02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت دندان به ارتودنسی آسیب می زند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/19

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

برای افرادی که از ایمپلنت دندانی استفاده می کنند اما همزمان نیاز به درمان ارتودنسی دندان نیز دارند یکی از سوالاتی که طبیعتا پیش می‌آید این است که آیا ایمپلنت دندان با نصب براکت سازگار است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت استفاده همزمان از براکت و ایمپلنت دندانی کاملا بستگی به شرایط اولیه فرد دارد. بنابراین پزشک متخصص باید بررسی کند که درمان ارتودنسی چطور می تواند به اصلاح طرح لبخند افرادی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند؛ کمک کند. ایمپلنت دندانی برای بیمار مزایای بسیاری دارد. از آنها برای جایگزین شدن با دندان هایی که تاکنون به سبب پوسیدگی یا آسیب دیدگی از دست رفته اند استفاده می شود. ایمپلنت ها دارای یک پست تیتانیومی هستند که با یک عمل جراحی مختصر در استخوان فک کاشته می شوند. زمانی که پایه ها به طور کامل با استخوان فک جوش خورد و به لثه زیر آن متصل شد؛ تاج دندانی توسط دندانپزشک روی آن سوار می شود؛ ظاهر این تاج دندان کاملا مانند دندان طبیعی است. اگر کاشت ایمپلنت دندانی انجام داده اید و نیاز به درمان ارتودنسی برای بهتر شدن زیبایی لبخند خود دارید می‌توانید با مشورت ارتودنتیست اقدام به درمان ارتودنسی کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد ایمپلنت دندان کاشته شده را بردارید.
ایمپلنت دندانی و براکت ها هر دو نقش بسیار مهمی در اصلاح طرح لبخند دارند. ایمپلنت دندانی یکی از درمان های جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند و بزرگسالان بسیاری با بهره گیری از مزایای ایمپلنت دندان توانسته‌اند لبخند خود را به زیبایی قبل برگردانند. استفاده از ارتودنسی نیز دندان ها را یک دست کرده و زیبایی شما را دوچندان خواهد کرد.
هدف ما در کلینیک دندانپزشکی کمک به بیماران در تمام سنین است تا بتوانند از لبخند زیبای خود لذت ببرند. ما مفتخریم که می توانیم کودکان و بزرگسالان را توسط متخصصان حرفه‌ای درمان کرده تا به لبخندی زیبا و جذاب دست پیدا کنند. در صورتی که تصمیم دارید زیبایی لبخند خود را برگردانید احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که آیا می‌توان با وجود کاشت ایمپلنت از براکت استفاده کرد؟

آیا می‌توان با وجود کاشت ایمپلنت از براکت استفاده کرد؟

جواب این سوال کمی پیچیده است. در وهله اول باید گفت روش ارتودنسی و استفاده از براکت ها با ایمپلنت های دندانی تداخلی ندارد بلکه این دو مکمل یکدیگر هستند. نکته اینجاست که براکت ها نمی توانند ایمپلنت دندان را جابجا کنند؛ چون ایمپلنت تیتانیومی کاملا با استخوان فک جوش خورده و برخلاف دندان طبیعی که توسط لیگامنت های پریودنتال حمایت می شوند؛ ایمپلنت ها مستقیماً در خود استخوان فک کاشته می شوند به طوریکه براکت ها نمی توانند آنها را جابجا کند.
اما این نتیجه گیری به این معنی نیست که نمی توانید با وجود ایمپلنت دندانی از براکت استفاده کنید. بلکه در شرایط خاصی می توان از ایمپلنت به عنوان لنگرگاه برای جابجا کردن سایر دندانها استفاده کرد. به این ترتیب ارتودنتیست به راحتی می تواند دندان های اطراف ایمپلنت را جابجا کرده و طوری آنها را یکدست کند که زیبایی لبخند شما کامل شود. از طرفی درست است که براکت ها نمی توانند موقعیت ایمپلنت دندان را تغییر دهند اما می توانند موقعیت دندانهای دیگر را تصحیح کنند. بنابراین در صورتیکه پیش از ارتودنسی عمل کاشت دندان انجام داده اید نیز می ‌توانید از براکت با موفقیت کامل استفاده کنید.
 
