02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

ونیر دندانی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

 ونیر دندان راه حل مناسبی است که به شما کمک می کند همانطور که دوست دارید به نظر برسید. ونیر های دندانی پوشش های نازکی هستند که به دندان می چسبند و ظاهر بسیار مناسب و زیبایی به دندان ها می دهند. ونیر در دندانپزشکی به لایه ای از موادی گفته می شود که به صورت روکش روی دندان ها قرار گرفته و زیبایی لبخند را دو چندان می کنند و سطح دندان را در برابر آسیب دیدگی ها حفظ می نمایند. انواع مختلفی از ونیر های دندانی وجود دارد که با سلیقه خودتان می توانید آنها را انتخاب کنید البته انتخاب ونیرهای دندان با مشورت دندانپزشک بهتر است.

جنس ونیر دندان چند نوع است؟

جنس ونیر های دندانی از دو نوع سرامیکی یا مواد رزین کامپوزیتی است. به ونیر های سرامیکی، لمینت دندان می گویند و ونیرهای رزینی نیز به کامپوزیت معروفند. هر کدام از انواع ونیر شامل لمینت و کامپوزیت، مزایا و معایب خود را دارند. دندانپزشک به شما کمک می کند که کدام جنس ونیر یعنی لمینت یا کامپوزیت دندان برای شما مناسب تر است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

برای روکش دندان از دو نوع اصلی ونیر استفاده می شود: لمینت و کامپوزیت. کامپوزیت مستقیماً روی دندان قرار گرفته و در دهان شکل داده میشود. البته ممکن است به طور غیر مستقیم نیز توسط تکنسین در لابراتوار دندان ساخته شده و سپس به دندان متصل شود. معمولاً از کامپوزیت برای درمان بیماران کم سن و سال که نیاز به طراحی دقیق تری زمانی که بزرگ تر شدند؛ دارند؛ استفاده می شود. طول عمر کامپوزیت حدود چهار سال است. در عوض روکش سرامیک یا لمینت فقط به صورت غیرمستقیم ساخته می شود. لمینت یک تاج دندانی کامل که تمام سطح دندان را می پوشاند را نیز می تواند شامل شود. از طرف دیگر لمینت دندان یک روکش نازک سرامیکی ست که معمولاً با هدف زیبایی ساخته می شود. عمل زیبایی آن نسبت به کامپوزیت بهتر است و تجمع پلاک نیز اطراف آن کمتر مشاهده می شود.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

ونیر های پرسلین، سرامیکی یا لمینت 

لمینت سرامیکی یک پوسته نازک است که طبق خصوصیات دندان هر بیمار ساخته می شود تا روی دندان های او را بپوشاند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که گاهی به آن لمینت سرامیکی یا لمینت پرسلین نیز می‌گویند؛ پوسته‌ای نازک و ویفری شکلی است که همرنگ دندان هر فرد و مطابق با مشخصات ظاهری دندان او طراحی می شود و سطح رویی دندان را به منظور بهبود ظاهر آن می پوشاند. این پوسته ها زمانی که به عنوان پوشش روی دندان قرار می گیرند؛ رنگ، شکل، اندازه و طول آن را تغییر می دهند.
 
 
لمینیت لمینت
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

چه کسانی کاندید انجام لمینت دندان هستند؟

ونیر دندان به شکل لمینت یا کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند افرادی که دندان هایشان از هم فاصله زیادی دارند یا برخی از آنها شکسته یا شکل نامناسبی دارد؛ بسیار به کار می روند. 

ضخامت لمینت دندان چقدر است؟

ونیر های سرامیکی که به آنها لمینت دندان می گویند از سرامیک دندانی ساخته می شوند که به سطح روی دندان متصل می شوند. ضخامت آنها بین 0.5 تا 0.6 میلیمتر است که تقریباً نصف ضخامت یک سکه یا دو برابر ضخامت پوست تخم مرغ است. برخی از انواع لمینت مانند لومینیرها (Lumineers) ممکن است نازک تر باشند که به آنها لمینت فوق نازک می گویند.

لمینت دندان چه کاربردی دارد؟

طبق بیانیه سازمان دهان و دندان آمریکا ونیر های دندانی برای زیباتر کردن لبخند، انتخاب ساده ای هستند. لمینت دندان به صورت یک پوشش نازک روی قسمت قابل رویت دندان را می پوشاند و کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر می‌رسد.
 ونیر لمینت دندانی را می توان برای تصحیح یا ترمیم بسیاری از مشکلات دندان مانند موارد زیر به کاربرد برد:
1. دندان هایی که زرد شده اند و نمی توان آنها را با بلیچینگ سفید کرد
2. دندانهایی که تکه ای از آنها افتاده یا ساییده شده اند
3. دندان هایی که از شکل افتاده اند یا ترک برداشتند
4. درصورتیکه فاصله زیادی بین دندانها وجود داشته باشد
5. به منظور افزایش ارتفاع دندان ها

