02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

عواقب دیر انجام دادن ایمپلنت دندان چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/12/02

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید مطمئنا بسیاری از عوارض جانبی آن را احساس کرده اید. خجالت کشیدن از لبخند زدن مخصوصا با از دست دادن یکی از دندان های جلوی آرواره یا عدم اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن با دیگران به علت وجود جای خالی در دندان ها از مشکلات اصلی افرادی است که یک یا چند دندان خود را از دست دادند. بیشتر آنها مجبورند لبخند خود را پنهان کنند و از صحبت کردن رودررو با دیگران و شرکت در فعالیت های اجتماعی نیز خودداری می کنند. علاوه بر این متاسفانه عوارض جانبی بلند مدت دیگری نیز در اثرجایگزین نکردن دندان از دست رفته و دیر انجام دادن ایمپلنت دندانی به وجود می آید که شاید در ظاهر دیده نشود اما اثرات مخرب آن به تدریج فرد را دچار مشکلات بسیار بیشتری خواهد کرد. 

کشیدن دندان یکی از روش های متداول درمانی در دندانپزشکی و کلینیک دندانپزشکی است که از زمانهای بسیار قدیم برای دندانهایی که به شدت خراب شده بودند یا آنقدر آسیب دیده بودند که امکان ترمیم کردن آنها نبود، مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه عوارض جانبی متعدد کشیدن دندان و جایگزین نکردن آن نیز برای همه آشکار شده است.

دیر گذاشتن روکش ایمپلنت

عوارض جانبی دیرگذاشتن روکش ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

- جابجایی سایر دندان ها

جابجایی سایر دندان ها زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهید و جای آنها در دهان شما خالی می ماند یکی از عوارض جانبی بلند مدت کشیدن دندان است. جای خالی دندان موجب می شود؛ دندانهای مجاور پشتیبانی و حمایت آن دندان را از دست بدهند و به این ترتیب به تدریج شروع به کج شدن، جابجا شدن و حتی افتادن ‌کنند. 

- عفونت لثه

جای خالی دندان می تواند موجب عفونت لثه شود چون این جای خالی، مکان مناسبی برای گیر انداختن باکتری و رشد کردن آن است. عفونت لثه در نهایت می تواند منجر به از دست دادن سایر دندانها شود.

- تراز نبودن دندان ها

ددندانهایر صورت جایگزین نکردن دندان از دست رفته، دندانهای آسیا از عقب شروع به جلو آمدن می کنند چون جای خالی دندان نمی تواند از آنها پشتیبانی کند. به این ترتیب گاز زدن و جویدن غذا ها با دندان های کرسی نیز دچار مشکل می شود و در نتیجه دندان ها از تراز خود خارج شده و حتی ممکن است منجر به از دست دادن تعداد بیشتری از دندانها شوند.

- تغییر ساختار چهره

 هرچه تعداد بیشتری از دندانها را کشیده باشید؛ ساختار دهان شما نیز سریعتر تغییر می‌کند و چهره شما چروکیده شده و فرم لبها نیز از حالت طبیعی خود خارج شده و به سمت لثه ها کشیده می شود. اما هنوز هم عوارض جانبی از دست دادن دندان تمام نشده است.

دیر گذاشتن روکش ایمپلنت

عوارض جانبی بلند مدتی که کمتر به آنها توجه می شود:

شاید برخی از عوارض جایگزین نکردن دندان به چشم نیایند در حالی که بسیار جدی تر از عوارض جانبی ظاهری از دست دادن دندان هستند. از جمله این اثرات می‌توان به تحلیل لثه و تحلیل استخوان فک اشاره کرد. 

- تحلیل استخوان

استخوانی که اطراف دندان از دست رفته را گرفته است به تدریج در طول زمان به سبب فقدان ساپورت مناسب شروع به تحلیل رفتن می کند. استخوان فک در حقیقت توسط لثه هایی که از طریق ریشه های دندان ها با استخوان مرتبط هستند؛ تقویت می‌شود.

زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهید استخوان اطراف آن ناحیه به سرعت شروع به تحلیل رفتن می‌کند حدوداً سال اول پس از کشیدن دندان، ۲۵ درصد از پهنای استخوان فک که ریشه دندان در آن وجود ندارد؛ تحلیل می رود و در حدود ۴ میلی متر از ارتفاع آن نیز کاهش می یابد. تحلیل لثه در جهت پهنا و ارتفاع دو عارضه اصلی را در پی خواهد داشت:

1.  عدم حمایت از ساختار چهره

 همانطور که پیش از این اشاره شد ساختار چهره شما به شدت به حمایتی که از طرف دهان و دندان های شما میشود وابسته است از زمانی که دندان خود را از دست می دهید و لثه و استخوان شما تحلیل می رود صورتتان شروع به چروکیده شدن میکند. لب های شما به سمت داخل و به سمت لثه کشیده شده و گونه هایتان نیز افت پیدا می‌کند. تمام این ها به علت تحلیل استخوان فک شماست.

2. غیر قابل جایگزین شدن

 همینطور که استخوان اطراف ناحیه ای که دندان خود را از دست دادید شروع به تحلیل رفتن می‌کند جایگزین شدن دندان با ایمپلنت های دندانی نیز در استخوان فک بسیار مشکل تر می شوند. در حالی که ایمپلنت های دندانی یکی از روش های فوق العاده برای جایگزین شدن دندان طبیعی از دست رفته است.

اما کاشت ایمپلنت نیاز به ساختار استخوانی سالم و با تراکم کافی دارد تا ایمپلنت بتواند به درستی به استخوان فک جوش بخورد. بنابراین در صورتیکه پس از گذشت چندین سال از کشیدن دندان، استخوان فک در جای خالی دندانتان تحلیل رفته باشد؛ بدون انجام عمل پیوند استخوان، امکان انجام ایمپلنت وجود نخواهد داشت. 

- درد مزمن ناشی از عدم تراز دندان ها

تحلیل لثه که از عوارض جایگزین نکردن دندان است می تواند روی سایر دندانها نیز تاثیر بگذارد. سایر دندان ها معمولاً شروع به جابجا شدن می‌کنند و جای خالی بین آنها موجب می شود که دندان ها از محل خود خارج شده، ریشه ها نسبت به ایجاد عفونت حساس شوند و دندانهای سالم دیگر نیز در خطر شکستن، ترک خوردن یا کج شدن قرار بگیرند.

درد ایجاد شده از عدم تراز دندان ها ممکن است در صورت سر گردن و حتی کمر نیز ادامه پیدا کند. همچنین درد مزمن موجب سردرد های میگرنی می شود.

- مشکل در جویدن 

 از دست دادن دندان می تواند اثرات مخربی روی سلامت کلی شما داشته باشد. از دست دادن دندان و جایگزین نکردن آن می تواند دردناک باشد و جویدن و گاز زدن غذاها مخصوصا غذاهایی که غنی از ویتامین و فیبر هستند مانند میوه ها و سبزیجات را با مشکل مواجه کند.

احساس درد هنگام جویدن غذاهای سفت موجب می شود که بیمار از خوردن آنها خودداری کرده و نتواند از یک زندگی عادی بهره مند باشد. از طرفی خودداری از خوردن این غذاها سلامتی انسان را به خطر انداخته و مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

- عوارض روحی از دست دادن دندان 

تمام اثرات جانبی از دست دادن دندان فیزیکی نیستند بلکه از دست دادن دندان می‌تواند عوارض روحی و فیزیولوژیکی نیز داشته باشد. زمانی که می بینید چهره تان تغییر کرده ممکن است نسبت به شرکت در فعالیت های اجتماعی و یا حتی از مراجعه حضوری و مصاحبه های رو در روامتناع ورزید.

عوارض جانبی بلند مدت دیر انجام دادن ایمپلنت دندان چیست؟

اگر دندان خود را از دست داده اید احتمالا تغییراتی در ظاهر خود مشاهده می کنید مطمئنا جای خالی دندان از دست رفته در لبخند شما احساس می شود اما با گذشت زمان جای خالی دندان روی شکل ظاهری و ساختار صورت شما نیز تاثیر خواهد داشت.

تاثیری که از دست دادن یک یا چند دندانتان روی زیبایی ظاهری می گذارد کاملا واضح است اما اثرات پنهان آن روی سلامت و خوب بودن فرد بسیار مهمتر است. برخی از این اثرات عبارتند از تحلیل لثه، تحلیل استخوان فک و تغییر ظاهر چهره که در اثر تحلیل لثه در دهان شما اتفاق می افتد.