ایمپلنت ارتودنسی
 
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت های دندانی و براکت ها 

به طور معمول درمان ارتودنسی شامل براکت هایی است که روی دندان قرار می گیرند و درمان آن پیش از کاشت ایمپلنت تکمیل می شود. به این ترتیب پس از انجام ارتودنسی فضای کافی برای کاشت ایمپلنت ایجاد می شود. در برخی شرایط به عنوان مثال زمانی که نیازی نیست که در محل کاشت ایمپلنت، براکتی مورد استفاده قرار گیرد؛ کاشت ایمپلنت پیش از درمان ارتودنسی و پیش از نصب براکت ها مانعی ندارد.
موقعیت دیگری که می توان ایمپلنت های دندانی را پیش از براکت‌ها کاشت زمانی است که از ایمپلنت به عنوان لنگرگاه (anchor point) برای براکت ها مورد استفاده قرار گیرد و درنتیجه بدون وجود ایمپلنت دندان نمی توان براکت های ارتودنسی را به طور صحیح قرار داد.

آیا می توان بعد از کاشت ایمپلنت دندان از براکت استفاده کرد؟

 استفاده از براکت های دندانی بعد از ایمپلنت دندان تأثیری روی ایمپلنت ندارد و نمی تواند آن را جابجا کند. اما تا زمانی که ایمپلنت به درستی در جای خود قرار گرفته باشد می توان با استفاده از براکت ثابت و یک سیستم ردیف کردن کلیر (Clear Align sys.) دندان های اطراف آن را جا به جا کرد. حتی اگر چندین ایمپلنت داشته باشید نیز درمان ارتودنسی می تواند برای شما انجام شود.

آیا باید پیش از انجام ایمپلنت از براکت استفاده کنم؟

شرایط بیمارانی که دندان خود را از دست داده اند و برای اصلاح لبخند، علاوه بر کاشت ایمپلنت همزمان نیاز دارند از براکت استفاده کنند؛ باید توسط دندانپزشک و ارتودنتیست به طور همزمان بررسی شوند. طبق نظر پزشک در برخی شرایط لازم است که پیش از شروع درمان ارتودنسی، کاشت دندان انجام شود. اگر پیش از انجام ارتودنسی، ایمپلنت دندان بکارید؛ ایمپلنت های کاشته شده با استفاده از براکت ها جابجا نمی شوند. درصورتیکه جای دندان خالی خود را پیش از درمان ارتودنسی با ایمپلنت دندان پر کرده اید باید درخصوص نحوه انجام ارتودنسی با پزشک مشورت کنید.

آیا در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشم می توانم از براکت و ایمپلنت به طور همزمان استفاده کنم؟

ارتودنتیست ها برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند روش های مختلفی را پیشنهاد می دهند. در برخی موارد می‌توان از براکت استفاده کرد تا فاصله ایجاد شده بین دو دندان پر شود. اما در مواردی که فاصله بین دندان ها خیلی زیاد باشد ابتدا ارتودنتیست از بیمار می خواهد تا جای خالی دندان را با ایمپلنت پر کرده و سپس برای ارتودنسی مراجعه کند. 
برای بسیاری از بیمارانی که می خواهند کاشت ایمپلنت انجام دهند؛ درمان ارتودنسی نیز مورد نیاز است تا فضای کافی بین دندان‌ها ایجاد شده و ریشه های دندان های اطراف به جای درست هدایت شود. در اینصورت ارتودنتیست ابتدا از براکت برای بیشتر کردن فاصله بین دو دندان استفاده می کند؛ تا فضای کافی برای کاشت ایمپلنت بین ریشه های دندان ایجاد شود.
زمانی که عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهید کاملاً در استخوان فک مستحکم شده و لیگامنتی وجود ندارد که بتواند از طریق آن جابجا شود پس نمی توان آن را به راحتی با براکت ها حین ارتودنسی جابجا کرد؛ درنتیجه راه حل دیگر این است که ابتدا براکت ها را برای شما کار بگذارد و سپس عمل کاشت ایمپلنت انجام گیرد. 

