده استفاده می کنند و هدف آنها، هم درمان و هم زیبایی است اما نحوه قرار دادن کامپوزیت روی دندان با روشهای دیگر متفاوت است.

مزایای ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت (لمینیت) چیست؟

ونیر های کامپوزیت جایگزین مقرون به صرفه ای برای لمینت (لمینیت) ها هستند که از رزین شفاف ساخته می شوند.
این رزین ها با دقت شکل داده شده و توسط دندانپزشک طی یک جلسه روی دندان سفت می شوند.
تنوع کامپوزیت نسبت پرسلین بسیار بالاست.
کامپوزیت حدود ۵ تا ۷ سال دوام دارد.
هزینه نصب کامپوزیت در مقایسه با پرسلین بسیار کمتر است، به همین علت در سال‌های اخیر استقبال بیشتری از آن شده است.
استفاده از رزین های کامپوزیت موجب می شود دندان زیرین کاملاً از آسیب دیدگی حفظ شود. در صورتی که هنگام کاشت لمینت (لمینیت) سرامیکی دندان زیرین باید تراشیده شود و زمانی که مینای دندان تراشیده شد هرگز به حالت اولیه باز نمی گردد. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

چرا در سالهای اخیر بیماران از کامپوزیت استقبال بیشتری کرده اند؟

کامپوزیت نصب بسیار سریع و راحتی دارد و طی یک جلسه روی دندان قرار می گیرد .
هزینه آن نسبت به لمینت (لمینیت) یا گزینه های دیگر کمتر است.
کم تهاجمی تر است و میزان آسیب رساندن به آن به دندان زیرین بسیار کم است.
به دندان طبیعی شباهت بسیار زیادی دارد و اصلا مصنوعی بودن آن به چشم نمی آید.
کامپوزیت را میتوان روی هر تعداد دندان به انتخاب خود بیمار قرار داد.
اصلاح کل تلخ لبخند تقریباً با کامپوزیت یک پنجم هزینه لمینت (لمینیت) است.
ونیر های کامپوزیت انتخاب بسیار مناسبی برای بازگرداندن زیبایی چهره هستند که توسط بهترین دندانپزشکان در جهان انتخاب می‌شوند.
ونیر های کامپوزیت می ‌توانند مشکلاتی ظاهری که روی دندان ها ایجاد شده را به طور کامل برطرف کرده و اعتماد به نفس فرد را هنگام لبخند زدن به او بازگرداند.

  رزین کامپوزیت چیست؟

 رزین کامپوزیت دندانی یک ماده مخصوص برای دندانپزشکی زیبایی است که طی چند سال اخیر ابداع شده است. این رزین را می توان روی دندان ها قرارداد و با ابزار مخصوصی شکل داد تا ظاهری مانند دندان طبیعی پیدا کنند. زمانی که شکل ظاهری مطلوب توسط رزین ایجاد شد با نور خاصی سفت شده و صیقل داده می شود. رزین کامپوزیت جزو مواد بسیار پیشرفته هستند و تحقیقات بسیاری برای اصلاح و بهبود هر چه بیشتر آنها از لحاظ شفافیت، طول عمر و زیبایی بیشتر انجام می گیرد.

انواع مختلف کامپوزیت

 از انواع مختلف کامپوزیت دندان می‌توان به رینامل Renamel ساخت شرکت Cosmodent و Filtek ساخت شرکت 3M اشاره کرد. انواع کامپوزیت کاملا ایمن و کارا هستند و تا کنون روی بیش از میلیون ها نفر در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند؛ تا زیبایی لبخند را به بیماران بازگردانند. اتصال کامپوزیت به دندان همیشگی و دائمی نیست اما چون یک روش ترمیم و اصلاح دندان جدید است توسط نسل جدید دندانپزشکان که به حفظ ساختار دندانی زیر کامپوزیت حساس اند و می خواهند سلامت دهان بیمار را حفظ کنند؛ کاملا پذیرفته شده است. برای انتخاب نوع روکش دندان بهتر است اطلاعات کافی در زمینه هر دو روش لمینت (لمینیت) و کامپوزیت کسب کنید و با مشورت پزشک بهترین روش را انتخاب نمایید.

مقایسه ونیر کامپوزیت با ونیر لمینت (لمینیت)

 ونیر های کامپوزیت تفاوت بسیار زیادی از جهات مختلف با لمینت (لمینیت) دارند یا ونیر های سرامیکی دارند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم:
1. نصب یک روزه طی یک جلسه
بزرگترین تفاوتی که بین ونیر های کامپوزیت و ونیر های سرامیکی از لحاظ مراجعه کنندگان وجود دارد این است که کل فرایند نصب کامپوزیت توسط دندانپزشک روی دندانهای بیمار طی یک جلسه انجام می گیرد. فرایند نصب کامپوزیت حدوداً طی چند ساعت کامل می شود و بیمار در همان جلسه با رضایت کامل از اصلاح لبخند خود کلینیک دندان یا مطب دندانپزشک را ترک می کند. در عوض ونیرهای پورسلین نیاز به چندین مرحله برای تکمیل شدن و مراجعه چند جلسه به مطب دندانپزشک دارند.
2. عدم آسیب رساندن به دندان های زیرین
 برای تکمیل فرایند ونیر پرسلین، دندان شما باید تراشیده شود و سپس از آن قالب تهیه شده و پیش از نصب ونیر های سرامیکی که در لابراتوار آماده می شود؛ احتمالاً مجبور می شوید از ونیر های موقت استفاده کنید. 
3. زمان و هزینه کمتر
ساخت ونیر سرامیکی باید توسط متخصص در لابراتوار انجام شود که زمان و هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت خواهد برد. به همین علت، هزینه کامپوزیت به طور قابل توجهی کمتر از لمینت (لمینیت) است. مواد مورد استفاده برای لمینت (لمینیت) نسبت به کامپوزیت که نیازی به تهیه شدن در آزمایشگاه ندارد؛ گرانتر هستند.
4. ظاهر زیبا
 البته تمام این مزایا به این معنا نیست که اتصال کامپوزیت به دندان به اندازه ونیر پرسلین خوب نیست بلکه تفاوت این دو آنقدر با هم کم است که افراد یا حتی دندانپزشکان نیز نمی‌توانند پس از تکمیل فرایند آنها را از هم تشخیص دهند.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