این تحلیل استخوان نه تنها موجب تغییر چهره شما می شود بلکه کاشت ایمپلنت را نیز با مشکل مواجه می‌کند. هر چه بیشتر منتظر بمانید که دندان خود را جایگزین کنید تحلیل استخوان و تضعیف شدن آن نیز بیشتر می‌شود اگر استخوان بسیار نازک و ضعیف شود نمی توان ایمپلنت را درون آن کاشت به همین علت پیش از کاشت ایمپلنت، عمل پیوند استخوان برای حمایت از ایمپلنت باید انجام گیرد.

آیا میتوان چند سال پس از کشیدن دندان ایمپلنت انجام داد؟

اگر 5 سال، ۱۰ سال یا حتی بیشتر است که دندان خود را کشیده اید و آن را جایگزین نکرده‌اید هنوز هم می‌توانید کاندید خوبی برای انجام ایمپلنت باشید. اگرچه ایمپلنت های دندانی هنگام کاشت نیاز به استخوان سالم دارند اما حتی اگر بافت استخوانی جمع شود یا تحلیل رود می توان از پیوند استخوان برای ترمیم آن و کاشت ایمپلنت استفاده کرد.

چه مدت پس از کشیدن دندان می توان ایمپلنت انجام داد؟

گاهی اوقات می توان همان روزی که دندان کشیده می شود؛ کاشت ایمپلنت را انجام داد اما به طور معمول حدود سه تا شش ماه به بافت اطراف دندان زمان داده می‌شود تا ترمیم یابند و سپس کاشت ایمپلنت انجام می شود اما اگر این زمان طولانی تر شود تحلیل استخوان ، کاشت دندان به روش ایمپلنت را با مشکل مواجه می‌کند.

مهمترین عوارض جانبی جایگزین نکردن دندان از دست رفته با روش ایمپلنت چیست؟

یکی از عوارض جایگزین نکردن دندان از دست رفته با ایمپلنت، تحلیل لثه است. در صورتی که در زمان کوتاهی پس از کشیدن دندان از روش ایمپلنت استفاده نکنیم چون دیگر ریشه ای داخل استخوان فک وجود ندارد؛ بافت استخوانی تحلیل رفته و مقداری از کلسیم از بافت استخوانی وارد خون میشود. 

عواقب از دست دادن دندان و دیر انجام دادن ایمپلنت دندان چیست؟

از دست دادن دندان معمولا به دلیل تصادفات، پوسیدگی دندان، تغذیه ضعیف یا تحلیل لثه اتفاق می افتد. در این شرایط غذا خوردن برای فرد دردآور است به همین علت معمولاً افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند از خوردن برخی مواد غذایی خودداری میکنند و نهایتاً دچار سوء تغذیه می شوند.

چرا باید دندان از دست رفته را با ایمپلنت جایگزین کنیم؟

حتی زمانی که یکی از دندان های عقب خود را از دست دهید با اینکه ممکن است تأثیری در زیبایی شما نداشته باشد اما موجب جابجایی سایر دندانها شده و تحلیل لثه نیز به تدریج موجب می شود؛ پیرتر از آنچه هستید به نظر بیایید. خوشبختانه می توان دندان های از دست رفته را با روش ایمپلنت جایگزین کرد که یک روش دائمی است و تقریباً تا پایان عمر برای شما کار می کند.

با جای خالی دندان از دست رفته چه می توان کرد؟

 هر چه مدت زمان بیشتری پس از کشیدن منتظر بمانید با عوارض جانبی بیشتری مواجه خواهید شد. اما نباید امید خود را از دست بدهید. بسیاری از مشکلاتی که پس از کشیدن دندان حتی در طولانی مدت ایجاد می شوند؛ قابل جبران هستند.

یکی از روشهایی که به حل مشکلات جای خالی دندان کمک می کند؛ ایمپلنت دندان است. این روش به عنوان جایگزین دائمی دندان طبیعی شما طراحی شده و موجب بهبود کیفیت خوردن، صحبت کردن، زیبایی، سلامت و اعتماد به نفس شما می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!