لمینت ها چه مشکلات دندانی را برطرف می کنند؟

وظیفه اصلی لمینت ها بهبود ظاهر دندان است. شما می توانید لمینت دندان را به شکل یک روکش تصور کنید. لمینت به طور معمول برای تغییر رنگ، شکل و نحوه قرارگیری دندان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین مشکل دندان‌هایی که رنگ آنها تغییر کرده، تکه ای از آنها پریده، شکل آنها تغییر کرده، فاصله بین آنها وجود دارد یا از جای خود خارج شده اند و چرخیده اند و یا چند مورد از این مشکلات را همزمان با هم دارند را حل می کند. در اکثر موارد لمینت ها برای بیمارانی به کار می روند که می خواهند ظاهر دندان های خود را زیباتر کرده و ساختار آن را بهتر کرده و از تغییر شکل بیشتر آنها جلوگیری کند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

چطور لمینت می‌تواند مشکلات ظاهری را حل کند؟

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید که چطور پوسته نازک و سرامیکی لمینت می تواند انقدر در ظاهر شما تاثیر داشته باشد. پاسخ این سوال به دو عامل اصلی در لمینت بستگی دارد:
1. اگر چه سرامیک ذاتا شکننده است و در صورتی که به زمین بیفتد یا فشاری روی آن وارد شود می شکند اما به راحتی با دندان ها پیوند می خورد و به نحوی روی آنها قرار می گیرد که این ضعف ها از بین می رود. زمانی که لمینت به عنوان روکش دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نیروهایی که به آن وارد می شوند توسط ساختار دندان زیر آن مهار شده و در نتیجه ماهیت شیشه ای مانند سرامیک، روکش سخت و با دوامی را بوجود می‌آورد.
2. برای برقراری استحکام کافی و اتصال محکم بین روکش لمینت و مینای دندان باید مراحل مختلفی طی شود. زمانیکه لمینت روی دندان قرار گرفت پس از طی این مراحل یک اتصال قوی بین مینای دندان و ونیر سرامیکی ایجاد می شود. بهترین نتیجه زمانی به دست می اید که پیوند ایجاد شده بین مینای دندان و لمینت به شکل یک لایه سیمانی بین این دو قرار گرفته و موجب شود روکش سرامیکی با استحکام بالا در جای خود قرار بگیرد.

مزایای ونیر های سرامیکی یا لمینت

1. مستحکم بودن و دوام طولانی به طوریکه به راحتی نمی افتند،
2. پوشش سطحی کاملا شبیه دندان طبیعی،
3. نیاز به تراشیدن کمتر مینای دندان نسبت به تاج یا کپ.

پیش از انجام لمینت دندان چه ملاحظاتی باید رعایت شود؟

لثه و دندان شما پیش از لمینت کردن باید کاملا سالم باشد. دندانپزشک باید هرگونه پوسیدگی یا بیماری را پیش از نصب ونیردرمان کند.
ونیر ها معمولا انتخاب مناسبی برای بیمارانی که دندان قروچه می کنند؛ نیستند. چون لمینت های نازک ممکن است بشکنند. اگر دندان قروچه می کنید احتمالاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که از پوششهای پلاستیکی دندان هنگام خواب استفاده کنید.
اگر چه دندانپزشک کمترین میزان ممکن از مینای دندان را می تراشد اما زمانی که مینای دندان شما برداشته شد؛ دیگر به حالت اولیه بر نمی گردد.
ونیر های دندانی ممکن است با گذشت زمان لق شوند؛ در این شرایط ممکن است نیاز به استفاده از لمینت یا کامپوزیت جدید باشد.
در زمینه مراقبت دندانی باید تمام روش های درمان را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
مراجعه منظم به دندانپزشک برای سالم نگه داشتن لثه و دندان شما ضروریست.

مراحل نصب لمینت دندان

فرایند نصب لمینت در چند مرحله انجام میگیرد:
مرحله اول: فرایند آماده سازی اولیه روی دندان با دقت بسیار بالا در حد میلیمتر انجام می گیرد.
مرحله دوم: در همان جلسه دندانپزشک مدلی از دندانهای فک شما می سازد که ممکن است حتی برای دندان های کل یک فک باشد.
ادامه فرایند به جلسه دیگری که حدود یک هفته بعد است موکول می شود.
در این مدت مدل های ساخته شده به لابراتوار دندان فرستاده می شوند تا لمینت ها بر اساس آنها به شکل یک پوسته سرامیکی نازک ساخت شوند.
سپس این روکش های سرامیکی در کوره قرار می گیرند و پس از حرارت دیدن، زیبا، براق و شفاف می شوند.
در جلسه دوم لمینت ها روی دندان قرار گرفته و با رزین زومانس (somans resin) اتصال بسیار محکمی بین آنها برقرار می شود.

