02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/04/08

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت نتیجه عفونی شدن دهان بعد از کاشت دندان است. اما آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان و تلخی دهان بعد از ایمپلنت می‌شود؟ در جواب باید بگوییم خیر، کاشت ایمپلنت نه باعث ایجاد بوی بد دهان و نه باعث تلخی دهان بعد از کاشت ایمپلنت می‌شود. بلکه عفونتی که بعد از کاشت ایمپلنت در دهان ایجاد می‌شود در اثر خطای انسانی است و خود ایمپلنت‌ها نقشی در تولید عفونت دهان ندارند. 

با پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به دندانپزشکی و به ویژه ایمپلنت دندان، ایمپلنت ها به خودی خود هیچوقت عفونی نمی‌شوند، بلکه عفونت در اثر خطای انسان ایجاد می‌شود. بعد از کاشت ایمپلنت، آنها مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کنند و باید آنچه درباره محافظت از دندان‌های طبیعی انجام می‌شود روی آنها نیز پیاده شود. ایمپلنت هایی که بهداشت دهان و دندان روی آنها رعایت نمی‌شوند، به راحتی می‌توانند دچار عفونت شوند.

بنابراین ایمپلنت دندانی نیز مانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت‌های روزانه مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن برای پیشگیری از رشد باکتری اطراف خود دارند. حتی اگر باکتری در جای دیگری از دهان‌تان رشد کند، به ایمپلنت دندان شما آسیب خواهد زد و باعث عفونی شدن دندان‌تان خواهد شد.

اگر عفونت دندان درمان نشود، عفونت در طول خط لثه پیش می‌رود و به ایمپلنت دندانی می‌رسد و باعث تحلیل لثه و حتی افتادن ایمپلنت دندانی می‌شود. بدیهی است که دندان عفونی شده، بوی بد دهان و تلخی دهان را نیز به همراه خواهد داشت.

دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان چیست؟

 برای اینکه بدانید ایمپلنت‌های دندانی به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شوند، ابتدا بهتر است با دلایل اصلی ایجاد بوی بد دهان آشنا شوید:

آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟

• رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان

نخ دندان کشیدن و مسواک زدن دندان‌ها برای حذف ذرات باقی‌مانده غذا از دهان بسیار مهم است. باقی‌مانده غذاها باعث ایجاد پلاک روی دندان‌ها می‌شود. اگر پلاک داخل دهان باقی بماند، دهان‌تان بوی بد و تلخی به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این اگر بهداشت دهان و دندان‌تان را رعایت نکنید، ذرات غذا مابین دندان‌های شما گیر کرده و رشد باکتری ناشی از این ذرات غذا، گازهای بدبویی را تولید می‌کند. اصلی‌ترین دلیل بوی بد دهان و تلخی دهان نیز همین موضوع است. بنابراین باید بهداشت دهان و دندان‌تان را حتی بعد از کاشت ایمپلنت دندان برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان رعایت کنید.

• عفونت ایمپلنت

خیلی‌ها بعد از کاشت ایمپلنت دندان متوجه می‌شوند که دهانشان بوی بدی می‌دهد و دلیل آن را از ایمپلنت می‌دانند، در حالی که  اصلاً درست نیست. دلیل اصلی بوی بد دهان بعد از ایمپلنت مربوط به عفونت است. اگر ایمپلنت دندان عفونی شود با علائم دیگری مانند احساس مزه بد در دهان، خونریزی یا تورم لثه همراه است.

• تحلیل لثه

تحلیل لثه باعث حساس شدن دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود. بعد از رشد باکتری‌های ناشی از پلاک‌های ایجاد شده بین دندان‌ها، لثه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. تحلیل لثه نیز منجر به عفونت می‌شود. خوشبختانه با ایمپلنت دندان می‌توانید مشکل تحلیل لثه را حل و از ایجاد بوی بد دهان به دلیل تحلیل لثه پیشگیری کنید.

• ایجاد پلاک و رشد باکتری

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث رشد باکتری و پلاک پشت دندان و روی لثه می‌شود. این باکتری‌ها با تغذیه از مواد غذایی باقیمانده لای دندان‌ها بوی بدی تولید می‌کنند و به همین دلیل بوی بد دهان ایجاد می‌شود. حتی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، می‌تواند باعث ایجاد ژنژیویت، پوسیدگی دندان یا به عصب رسیدن دندان‌ها شود.

• بیدار شدن از خواب هنگام صبح

 احساس بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. علت بوی بد دهان هنگام صبح به این دلیل است که حین خواب میزان بزاق دهان کاهش پیدا کرده و دهان خشک می‌شود. در این شرایط بوی ذرات غذای باقیمانده، در دهان پخش و بوی بد دهان ایجاد می‌شود.