روش نصب ونیر کامپوزیت مستقیم چگونه است؟

ابتدا رزین کامپوزیت توسط دندانپزشک روی دندان ها قرار گرفته و شکل داده می شود. 
بعد از آماده سازی روکش ترمیم شده از لحاظ زوایای قرار گرفته روی دندان مورد بررسی قرار می گیرد تا بهترین نتیجه را از لحاظ زیبایی و تقارن داشته باشند.
به کار بردن مواد متصل کننده با استفاده از میکرو هیبرید یا نانوفیل کامپوزیت آغاز می شود تا جایی که رنگ کامپوزیت کاملا شبیه دندان طبیعی خود فرد شود.
مواد کامپوزیت، پلیمریزه شده و سپس لایه دیگر از کامپوزیت میکروفیلر که همان لایه مینای دندان است روی آن قرار می گیرد .
کامپوزیت میکروفیل باید همرنگ کامپوزیت نانوفیل یا هیبریدی باشد تا ظاهر زیباتری به دندان ها بدهد.
پس از اینکه روکش شکل داده شد و به مدت ۶۰ ثانیه پلیمریزه شد؛ روکش کامپوزیت آماده شده و دندانهای فرد به طور کامل اصلاح شده اند.

چرا دندانپزشکان کامپوزیت را به لمینت (لمینیت) ترجیح می دهند؟

در شرایطی که زیبایی کامل و دوام طولانی در نظر گرفته شده باشد؛ روکش دندان با ونیر مستقیم یا کامپوزیت به عنوان اولین روش درمانی زیبایی انتخاب می شوند و ونیرهای پرسلین یا لمینت (لمینیت) در درجه دوم مورد استفاده قرار می گیرند:
زمانی که دندان پزشک ونیر کامپوزیت را به عنوان روش درمان انتخاب می کند چند مزیت زیر را در نظر گرفته می گیرد:
روش کم تهاجمی تر
انطباق بهتر با رنگ دندان
صیقل دادن و شکل دادن مناسب و سریع
شبیه سازی (biomimic) زیبا و کاربردی

چه مشکلاتی پس از نصب کامپوزیت مشاهده می شود؟

سفت کردن و صیقل دادن کامپوزیت مهمترین مرحله نصب موفق کامپوزیت به عنوان روکش دندان است. صیقل دادن  کامپوزیت همواره یکی از چالش های مهم دندانپزشکان زیبایی بوده است. این روش روز به روز در حال پیشرفت است و محققان به دنبال پیدا کردن بهترین روش برای صیقل دادن و زیباتر کردن ظاهر روکش کامپوزیت دندان هستند. تمام  روکشهای کامپوزیت، سطحی صاف و شیشه ای مانند روی دندان ایجاد می کنند که از لحاظ زیبایی و سلامت دهان و دندان بسیار مطلوب است. طرح مشکلات بالینی مانند تجمع پلاک، آسیب دیدن لثه یا دندان، نرخ سایش بیشتر، نیاز به ترمیم و اصلاح ثانویه و عدم دوام طولانی به علت نصب ونیر کامپوزیت بدون دقت کافی و توسط فرد بی‌تجربه مشاهده می شود.

مراحل اصلاح مجدد ونیر کامپوزیت

برای اصلاح مجدد ونیر کامپوزیت می توان کامپوزیت قبلی را روی دندان نگه داشت و ونیر کامپوزیت جدید را روی آن اعمال کرد.
به منظور  تکمیل فرایند نصب ونیر کامپوزیت از سند بلاست کردن کامپوزیت استفاده می شود و سپس مینای دندان اسید فسفریک به مدت ۳۰ ثانیه روی آن قرار گرفته و سپس شسته می شود.
بعد از سفت کردن کامپوزیت با نور مخصوص ترمیم دندان به پایان می رسد. 
نتیجه نهایی واقعاً بیمار را شگفت زده می کند چون بافت کامپوزیت کاملا شبیه دندان طبیعی و آنقدر زیباست که بیمار با رضایت کامل از مطب خارج می شود.
کل این فرآیند در کمتر از یک ساعت بدون هیچ گونه بی حسی یا بیهوشی انجام می گیرد.

حین انجام کامپوزیت دندان چه نکاتی باید رعایت شود؟

ممکن است حین انجام کامپوزیت و قرار دادن لایه کامپوزیت بین لایه ها و مفاصل حباب‌های دیده شود. به منظور داشتن سطحی صاف و زیبا همچنین کوتاه ترکردن زمان مورد نیاز برای نصب کامپوزیت و صیقل دادن بهتر است از کمترین لایه ممکن استفاده شود. مخصوصاً زمانی که نیاز به ترمیم کامپوزیت قبلی است استفاده از تنها یک لایه کامپوزیت جدید اهمیت بسزایی دارد. به این منظور دندانپزشک باید مقدار مناسبی از کامپوزیت را روی کامپوزیت قبلی قرار داده و با ابزار مناسب به شکل دادن ونیر کامپوزیت کمک کند. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!