چه عواملی روی موفق بودن نصب لمینت دندان موثرند؟

در مورد نصب صحیح در کل فرایند باید گفت که لمینت ها باید بدون هیچ گونه فاصله یا عدم توازن روی دندان نصب شوند. هم چنین فاصله بسیار کمی بین آنها در نظر گرفته می شود که شما می توانید آنها را مانند دندان طبیعی نخ دندان بکشید. بدیهی است که برای اینکه لمینت ها ظاهری طبیعی داشته باشند و سلامت لایه دندانی شما حفظ شود؛ دقت دندانپزشک و تجربه لابراتوار از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از مواد مناسب نیز بسیار تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است برای نصب لمینت دندان به کلینیک ها و لابراتوار های معتبر مانند کلینیک دندان مراجعه کنید تا پس از روکش لمینت دندان با مشکلات غیرقابل جبران مواجه نشوید.

آیا روکش  لمینت می تواند دندان را تخریب کند؟

در صورتی که به دندانپزشک متخصص زیبایی دندان مراجعه کنید که تجربه کافی در انجام لمینت را دارد؛ لمینت هیچ گونه آسیبی به دندان های طبیعی وارد نمی کند. لمینت سرامیکی از لایه های پرسلین نازک تشکیل شده که جایگزین مینای دندان طبیعی می شود. برخلاف باور عموم، به منظور نصب لمینت سرامیکی آسیب چندانی به دندان‌ها وارد نمی شود. بلکه دندانپزشک لایه نازکی از مینای دندان را می تراشد تا روکش لمینت را به جای آن قرار دهد. علاوه بر جنبه زیبایی، عملکرد لمینت نیز برای تصحیح و اتصال مناسب بین دندانهای طبیعی ضروریست. 

آیا روش دیگری به جز لمینت دندان نیز وجود دارد؟

پیش از انجام لمینت باید اطلاعات کافی در خصوص گزینه هایی که پیش رو دارید داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید. پیش از شروع مراحل لمینت، دندانپزشک از شما می خواهد که عکس اشعه ایکس از دهان و استخوان فک خود بگیرید تا مطمئن شوید که لمینت برای شما گزینه مناسبی است. اگر دندان پزشک تشخیص دهد که نمی توانید لمینت انجام دهید؛ گزینه های دیگری مانند کامپوزیت، باندینگ دندان، ارتودنسی دندان، سفید کردن یا کانتور دندان را به شما معرفی می کند.

معایب لمینت سرامیکی

نصب آن بسیار زمان بر است و حدود یک هفته زمان می برد.
در صورتی که لمینت ها به درستی به دندان های فرد متصل شوند کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر می رسند و آسیب دیدن دندان های طبیعی نیز به حداقل میزان خود می رسد. 
با وجود دوام و پایداری بالا امکان شکستن لمینت وجود دارد چون لمینت ها نیز مانند دندان های طبیعی به وارد آمدن فشار زیاد حساسند بنابراین مانند دندان طبیعی نباید از آنها برای باز کردن درب بطری، خرد کردن یخ در دهان یا جویدن ناخن های دست استفاده کرد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

عوارض بعد از انجام لمینت دندان

1. لمینت و کامپوزیت دارای تاییدیه از سازمان دندانپزشکی آمریکا هستند طبق استانداردهای این سازمان استفاده از کامپوزیت و لمینت برای دندان ها کاربردی و ایمن است.
2. لمینت ها ممکن است تحت فشار بشکند یا ترک بردارند بنابراین بهتر است از کندن ناخن های خود با دندان یا گاز زدن چیز های سفت مانند مداد یا یخ خودداری کنید.
3. چند روز طول میکشد تا به حس کردن لمینت های دندان در دهان خود عادت کنید اما اگر نمی توانید درست گاز بزنید بعد از اینکه لمینت ها در جای خود قرار گرفتند مشکل خود را با دندانپزشک مطرح کنید تا پیش از ترک مطب آنها را اصلاح کند.
4. لثه و دندان خود را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز تمیز نگه دارید در غیر این صورت ممکن است حفره هایی زیر یا اطراف لمینت یا کامپوزیت دندان ایجاد شود.

حفظ و نگهداری از لمینت دندان 

حفظ و نگهداری از لمینت دندان بسیار ساده است. شما باید از آنها به صورت دندان های طبیعی خود مراقبت کنید و به طور منظم مسواک زده و نخ دندان بکشید. معمولا دندان پزشک به شما توصیه می کند که از ونیر دندان های حاوی فلوراید ضد سایش استفاده کنید. همچنین باید یک هفته پس از نصب لمینت برای بررسی عملکرد و واکنش دندان به لمینت به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر هیچ مشکلی با لمینت های خود ندارید نیز مراجعه به دندانپزشک یک هفته پس از کاشت روکش برای بررسی سلامت دهان و دندان ضروری است. مدتی پس از نصب لمینت دندان نیز باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش ها را با مواد ضد سایش خاصی پولیش کند. دندانپزشک باید در فواصل کوتاهی، دندان شماره چک کند تا نشانه های کوچکی از خرابی را نیز به سرعت تشخیص داده و درمان کند.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!