• غذاهای بودار

 بوی بد دهان می‌تواند ناشی از مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند سیر یا پیاز باشد که دهان شما را بد بو می‌کنند. حتی نوشیدنی‌هایی مانند قهوه نیز می‌تواند بوی بد دهان را ایجاد کند.

• سیگار کشیدن

 بوی بد دهان و تلخی دهان یکی از اثرات غیر قابل پیشگیری سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن دندان‌ها را خراب می‌کند و به همین علت افراد سیگاری معمولا با مشکل بوی بد دهان نیز دست و پنجه می‌زنند.

• داروها

بوی بد دهان بر اثر مصرف برخی از داروها که توسط پزشک تجویز شده نیز ایجاد می‌شود. به عنوان مثال داروهای شیمی درمانی که برای درمان بیماران مبتلا به سرطان تجویز می‌شود یا داروهای حاوی نیترات معمولاً بوی بد در دهان ایجاد می‌کند.

• زبان

دقت کنید که زبان نیز می‌تواند محل رشد باکتری‌هایی باشد که باعث بوی بد دهان می‌شوند. بنابراین باید از تمیز بودن زبان‌تان نیز مطمئن باشید. بهتر است از یک مسواک مجزا برای تمیز کردن زبان خود استفاده کنید.

امروزه بسیاری از مسواک‌ها دارای قسمت مجزایی برای پاک کردن زبان هستند. همچنین می‌توانید یک دهان شویه مناسب برای ارتقاء بهداشت دهان و دندان روزانه خود تهیه کنید. این روش‌های ساده می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای برطرف کردن مشکل بوی بد و تلخی دهان شما باشد.

آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟

چه کارهایی در جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان و بوی بد دهان موثر است؟

ایمپلنت‌های دندانی نقش مهمی در زیبایی لبخند شما دارند، اما مراقبت از آنها نیز مانند دندان‌های طبیعی خودتان بسیار مهم است.  با روش‌های بسیار ساده‌ای می‌توانید مطمئن باشید که ایمپلنت دندان هیچگاه عفونت نکرده و بوی بدی در دهان شما ایجاد نخواهد کرد:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز
  • استفاده از دهانشویه و قرقره آب نمک
  • مراجعه به دندانپزشک به طور منظم حداقل هر ۶ ماه یکبار

چطور می‌توان مشکل بوی بد دهان بعد از ایمپلنت را حل کرد؟

پیشگیری کلید اصلی برطرف کردن بوی بد دهان بعد از ایمپلنت و تلخی دهان است. به خصوص اگر ایمپلنت دندان انجام داده‌اید باید بیشتر مراقب دندان‌هایتان باشد. در ادامه نکته‌هایی برای حفظ بهداشت دهان و دندان بیان می‌کنیم که رعایت کردن آنها برای پیشگیری از بوی بد دهان بعد از ایمپلنت بسیار مهم هستند.

  • مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی و مطمئن شدن از تمیز بودن آنها و نبود باکتری در اطراف محل کاشت ایمپلنت از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین برای تمیز کردن ایمپلنت‌های دندانی بهتر است از مسواک‌هایی که برای این کار درست شده‌اند استفاده کنید.
  • همچنین بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید، یا حداقل در مدت کوتاهی بعد از کاشت ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • خودداری از جویدن چیزهای سخت مانند یخ یا آب نبات‌ها در چند هفته اول بعد از کاشت ایمپلنت نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در جلوگیری از ایجاد عفونت و بوی بد دهان داشته باشد. چون اگر تاج دندان ایمپلنت بشکند یا ترک بردارد، احتمال باقی ماندن غذا داخل آن و عفونی شدن لثه و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان بیشتر است.
  • بهتر است هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا مطمئن شوید که نحوه تمیز کردن ایمپلنت دندانی را به صورت درست رعایت کرده‌اید.

چرا کاشت دندان ممکن است باعث بوی بد دهان شود؟

ایمپلنت‌های دندانی روشی فوق‌العاده موثر برای جایگزین شدن با دندان‌های طبیعی هستند. ولی بعد از کاشت ایمپلنت دندان در کوتاه مدت یا بلند مدت ممکن است مشکلاتی برای فرد ایجاد شود. یکی از این مشکلات کاشت ایمپلنت دندان، ایجاد بوی بد دهان است. چند دلیل برای بوی بد دهان بعد از ایمپلنت و تلخی دهان بعد از ایمپلنت وجود دارد:

• گیر کردن غذا در ایمپلنت دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ایمپلنت دندان نه تنها به پیشگیری از رشد باکتری‌ها کمک می‌کند بلکه یکی از روش‌های مهم برای جلوگیری از بوی بد دهان نیز است. اگر بخشی از غذایی که گاز زدید یا جویده‌اید بین دندان‌هایتان گیر کند، ذرات باقیمانده غذا شروع به تولید بوی بسیار بدی در دهان‌تان می‌کند.