در چه شرایطی براکت بعد از کاشت ایمپلنت دندان نصب می شود؟

1. در اکثر موارد اگر دندان های اطراف نیازی به انجام ارتودنسی نداشته باشند؛ کاشت ایمپلنت پیش از درمان ارتودنسی انجام می گیرد.
2. به علاوه اگر ارتودنتیست بخواهد از ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاه استفاده کند تا نیروهای مناسبی برای تغییر مکان دادن به دیگر دندان ها وارد کند؛ به بیمار توصیه می کند که کاشت دندان را پیش از ارتودنسی انجام دهد.
3. گاهی اوقات با بالا رفتن سن و جابجا شدن دندانهای دیگر در دهان موقعیت ایمپلنت به نحوی تغییر می‌کند که به نظر می رسد نسبت به دیگر دندانها در جای مناسبی قرار ندارد به همین علت باید از براکت ها و روش های ارتودنسی استفاده کرد تا سایر دندان ها جابجا شده و در موقعیت مناسبی نسبت به ایمپلنت دندان قرار بگیرند. چون اگر ایمپلنت دندان در موقعیت مناسب قرار نداشته باشد و به نظر برسد که از جای خود خارج شده در مرحله اول باید دیگر دندان ها را نسبت به آن تراز کرد. در این موقعیت باید خود بیمار تصمیم بگیرد آیا می خواهد با انجام ارتودنسی زیبایی دندان خود را بازگرداند و یا ایمپلنت را برداشته و همزمان درمان ارتودنسی و کاشت مجدد ایمپلنت را بعد از اینکه براکت ها برداشته شدند؛ انجام دهد.

استفاده از ایمپلنت های دندانی برای کمک به درمان ارتودنسی

ایمپلنت ها به علت دوامی که دارند می‌توانند برای تسریع کردن و بهبود تاثیر درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار گیرند و در حقیقت آنها به عنوان لنگرگاه هنگام انجام ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند. در این شرایط اپلیانس (appliance) در پست ایمپلنت ثابت شده و پس از تکمیل ارتودنسی تاج دندانی با ظاهری کاملا طبیعی به جای آن قرار می گیرد.

ایمپلنت ارتودنسی چیست؟

ایمپلنت های ارتودنسی نوع دیگری ایمپلنت هستند که روش مورد اعتمادی در انجام ارتودنسی برای ردیف کردن موقت هستند. این ابزار را می توان برای کنترل انکولوژ اسکلت دندانی در بیمارانی که پیچیدگی کمتری در دندان هایشان وجود دارد یا در مواردی که انکوریج دقیق مورد نیاز است؛ به کار برد. ایمپلنت ارتودنسی مزایای بسیار زیادی از جمله نصب آسان، کاهش ناراحتی بیمار، هزینه کم، کاشت فوری، قطر کم، تنوع بالا، راحت تمیز شدن و راحت برداشته شدن را دارند. البته با پیچ های ایمپلنت باید توسط متخصص با تجربه در محل مناسب قرار بگیرد تا درصد موفقیت این روش بالا رود.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا کاشت ایمپلنت دندان پیش از استفاده از براکت ها بهتر است یا پس از آن؟

 افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و برای اصلاح لبخند و یکدست کردن دندان هایشان به ارتودنسی نیز نیاز دارند باید برنامه درمانی کاشت ایمپلنت و انجام ارتودنسی را همزمان با هم پیش ببرند. در این موارد شرایط خاص هر بیمار به منظور انجام هر کدام از درمان‌های مطرح شده به طور کامل باید بررسی شود.
در اکثر موارد ابتدا درمان ارتودنسی انجام شده و سپس ایمپلنت کاشته می شود. چون در صورتی که ایمپلنت های دندانی کاشته شوند؛ پایه آنها کاملا به استخوان فک جوش خورده در نتیجه ارتودنتیست با قرار دادن پلاکت ها نمی تواند موقعیت آن را تغییر دهد یا آن را در فک جا به‌ جا کند. بنابراین بهتر است ابتدا با روش ارتودنسی دندان ها در جای مناسب خود قرار گرفته و فضای کافی برای کاشت ایمپلنت دندان مشخص شود و سپس ایمپلنت های دندانی در بهترین شرایط در فک بیمار کاشته شوند.
البته تحت برخی شرایط ممکن است نیاز باشد که ابتدا ایمپلنت دندان پیش از شروع درمان ارتودنسی کاشته شود. به عنوان مثال اگر ارتودنتیست بخواهد از ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاه استفاده کند تا نیروهای مناسب از طرف دندان ایمپلنت شده برای جابجا شدن دندان های دیگر به آنها وارد شود؛ به بیمار توصیه می شود که پیش از قرار دادن براکت ها، عمل کاشت ایمپلنت را انجام دهد. همچنین در صورتی که کاشت دندان به روش ایمپلنت تاثیری در درمان ارتودنسی نداشته باشد احتمالاً ارتودنتیست به بیمار توصیه می‌کند که ابتدا کاشت دندان را انجام دهد.
در نهایت ارتودنتیست و جراح دندان باید با مشورت با یکدیگر برنامه درمانی مورد نیاز برای قرار دادن براکت و کاشت ایمپلنت را طراحی کنند تا بهترین نتیجه از کل فرایند برای اصلاح لبخند بیمار به دست آید.

مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

اول براکت یا اول کاشت دندان

اگر در موقعیتی قرار دارید که باید به طور همزمان درمان ارتودنسی و کاشت دندان انجام شود؛ معمولا به شما توصیه می شود که ابتدا براکتهای مربوط به درمان ارتودنسی در دهان شما قرار گیرد. البته ممکن است انجام این کار برای همه بیماران در صورتی که تعداد زیادی یا تمام دندان‌های خود را از دست داده باشند؛ امکان پذیر نباشد در این شرایط به بیمار توصیه می شود که اول ایمپلنت ها را بکارد.
ایمپلنت های دندانی را نمی توان پس از اینکه کاشته شد جابجا کرده چون آنها در دهان شما فیکس می شوند و به این معنی است که حتی با درمان ارتودنسی نیز از جای خود تکان نمی خورند. گاهی اوقات پیش از انجام ایمپلنت بیماران باید ارتودنسی شوند تا فضای کافی بین ریشه دندان های آنها ایجاد شده و عمل کاشت دندان امکانپذیر شود.

آیا می‌توان براکت را به تاج دندان متصل کرد؟

بیمارانی که تاج دندان در دهانشان دارند همواره این سوال را می پرسند که آیا می‌توانند از براکت استفاده کنند. پاسخ این است که اگر برای یکدست کردن دندان هایتان دیر نشده باشد براکت های فلزی یا کلیر را می توان روی تاج های دندانی به کار برد. در این شرایط چسب مخصوصی نیز برای اتصال بین تاج و براکت استفاده می‌شود. راه حل دیگر برای بیمارانی که تاج دندان دارند Invisalign است که شامل مجموعه ای از کانتینرهای جابجا شونده، کلیر و پلاستیک است که نیاز به هیچ گونه چسبی برای اتصال ندارد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سوری

سلام من الان دارم درمان ارتودنسی انجام میدم ایمپلنت الان باید انجام بدم یا بعد از درمان ارتودنسی

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشید

درخشان

من ایمپلنت کردم ، دندان هامو گفته سه ماه دیگه میزارم ، آول سیم ها در میارد بعد دندون ها میزاره ؟؟؟؟؟

دکتر محمدی

اگه منظورتون اینه که ارتودنسی دارین و پایه ایمپلنت هم گذاشتین بهتره با هماهنگی دندونپزشک ارتودنسیتون ایمپلنت رو انجام بدین و اگر ارتودنسی ندارین که هیچ سیم یا پایه ایملنت رو در نمیارن

درخشان

من ایمپلنت کردم ، دندان هامو گفته سه ماه دیگه میزارم ، آول سیم ها در میارد بعد دندون ها میزاره ؟؟؟؟؟

درخشان

من ایمپلنت کردم ، دندان هامو گفته سه ماه دیگه میزارم ، آول سیم ها در میارد بعد دندون ها میزاره ؟؟؟؟؟

درخشان

من ایمپلنت کردم ، دندان هامو گفته سه ماه دیگه میزارم ، آول سیم ها در میارد بعد دندون ها میزاره ؟؟؟؟؟

درخشان

من ایمپلنت کردم ، دندان هامو گفته سه ماه دیگه میزارم ، آول سیم ها در میارد بعد دندون ها میزاره ؟؟؟؟؟