هر چه این غذا بیشتر در دهان باقی بماند بوی بد نیز بیشتر خواهد شد. ایمپلنت‌های دندانی درست مانند دندان‌های طبیعی محل مناسبی برای گیر کردن ذرات غذا بین خط لثه و تاج دندانی هستند. در نتیجه نخ دندان کشیدن و مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای خارج کردن ذرات غذایی که بین ایمپلنت دندان گیر کرده، در پیشگیری از عفونت ایمپلنت و ایجاد بوی بد دهان بسیار مهم است.

• ایجاد پلاک پس از کاشت دندان

کاشت ایمپلنت مانند دندان طبیعی به راحتی باعث رشد پلاک می‌شود. اگر دندان‌ها به طور منظم تمیز نشوند، این پلاک‌ها می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. مهم‌تر اینکه ایجاد پلاک می‌تواند منجر به تحلیل لثه نیز شود و اگر تحلیل لثه خیلی شدید باشد، منجر به از دست دادن دندان‌های بیشتری می‌شود.

در نتیجه تمیز نگه داشتن دندان‌ها به‌ ویژه دندان ایمپلنت شده یکی از عوامل مهم برای جلوگیری از ایجاد پلاک و بوی بد دهان است. می‌توانید با استفاده از دهانشویه‌ها و قرقره آب نمک از تشکیل پلاک روی دندان‌هایتان جلوگیری کنید تا دهانتان بوی بد نگیرد.

• عفونت کردن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی می‌تواند عفونی شود. یکی از مهمترین دلایل عفونی شدن ایمپلنت دندان، محکم نشدن ایمپلنت در محل خودش است. ایمپلنت دندان لق شده، محل مناسبی برای رشد باکتری و ایجاد عفونت است.

اگر باکتری و عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، می‌تواند کل ایمپلنت را خراب کند. ایمپلنت عفونی شده، تلخی و بوی بدی در دهان ایجاد می‌کند. در این شرایط باید به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید تا ایمپلنت عفونی شده را ترمیم و بوی بد دهان شما را برطرف کند.

• تاج دندان ایمپلنت

احتمال اینکه تاج دندان ایمپلنت دچار ترک یا شکستگی شوند نیز وجود دارد. با ترک خوردن و شکستن تاج دندان، غذا در آنجا گیر می‌کند و شما بعد از کاشت ایمپلنت دندان ، بوی بدی از دهان‌تان که با مزه بدی همراه است احساس خواهید کرد.

در این شرایط بهتر است به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید تا تاج دندان ایمپلنت را ترمیم کند و از عفونت و بوی بد دهان خلاص شوید.

آیا ایمپلنت دندان باعث بوی بد دهان میشود؟

چطور می‌توان بوی بد دهان بعد از اپمپلنت را درمان کرد؟

 دلایل زیادی برای ایجاد بوی بد دهان وجود دارد، اما راه رهایی از این مشکل بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که باید بکنید این است که بهداشت دهان و دندان‌تان را به طور منظم رعایت کنید. با رعایت نکته‌های زیر مشکل شما تا حد زیادی برطرف می‌شود:

  • افزایش تعداد دفعات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز
  • تمیز کردن و مسواک کشیدن زبان
  • مراقبت از لثه‌ها
  • بیرون آوردن کردن ذرات غذا
  • ترک سیگار
  • درمان خشک شدن دهان
  • جویدن آدامس‌های بدون شکر و نعنایی
  • شستشوی دهان با دهانشویه‌های آنتی باکتریال حداقل دو بار در روز
  • خارج کردن دندان‌های مصنوعی مانند اوردنچر از دهان روزی یک بار و تمیز کردن کامل آن‌ها
  • ویزیت مرتب حداقل دو بار در سال برای حفظ سلامت دندان‌ها

عفونت ایمپلنت دندان که باعث بوی بد دهان می‌شود چگونه درمان می‌شود؟

درمان عفونت بعد از کاشت ایمپلنت دندان اگر زودتر تشخیص داده شود، بسیار ساده است. روش‌های تمیز کردن ایمپلنت دندان می‌تواند برای درمان عفونت ایمپلنت موثر باشد.

اگر عفونت ایمپلنت دندان زود تشخیص داده شود، به راحتی با مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان جلوی عفونت را گرفت. اما اگر زیاد منتظر بمانید و عفونت شدید شود، از بین بردن عفونت نیاز به عمل جراحی و بیرون آوردن ایمپلنت دارد تا از شر بوی بد دهان خود خلاص شوید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مهتاب

سلام من ایمپلنت کردم دندونم رو اما بو میده نمی‌دونم چیکار کنم میشه اصلا ایمپلنتمو در بیارم؟!

زهرا عابدی از شیراز

سلام خسته نباشید شوهر من ندت ۵ گاه هست تگام دندانهای بالا را ایگپلت کردن البته قبل از ان لثها رو عمل کردن الان مرتب مراجعه میکنند مسواک میزنند حتی منسواک بین دندانی ولی دهانشون بو بد میده وهمچنین هنگام عذا خورن صدا می هد

دکتر شهاب محمدی

سلام چون فرمودید بو میده، باید معاینه بشن. چون معمولا یجای کار یه ایرادی داره که بو میده. کاری که باید بکنن اینه که دکتر ببینتشون و ببینه کجا ایراد غذایی داره. اما اگه امکان اینکار نبود میتونید از واتر جِت استفاده کنید. این دستگاه اب رو با فشار میزنه زیر دندونا و هرچی کثیفی هست میاره بیرون. واتر جِت رو میتونید از داروخانه ها تهیه کنید. صدا خوردن دندونشون هم به مرور با غذا خوردن از بین میره.

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

زهرا عابدی از شیراز

سلام خسته نباشید شوهر من ندت ۵ گاه هست تگام دندانهای بالا را ایگپلت کردن البته قبل از ان لثها رو عمل کردن الان مرتب مراجعه میکنند مسواک میزنند حتی منسواک بین دندانی ولی دهانشون بو بد میده وهمچنین هنگام عذا خورن صدا می هد

پان

سلام من یه دندون شکسته دارم ویه دندون سیاه. ایا ممکنه بوی بد دهانممال این باشه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نه

مصطفی

سلام من دو سال پیش دندونم شکست رفتم ترمیمش کردم دکتر گفت ۱۸سال به بعد بیا تا برات بکارمش الان لقه و بوی بد میده چکار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام بکشین

نظری

من از ایمپلنت راضی نیستم هرچقدر هم مراقبت کردم فایده نداشته دهانم بوی بد میده

دکتر شهاب محمدی

سلام نیاز به ویزیت دارید.

سارا

سلام خسته نباشید.من حدود ۸ساله ایمپلنت انجام دادم دندون جلو.بعضی وقتا بوی بد میده و احساس میکنم لثه بالای ایمپلنت تحلیل رفته به پزشکم مراجعه کردم گفت مشکلی نیست اما باور نکردم.هرجای دیگه هم رفتم جواب درستی ندادن نمیدونم باید چیکار کنم.ممنونم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارید ویزیت

فاطمه

سلام من چهل و پنج سالمه که حدود بیست و پنج سال هست که متوجه بوی بد دهانم شدم همه راهها رو امتحان کردم و لی نتیجه نگرفتم الآن تصمیم گرفتم که همه دندانها را بکشم نگرانم که مشکلم حل نشود لطفا راهنمایی کنید

دکتر شهاب محمدی

سلام با این روش مشکل شما حل نمیشه

فاطمه

با سلام من یکی از دندونام رو پر کردم دوباره شکسته از موقعی که شکسته دهنم بوی بد میده ممکنه از دندان شکستم باشه یا مشکل دیگه ای باشه چون قبل این اصلا مشکل نداشتم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

دینا

با سلام۰وقت بخیر۰من ده ساله ۴تا از دندونای جلوم روکش کردم سالمن ولی خیلی بو میدن حتی با مسواکم بومیدن به بقیه ی دندونامم تازه رسیدگی کردم۰این بوی بد راه حل داره؟؟ باتشکر

دکتر شهاب محمدی

سلام باید روکشتون رو عوض کنید.

نگار

همیشه دهنم بو میده حتی بازدن مسواک ونخ دندان معدم هم هیچ مشکلی نداره دندان هم خراب ندارم همه رو درس کردم

دکتر محمدی

تشریف بیارین ویزیت، ویزیت رایگانه

رها

سلام خسته نباشیم من دندونم روکش اما بوی بد میده چکار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام روکشتون رو عوض کنید.

پروانه

من دندان ایمپلنت لق دارم خیلی از بوی بدش رنج میبرم دکترم میرم میگم ترمیم کنه میگه راهی نداره باید بکشی متحرک بزاری چون دندون جلوی هست برای زیبای من نمیخوام از دستش بدم میخوام دوباره ترمیم بشه

دکتر محمدی

باید تشریف بیارین ویزیت رایگان شاید بشه کاری کرد